פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שָׁלִיט וְשִׁלְטוֹן
יוסף אליעז (יום רביעי, 07/10/2009 שעה 19:00)


שָׁלִיט וְשִׁלְטוֹן

יוסף אליעז



לבי לבי לגלעד שביט בְּשִׁבְיוֹ הנורא והמתמשך. מָלֵאתִּי הערכה להוריו ויתר בני-משפחתו אשר עשו כל שֶׁבֱיַדָם לפדותו מִשִׁבְיוֹ. זהו תפקידם של הורים ובני-משפחה וזכותם לראות אך ורק את טובת בנם, מבלי שחלה עליהם החובה להסתכל בקשת הרחבה של יתר השיקולים. קרוב אדם אצל עצמו וראוי שאֵם תָּגֵן על בר-בטנה. כמוהם כאדם הסוקר את כף ידו וזו מסתירה מעיניהם את יתר הנוף.

לצידם עומדת גם הטענה הצודקת כי צה''ל והמדינה חייבים לעשות כל שֶׁלְאֵל-יַדָם לשחרר חייל אשר נפל בשבי. כְּאֵבָם כְּאֵבֲנוּ וסבלם סבלנו. לא כל אדם יכול להגיע לרום מעלתו המוסרית של המהר''ם מרוטנברג, שאסר על קהילתו לפדותו במחיר מופקע, לבל יראו הנבלים כי כדאי לִשׁבוֹת יהודים.

אולם - לַשלטון אין פריבילגיות אלו הנתונות למשפחת שליט. אַל לוֹ, לשלטון, להציב מטרה סמוך מדי לעיניו, באופן שתסתיר ממנו את מלוא קֶשֶׁת השיקולים. יעשה כך - ימעל בתפקידו. שלטון אסור לו להתמכר לרגשות, גם לא לרחמים ולכאב. רחמים שלא במקומם הם מורה רַע לַלֵב ולשֵׂכֶל. כאשר שלטון נדרש לפעול עליו לשקול, בין היתר, עלויות ומחירים, ולא מדובר רק בכסף אלא בכל תמורה שהיא, גם בחיי אדם. כאשר על מפקד מוטלת משִׂימה צבאית הוא חייב למלא אותה, תכופות - גם אם הוא יודע שמחירה עלול להיות נורא, ולעלות במחיר חיי לוחמים, ואפילו בחייו שלו. אם אינו מסוגל לגייס את הנחישות הנדרשת עליו לפרוש מתפקידו. אפילו עובד סוציאלי אינו רשאי להתמכר לכאב שלפניו וליתן למסכן את כל האמצעים שברשותו. מדוע? כי יש עוד אנשים הזקוקים באותה מידה לאותם אמצעים. כך גם רופא - הנאלץ לעתים לחתוך בבשר החי, ולהסיר רְקָמוֹת בריאות, כדי לשמור על החיים והתפקוד של כלל הגוף.

השלטון בישראל מגלה שוב ושוב רכרוכיות שלא במקומה וכלל הציבור, ובראש ובראשונה החיילים, נאלצים לשלם את מחירה של רכרוכיות זו ואת חוסר החוסן הנדרש משלטון. יצחק רבין ז''ל, מנהיג דגול, נכנע ללחץ המשפחות ושחרר לידי המרצח ג'יבריל אלף מרצחים. בכך נקבע תו-מחיר גבוה מדי. זה לא היה הלחץ היחידי בו לא עמד. ושוב - תמורת אל''מ בדימוס טננבאום שוחררו 400 מרצחים. חלקם שבו מיד לְסוּרָם. יתכן שֶׁפֹּה היה איזה שיקול סמוי לשחררו בטרם ימסור לשוביו מידע שהיה אצור בו. כך או כך המחיר היה נורא. כל 'עוסק' וכל איש-ממשל חייבים להבין כי אם ''מכרו'' פעם בהפסד אל להם לשוב על אותה טעות. אצלנו, כרגיל, לא נלמד דבר.

כתבתי ''מרצחים'' משום שהאבחנה המוזרה בין מחבלים שיש או אין להם ''דם על הידים'' היא חסרת-שחר והומצאה לצרכי הונאת דעת הקהל. מה ביניהם? זה הצליח לבצע את הרצח, וזה למרבה המזל נכשל. אין שום שוני ברצחנות ובמסוכנות בין אלה לאלה.
בנוסף לכך: אם מחבל מביא בחשבון שיזכה לתנאי-מותרות בכלא, וכי אם יילכד ברור לו שישוחרר חיש מהר בעיסקת השבויים הבאה – הוא יחליט ביתר רצון להצטרף לארגון המחבלים ולצאת למסע רצח בשורותיו או באופן עצמאי.

כך הפכנו את חטיפת החיילים והאזרחים לכדאית מאד לארגוני הטרור, ורב-המרצחים מַשְׁעָל אף אמר זאת בפירוש: עוד בטרם שוחררו ''אסירות הקלטת'' כבר הבטיח עוד ועוד חטיפות... מדוע ללחום בסימטאות עזה, ולשגר מתאבדים ומכוניות-תופת לישראל אם די בלכידת חייל או אזרח? אין כל קושי לשבות, ולהעביר לארץ אחרת, אזרח ישראלי המטייל באירופה או באפריקה. לעתים השלטון שם ישתף פעולה. עדיין זכור לנו אידי אמין דדה בפרשת אנטבה.

כל שעושה משפחת שליט לגיטימי ויסולח. לא כן פעולת כל אלו שטיפסו על מרכבת המחאה. אין ספק שרובם פועלים בטהור-לב, מתוך אמונה עִוֶרֶת כי אכן ראוי לעשות הכל למען שחרורו. אחרים ראו בפעילות במה להתגדר ולהתהדר בה. אולם כולם, בלחץ האדיר שהם מפעילים על שר הבטחון, ראש הממשלה ויתר קובעי-המדיניות מביאים עלינו את החטיפות הבאות. כוונתם טובה אך מעשיהם מובילים לגיהינום, כך, פשוטו כמשמעו.

מפגיני ''השחרור בכל מחיר'' מתעלמים מאותם לוחמים ששילמו בחייהם או בנכותם את מחיר לכידת המרצחים שהם מבקשים לשחררם. הם מתעלמים גם מכל הדם שישפך על-מנת לנטרל את המשוחררים אשר ישובו לגייס צעירם פותים לארגוניהם, לרצוח ולתכנן עוד ועוד רציחות. הם גם שוכחים כי עם גלעד השבוי היו עוד שלושה אנשי צוות בטנק אשר לא שרדו. היש ספק שכל אם שכולה מאימותיהם היתה שמחה אילו בנה היה שבוי ולא חלל? כן, ההערה כואבת גם לכותב, אך היא אמת.

ישראלים יקרים, ידיד ועמיתי, חדלו מן ההפגנות הללו. אל תשחקו לידי משעל וחבר מרצחיו. תנו לממשלה לעשות את האפשר, כי היענות לדרישתכם ''בכל מחיר'' תשולם בדם. הרבה דם.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  רבין התחיל לסחור בדם ובגופות  (סתם אחד) (11 תגובות בפתיל)
  יישר כח!  (סתם אחד) (2 תגובות בפתיל)
  או שאתה משקר או שאתה סתם רשלן שכותב דברים  (ע.צופיה) (18 תגובות בפתיל)
  רבין היה אח [..]  (סתם אחד)
  יוסף אלעזר, כל מילה בסלע...  (סתם אחד) (3 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי