פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מעגל הקסמים של אלימות ורעש
יהודה צורף (יום שלישי, 18/08/2009 שעה 14:00)


מעגל הקסמים של אלימות ורעש

ד''ר יהודה צורף



הבוקר שוב הציק לנו רכב ההפצה של חברת גלוברנדס, שחנה מתחת לחלונותינו ושיגר לתוך דירותינו ולחלל הרחוב את הצפצופים המחרידים של דריכת האזעקה וניטרולה. ניסיוני במו''מ סביבתי עם חברות מסחריות לימד אותי עד כמה יחסן של החברות כלפי היבטים סביבתיים מעיד על אופיין הכללי. חברות המתעלמות באופן בוטה מאחריותן הסביבתית סובלות מכשל מוסרי מובנה, שבמוקדם או במאוחר פוגם בכושר הישרדותן הכלכלית.

מעשי הרצח המצמררים שנחשפו בתקשורת השבוע מצביעים על האלימות הנוסקת לממדים מפלצתיים. אך האלימות אינה צומחת מתוך החלל הריק. סביר להניח שגם יצרני הרעש הסדרתיים מזדעזעים לנוכח הרציחות המזוויעות, אך בו בזמן הם כלל אינם מעלים על דעתם את תרומתם הנכבדה לאווירת ההפקרות שמתוכה צומחים הפשעים המזוויעים.

שכן, הרעש אינו רק ביטוי לאלימות הוא גם קטליזטור שלה, כלומר, הוא מעלה את הגירוי החברתי לנורמות של תוקפנות אלימה עד כדי רצחנות. רעשים שונים מגלמים בתוכם מינונים שונים של אלימות, אך היבבות הצווחניות המתלוות לדריכת מערכות האזעקה וניטרולן ברכבים מסחריים בעיקר, הן ביטוי צורמני לאלימות בהתגלמותה. הצווחות האלקטרוניות מכות באוזניו של כל מי שנקלע לטווח הפגיעה שלהן כהצלפת שוט אכזרית שחודרת היישר למוחו. כידוע, השוט המצליף היה סמל הדיכוי המובהק של המשטרים האפלים ביותר בהיסטוריה האנושית.

יצרני מערכות מיגון ואזעקה המסוגלים לייצר מנגנונים כה אלימים, תוקפניים ופוגעניים של רעש צווחני, הם למעשה רובוטים דמויי אדם ונטולי כל יחס לגורם האנושי. הם מהווים את התגלמותם המציאותית של רכיבי האדם המתוארים בספרי האימה העתידניים של ג'ורג' אורוול. על הגופים והאנשים העושים שימוש באזעקות האלימות מוטב שלא להרחיב את הדיבור.

חברות גלוברנדס נחושה לנקוט באמצעים אלימים, שפוגעים באזרחים שלווים, על מנת להגן על הסיגריות שלה, שהן בפני עצמן סם קטלני. קשה להתעלם ממעגל הקסמים הזדוני של אלימות המייצרת רעש שמעלה בשיטתיות את רף גירויי האלימות. שהרי השוט האקוסטי של מערכות האזעקה האלימות מצליף ללא רחם על אוזני קורבנותיו ומוחק את ערכם האנושי כאזרחים בעלי זכויות קיומיות בסיסיות. המסר האלים, שבז לרווחתם הבסיסית של בני האדם, ולמעשה רומס את ערכם הקיומי, הוא חד משמעי ומתורגם למעשי הזוועה שמתרחשים בתדירות גוברת והולכת.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  בלי מיגון - אין פירגון  (סתם אחד)
  © היה עם שיצא למלחמה להחריב עולם  (סתם אחד) (3 תגובות בפתיל)
  ושכחת את האוטו גלידה בין 2 ל4  (סתם אחד)
  צריך לחזור לעגלות עם סוסים וחמורים  (סתם אחד) (3 תגובות בפתיל)
  יש אנשים טובים באמצע הדרך  (סתם אחד) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי