פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_5617

כפר כנה ליד נצרת היה בעבר ישוב יהודי
רבקה שפק ליסק (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 6:39)


כפר כנה ליד נצרת היה בעבר ישוב יהודי

ד''ר רבקה שפק ליסק



עוד מאמרים על הנושא אפשר לקרוא באתר של המחברת.
אחרי המאמר על נצרת זהו המאמר שני בסדרה ''יישובים יהודיים בעבר ובהווה'' שנועדה להפריך את הטיעון שהופיע במספר מסמכים שפורסמו ע''י ארגונים של ערביי ישראל ובראשם ''ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל'' לפיהם הפלסטינים הם ''עם ילידי'' והיהודים הם קולוניאליסטים אירופאים שהתיישבו על אדמה ערבית הסדרה פותחת בפרק על היישובים היהודיים בגליל.

ערב המרד הגדול, 66 - 70 לספירה, היו בגליל, עפ''י עדותו של יוספוס פלביוס 204 יישובים יהודיים. לאורך הסדרה נראה מה קרה לאותם יישובים תחת הכיבוש הרומי, הביזאנטי, הערבי, הצלבני, העות'מאני והבריטי עד להקמת מדינת ישראל.
כפר כנה הוא כיום ישוב ערבי. ב-‏1945 חיו בו 260 משפחות, ב-‏1961 עלה מספרן ל- 600. כיום חיים בו כ-‏14,000 תושבים, רובם מוסלמים ומיעוטם נוצרים. בכפר יש 3 כנסיות. הכנסייה הקתולית מוקדשת לנס המתואר בספר יוחנן ב',1-11, לפיו הפך ישו הפך מים ליין בזמן סעודת חתונה. כמו כן יש בכפר כנסייה יוונית-אורתודוכסית וישנה כנסיית סנט ברתולומיאו.

כפר כנה נזכר לראשונה בתעודות מצריות: בכתבי המארות, מהמאה ה-‏20 לפנה''ס, ובמכתבי אל-עמרנה מהמאה ה- 14 לפנה''ס. מאז הייתה רציפות התיישבותית בכפר.


תקופת הבית הראשון

כפר כנה הייתה עיר ישראלית. היא נזכרת בין הערים שכבש תגלת פלאסר השלישי מלך אשור בשלהי המאה ה-‏8 לפנה''ס, מידי ממלכת ישראל הצפונית.


תקופת הבית השני

החפירות הארכיאולוגיות שנערכו בשנים 1999 – 2005 הראו שהיה בכפר כנה ישוב יהודי בתקופה הפרסית. יוסף בן מתיתיהו ביצר את כפר כנה במסגרת ההכנות למרד הגדול ב-‏66 לס'. לאחר כשלון המרד עברו לכפר כנה כוהנים מירושלים, ממשמרת אלישיב, וגם אמוראים. עפ''י המסורת קבורים באחת המערות בכפר כנה האמוראים רבא ורב הונה.


התקופה הרומית והביזנטינית (70 לס' – 324 לס'- 639 לס')

כפר כנה היה ישוב יהודי גדול לאורך התקופה הרומית והביזנטינית. אבל, התיישבו בו גם נוצרים. הארכיאולוגים גילו חורבות כנסייה מהמאה ה-‏6 לס'. אבל, מתחת לחורבות הכנסייה נתגלתה רצפת פסיפס עם כתובת בארמית מהמאה ה-‏4 לס' בה מוזכר השם יוסה בר תנחום. השתמרו גם בסיסים, עמודים, משקוף ליד הקיר הצפוני ושרידי עזרת נשים ביציע בחלק המערבי של בית הכנסת. נמצאו גם מזוזות. הארכיאולוגים קבעו שאלה הם שרידי בית כנסת יהודי מהמאה ה-‏4 לס'. הכנסייה נבנתה בתקופת השלטון הביזנטיני הנוצרי. התקופה הביזנטינית הייתה תקופה קשה ליהודים. השלטון הביזנטיני חוקק חוקים אנטי-יהודיים ויהודים נרדפו גם ע''י האוכלוסייה הנוצרית שהרגה בהם, והרסה בתי כנסת. החפירות הארכיאולוגיות מעידות שבתקופה הרומית המאוחרת התפצל היישוב לשתי שכונות נפרדות ליהודים ונוצרים


התקופה הממלוכית (1260 - 1516)

בתקופה הממלוכית היה, עדין, ישוב יהודי גדול בכפר כנה. תלמיד של הרמב''ם הגיע לארץ במאה ה-‏14 ובין היישובים היהודים בהם ביקר היה כפר כנה. יהודי מקנדיא הוא כרתים ביקר בארץ ב-‏1473 ומצא בכפר כנה 80 משפחות יהודיות. רבי יוסף דמונטנייא, שעלה לארץ מאיטליה, ביקר בכפר כנה ב-‏1481 ויהודי הכפר הציעו לו להשתקע בכפר, ועל מנת לשכנעו הבטיחו לו שחרור ממסים, חוץ ממס גולגולת. תלמידו של רבי עובדיה ביקר בכפר כנה ב-‏1495 ורבי עובדיה עצמו לא ביקר בכפר אבל סיפר ששמע מאנשים שביקרו בו שהיהודים חיים בשלווה ובשקט, ואינם מוטרדים ע''י הישמעאלים. אבל, בתקופה זו כבר היו רוב התושבים נוצרים.


התקופה התורכית (1516 - 1917)

כפר כנה הייתה תחנה בדרך ממצרים לדמשק. משה באסולה, יהודי איטלקי, ביקר בארץ ב-‏1521 ומצא בכפר כנה 40 משפחות יהודיות. עפ''י המפקד התורכי היו בה 50 משפחות. באסולה הגיע לביקור בכפר בחברת קבוצה גדולה של יהודים מצפת שבאו ליום השוק, יום רביעי, בכפר. הוא תאר קהילה אמידה. נוסעים שעברו בכפר מעידים שעד המאה ה-‏16 הייתה בה קהילה יהודית גדולה. במאה ה-‏16 היו, עדין, 13 ישובים יהודיים בגליל, 3 ערים ו-‏10 כפרים. בכפר כנה היו בתי צביעה לאריגים

התורכים ערכו מספר מפקדי אוכלוסין מתוכם מתברר שבשנות ה-‏1540 היו בכפר 52 משפחות יהודיות ו-‏95 משפחות לא- יהודיות. במפקד של 1555 – 1556 היו בכפר 65 משפחות יהודיות ו-‏10 רווקים יהודים ו-‏375 משפחות לא יהודיות ו-‏49 רווקים. במפקד של 1572 – 1573 היו בכפר 77 משפחות יהודיות ו-‏313 משפחות לא יהודיות ו-‏2 רווקים. מעדותו של נזיר פרנציסקאני מספרד שביקר בעיר בין 1553- 1555 מתברר שמשפחות של מגורשי ספרד השתקעו בכפר. המשפחות הלא יהודיות היו נוצריות.

כנראה, שבמאה ה-‏17 התרוקן כפר כנה מיושביו היהודים. בתקופה זו נעזבו ישובים יהודיים בגליל בשל חדירת מתיישבים ערבים-מוסלמים. מצב הביטחון נעשה חמור. היו מעשי רצח שבוצעו ע''י בדווים וערבים. גם מדיניות המיסוי התורכית פגעה בחקלאים היהודים ואילצה אותם לעזוב.

ב-‏1879 נבנתה בכפר כנסייה קתולית-פרנציסקנית על חורבות כנסייה מהמאה ה-‏6 לס'. ב-‏1886 נבנתה כנסייה יוונית אורתודוכסית.


תקופת המנדט הבריטי

במלחמת העצמאות יצאו מכפר כנה כנופיות ערביות לתקוף ישובים יהודיים ולהפסיק את התחבורה היהודית. ב''מבצע דקל'', ביולי 1948 נכנע הכפר לצה''ל.







http://www.faz.co.il/thread?rep=137839
רבקה, יישר כוח...
סתם אחד (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 7:19)

סוף סוף אישה חכמה אשר מקדישה את זמנה יצירה חדשה,
לגילויים חדשים, ולמחקר מדעי אמיתי.

הפטפטנים הריקים בפורמים,
צריכים ללמוד ממנה איך לא לבזבז את הזמן על וכוחי סרק...

http://www.faz.co.il/thread?rep=137840
ודה לך רבקה על ההצצות החטופות להיסטוריה של ארץ ישראל
סתם אחד (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 7:31)

שכה חסרה במקומותינו. גם בבתי הספר הציוניים ממשיכים ללמוד על 2000 שנות גלות אל מול ארץ שנעזבה למאכל זרים, ושהציונים באו וגאלו אותה מידיהם.
אז זה נכון שהארץ הופקרה למאכל זרים וזה נכון שבאו הציונים וגאלו אותה, אבל בכל זאת.... פרק כה נכבד בהיסטוריה של היהודים אסור להעלימה מתחת לשטיח, גם אם הוא מעופף!
אני מקווה שהסיפור ההיסטורי המלא יילמד בבתי הספר גם כדי שכולנו נדע את האמת וגם כדי לחשוף את השקר הערבי פלסטיני, שככל הנראה מצליח יותר מדי בבניית היסטוריה מדומיינת בשיטת ה''רוורס אינג'ינרית'' אך ללא כל בקרת אמיתות ואיכות.
אני מקווה שהסיכומים הקצרים והנפלאים שלך יופצו ברשת בשלל שפות לידיעת כל מי שמחפש את האמת.
ועל כך תבורכי!

ראובן רבינוביץ

http://www.faz.co.il/thread?rep=137846
ודה לך רבקה על ההצצות החטופות להיסטוריה של ארץ ישראל
סתם אחד (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 8:17)
בתשובה לסתם אחד

יש לי אתר באנגלית בו אני מפיצה את מאמרי.התחלתי ביולי.ביולי היו 1,200 כניסות
באוג-עד שבוע שעבר כבר היו 1,200 כניסות.
אני מצרפת את שם האתר כדי שאתה, ראובן ורבים אחרים יתנו את הפרטים על האתר לקרובים וידידים דוברי אנגלית
האמת חייבת לצאת לאור
הורי לא באו הנה כחלוצים השבים למולדת בראשית המאה ה- 20 כדי שיכנו אותם קולוניאליסטים אירופאים.
האתר:

http://www.faz.co.il/thread?rep=137852
ודה לך רבקה על ההצצות החטופות להיסטוריה של ארץ ישראל
סתם אחד (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 9:31)
בתשובה לסתם אחד

עברתי על האתר והמבנה שלו ויש לי רק לברך אותך על מלאכתך המקצועית והנהדרת. אני מקווה שתמשיכי לבנות אותו באופן שיתן לקורא ההדיוט תמונה היסטורית מאוזנת ואמינה של תולדות ארץ ישראל, גם לאלה הרוצים לדעת היסטוריה ללא כל קשר לפוליטיקה.
כמובן, שיש לכל כתבה כזאת גם משמעות פוליטית אקטואלית ששמה בפרופורציה (בזוית ובגודל ראויים) את ה''טענה הפלסטינית'' על זכות הערבים לארץ מדורי דורות.

הייתי מציע לך לפתוח קטגוריה של עבודות שבהם את חושפת את הקר הטענות ההיסטוריות והפוליטיות של הפלסטינים לגבי המיתוס של ה''עם הפלסטיני'' שהם הצליחו לבנות בעיקר מאז שנות ה-‏70.

ראובן רבינוביץ

http://www.faz.co.il/thread?rep=137865
תודה לך רבקה היקרה על תמורתך הגאונית לאמת ההיסטורית
סתם אחד (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 13:17)
בתשובה לסתם אחד

גב. רבקה הנכבדה. את עושה דבר מאוד- מאוד נחוץ, אקטואלי, וקדוש. האמת ההיסטורית על זכותנו בארץ ישראל בימנו אנו חשובה לעין ארוך יותר מפילפולים עקרים שמפיצים חוכמולוגים למיניהם וחורשי רעות נגד המדינה היהודית- הפלא האנושי היחיד במינו-בהיסטוריה האנושית.
תודה רבה לך מקרב לב רבקה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=137854
למה אנחנו מחכים?
עמיש (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 9:57)

חת שתים להעיף משם את כל הערבושים האלה.
נחזיר עטרה לישנה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=137856
[•] למה אנחנו מחכים?
סתם אחד (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 10:22)
בתשובה לעמיש

[•]...

http://www.faz.co.il/thread?rep=137866
[•] למה אנחנו מחכים?
סתם אחד (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 13:34)
בתשובה לסתם אחד

לפרעושים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=138003
חילופי אוכלוסים
סתם אחד (שבת, 29/08/2009 שעה 9:36)
בתשובה לעמיש

ערביי ישראל יעברו לוילות המפוארות של המתנחלים בגדה והמתנחלים יעברו ליישובים הערביים בישראל

http://www.faz.co.il/thread?rep=137882
בקורת עניינית על הנושא
סתם אחד (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 17:42)

1.ראשית ,את מביאה כרונולוגיה ומספרת סיפור היסטורי,מזווית יהודית.זה לא הוכחה

2.בני-אדם רגילים זוכרים בממוצע כמאה שנה.האבא והסבא מתארים את החוויות שלהם.

הערבים יושבים בכפר כנא,לפי הזיכרון כמאה שנה.ולכן היא שלהם.

3.לערבים הייתה התובנה האכזרית.לטבוח את המקומיים ולהתנחל במקומם.

לכן הם תפסו בעלות על רצועת עזה,יהודה ושומרון,הגולן ועוד.

4.אילו ליהודים הייתה החוכמה הזאת במקום הרחמונס על האויב.

----

----

מלמד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=137891
בקורת עניינית על הנושא
סתם אחד (יום חמישי, 27/08/2009 שעה 20:03)
בתשובה לסתם אחד

תודה על הביקורת
מכיוון שרק הסעיף ה-‏1 הוא ביקורת והשאר הבעת דעה, אענה על הסעיף ה- 1 בלבד.

המאמר מביא את העובדות עפ''י מימצאים ארכיאולוגיים ומקורות היסטוריים ומדובר גם בנוצרים ומוסלמים ולא רק ביהודים.

אתה מוזמן לבדוק את העובדות ואם תגלה טעות- אכיר בטעותי.
רבקה

http://www.faz.co.il/thread?rep=137939
לד'ר שפק-ליסק
סתם אחד (יום שישי, 28/08/2009 שעה 12:47)
בתשובה לסתם אחד

המאמרים שלך מעניינים וגם משכנעים.

מדהים לגלות איך התעמולה הפלסטינית-נוצרית-שמאלנית,נקלטה והושרשה בקרב הישראלים.

הכיצד הפכו מחלקות ההיסטוריה באוניברסיטאות הישראליות לתומכי מדינה פלסטינית,הנאכבה ודרוויש

מלמד

http://www.faz.co.il/thread?rep=137936
במה תורם המאמר להפרכת הטענה הפלשתינאית?
עמיש (יום שישי, 28/08/2009 שעה 11:44)

הרי הם לא טוענים כי צמחו מן האדמה, ברור גם להם ולכל העולם כי הערבים הגיעו ממקום כלשהו.
חלקם ללא ספק ממוצא יהודי והם צאצאי היהודים שחיו כאן והתאסלמו.
המאמר עצמו אינו מוכיח מאום אלא כי בכל הדורות חיו בכפר כנא גם יהודים בנוסף לתושבים האחרים.
לעניין תקופת בית ראשון, אף אם המקום היה בתחומי ממלכת ישראל אין שום קשר בין זאת לבינינו וליהדותנו. הישראלים של אז לא היו יהודים של היום ולא אבות היהודים של היום ובכלל אין לנו מושג מי היו ולאן הם נעלמו.
האם החפירות מראות כי בתקופת בית שני גרו שם רק יהודים?
גם על פי דבריך, בתקופה הרומית ביזנטית התגוררו במקום גם נוצרים וגם יהודים.
בתקופה הממלוכית חיו שם גם יהודים וזה לא היה ישוב יהודי בלעדי. לדבריך הם חיו שם כתושבים נסבלים ש''אינם מוטרדים''
בתקופה העותומנית היהודים היו מיעוט בכפר ומן המאה ה17 (דהיינו כארבע מאות שנים) הם כלל לא התגוררו בו ואינם מתגוררים בו עד היום.

ובכן, מה בעצם הוכחת כאן? מאומה, פרט לעובדה שבמשך כל הדורות, וברציפות בלי הפסקות גרו בו בני לאומים שונים כאשר בחלק מן הזמן גרו בו גם יהודים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=137943
המטרה להראות שיהודים חיו כאן
סתם אחד (יום שישי, 28/08/2009 שעה 18:11)
בתשובה לעמיש

זה מה שאני מבין מהמאמר
הם חיו עד המאה ה- 17 וסולקו

http://www.faz.co.il/thread?rep=137944
אין חולק על כך שיהודים חיו כאן
עמיש (יום שישי, 28/08/2009 שעה 18:14)
בתשובה לסתם אחד

השאלה היא אם גם אחרים חיו כאן ומה זכותם לחיות כאן

http://www.faz.co.il/thread?rep=137963
¹אין שאלה לגבי זכותם לחיות כאן
סתם אחד (יום שישי, 28/08/2009 שעה 19:47)
בתשובה לעמיש

© יש שאלה לגבי זכותם למנוע מאיתנו לחיות כאן.
® ויש שאלה האם זכותם להקים מדינה על השטח שלנו.

השכן ממול

http://www.faz.co.il/thread?rep=137940
פלשתינאים לפלשתין
סתם אחד (יום שישי, 28/08/2009 שעה 14:11)

היצצנו, עילעלנו, קראנו, אך לא שוכנענו. כפר כנה זה פלשתין. אלה שנישארו, רבים מהם, הם צאצאי היהודים הקדמונים שהתאסלמו והתנצרו. יהודים - התנצרו והתאסלמו ותחיו בקירבנו כאחים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=137964
דבר בשם עצמך °¯°
סתם אחד (יום שישי, 28/08/2009 שעה 19:49)
בתשובה לסתם אחד

וראוי שתדבר לעצמך ובשקט.

השכן ממול

http://www.faz.co.il/thread?rep=137982
היהודים לא התאסלמו,הם סולקו
סתם אחד (שבת, 29/08/2009 שעה 7:22)
בתשובה לסתם אחד

בכפר כנה חיו צאצאי יהודים שנשארו בארץ לאחר חורבן בית שני ואליהם הצטרפו במאה ה- 16 יהודים שהגיעו מקרב מגורשי ספרד ופורטוגל.
יהודים אלה הגדילו את הקהילה היהודית במקום.

הנוצרים שהתיישבו בכפר כנה בתקופה הביזאנטית היו יוונים שהחלו להתיישב בארץ מאז ימי אלכסנדר מוקדון והתנצרו, סורים- ארמים שהיגרו לארץ והתנצרו וביזאנטים ועולי רגל נוצריים מאירופה שהתיישבו בארץ.

הנוצרים הציקו ליהודים. שרידי בית הכנסת נמצאים מתחת לאחת הכנסיות.היהודים נאלצו לבנות לעצמם שכונה ניפרדת מפני שלא יכלו להמשיך לחיות בשכונה אחת עם הנוצרים.

ואז הגיעו הערבים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=137986
היהודים לא התאסלמו,הם סולקו
סתם אחד (שבת, 29/08/2009 שעה 7:36)
בתשובה לסתם אחד

במעשה הנכון הערבים גם יסתלקו .


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.