פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
כורזים, יישוב יהודי בעבר חידש ימיו במאה ה-‏16 ושוב כיום
רבקה שפק ליסק (שבת, 26/09/2009 שעה 20:00)


כורזים, יישוב יהודי בעבר חידש ימיו במאה ה-‏16 ושוב כיום

ד''ר רבקה שפק ליסק



עוד מאמרים באתר של המחברת.
אחרי המאמרים על נצרת, על כפר כנה, על ג'ש, על דבוריה, על פקיעין, על שפרעם ועל כפר יאסיף זהו המאמר שמיני בסדרה ''יישובים יהודיים בעבר ובהווה'' שנועדה להפריך את הטיעון שהופיע במספר מסמכים שפורסמו ע''י ארגונים של ערביי ישראל ובראשם ''ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל'' לפיהם הפלסטינים הם ''עם ילידי'' והיהודים הם קולוניאליסטים אירופאים שהתיישבו על אדמה ערבית הסדרה פותחת בפרק על היישובים היהודיים בגליל.

ערב המרד הגדול, 66 - 70 לספירה, היו בגליל, עפ''י עדותו של יוספוס פלביוס 204 יישובים יהודיים. לאורך הסדרה נראה מה קרה לאותם יישובים תחת הכיבוש הרומי, הביזאנטי, הערבי, הצלבני, העות'מאני והבריטי עד להקמת מדינת ישראל.
כורזים הוא כיום יישוב קהילתי שנוסד ב-‏1990/1 מאיחוד מושב העובדים כורזים, שנוסד ב-‏1982, כ-‏2 ק''מ ממזרח לחורבות כורזים העתיקה, והיישוב הקהילתי מעון, שנוסד ב- 1983. ביישוב המאוחד חיים כ-‏370 תושבים.

מקור השם הוא אולי מ''כרוז'', מודיע ברבים.

חבל כורזים היה מיושב בתקופת האבן.


התקופה הרומית (70 לס' – 324 לס') והביזאנטית (324 – 638)

הכיבוש הרומי החל ב–63 לס' והפך לפרובינקיה כבר בשנת 70.

היישוב כורזים נוסד בתקופת המשנה והתלמוד, במאה הראשונה לס'. כורזים נקראת גם כורזין, בשמה הארמי. כורזים הייתה עיירה חשובה ופרסומה בא לה מהחיטה המשובחת שגידלו תושביה.
כורזין נזכרת בברית החדשה: נכתב שם שישו הגיע למקום וניסה לשכנע את תושביו לקבל את תורתו, אך נתקל בהתנגדות ועל כן קילל את המקום.

כורזים זוהתה כח'רבת כראזה, כ-‏4 ק''מ צפונית לכפר נחום, בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו. החפירות הראשונות במקום נערכו ב-‏1869 ע''י הארכיאולוג צ'ארלס וילסון, ואחריו חפרו במקום ב-‏1875 ארכיאולוגים נוספים וביניהם סרן ה.קיצ'נר, שהיה שר הביטחון בממשלת בריטניה במלחה''ע ה-‏1. ב-‏1905 חפרה במקום משלחת גרמנית וב- 1926 ערכה מחלקת העתיקות של ממשלת המנדט חפירה. ב-‏1969 ערך אגף העתיקות הישראלי סקר של החורבות ובין השנים 1980 – 1984 נערכו ע''י רשות העתיקות ורשות הגנים הלאומיים חפירות נוספות.

יש חילוקי דעות בין הארכיאולוגים אם העיר הגיעה לשיא גדולתה בשלהי המאה ה-‏3 או
ראשית המאה ה-‏4, או בשלהי המאה ה-‏4 או ראשית ה-‏5. בחפירות נתגלה בנין בית הכנסת, מהמאה ה-‏1 או ה-‏2 לס', הנחשב לאחד הקדומים והיפים בארץ. הוא עשוי מאבני בזלת ומעוטר בעיטורים מעולם החי והצומח, בסמלים יהודיים ובכתובות בעברית ובארמית. על קתידרא דמשה (הקתידרה של משה) נמצאה כתובת בארמית, שתרגומה: ''זכור לטוב יודן בן ישמעאל, שעשה את העמודים ואת המדרגות מכספו, יהיה חלקו עם צדיקים''. יש בית הכנסת אולם תפילה ולאורך הקירות ספסלים מדורגים. בית הכנסת דומה לזה שבכפר נחום. כמו כן, נתגלו בחפירות 3 בתי בד, מקווה ועיר שלמה, על רחובותיה ובתיה. רובע המגורים היה ממערב לביה''כ. הבתים היו בנויים ומרוצפים באבני בזלת מסותתות. בחלק העליון של העיירה היה האקרופוליס ובו היו בנייני ציבור. שרידי אחד מבנייני הציבור השתמרו. בחפירות נתגלו כ-‏400 מטבעות מימי קונסטנטינוס (ראשית המאה ה-‏4 לס' ) וכ-‏1500 מטבעות מהמאה ה-‏4 עד תחילת המאה ה-‏7.

מיכאל אבי יונה קבע בספרו ''גיאוגרפיה היסטורית של א''י'', שכורזין חרבה במאה ה-‏4 לס'. כנראה שסיבת הריסתה קשורה במרד גאלוס נגד השלטון הרומי ב-‏351 לס'. אבי יונה הסתמך על אוסביוס. היישוב היהודי חודש בסוף המאה ה-‏4. ממקור אחר דווח שכורזים נפגעה מרעידת אדמה בראשית התקופה הביזאנטית, אבל שוקמה והמשיכה להתקיים.


התקופה הערבית (638 – 1099)

כורזים המשיכה להתקיים על פי אחת ההערכות עד המאה ה-‏8, ונעזבה מסיבה לא ידועה.
ב-‏723 ביקר במקום האנגלי וילי-באלדוס. עפ''י הערכה אחרת היא התקיימה אף יותר.


התקופה הצלבנית (1099 – 1260)


ב-‏1102, 1130, ו-‏1137 ביקרו בכורזים החרבה או הזכירו את כורזים בספריהם, עולי רגל נוצרים. כורזים זכורה לנוצרים כמקום בו קילל ישו את התושבים על סירובם לקבל את תורתו ועולה הרגל מ-‏1130 כתב שהאנטי כריסטוס יוולד בכורזים.


התקופה העות'מנית (1516 – 18 19)

ב-‏1547 ביקר באזור תייר צרפתי בשם פייר בילו והוא כתב על היהודים היושבים בכפר נחום, בבית צידה ובכורזין ועוסקים בחקלאות ובדייג. אבל, הוא מציין שהכפרים מיושבים עתה יהודים שבנו מחדש את כל המקומות מסביב לים ומאחר שחידשו בהם את הדיג הפכו אותם מאוכלסים, תחת אשר היו שוממים תחילה. בילו התכוון ליהודים ספרדים ופורטוגזים ממגורשי ספרד ופורטוגל, שהתיישבו במקום במאה ה-‏16 (ראה, יצחק בן צבי, ''ארץ ישראל ויישובה'', עמ' 196 ו-‏202 ). גם התייר הפורטוגזי פאנטיאליאו ד'אביירו, שביקר במקום ב-‏1565 כתב על דייגים יהודים בבית צידה.


תקופת המנדט (1918 – 1948)

בתקופה זו התגוררו במקום בדווים משבט שמאלנה. הם חיו באוהלים. בזמן המרד הערבי (1936 – 1939) שימש המקום מקלט לכנופיות של ערבים שהתנכלו לתחבורה היהודית באזור. גדר הביטחון שבנו הבריטים באותם ימים כדי למנוע חדירת כנופיות ערביות מארצות ערב עברה בגבול חבל כורזים, דרומה לכנרת.


ישראל

בזמן מלחמת העצמאות נמלטו הבדווים מכורזים לסוריה והשטח עבר לשליטת ישראל, מלבד שטח קטן במורד לשפך הירדן בכנרת שהיה אזור מפורז בין ישראל וסוריה. הסורים ניסו לאיים על התחבורה הישראלית ע''י חדירה לחבל כורזים. ב-‏1957 התקיים במקום קרב בין הצבא הסורי וצה''ל, והסורים גורשו. על הגבעה במקום הוקם מוצב ישראלי.

בחורבות כורזים העתיקה הוקם ע''י רשות הטבע והגנים הלאומיים גן לאומי בו ניתן לראות את בית הכנסת, המקווה, בית הבד ועיר על רחובותיה ובתיה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אם יורשה לי לציין שקרקעות כורזים נרכשו כדין
סתם אחד (יום ראשון, 27/09/2009 שעה 1:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ע''י ''חובבי ציון'' מוילנא. להלן קטע מ''בתוך ראשית התחיה'' http://benyehuda.org/appel/betox.html של יהודה ליב אפל.

''רשימת האחוזות שקנה הועד:
----------------------------

10,000 דונאמים במחיר 15 פראנק עם הוצאות: בגליל מהלך שלש שעות וחצי ממושב יסוד המעלה. שם נמצאים גם בנינים וגפנים מעט, וכאשר ינכו מחיר הגפנים והבתים, יעלה פחות הרבה מן 15 פראנק הדונאם.

40,000 ד. במחיר 10 פראנק עם הוצאות: מעבר לירדן נחלת חאנצאק. [ [[ שכולל גם את כורזים - הערה שלי ]] ] ד' שעות מעיר דמשק. שם נמצאו מים ודרך ישרה, וכפי הנראה ראויה לנטיעות.

20,000 ד. במחיר 5 פראנק: נשאר בידי הועד מנחלת גולן בבשן, אחרי אשר אגודות ייקטירינוסלאוו, לונדון ואמריקה לקחו חלקם.

20,000 ד. במחיר 4 פראנק: אצל הגולן הנ''ל נקנה מחדש נחלת בוסטאל צארשיש.

30,000 ד. במחיר 6.50 פראנק: בטומארה אצל דמשק.''

כל זאת במספר רשימות של רכישות קרקעות בכל ארץ ישראל.
_new_ הוספת תגובה



איך אתה יודע שנחלת חאנצאק כוללת את כורזים?
דוד סיון (יום ראשון, 27/09/2009 שעה 6:23)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



איך אתה יודע שנחלת חאנצאק כוללת את כורזים?
סתם אחד (יום שלישי, 29/09/2009 שעה 10:14)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה זה חשוב?
ואת הנחלות בגולן ובבשן אתה מאשר ליהודים?
להזכירך אז עדיין לא היתהב סוריה והבריטים/צרפתים לא נתנו לה את הגולן והבשן במתנה.

קצת פרופורציות.
_new_ הוספת תגובה



איך אתה יודע שנחלת חאנצאק כוללת את כורזים?
דוד סיון (יום שלישי, 29/09/2009 שעה 10:21)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני רוצה ללמוד ולדעת... לכן בעיני זה חשוב!
_new_ הוספת תגובה



אם יורשה לי לציין שקרקעות כורזים נרכשו כדין
סתם אחד (יום ראשון, 27/09/2009 שעה 9:18)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה על המידע
רבקה
_new_ הוספת תגובה



מידע על גורל המתיישבים הספרדים
סתם אחד (יום ראשון, 27/09/2009 שעה 9:20)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם יש למישהו מידע על גורלם של המתיישבים הספרדים בכורזים- אודה לו מאוד.
לא מצאתי על כך מידע.
רבקה
_new_ הוספת תגובה



רבקה היקרה
סתם אחד (יום ראשון, 27/09/2009 שעה 12:09)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שנה טובה וחתימה טובה- לך, למשפחתך, ולכל בית ישראל. כמה חבל שאנשים כמוך, ד''ר רבקה, לא מוצבים במוסדות בינלאומיים בתפקיד שגרירים ושליחים מיוחדים של מדינת ישראל שקמה לתחייה מחודשת על ידי עם נחוש וגיבור.
_new_ הוספת תגובה



רבקה היקרה
סתם אחד (יום שני, 28/09/2009 שעה 8:03)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה.
עם כל הרפש שאנשים מסויימים שופכים עלי כי אינם יכולים לסתור את העובדות-
כמה טוב לשמוע גם מילה טובה
רבקה
_new_ הוספת תגובה



רבקה היקרה
סתם אחד (יום חמישי, 01/10/2009 שעה 21:25)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אל תשימי לב לב לרשעים,
הם תוקפים אותך בשקרים
כי האמת ברחה להם.
מכאן שתקיפותיהם אינה משנה דבר
זולת את מצבם הנפשי.

יוסף גורל-רע-לי
_new_ הוספת תגובה



רבקה היקרה
סתם אחד (יום שישי, 02/10/2009 שעה 20:27)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה אולי משורר?
או פסדונאי מסעדות קשיש?
_new_ הוספת תגובה



אם יורשה לי לציין שקרקעות כורזים נרכשו כדין
סתם אחד (יום שני, 28/09/2009 שעה 1:27)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם, כפי הכתוב לעיל, נחלת חאנצאק חיא מעבר לירדן, וכורזים ממערב לירדן - מה אם כך לכורזים ולנחלת חאנצאק?
_new_ הוספת תגובה



אם יורשה לי לציין שקרקעות כורזים נרכשו כדין
סתם אחד (יום שני, 28/09/2009 שעה 1:28)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם, כפי הכתוב לעיל, נחלת חאנצאק חיא מעבר לירדן, וידוע שכורזים היא ממערב לירדן - מה אם כך לכורזים ולנחלת חאנצאק?
_new_ הוספת תגובה



אם יורשה לי לציין שקרקעות כורזים נרכשו כדין
סתם אחד (יום שלישי, 29/09/2009 שעה 10:18)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה צודק. אם כי יהודים קנו עוד ועוד קרקעות משני עברי הירדן למרות שהן באמת לא היו רכושן הפרטי של אריס כזה או אחר. הרבה פעמים הליך הקניה היה יותר הליך קניית הסכמה והסגת שקט.

בעקרון, עם הגואל את עדמתו אינו חייב לרוכשה לכובשיה.

אברהם קנה את נחלתו משום שהיה זר בארץ, למרות ההבטחה האלוהית.

יהושוע כבש את הארץ בדם ולא גאלה בכסף כי היא כבר היתה ארצו של העם היהודי.

הציונים החליטו לנהוג בכבוד בכובשי הארץ ורכשו קרקעות שהיו פורמלית בידי ערבי מבירות ומדמשק.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי