פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
כפר כנה ליד נצרת היה בעבר ישוב יהודי
רבקה שפק ליסק (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 6:39)


כפר כנה ליד נצרת היה בעבר ישוב יהודי

ד''ר רבקה שפק ליסק



עוד מאמרים על הנושא אפשר לקרוא באתר של המחברת.
אחרי המאמר על נצרת זהו המאמר שני בסדרה ''יישובים יהודיים בעבר ובהווה'' שנועדה להפריך את הטיעון שהופיע במספר מסמכים שפורסמו ע''י ארגונים של ערביי ישראל ובראשם ''ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל'' לפיהם הפלסטינים הם ''עם ילידי'' והיהודים הם קולוניאליסטים אירופאים שהתיישבו על אדמה ערבית הסדרה פותחת בפרק על היישובים היהודיים בגליל.

ערב המרד הגדול, 66 - 70 לספירה, היו בגליל, עפ''י עדותו של יוספוס פלביוס 204 יישובים יהודיים. לאורך הסדרה נראה מה קרה לאותם יישובים תחת הכיבוש הרומי, הביזאנטי, הערבי, הצלבני, העות'מאני והבריטי עד להקמת מדינת ישראל.
כפר כנה הוא כיום ישוב ערבי. ב-‏1945 חיו בו 260 משפחות, ב-‏1961 עלה מספרן ל- 600. כיום חיים בו כ-‏14,000 תושבים, רובם מוסלמים ומיעוטם נוצרים. בכפר יש 3 כנסיות. הכנסייה הקתולית מוקדשת לנס המתואר בספר יוחנן ב',1-11, לפיו הפך ישו הפך מים ליין בזמן סעודת חתונה. כמו כן יש בכפר כנסייה יוונית-אורתודוכסית וישנה כנסיית סנט ברתולומיאו.

כפר כנה נזכר לראשונה בתעודות מצריות: בכתבי המארות, מהמאה ה-‏20 לפנה''ס, ובמכתבי אל-עמרנה מהמאה ה- 14 לפנה''ס. מאז הייתה רציפות התיישבותית בכפר.


תקופת הבית הראשון

כפר כנה הייתה עיר ישראלית. היא נזכרת בין הערים שכבש תגלת פלאסר השלישי מלך אשור בשלהי המאה ה-‏8 לפנה''ס, מידי ממלכת ישראל הצפונית.


תקופת הבית השני

החפירות הארכיאולוגיות שנערכו בשנים 1999 – 2005 הראו שהיה בכפר כנה ישוב יהודי בתקופה הפרסית. יוסף בן מתיתיהו ביצר את כפר כנה במסגרת ההכנות למרד הגדול ב-‏66 לס'. לאחר כשלון המרד עברו לכפר כנה כוהנים מירושלים, ממשמרת אלישיב, וגם אמוראים. עפ''י המסורת קבורים באחת המערות בכפר כנה האמוראים רבא ורב הונה.


התקופה הרומית והביזנטינית (70 לס' – 324 לס'- 639 לס')

כפר כנה היה ישוב יהודי גדול לאורך התקופה הרומית והביזנטינית. אבל, התיישבו בו גם נוצרים. הארכיאולוגים גילו חורבות כנסייה מהמאה ה-‏6 לס'. אבל, מתחת לחורבות הכנסייה נתגלתה רצפת פסיפס עם כתובת בארמית מהמאה ה-‏4 לס' בה מוזכר השם יוסה בר תנחום. השתמרו גם בסיסים, עמודים, משקוף ליד הקיר הצפוני ושרידי עזרת נשים ביציע בחלק המערבי של בית הכנסת. נמצאו גם מזוזות. הארכיאולוגים קבעו שאלה הם שרידי בית כנסת יהודי מהמאה ה-‏4 לס'. הכנסייה נבנתה בתקופת השלטון הביזנטיני הנוצרי. התקופה הביזנטינית הייתה תקופה קשה ליהודים. השלטון הביזנטיני חוקק חוקים אנטי-יהודיים ויהודים נרדפו גם ע''י האוכלוסייה הנוצרית שהרגה בהם, והרסה בתי כנסת. החפירות הארכיאולוגיות מעידות שבתקופה הרומית המאוחרת התפצל היישוב לשתי שכונות נפרדות ליהודים ונוצרים


התקופה הממלוכית (1260 - 1516)

בתקופה הממלוכית היה, עדין, ישוב יהודי גדול בכפר כנה. תלמיד של הרמב''ם הגיע לארץ במאה ה-‏14 ובין היישובים היהודים בהם ביקר היה כפר כנה. יהודי מקנדיא הוא כרתים ביקר בארץ ב-‏1473 ומצא בכפר כנה 80 משפחות יהודיות. רבי יוסף דמונטנייא, שעלה לארץ מאיטליה, ביקר בכפר כנה ב-‏1481 ויהודי הכפר הציעו לו להשתקע בכפר, ועל מנת לשכנעו הבטיחו לו שחרור ממסים, חוץ ממס גולגולת. תלמידו של רבי עובדיה ביקר בכפר כנה ב-‏1495 ורבי עובדיה עצמו לא ביקר בכפר אבל סיפר ששמע מאנשים שביקרו בו שהיהודים חיים בשלווה ובשקט, ואינם מוטרדים ע''י הישמעאלים. אבל, בתקופה זו כבר היו רוב התושבים נוצרים.


התקופה התורכית (1516 - 1917)

כפר כנה הייתה תחנה בדרך ממצרים לדמשק. משה באסולה, יהודי איטלקי, ביקר בארץ ב-‏1521 ומצא בכפר כנה 40 משפחות יהודיות. עפ''י המפקד התורכי היו בה 50 משפחות. באסולה הגיע לביקור בכפר בחברת קבוצה גדולה של יהודים מצפת שבאו ליום השוק, יום רביעי, בכפר. הוא תאר קהילה אמידה. נוסעים שעברו בכפר מעידים שעד המאה ה-‏16 הייתה בה קהילה יהודית גדולה. במאה ה-‏16 היו, עדין, 13 ישובים יהודיים בגליל, 3 ערים ו-‏10 כפרים. בכפר כנה היו בתי צביעה לאריגים

התורכים ערכו מספר מפקדי אוכלוסין מתוכם מתברר שבשנות ה-‏1540 היו בכפר 52 משפחות יהודיות ו-‏95 משפחות לא- יהודיות. במפקד של 1555 – 1556 היו בכפר 65 משפחות יהודיות ו-‏10 רווקים יהודים ו-‏375 משפחות לא יהודיות ו-‏49 רווקים. במפקד של 1572 – 1573 היו בכפר 77 משפחות יהודיות ו-‏313 משפחות לא יהודיות ו-‏2 רווקים. מעדותו של נזיר פרנציסקאני מספרד שביקר בעיר בין 1553- 1555 מתברר שמשפחות של מגורשי ספרד השתקעו בכפר. המשפחות הלא יהודיות היו נוצריות.

כנראה, שבמאה ה-‏17 התרוקן כפר כנה מיושביו היהודים. בתקופה זו נעזבו ישובים יהודיים בגליל בשל חדירת מתיישבים ערבים-מוסלמים. מצב הביטחון נעשה חמור. היו מעשי רצח שבוצעו ע''י בדווים וערבים. גם מדיניות המיסוי התורכית פגעה בחקלאים היהודים ואילצה אותם לעזוב.

ב-‏1879 נבנתה בכפר כנסייה קתולית-פרנציסקנית על חורבות כנסייה מהמאה ה-‏6 לס'. ב-‏1886 נבנתה כנסייה יוונית אורתודוכסית.


תקופת המנדט הבריטי

במלחמת העצמאות יצאו מכפר כנה כנופיות ערביות לתקוף ישובים יהודיים ולהפסיק את התחבורה היהודית. ב''מבצע דקל'', ביולי 1948 נכנע הכפר לצה''ל.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  רבקה, יישר כוח...  (סתם אחד)
  ודה לך רבקה על ההצצות החטופות להיסטוריה של ארץ ישראל  (סתם אחד) (4 תגובות בפתיל)
  למה אנחנו מחכים?  (עמיש) (4 תגובות בפתיל)
  בקורת עניינית על הנושא  (סתם אחד) (3 תגובות בפתיל)
  במה תורם המאמר להפרכת הטענה הפלשתינאית?  (עמיש) (4 תגובות בפתיל)
  פלשתינאים לפלשתין  (סתם אחד) (4 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי