פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
העיר נצרת הייתה ישראלית-יהודית במשך למעלה מ-‏1000 שנים
רבקה שפק ליסק (שבת, 22/08/2009 שעה 19:00)


העיר נצרת הייתה ישראלית-יהודית במשך למעלה מ-‏1000 שנים

ד''ר רבקה שפק ליסק



זה מאמר ראשון בסדרה ''יישובים יהודיים בעבר ובהווה'' שנועדה להפריך את הטיעון שהופיע במספר מסמכים שפורסמו ע''י ארגונים של ערביי ישראל ובראשם ''ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל'' לפיהם הפלסטינים הם ''עם ילידי'' והיהודים הם קולוניאליסטים אירופאים שהתיישבו על אדמה ערבית הסדרה פותחת בפרק על היישובים היהודיים בגליל.

ערב המרד הגדול, 66 - 70 לספירה, היו בגליל, עפ''י עדותו של יוספוס פלביוס 204 יישובים יהודיים. לאורך הסדרה נראה מה קרה לאותם יישובים תחת הכיבוש הרומי, הביזאנטי, הערבי, הצלבני, העות'מאני והבריטי עד להקמת מדינת ישראל.
נצרת, העיר הערבית הגדולה ביותר בארץ, הייתה מהמאה ה-‏12 לפנה''ס עד המאה ה-‏7 לס' עיר ישראלית-יהודית. תחת השלטון הערבי והממלוכי נצרת הייתה כפר מוסלמי קטן. תחת השלטון הצלבני והעות'מאני היא הייתה עיר בעלת רוב נוצרי, ורק תחת שלטון ישראל, ב-‏1980, היא הפכה לעיר בעלת רוב מוסלמי.

נצרת היא כיום עיר ערבית-מוסלמית. היא שוכנת בגליל התחתון. מספר תושביה כ- 70,000. 2/3 מתושביה הם כיום מוסלמים, ורק 1/3 נוצרים. הנוצרים מתחלקים ליוונים אותודוכסים (14,000), יוונים קתולים (9,000) ומרונים מלבנון(1,000). שאר הנוצרים הם קופטים, אנגליקנים, בפטיסטים וארמנים. מעיר בעלת רוב נוצרי הפכה נצרת לעיר בעלת רוב מוסלמי בתהליך שהחל בתקופת המנדט הבריטי והגיע לשיאו תחת שלטון ישראל.
(קיימת סברה שהנוצרים היוונים אורתודוכסים הם צאצאי הנוכרים ההלניסטים שהתנצרו בתקופה הביזאנטית, סורים- ארמים וביזאנטים נוצרים שהתיישבו בארץ).

יש השערות שונות לגבי מקור השם. עפ''י השערה אחת מקור השם במילה ''נצר'', כלומר, שמירה. עפ''י השערה אחרת – אוזיביוס- מקור השם הוא ''נצר'', כלומר חוטר, ענף. נצרת נחשבת לעיר מגוריהם של יוסף ומרים, הוריו של ישו, והנוצרים מעדיפים את הפירוש נצר, המרמז , לדעתם, שישו הוא נצר או חוטר לבית דוד, המשיח. הפירוש השלישי הוא שמקור השם הוא מהמילה נאזארה, שפירושה אמת.


תקופת ההתנחלות והבית הראשון (משלהי המאה ה-‏13 – עד 586 לפנה''ס)

נצרת אינה נזכרת בתנ''ך ובתלמוד, ואף לא בכתבי יוסף בן מתיתיהו, אבל מהממצאים הארכיאולוגיים מתברר שנצרת הייתה קיימת בתקופת הברונזה התיכונה (2200 – 1500 לפנה''ס), כלומר, הייתה כנענית. במקום נמצאו חרסים וחרפושיות מאמצע המאה ה-‏15 לפנה''ס. כמו כן יש ממצאים ארכיאולוגיים מתקופת ההתנחלות, בשלהי תקופת הברונזה המאוחרת (1550 לפנה''ס – 1200 לפנה''ס), כאשר נצרת הפכה לישראלית ומתקופת הברזל (1200 – 734 לפנה''ס), היא תקופת הבית הראשון. נצרת הישראלית המשיכה להתקיים בתקופת הבית הראשון, מ-‏1000 לפנה''ס עד לחורבנה של ממלכת ישראל הצפונית בידי אשור בשלהי המאה ה-‏8 לפנה''ס. לא נתגלו ממצאים ארכיאולוגיים מתקופת הכיבוש האשורי, אולי מפני שנצרת נינטשה. נצרת אינה נזכרת בתנ''ך ובתלמוד, כנראה, משום שהייתה כפר קטן בשכנות ליפיע, שהייתה יישוב יהודי גדול.

לאור העובדה שנצרת אינה מוזכרת בתנ''ך ובתלמוד יש חילוקי דעות בין החוקרים לגבי ראשית היישוב הישראלי בה. אך, לדעת מנחם זהרוני (''טבע ונוף''), הממצאים הארכיאולוגיים מאשרים קיומו של יישוב משלהי תקופת הברונזה ובתקופת הברזל.


תקופת הבית השני (538 לפנה''ס – 70 לס')

הארכיאולגים לא מצאו ממצאים מתקופת הפרסי. בחפירות שנערכו ב-‏1931 ובין 1955 – 1990 לא נתגלו ממצאים ארכיאולוגיים בנצרת גם לאורך תקופת הבית השני. נצרת מוזכרת, לראשונה, בברית החדשה, כמקום מגוריהם של יוסף ומרים. אבל, נתגלו חרסים מהתקופה הרומית. יש ארכיאולוגים הסבורים שנצרת היהודית נוסדה זמן לא רב לפני או אחרי חורבן הבית השני. בחפירות נתגלו חציבות בסלע ובהם מערות ששמשו לאחסון, ממגורות, תאים מקומרים לאחסון יין, בתי בד ובורות למים. בתי היישוב ששרידיהם נתגלו, ניבנו במאה ה-‏1 לס'. כמו כן, נתגלו בנצרת קברים מהטיפוס שהיה רווח בגליל באמצע המאה ה-‏1 לס'. ביישוב העתיק, היה בית כנסת, שהיה פעיל לפחות עד המאה ה-‏5 לס' . יש חילוקי דעות בין החוקרים לגבי מיקומו המדויק של בית הכנסת העתיק.

רוב החוקרים בדעה שנצרת בימי ישו הייתה כפר קטן. מעריכים שמספר התושבים נע בין 400 ל-‏800 בלבד והיישוב היה קטן מפני שמי המעיין לא הספיקו לעיר גדולה. כמו כן מיקומו המבודד לא משך אליו תושבים.


התקופה הרומית והביזאנטית (70 לס' – 641 לס')

הארכיאולוג ג'ק פיניגן בדעה שנצרת הייתה יישוב יהודי גדול לאחר חורבן הבית השני, לאורך כל התקופה הרומית. גילוי שרידיו של בית מרחץ מחזק את הדעה שבתקופה הרומית הייתה נצרת עיר גדולה. מכתובת שנתגלתה בקיסריה ב-‏1962, שתאריכה מששלהי המאה ה-‏3 לס' או ראשית המאה ה-‏4 לס', מתברר שבנצרת התיישבו כוהנים ממשפחת הפיצץ, לאחר חורבן הבית השני. לאחר חורבן הבית התיישבו בנצרת גם פליטים מירושלים. נצרת נזכרת בפיוט של אלעזר הקליר מהמאה ה-‏6 לס'.

ההיסטוריון אפיפנס שחי במאה ה-‏4 לס' כתב שעד ימי קונסטנטינוס (המאה ה-‏4 לס'), נצרת הייתה מיושבת יהודים בלבד. בנצרת הייתה קהילה יהודית גם במשך המאה ה-‏5 ועד שלהי המאה ה-‏6. בחפירות מהתקופה הביזאנטית התגלתה מצבת קבר של יהודי ועליה כתוב: ''סועם בר מנחם נוח נפש''.

בימי הקיסר קונסטנטינוס, כאשר הפכה הנצרות לדת המדינה, ב-‏324 לס'', החלו נוצרים להתעניין בנצרת. המומר יוסף ''קומס'' (רע הקיסר'') קיבל הוראה להקים כנסיות ברחבי הגליל, כולל בנצרת. ההיסטוריון אפיפנס כתב על כך: שם בנצרת ובציפורי, לא יכול איש מעולם להקים כנסיות, מפני שאין ביניהם עכו''ם ולא שומרוני ולא נוצרי. במלים אחרות, היהודים היו עדיין רוב בגליל בימי קונסטנטינוס והם התנגדו לכניסת נוכרים למקומותיהם ולבניית כנסיות. אבל, לדעת מנחם זהרוני, ''מדריך ישראל, כרך גליל תחתון וארץ כנרות'', הייתה בנצרת באותם ימים גם קהילה יהודית- נוצרית. מתחת לרצפת הפסיפס של כנסיית הבשורה נתגלו חורבות בית כנסת מהמאה ה-‏3 לס' (בית הכנסת התגלה בחפירות במקום בין השנים 1955 – 1960). מהממצאים מתברר שזה היה בית כנסת של יהודים- נוצרים. נמצאה כתובת מהמאה ה-‏4 בה נקרא ישו בן האלוהים וכתובת אחרת המציינת שזה המקום הקדוש של מרים.

עד המאה ה-‏5 הייתה נצרת בעלת אופי יהודי. אבל, בהדרגה, החלה התיישבות נוצרים בעיר ובמאה ה-‏5 לס' הוקמו בה כנסיות, שהמפורסמת בהן הייתה כנסיית הבשורה. אנטונינוס פלקטינוס כתב ב-‏570 לס' שכנסיית הבשורה נבנתה באתר בית כנסת. כיום ידוע שזה היה בית הכנסת של היהודים-הנוצרים. אותו תייר נוצרי, התפעל, עפ''י זאב וילנאי, ''אנציקלופדיה אריאל'', מהנשים היהודיות היפות של נצרת היהודית.

לא ידוע מה היה גורל יהודי נצרת כתוצאה מגידול הקהילה הנוצרית בעיר. סביר להניח שהיחסים היו מתוחים, כפי שהתברר לאחר הכיבוש הפרסי. ב-‏614, כאשר כבשו הפרסים את הגליל, הם נעזרו ע''י צבא מתנדבים יהודים של 20,000 שקצו ברדיפות ובפוגרומים תחת השלטון הביזאנטי. קיימת סברה שיהודי נצרת עזרו לפרסים להרוס את כנסיית הבשורה ואת כנסיית יוסף. אבל, ב-‏628, חזרו הביזאנטים וכבשו את הגליל ונקמו ביהודים על עזרתם לפרסים. יהודי נצרת זכו לענישה מיוחדת. נראה שזה היה קיצו של היישוב היהודי בנצרת.

השנים 628 - 630 לס' היו שנים קריטיות בתולדות ההתיישבות בגליל. הביזאנטים ערכו טבח גדול ביהודי הגליל על עזרתם לפרסים ויישובים יהודיים התרוקנו מיושביהם. הטבח גרם לבריחה של יהודים רבים שהסתתרו במקומות מחבוא או ברחו לארצות שכנות.


התקופה הערבית (641 – 1099)

ערב הכיבוש הערבי חיו בנצרת נוצרים בלבד. שתי הכנסיות, כנסיית הבשורה וכנסיית יוסף, היו בעלות עושר רב. מעדות מ-‏670 לס' מתברר שלאחר כיבוש נצרת ע''י הערבים הם הרסו את כנסיית הבשורה וכנסיית יוסף. לא ברור מה היה גורלם של הנוצרים שהתגוררו בעיר, אם הם נשארו, ברחו או נרצחו. הערבים שינו את שם המקום לסעיר, ע''ש ג'בל סעיר במערבה של נצרת. נצרת הייתה לעיירה חסרת חשיבות.


התקופה הצלבנית (1099 – 1260)

בתקופת מסע הצלב הראשון עברה נצרת מספר פעמים מיד ליד. לאחר הכיבוש הצלבני של נצרת ב-‏1100 הפכה נצרת לבירת הצלבנים בגליל ואז החלו הנוצרים לחזור ולהתיישב בעיר, והעיר הפכה לעיר נוצרית, ולמקום מושבו של ארכיבישוף. האוכלוסייה הנוצרית הייתה מורכבת מתושביה הנוכרים של הארץ (יוונים, סורים-ארמים שהתנצרו) ומעולי רגל, כמרים ונזירים נוצרים ביזאנטיים ואירופאים. הצלבנים בנו מחדש את כנסיית הבשורה, מהתקופה הביזאנטית, ושיקמו את כנסיית יוסף. מקור צלבני מאוחר מ-‏1280 מעיד שבית הכנסת היהודי הפך ל''כנסיית בית הכנסת''. תחת כנסיית יוסף שכנה, לפי המסורת הנוצרית, הנגרייה של יוסף, אביו של ישו. ואכן, בחפירות במקום התגלתה מערה ובה חרסים מתקופת הברזל, התקופה הרומית, הביזאנטית, הערבית והצלבנית.

ב-‏1187, לאחר מפלת הצלבנים בקרב חטין, שוב נכבשה נצרת ע''י הערבים. התושבים הנוצרים הסתתרו בכנסיית הבשורה, מפחד מפני המוסלמים, אך נטבחו כולם. ב-‏1229 חזרה העיר לידי הצלבנים.


התקופה הממלוכית (1260 – 1516)

ב-‏1263 כבשו הממלוכים את נצרת, הרסו את כל הכנסיות ורצחו את התושבים הנוצרים באכזריות. יש חילוקי דעות לגבי גורלה של נצרת תחת השלטון הממלוכי. עפ''י גירסה אחת הייתה נצרת כפר מוסלמי קטן, ואילו עפ''י גירסה אחרת נצרת נותרה בשממונה על ראשית המאה ה-‏17.


התקופה התורכית (1516 – 1918)

עם התחלת הכיבוש התורכי התיישבו נזירים פרנציסקאנים בחורבות כנסיית הבשורה, אך גורשו ע''י התורכים. עולה רגל פרנציסקאני שביקר בנצרת ב-‏1533 כתב שבקרבת האתר בו עמדה כנסיית הבשורה עמדה כנסייה ששימשה בעבר כבית כנסת. האמיר הדרוזי פח'ר א-דין התיר לפרנציסקאנים לקנות ב-‏1620 את חורבות כנסיית הבשורה, ואז החלו נוצרים מרונים מלבנון ויוונים אורתודוכסים מעבר הירדן להתיישב בנצרת. בתקופת שלטונו של השיח הבדווי, ד'אהר אל עומר, הגיע מספר הנוצרים בעיר ל-‏1000. הפרנציסקאנים סיימו את הקמתה מחדש של כנסיית הבשורה וכן נבנו בעיר מבני ציבור.

במאה ה-‏19 הפכה נצרת למרכז נוצרי-דתי ומאז היא משמשת מקום לעלייה לרגל של המוני נוצרים מכל העולם. בעיר הוקמו כנסיות ומנזרים רבים. ב-‏1848 ביקר בעיר תייר אנגלי וכתב שאין יהודים בעיר ורוב התושבים הם ערבים נוצרים ומיעוטם נזירים יוצאי אירופה. ב-‏1855 הגיעו לנצרת נזירות צרפתיות, עפ''י הזמנת הפטריארך הלטיני מירושלים, והן הקימו בעיר מנזר ובית ספר.

ב-‏1877 נבנתה ''כנסיית בית הכנסת'' בתוך השוק באזור העתיק של נצרת. זו הייתה כנסייה יוונית אורתודוכסית והיא נבנתה על חורבות הכנסייה העתיקה שנבנתה, עפ''י אחת הגירסאות, באתר בו שכן בית הכנסת העתיק. אתר בית הכנסת חולל במאה ה-‏17 כאשר הוקם בו דיר ולאחר מכן הפך המבנה לבית מלאכה לאריגה. רק ב-‏1740 הוחל בשיקום המקום. יש חוקרים המטילים ספק בזיהוי בית הכנסת באתר זה בשל קרבתו לבית הקברות היהודי העתיק.
הנזירים הקימו בעיר בית מלון להלנת עולי הרגל, אך המלון נהרס פעמיים, פעם אחת ע''י רעידת אדמה ופעם שנייה בעקבות שיטפון.

במאה ה-‏19 הקימו הרוסים את המוסקוביה, שסיפקה לתושבים שירותי סעד וחינוך.

המסגד העתיק ביותר נבנה ב-‏1814. עוד ב-‏1729 נבנה האזור המוסלמי בעיר העתיקה. השוק של נצרת הוקם באמצע המאה ה-‏19 באזור העיר העתיקה. זהו אחד השווקים העתיקים בארץ. כמו כן, היה בעיר חמאם, ששרידיו התגלו ב-‏1993.

בעקבות העלייה לרגל הפכה נצרת לעיר משגשת מבחינה תרבותית ומסחרית והעלייה ברמת החיים של האוכלוסייה התבטאה, בין השאר, באופנת התקרות המצוירות שהייתה רווחת במאה ה-‏19. ב-‏1890 מנתה אוכלוסיית העיר 7,500 תושבים. כנסיית יוסף נבנתה מחדש ב-‏1914. הכנסייה נבנתה בתקופה הביזאנטית על המקום בו הייתה, עפ''י המסורת הנוצרית, הנגרייה של יוסף.
ערב מלחה''ע הראשונה חיו בנצרת בין 9,000 ל-‏15,000 תושבים.


התקופה הבריטית (1918 - 1948)

נצרת נכבשה ע''י הבריטים בספטמבר 1918. ב-‏1922 היו בעיר 23 יהודים שעבדו בשירות ממשלת המנדט. ב-‏1926 הייתה אוכלוסיית העיר מורכבת מרוב נוצרי. רק 1/3 מהתושבים היו מוסלמים וכמו כן, חיו בעיר מספר יהודים. ב-‏1930 הפכו הבריטים את נצרת לבירת מחוז הגליל, ומעמדה כעיר מחוז זרז את צמיחתה. ב-‏1932 חיו בעיר 79 יהודים, שברחו מהעיר עם התחלת ההתנגשויות בין יהודים וערבים ערב מלחמת העצמאות, ב-‏1947/8. באותו זמן היו בה כבר כ-‏17,000 תושבים.


ישראל

בתקופת מלחמת העצמאות קבע קאוקג'י את מפקדת ''צבא ההצלה'' בנצרת, ומכאן יצאו כנופיות קאוקג'י לתקוף ישובים יהודיים. הקרבות הביאו לעיר פליטים מכפרי הסביבה ומספר התושבים עלה ל-‏22,000. נצרת נכבשה ע''י חטיבה 7 במסגרת ''מבצע דקל'' ב- 16 ליולי 1948 ואנשי קאוקג'י ברחו. רוב הפליטים שהגיעו לעיר היו מוסלמים, שהגיעו לפני הכיבוש הישראלי. בעקבות השתקעותם בעיר החלו הנוצרים לאבד, בהדרגה, את הרוב שלהם בעיר.

ב-‏1978 חיו בנצרת 40,000 תושבים ו-‏52% מהם היו נוצרים. אבל, ב-‏1980 הפכו המוסלמים לרוב בעיר. השינוי הדמוגרפי גרם למתח בין הנוצרים למוסלמים. ב-‏1990 הייתה מחלוקת לגבי עתיד מיתחם שיהאב א-דין. המוסלמים רצו להקים במקום מסגד והנוצרים התנגדו להקמת המסגד. שיהאב א-דין, נהרג בקרב נגד הצלבנים ונקבר בנצרת. הוותיקן התערב במחלוקת ותמך בהתנגדות הנוצרית, והעיר הייתה בסכנת התלקחות דתית. בסופו של דבר, הכריע ראש ממשלת ישראל, אריק שרון, נגד בניית המסגד ובמקום הוקמה ככר.
בבחירות למועצת העיר ב-‏1998 נבחר ראש עיר מוסלמי והמוסלמים היו לרוב במועצת העיר. כיום נצרת היא מרכז לפעילות פוליטית ערבית.

בנצרת הוקמו לאורך הדורות כ-‏30 כנסיות ומנזרים. המפורסמת ביניהן היא כנסיית הבשורה.


שיחזור החיים בנצרת העתיקה

נצרת הקדומה השתרעה ברובה בין כנסיית יוסף מצפון לכנסיית הבשורה מדרום. באזור העיר החדשה בנצרת שוחזר כפר נצרת כפי שהוא היה במאה ה-‏1 לס', ובו ניתן ללמוד כיצד חיו אנשים לפני 2000 שנה, כלומר, בעידן היהודי. יש בכפר בית כנסת משוחזר, גת בת 2000 שנה, וכרמים ומטעי זיתים. העובדים בכפר לבושים בבגדים אוטנטיים והתצוגות כוללות הסבר על ייצור יין, מסיק זיתים, יצור שמן, גזיזת צמר כבשים, ותצוגה הכוללת את תהליך הפיכת הצמר לחוטים ולאריגים. כמו כן, יש בכפר דיר ותצוגה על חיי הכבשים, חליבה וייצור מוצרי חלב. כמו כן, מתקיים בכפר סיור ארכיאולוגי.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


משום מה, התעלמת מנצרת-עילית
סתם אחד (שבת, 22/08/2009 שעה 20:01) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש להתחשב גם בה...
_new_ הוספת תגובה



סתירות
ע.צופיה (שבת, 22/08/2009 שעה 20:18) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. פעם את מציינת שהנוצרים האורתודוכסים בנצרת הם צאצאי יהודים או תושבים ארץ-ישראליים אחרים שהתנצרו ומספר פעמים אחר כך את מציינת כי כל הנוצרים שהיו בעיר נרצחו. איך זה מסתדר?
2.העדויות היחידות על קיומו של ישוב עם אוכלוסיה יהודית הוא בחלק מתקופת בית שני והתקופה הרומית,מקסימום מספר מאות שנים, איך זה מסתדר עם אלף שנה?
3. ובכלל מה זה משנה כיום כמה שנים היית נצרת יהודית ולפני כמה שנים זה קרה? האם המציאות אינה יותר חזקה מההיסטוריה?
_new_ הוספת תגובה



סתירות
סתם אחד (שבת, 22/08/2009 שעה 21:24)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העבר חשוב לשם ההווה והעתיד. קח לדוגמה את רשימתו של א. אבנרי על עכו כשהוא לצורך טיעון פוליטי נמוך וזול מוחק את ההיסטוריה היהודים ב-‏2000 השנים האחרונות.

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



סתירות
ע.צופיה (שבת, 22/08/2009 שעה 22:02)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אורי אבנרי כבר 40 שנה אינו אורים בשבילי.
_new_ הוספת תגובה



סתירות ?
סתם אחד (שבת, 22/08/2009 שעה 21:32)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1- צופיה,
נרצחו, אבל הגיעה הגירה חדשה לעיר...

2- כמה מאות זה ''כאלף''...

3- זה במודה, לחפש שורשים...
_new_ הוספת תגובה



סתירות
סתם אחד (שבת, 22/08/2009 שעה 21:46)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. מה בדיוק הסתירה?
האם נוצרים ממוצא יהודי או גויים שהתנצרו לא יכולים להירצח?
בעקרון ראשוני הנצרות היו יהודים, כאשר הנצרות היתה כת פנימית ביהדות. מרגע שהמשקל של מובילי הנצרות עבר לגלות, בעיקר לאסיה הקטנה, אלכסנדריה ויוון והיא ניצרה המוני פגנים, היא ניתקה מהיהדות ועיצבה את דמותה באופן שתוכל להשפיע בקלות על קליטת המוני הפגאנים באימפריה הרומית. תהליכי הניצור התקצרו, ולא נדרשו הרבה מצוות עשה.

2. ה-‏1000 נספרים עד 1099. מהכיבוש המוסלמי ועד 1099 יהודים חיו בכל ארץ ישראל.

3. המציאות יונקת מההיסטוריה; ראה: הציונות.
ואם אין לה היסטוריה היא ממציאה אותה; ראה: הפלסטיניות.

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



סתירות
ע.צופיה (שבת, 22/08/2009 שעה 22:08)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. היא טוענת שהנוצרים האורתוכסים מקורם בנוצרים ה''קדומים'',מנגד היא מציינת כי במאה ה-‏7, במאה ה-‏11 ובמאה ה-‏14 נרצחו כל הנוצרים ע''י כובשים מוסלמים, אז איך הם צאצאים לנוצרים הקדומים?
2. גם לפי הכותבת המכובדת, עדויות על יהודים בנצרת היו מקסימום בין השנים -100 עד +600.וזה באופטימיות.
3. המציאות יונקת מההיסטוריה, אך המציאות חזקה הרבה יותר מההיסטוריה.
_new_ הוספת תגובה



סתירות
סתם אחד (שבת, 22/08/2009 שעה 23:49)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. כמעט כל הישוב הישן של ארץ ישראל, יהודים, נוצרים ומוסלמים, נרצחו במעגלי האיבה של הכיבושים שחזרו על עצמם. זה כמוהמסננת הסטטיסטית שגם אם מדובר ברצח טוטלי אז או שברחו לפני כן או שמבין אלה שעברו את הטבח גם מעטים שרדו אותו. אני מדבר רק מבחינת ההיסתברות הסטטיסטית, כי בכל זאת בעתות האלה ההשמדה לא היתה מלאכה הכי יעילה. מעבר לכך יש לנו אימותים כמו חילוצם לש יהודים מירושלים ב-‏135 לספירה, או בריחחת יהודים ומוסלמים מעכו ב-‏1099. הצרה היא שאין לנו מספיק תיעודים בעניין הזה.

2. אכן זה כך בכתבתה של רבקה. אבל לא נשמע הגיוני שיהודים לא ישבו בנצרת, כמו שאנחנו יודעים שישבו בהרבה מקומות אחרים כמו ירושלים, צפת, עכו, שפרעם, עזה, חברון.... ולכן אין סיבה שלא ישבו גם בנצרת. אני מקווה שרבקה תתייחס לנקודה הזאת.

3. אינני בטוח שהמציאות חזקה מההיסטוריה, כי את המציאות אפשר לשנות, וכדי לשנות את ההיסטוריה אתה זקוק רק ל''היסטוריון חדש''.

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



סתירות- נא לדייק
סתם אחד (יום ראשון, 23/08/2009 שעה 18:56)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית כל,בשום מקום לא נאמר שהאורתודוכסים הם צאצאי יהודים
נאמר שהם צאצאי יוונים וסורים- ארמים
שנית, הבאתי את דעתו של זהרוני- נא לעיין שנית
שלישית, מטרת המאמר אך ורק להעמיד דברים על דיוקם. שבעבר חיו כאן יהודים.זאת, מכיוון שיש גורמים המנסים לשכתב את ההיסטוריה ולהכחיש שחיו כאן יהודים.
_new_ הוספת תגובה



סתירות-אין, יש אי הבנה
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 11:09)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בנצרת הייתה קהילה קטנה של יהודים נוצרים והיה להם בית כנסת.
מאוחר יותר התיישבו נוצרים מקרב האוכלוסייה היוונית והסורית- ארמית.

היו מעשי טבח, אבל בארץ נשארו יוונים וסורים- ארמים שהגיעו מאוחר יותר, מחלקים אחרים של הארץ, וגם מחו''ל.
אין כאן כל סתירה.

כמו כן, תמיד, גם כאשר נעשים מעשי טבח, יש ניצולים ואנשים שברחו.
_new_ הוספת תגובה



צאצאי היהודים מול המציאות העכשווית
שמעון מנדס (שבת, 22/08/2009 שעה 21:32) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפני כמה שנים שמעתי מפי מזרחן-חוקר שאמר כי כ-‏65% מהפלסטינים הם צאצאים של יהודים שהתאסלמו מכורח הנסיבות. החוקר שהוא חלק מצוות ישראלי של חוקרים המשתפים פעולה עם חוקרים ממדינות שכנות חייב להשאר אנונימי, ולכן איני מזכיר את שמו. אבל הצימוק שבכל הסיפור הוא, שכאשר הוא גילה את העובדה-המחקרית הזו באזנו של עמית ירדני, הוא התבקש שלא לחזור על זה באזני אחרים.

מעבר לאמור לעיל אני תומך בעמדתו של ע' ידידנו, שהמציאות בהווה חזקה מכל עובדה היסטורית שקדמה לה.
_new_ הוספת תגובה



צאצאי היהודים מול המציאות העכשווית
סתם אחד (שבת, 22/08/2009 שעה 21:47)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ישנן הוכחות שאין הדבר כך.
זו סתם אמירה שאין לה סימוכין אל מול עובדות שמצביעות אחרת.

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



צאצאי היהודים מול המציאות העכשווית
ע.צופיה (שבת, 22/08/2009 שעה 22:14)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמעון, ידידך המזרחן גילה מחדש את אמריקה.
כמזרחן היה עליו לדעת שהכובשים המוסלמים שפרצו מתוך חצי האי ערב במאה ה-‏7 מנו עשרות אלפים בלבד. הם ''איסלמו'' את כל המקומיים שכבשו ושעבדו.
לכן אתה בהחלט יכול להגיד שהעירקים הם למעשה בבלים ופרתים שאוסלמו והסורים הם למעשה ארמים שאוסלמו וכן הלאה והלאה.
מאחר ובמאה ה-‏7 היו בארץ לא מעט יהודים, יחסית לכלל האוכלוסיה וכנראה שרובם אוסלמו, אז ידידך המזרחן גילה עוד שבט אבוד של עם ישראל.
ואם המציאות בהווה חזקה מכל עובדה היסטורית שקדמה לה, אז איזה ערך יש ל''גילוי'' של אותו מזרחן?
_new_ הוספת תגובה



צאצאי היהודים מול המציאות העכשווית
סתם אחד (שבת, 22/08/2009 שעה 23:56)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין עדות ותיעוד להתאסלמות של יהודי הארץ. להיפך. אם כי סביר שמעטים התאסלמו. למשל יש לנו ידיעות שיהודים בתפוצות החדשות של האסלאם התאסלמו והיו בין אנשי הרוח שהשתתפו בכתיבת החדית' (הפירוש לקוראן).

בסופו של דבר צריך לזכור שרוב היהודים ופוטנציאל הריבוי שלהם אבד מהעולם בגלל התנצרות והתאסלמות ולא בגלל פוגרומים והשמדה.

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



צאצאי היהודים מול המציאות העכשווית
שמעון מנדס (יום ראשון, 23/08/2009 שעה 8:57)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ע' ידידי,

ראשית, את הדברים האלה שמעתי מפי החוקר לפני הרבה מאד שנים. זו לא תגלית עכשווית. שנית, ספרתי את הדברים כדי לתמוך במה שכתב בנושא זה בעל המאמר. שלישית, דבר שאינך מודע לו, הכיבוש המוסלמי בראשיתו התייחס בצורה אחת לעובדי האלילים, ובצורה אחרת ליהודים. כיון שהמוסלמים העתיקו את אמונתם המונותאיסטית מהיהדות. צריך לזכור שהתנ''ך קדם לקוראן. זו הסיבה שהאסלאם קרא ליהודים ''עם הספר'' (אהל אל-כתאב). היהודים שהתאסלמו בימים ההם עשו זאת מטעמי נוחות.
_new_ הוספת תגובה



צאצאי היהודים מול המציאות העכשווית
סתם אחד (יום ראשון, 23/08/2009 שעה 18:26)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כול הערבים בארץ הם היאהוד האמיתי
וכול היהודים הם גויים.שוף פעם היאהוד
החדשים האלה עם העיניים הכחולות והאף של המונגולים
רוצים לבוא לפלסטין ולגנוב ליאהוד האמיתי שהיום
נאמן לאללה הכי הרבה ממה שהיה כל הזמן.
יעני מה שאני רוצה לגיד הוא שהיאהוד באו פה
בשביל להוציא את המיץ ליאהוד שבאו פה גם כן,
בשביל לעשות שמח לאנטישמים בשבדיה.
_new_ הוספת תגובה



רבקה שפק ליסק הרסה את אתר ''אומדיה''
סתם אחד (שבת, 22/08/2009 שעה 23:41) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החריבה את אתר ''אימגו'',וכנראה גם תחריב את האתר הזה,
ומדובר בתועמלנית שרלטנית, שמתבכיינת למנהלי פורומים שלא לאפשר לקוראים להתנגד לדעותיה, באמתלא על מצבה הבריאותי שמורע עקב ביקורת עליה...
_new_ הוספת תגובה



רבקה שפק ליסק הרסה את אתר ''אומדיה''
סתם אחד (שבת, 22/08/2009 שעה 23:50)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מקווה שהיא תמשיך ''להרוס'' בעוד הרבה עבודות היסטוריות יפות ומאירות עיניים שאולי יפתחו את עיניך הצרות !

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



רבקה שפק ליסק הרסה את אתר ''אומדיה''
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 11:14)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חכם ציון,
תודה רבה על תגובתך. חשוב מאוד להגן על בעלי דעות שונות משל השמאל הקיצוני, מכיוון שכל מי שאינו חושב כמוהם נדון להכפשות אישיות
הם טוענים בשם חופש הדעה ובעצם מתכוונים לחופש ההכפשה.
אצלם המטרה מקדשת את האמצעים.
מי המציא את ה''קולקטיביות הרעיונית'' ואת ה''דיקטטורה של הפרולטריון'' אם לא השמאל הקיצוני.
חשוב שיהוי חילוקי דעות, אבל, יש לשמור על נורמות כתיבה תרבותיות.
בתודה
רבקה
_new_ הוספת תגובה



ראיזה שטויות...
עמיש (יום שני, 24/08/2009 שעה 11:54)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איך קראו לאחדות הדעות אצל היטלר? האם בימין יש דמוקרטיה?
_new_ הוספת תגובה



ראיזה שטויות...גם בימין:פאשיזם
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 16:53)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טעות היא להסיק מדברי על הדיקטטורה הרעיונית בשמאל שאין תופעה מקבילה בימין:הפאשיזם והנאציזם הם האחים התאומים של הקומוניזם.
אבל, לא נתתי הרצאה על הנושא.
רק הגבתי עניינית להתקפה עלי מצד השמאל הקיצוני בעניין חופש ההכפשות כאילו מדובר בחופש הבעת דעות.

רבקה
_new_ הוספת תגובה



ראיזה שטויות...
סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 2:42)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמיש, נדמה לי שלאחדות הדיעות הזאת בנאציזם קראו ''קומונה'', ''קולקטיביזציה'', ''סולידריות של המעמד'', ''החלטות הקומינטרן'', ''האל שהכזיב'' ....
אתה גם היית פעם קומונאר, נכון?
_new_ הוספת תגובה



רבקה שפק ליסק הרסה את אתר ''אומדיה''
ע.צופיה (יום שני, 24/08/2009 שעה 13:28)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וקיצוני הימין אינם עוסקים בהכפשות אישיות? שלא לדבר על אלימות קשה נוסח אברושמי יגאל עמיר ורבים אחרים.
גם אצל קיצוני הימין במטרה מקדשת את האמצעים.
יתכן שוירוסים יש בשמאל אך שועלים קטנים ,כולל שרים, שמלעיזים בראש חוצות יש בשפע בימין.
רבקה, יש לשמור על נורמות תרבותיות,זה חשוב יותר מכתיבה תמה.
_new_ הוספת תגובה



רבקה שפק ליסק הרסה את אתר ''אומדיה''
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 17:00)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ע.צופיה
לא כתבתי מאמר על אלימות מילולית באופן כללי אלא התייחסתי באופן ספציפי לאלימות מילולית כלפי מצד אנשי שמאל קיצוני.
האם מצופה היה ממני להתייחס לבעיית האלימות המילולית בכלל?
יתר על כן, אפילו לא עסקתי באלימות מילולית של כל השמאל הקיצוני אלא באלימות כלפי אישית.

נא לא להפוך עניין אישי לוויכוח מי אלים יותר. שני הצדדים אלימים. אבל, זה לא היה נושא תגובתי.
רבקה
_new_ הוספת תגובה



רבקה שפק ליסק הרסה את אתר ''אומדיה''
ע.צופיה (יום שני, 24/08/2009 שעה 17:20)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איני יודע איך את מזהה את תוקפייך.
אני בכל אופן חושב שכתבת מאמר יפה ומעניין מאוד למרות שאיני מבין את הצד האידיאולוגי שלו.
אנא., תרבי לכתוב מאמרים מסוג זה בפורום זה ובכל פורום שתבחרי.
לטעמי האישי תגובתך כלפי השמאל הקיצוני היית עם יותר מדי אמוציות,אך אני בהחלט מקבל את הסבריך ומאחל לך המשך כתיבה מהנה.
_new_ הוספת תגובה



לע.צופיה- תוקפי קלים לזיהוי
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 20:18)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מודה לך על דבריך.
נא לעין בתגובות לצאצרי באימגו ותזהה את תוקפי בקלות בשל סגנונם הבוטה ושיטת ההכפשות האישיות.

הסברתי במבוא למאמר על נצרת את הצד האידיאולוגי:
המאמר על נצרת ואלה שיבואו אחריו בסדרה על ישובים בעבר ובהווה נועדו להגיב על המאמצים לשיכתוב ההיסטוריה של הארץ הזאת ע''י פרסומים של ''ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל'' וארגונים ערביים נוספים.
הם טוענים שהם ''עם ילידי'', כמו האינדיאנים באמריקנ ואילו אנו היהודים הננו ''קולוניאליסטים אירופאים'', כלומר כמו הלבנים בדרום אפריקה.

אני בעד פתרון הוגן לסכסוך הישראלי- פלסטיני:
2 מדינות לאום החיות זו לצד זו בשלום
זכויות אזרח שוות לערביי ישראל.

איני רוצה ליהד את נצרת או לגרש מישהו מכל מקום אחר. אני רק מתנגדת כהיסטוריונית, וכציונית לשיכתוב ההיסטוריה.
_new_ הוספת תגובה



לע.צופיה- תוקפי קלים לזיהוי
סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 5:48)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למרות שאינני ביקורתי כלפי מאמרך , הרי שלגבי דעתך המצוטטת
''2 מדינות לאום החיות זו לצד זו בשלום
זכויות אזרח שוות לערביי ישראל.''

לא אוכל להסכים .
פיתרון זה שאת תומכת בו הוא מתכון בטוח לאבדנה של מדינת ישראל .

אריה עירן .
כי לנו לנו ארץ זו .
_new_ הוספת תגובה



חילוקי דעות הם לגיטימיים
סתם אחד (יום שישי, 28/08/2009 שעה 7:58)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכל אדם הזכות לדעה משלו ועלינו לכבד את דעות כולם

רבקה
_new_ הוספת תגובה



[•] רבקה שפק ליסק הרסה את אתר ''אומדיה''
סתם אחד (שבת, 05/09/2009 שעה 19:34)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היא עושה פרנסה טובה עבור הפצת תעמולת שקר ציוניסטית
מגמתית תוך סינון עובדות שלא מתאימות לאג'נדה הפוליטית שהציבו בפניה.
מה שהיא כותבת נוח מאד לשודדי כנען בסערה אבל להיסטוריה
ולאמת זו צרעת מצורעת .

האשכנזים הפכו התבכיינות למקצוע לדוגמא ליסק.

היא יודעת שמחקריה על קירעי תרנגולת לכן מצנזרת .

כי שני עמים אוייבים אנו [•]...

הציונות טעות היסטורית וקולוניאליזם נאצי במהותו.

בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

מוני יקים אנטיציוני מס 1 בעולם .
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. רבקה שפק ליסק עושה לרוב עבודות מעניינות
סתם אחד (יום ראשון, 23/08/2009 שעה 6:43)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טוקבקיסטים משועממים שמחפשים לגרות את יצריהם על ידי הכפשות וחיפוש אקשן, באמת מזיקים לבריאות כותבים שמשקיעים בכתיבתם.

מיכאל שרון
_new_ הוספת תגובה



אני מאחל לכותבת רק בריאות וכתיבה רבה
סתם אחד (יום ראשון, 23/08/2009 שעה 13:31)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל מי שדורש ממנהלי פורומים למנוע תגובות מנוגדות
ושטוען שכל בעל דעה אחרת עושה זאת אישית כנגדו,
זה בלתי הוגן ומכובד.
_new_ הוספת תגובה



עזוב אותך מהכפשות, אחי. גלגל צינגאלע. תפוס ראש
סתם אחד (יום ראשון, 23/08/2009 שעה 14:53)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אני מאחל לכותבת רק בריאות וכתיבה רבה
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 11:05)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הסיבה למניעת תגובות לא הייתה בשל הדעות של הכותבים אלא בשל הירידה לרמת עלבונות והכפשות אישיות, כמו למשל, ''היסטוריונית בינונית''רק מפני שהדעות לא מצאו חן בעיני המגיב.
מי שניסה לסתום פיות הם בעלי דעות מהשמאל הקיצוני שדעות של הכותבת מהמרכז- שמאל לא נשאו חן בעיניהם.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. רבקה שפק ליסק עושה לרוב עבודות מעניינות
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 11:18)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיכאל,
תודה
רבקה
_new_ הוספת תגובה



רבקה שפק ליסק הרסה את אתר ''אומדיה''
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 10:58)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כינוייהם של האדם וחבריו המפיצים עלי דברי הכפשה מוכרים לי. הגיבורים האלה מסתתרים מאחורי כינויים כדי להכפיש אנשים מכיוון שהם יודעים ששמותיהם מוגנים
הם חושבים שעלבונות אישיים והכפשה חסרת בסיס זה תחליף לתגובות ענייניות.
הטענות על תעמולה שרלטנית באה מאנשים שאינם בוחלים באמצעים כאשר דעות של אחרים אינן מוצאות חן בעיניו.
מאחר שאני נמצאת באמצע המפה הפוליטית, אני חוטפת התקפות מצד השמאל הקיצוני והימין הקיצוני.
אכן, היה לי סרטן ואסור לי להיות בלחץ. וראו תגובה של אנשים תת- אנושיים.
לכן אינני מוכנה לקרוא הכפשות ועלבונות אישיים.
אני מוכנה לקרוא רק ביקורת עניינית

ובאשר לאומדיה:עוד עלילה דמגוגית. אין כל קשר בין סגירת אומדיה למאמרי. אני חדלתי לכתוב לאומדיה מספר חודשים, כ- 6 חודשים לפני שהיא נסגרה.

בושה וחרפה שבן אדם אינו מתבייש להשחיר פנים של אנשים שהוא אינו מכיר אישית, רק מפני שדעותיהם אינן מוצאות חן בעיניו
_new_ הוספת תגובה



רבקה שפק ליסק הרסה את אתר ''אומדיה''
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 11:09)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אל תקחי ללב . לכתוב באופן אנונימי הוא מחסה לבני אדם שאינם בני אדם . האנונימיות היא המחסה של הפחדן הנפוץ .

מצד שני לפעמים בשל עוצמת השילטון או היכולת לפגוע באדם , בגופו , בפרנסתו ובקרוביו יש כתיבה אנונימית בעלת ערך פנימי . חבל שזה נדיר .

לכתוב שבגללך נסגר אתר זה או אחר , היא טענה שלא לענין היהודים בנצרת . אז עברי הלאה .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



רבקה שפק ליסק הרסה את אתר ''אומדיה''
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 11:21)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אריה,
תודה
רבקה
_new_ הוספת תגובה



גיטה התנצל על ההכפשות וכעת שוב
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 18:20)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גיטה הוא הכינוי של אחד המשמיצים שלי.
והרי דוגמא לצביעות ולחוסר יושר אלמנטרי:
7.8.09
גיטה ,זהו הכינוי של המכפיש שלי, מגיב על הסרטן שלי:''רבקה היקרה, אני מתנצל מעומק לבי. שבת שלום ורק בריאות''
על כך עניתי לו שעל ההכפשות עליו להתנצל, ללא קשר לבריאותי:
ב- 8.8.09 :
''אני מתנצל על כך שהכפשתי אותך''

וכל זה לא מפריע לו להכפיש אותי באתר ארץ הצבי, לטעון שהרסתי את אומדיה, שאני שרלטנית וכו'

מה זה אומר לכם על הבן אדם?

אני מודה לכל אלה שהגנו עלי.
הבעיה כאן איננה חופש הדיבור אלא חופש ההכפשות
באתר אומדיה תוכלו לקרוא כיצד במקום להגיב עניינית הוא תקף אותי אישי. בעלבונות.
_new_ הוספת תגובה



עורך אומדיה: מאמרי רבקה שפק ליסק היו מגולות הכותרת של אומדיה
סתם אחד (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 18:10)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כעורך אומדיה לשעבר, אני גא לומר שיחד עם ד''ר רבקה שפק ליסק התחלנו במדור א''י בפרסום מאמרים היסטוריים על הרקע היהודי של יישובים בארץ ישראל.החשיבות התודעתית וההיסטורית של מאמרים אלו לא יסולאו בפז.

לצד זאת אומדיה התמחתה בנושאים ביטחוניים כמו האיום האיראני, העולם הערבי וכן דיווחים ייחודיים בתחום הפוליטי.

בהיבט של ציונות וא''י וכן של העולם היהודי היה לד''ר רבקה שפק ליסק חלק חשוב.

לצערנו, אומדיה נסגרה (ובתקווה תשוב לחיים בעתיד)לפני מספר חודשים. בחצי השנה האחרונה ד''ר ליסק לא פרסמה מאמרים אצלנו, וסמכנו שהיא מצאה אכסניה להמשך המהפכה התודעתית באתר אימאגו וכן באתר זה.
אנו גאים להיות האתר הנחשון שפרסם את מאמריה.

רן פרחי
_new_ הוספת תגובה



עורך אומדיה: מאמרי רבקה שפק ליסק היו מגולות הכותרת של אומדיה
סתם אחד (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 18:32)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מודה לרן פרחי עורך אומדיה שהעמיד דברים על דיוקם.

אני הפסקתי לפרסם באומדיה מספר חודשים לפני שהוא נסגר.

מצער שאנשים חסרי הגינות מינימלית חושבים שמותר להכפיש אנשים רק מפני שדעותיהם שונות משלהם ועוד לטעון שהם עושים זאת בשם חופש הביטוי.

אני בעד חופש הביטוי
אני נגד חופש ההכפשה. זהו נשק לא הוגן בוויכוחים.

אני בעד טיעונים לעניין ולא לגופו של כותב המאמרים.

הגיע הזמן שנורמות תרבותיות תאפיינה את אתרי האינטרנט ואנשים לא ישתלחו בכותבי מאמרים בגסות ובבוטות בנצלם את העובדה שהם מסתתרים מאחורי אנונימיות.

אני מקווה שעורכי האתרים יחסמו כל אדם המנצל את האנונימיות שלו כדי להשתלח ולהכפיש מי שדעותיו שונות משלו.
רבקה
_new_ הוספת תגובה



חופש ההכפשות זה אנטי- דמוקרטי
סתם אחד (יום שישי, 28/08/2009 שעה 7:55)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בושה וחרפה.
_new_ הוספת תגובה



מה בעצם כתוב בשעמומון הזה?
עמיש (יום ראשון, 23/08/2009 שעה 13:28) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לשם מה הוא נכתב ומה הוא בא להוכיח?
_new_ הוספת תגובה



מה בעצם כתוב בשעמומון הזה?
סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 5:50)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאתה והחברים שלך שקרנים . אניכם דוברים אמת ועמדתכם המדינית היא חרפה לכל יהודי . ושסופכם להמחק מספר ההיסטוריה . וגם שרבין היה בוגד .
_new_ הוספת תגובה



מה איכפת לנו אם היו או לא יהודים בנצרת
סתם אחד (יום ראשון, 23/08/2009 שעה 18:17) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נצרת היא עיר ערבית והיא תישאר ככה.למדינה אסור לנסות וליהד אותה.מה שהיה היה ואסור לכפות את העבר על ההווה כי זה יפגע בעתיד של כולנו.אם אנחנו ביאמת רוצים שלום,אז עלינו להיות לארג'ים עם הערבים,שלא יהיו לנו רק חוטבי מים ומסיקי זיתים.
_new_ הוספת תגובה



מה איכפת לנו אם היו או לא יהודים בנצרת
סתם אחד (יום ראשון, 23/08/2009 שעה 18:27)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא נחוצים ערבים לשאיבת מים וחטיבת עצים .
תציג לי את הייתרון ליהודים הישראלים בשימור וכיבוד האוכלוסיה הערבית של אזרחי ישראל .
_new_ הוספת תגובה



מה איכפת לנו אם היו או לא יהודים בנצרת
סתם אחד (יום ראשון, 23/08/2009 שעה 18:29)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנחנו חייבים לתת לערבים חופש אמיתי
איפה שהם חיים,כי אם לא אז כולם ימותו.
אני חושב שאתה לא רוצה זה.
גם לא איכפת לי שערבים יהיו אחראים על מים
ועצים אם אתה חושב שזה פוגע ביאהוד.אבל
איך תשתה מים ותאכל זיתים אם לא תיתן להם כבוד?
_new_ הוספת תגובה



מה איכפת לנו אם היו או לא יהודים בנצרת
סתם אחד (יום ראשון, 23/08/2009 שעה 18:36)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מוכן לעשות לערבים את מה שהם עושים לזיתים . מכה עם אבן לפיצוח הזית .
אני לא שותה מים ששאבו ערבים . הם שותים מים ששאבו יהודים .
ערבי שרוצה חופש יכול לעבור למדינות החופש הערביות .
_new_ הוספת תגובה



מה איכפת לנו אם היו או לא יהודים בנצרת
ע.צופיה (יום ראשון, 23/08/2009 שעה 20:48)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שימור וכיבוד תמיד טובים יותר מריב ושנאה.
זה לא אבולוציה, זה חוכמת החיים.
_new_ הוספת תגובה



מה איכפת לנו אם היו או לא יהודים בנצרת
סתם אחד (יום ראשון, 23/08/2009 שעה 19:17)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מרחאבה

ברוך בואך
_new_ הוספת תגובה



מה איכפת לנו אם היו או לא יהודים בנצרת
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 11:26)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מטרת המאמר איננה ליהד את נצרת או לגרש מישהו.

במבוא לסדרה כתוב בפירוש שהסדרה היא תגובה לפירסומים של ''ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל'' וארגונים ערביים נוספים הטוענים שהפלסטינים הם ''עם ילידי''כמו האינדיאנים באמריקה והיהודים הם ''קולוניאליסטים אירופאים'' כמו הלבנים בדרום אפריקה.

למאמרים יש רק מטרה אחת להאבק בשיכתוב ההיסטוריה ולהראות שיהודים חיו כאן בעבר.

רק זה ולא יותר.אני בעד שוויון אזרחי מלא לערביי ישראל.

רבקה
_new_ הוספת תגובה



מה איכפת לנו אם היו או לא יהודים בנצרת
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 15:53)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מקווה שיהיה טרנספר .
בלי זה לא תתקיים מדינה יהודית לאורך זמן .
מאחר ורוב הכותבים כאן הם טוקבקיסטים שלא מעונינים ללמוד דבר מה או לשמוע את הזולת ורק מחפשים ''להכניס'' את גסויותיהם אין סיכוי שמישהו יקשיב .

בכל זאת אני מציע למשתתפים ללמוד קצת על הנושא ''מינים פולשים'' וכיצד זה עובד . לא שאני תולה איזה תיקוות . . .
_new_ הוספת תגובה



פלשתין-א''י - מדינה אחת ל-‏2 עמים אחים
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 17:31)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מ.ש.
_new_ הוספת תגובה



מהגרים מסמרקאנד, וולגאגראד, בוקרסט, טיבליסי, קייב
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 17:39)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתם נימצאים בפלשתין, בליבה של האומה הערבית. הכירו בזכויות בני הארץ הזאת, במקום לגדף את דתם ולחמוס את אדמתם

מ.ש.
_new_ הוספת תגובה



מהגרים מסמרקאנד, וולגאגראד, בוקרסט, טיבליסי, קייב
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 18:14)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא !
_new_ הוספת תגובה



מיהם המהגרים החומסים אדמתך?
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 20:22)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נודה לך אם תסביר לנו מהו, לדעתך, הפתרון לסכסוך הישראלי- פלסטיני
דו- שיח זה דבר חשוב בפתרון חילוקי דעות.
_new_ הוספת תגובה



שרון, האם חשבת אי פעם גם להתאסלם?
סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 2:28)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איך אתה מגיע להבחנה הגסה שפלשתין היא ''לב האומה הערבית''?

רחובותי
_new_ הוספת תגובה



מהגרים מסמרקאנד, וולגאגראד, בוקרסט, טיבליסי, קייב
סתם אחד (יום שני, 05/10/2009 שעה 19:11)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מהגרים\מה זה משנה כולנו מוצאנו מהקוף . תנסו לחיות בייחד . תראו איזה כיף .
_new_ הוספת תגובה



פלשתין-א''י - מדינה אחת ל-‏2 עמים אחים
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 18:14)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא !
_new_ הוספת תגובה



2 מדינות ל-‏2 עמים אחים
סתם אחד (יום שני, 24/08/2009 שעה 22:06)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פתרון צודק
הנסיון של בלגיה, יוגוסלביה ועוד...מוכיח ש-‏2 עמים במדינה אחת זה מתכון למלחמות.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. 2 מדינות ל-‏2 עמים זה מתכון לדברת וסחבת אין סופית
סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 0:07)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

41 שנה מדברים. מה יש פה לדבר? שיפנו ודי. רק שבינתיים מפקיעים, גונבים, יוצרים בנטוסטנים, מתעללים וממאיסים את חייהם של תושבי השטחים. ואולמרט אמר: ויתורים כואבים... ביבי אמר ''הסכם על אי הרחבת הבנייה'' ברק אומר ''מאחזים''. בקיצור - פינוי יוק. אף אחד לא יפנה את המתנחלים הללו. אז שיסיקו את המסקנה המתבקשת.

דיברת בלי סוף? זרית חול בעיניים? אז עכשו היידה, מדינה אחת ל-‏2 עמים.

לדעתי, יש גם סיבה כלכלית-אוליגארכית לדברת האין סופית בשאלת השטחים: כשסדר היום הציבורי הוא רק סביב זה, אז מעלים מחירים, מורידים שכר לשכירים, עושקים מבחינה צרכנית, לא בונים רכבת תחתית, לא רכבות קלות, אנשים תקועים מדי יום בפקקים מחרידים שאין כמותם בשום מקום, מחירי האוכל עולים ועולים ללא כל צידוק, המסעדות ובעלי עסקים זעירים עוסקים בנוכלות אובססיבית, נעלמה כל זיקה לאיכות.

זה תפקיד דברת השטחים - הסחת דעת. אז לא לעסוק בכיבוש? חלילה. אך מה יש פה לדבר? תפנו ודי.

מיכאל שרון
_new_ הוספת תגובה



איפה אתה רואה כיבוש?
סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 2:26)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם ישו היה קם היום לתחיה הוא היה הופך אותך ללוציפר !
_new_ הוספת תגובה



איפה אתה רואה כיבוש?
סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 2:53)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צריך לקרוא למגרש שדים. יש כאלה אצלנו. כאן שולט השטן.
_new_ הוספת תגובה



2 מדינות ל-‏2 עמים זה מתכון לדברת וסחבת אין סופית
סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 12:55)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן, יש סחבת. אבל, יש מומחים לנושא הטוענים שהסחבת איננה רק בצד הישראלי.
הפלסטינים, בשל סיבה משלהם, עפ''י חוקרים אלה, כמו למשל, פרופ' נארי רובין, אינם מעוניינים בהסכם אלא במו''מ מתמשך תוך הפעלת לחץ לוויתורים מישראל מבלי שהם יוותרו על אף אחת מדרישותיהם, ובייחוד, לא על זכות השיבה. לדעת רובין המטרה היא להביא למדינה אחת פלסטינית מהים לירדן.

כמובן, שהשאלה היא מי באמת אחראי לסחבת.
הפתרון העדיף הוא 2 מדינות לאום החיות בשלום
_new_ הוספת תגובה



2 מדינות ל-‏2 עמים זה מתכון לדברת וסחבת אין סופית
סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 20:42)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא יכול להיות שלום בין מים ושמן .

כל אדם שטוען לשלום הוא או טועה או שקרן .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. 2 מדינות ל-‏2 עמים זה מתכון לדברת וסחבת אין סופית
סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 21:03)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיכאל שרון,

''מדינת כל יושביה''
זה המתכון החדש של הערבים לחיסולה של ישראל.
אחרי שנואשו מחיסולה במלחמה...

לצערי,
אתה ממשיך להתדרדר...

חזי
_new_ הוספת תגובה



2 מדינות ל-‏2 עמים אחים
סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 5:54)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדינה אחת ליהודים בלבד . ולהתרחב בהדרגה עד האוקיאנוס השקט . בדיוק כמו ארצות הברית . גם הם התרחבו עד האוקיאנוס השקט וגם רוסיה .
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. יש שתי מדינות יהודיות: פלשתין-א''י ובירוביג'אן, על גבול סין
סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 6:03)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש אפשרויות רבות בבירוביג'אן, בפרט עכשו.

יהודים, בואו למדינתכם, בירוביג'אן.

ושבו בנים לגבולם.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. יש שתי מדינות יהודיות: פלשתין-א''י ובירוביג'אן, על גבול סין
סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 6:47)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה ערבי מצחיק .
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. יש שתי מדינות יהודיות: פלשתין-א''י ובירוביג'אן, על גבול סין
סתם אחד (יום רביעי, 26/08/2009 שעה 6:03)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נניח שכפי שרבקה טוענת, נצרת הייתה יהודית למעלה מ-‏1000 שנים. השאלה היא: מה לנו ולאותם יהודים? אנו ברובנו אירופאים יהודים, עם קשר גנטי קלוש מאד ליהודי התנ''ך. ערביי הארץ (ואני מסתמך על עדותם של שמעון מנדס ואחרים) הם ברובם צאצאי היהודים הקדמונים, וזכות הירושה שלהם גדולה משלנו.

רובינשטיין התימני
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. יש שתי מדינות יהודיות: פלשתין-א''י ובירוביג'אן, על גבול סין
סתם אחד (יום רביעי, 26/08/2009 שעה 6:28)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בירוביג'אן היום
חנות פרחים בבירוביג'אן
_new_ הוספת תגובה



הממצאים הגנטיים מוכיחים קשר
סתם אחד (יום רביעי, 26/08/2009 שעה 7:23)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים גנטיים ע''י אוניברסיטאות מכובדות ומתברר שהיהודים מאירופה, האשכנזים הם בעלי מבנה גנטי המוכיח שמוצאם מאזור הים התיכון.
יש גם ראיות שהספרדים והאשכנזים הם בעלי מבנה גנטי המוכיח על מוצאם המשותף מהמזרח התיכון
_new_ הוספת תגובה



במקרה הטוב זה הבל הבלים
עמיש (יום רביעי, 26/08/2009 שעה 8:26)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובמקרה הרגיל זה סתם שקר מטופש
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. יש שתי מדינות יהודיות: פלשתין-א''י ובירוביג'אן, על גבול סין
סתם אחד (יום רביעי, 26/08/2009 שעה 8:55)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הערבים בארץ ישראל הם צאצאי תריסר פולשים לארצנו . יוונים , רומאים , מונגולים , פרסים , אנגלים , צרפתים , גרמנים , ערבים , מצרים , סורים , כורדים , סודנים ועותומנים .

אבוריג'יני משבדיה .
_new_ הוספת תגובה



בירוביג'אן, בסעודיה יש מקום
סתם אחד (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 19:50)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי ששולח יהודים לבירוביג'אן אל יתפלא אם יהודים ישלחו אותו לסעודיה, היא חצי האי ערב, מקורם של שבטי ערב.
_new_ הוספת תגובה



בירוביג'אן, בסעודיה יש מקום
סתם אחד (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 20:47)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא שלחתי אף אחד בכוח. רק היצבעתי על אפשרות להתיישב שם למי שחפץ בכך.

מיכאל שרון
_new_ הוספת תגובה



בירוביג'אן, בסעודיה יש מקום
סתם אחד (יום שישי, 28/08/2009 שעה 6:15)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השאלה האמיתית היא
מדוע יש התנגדות ליישוב יהודים בארץ ישראל ?
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. עוד על בירוביג'אן היום
סתם אחד (יום רביעי, 26/08/2009 שעה 6:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יהודים, למה להרדף ולהסתבך במעשי פשע, טבח, שחיתות ושוד איברים בפלשתין? חיו חיים יהודים טובים ושלמים בבירוביג'אן
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. - המומחוי העולמי על בירוביג'אן היהודית
סתם אחד (יום רביעי, 26/08/2009 שעה 15:47)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אדון מיכאל שרון הלא נכבד אתה עוד פה- בישראל הפאשיסטית? ולא בבירוביג'ן היהודית, החופשית, המתורבתת, והמתקדמת?
סע מהר לבירובידג'ן, אל תבזבז את זמנך היקר, שם מכבדים מאוד שמוקולנטים גלותיים בעלי שכל מתהפך כל יום שני וחמישי.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. - המומחוי העולמי על בירוביג'אן היהודית
סתם אחד (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 7:50)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה הגבת לדברי ערבי בלתי מזוהה . מיכאל שרון אינו בעד מעבר לבירוביג'אן .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



באותה תקופה אבותיה של ליסק היו עובדי שטן כוזרים
סתם אחד (יום שישי, 04/09/2009 שעה 22:59)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכוזרואשכנזים שהתחפשו ליהודים אין דבר וחצי דבר עם
עם ישראל הספרדומזרחי.
אותם יהודים ספרדומזרחים שגרו בכפרים וערים שונות בארץ כנען ובשלב מסוים החליטו להתנצר או להתאסלם ולהתערבב עם
שאר עמי כנען הם כיום אחינו הפלסטינים ואנו הספרדומזרחים
בני אותו עם פלסטיני חילוני ודמוקרטי.והם אדוני הארץ
שצריך להחזיר להם את כל אדמותיהם השדודות ולפצות אותם על הרכוש הניגזל והשימוש באדמותיהם, מי שעשו עוולות אלו לאחינו הפלסטינים אינם יכולים להיקרא יהודים אלא כוזרים פושעי מלחמה שיש להענישם ולגרשם חזרה למכורתם ההיסטורית
בכוזריה ובירובידג'אן דוברת שפת האידיש שפת הכוזרים.
זה שב61 שנות כיבוש קולוניאליסטי כוזרי האשכנזים
שוטפים לכל העולם את המוח שהם יהודים ויש להם קשר וזיקה
לאברהם יצחק ויעקב זו סידרה של שקרים היסטוריים
שהיסטוריונית ''מטעם'' דמיקולו ממחזרת עבור בצע כסף.

כי שני עמים אוייבים אנו

בחורבן הציונות הכוזרואשכנאציונית ננוחם.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. בירוביג'אן היא מולדת הכוזרו-אשכנזים
סתם אחד (שבת, 05/09/2009 שעה 2:35)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היידה, רעננו את היידיש, ולבירוביג'אן.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. בירוביג'אן היא מולדת הכוזרו-אשכנזים
סתם אחד (שבת, 05/09/2009 שעה 19:24)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומי הם הנוצרים של נצרת אם לא אותם יהודים שבחרו להתנצר
ולהקים כנסיות ולא בתי כנסת

האשכנזים כלל אינם יהודים אלא כוזרים שהתחפשו

הכיבוש הציוני הוא צורה נאצית של קולוניאליזם

בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי