פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מוני פנאן, ''הבנק הפרטי'' וה''שוק האפור''
ע. צופיה (יום שלישי, 27/10/2009 שעה 7:00)


מוני פנאן, ''הבנק הפרטי'' וה''שוק האפור''

ע. צופיה



התאבדותו של מוני פנאן ז''ל, שהיה שנים רבות מהדמויות המרכזיות בכדורסל הישראלי ובקבוצת מכבי תל-אביב בפרט האירה על צדדים אחרים בעיסוקיו שקשורים לספורט ולספורטאים למרות שאינם ספורט. לפי מבול הכתבות והידיעות בתקשורת, עסק מוני פנאן בניהול ''בנק פרטי'' שגייס כסף בעיקר מאנשי ספורט הכדורסל ושילם להם ריביות גבוהות (לפי הכתוב כ-‏1.5% בחודש) במזומנים מדי חודש בחודשו.

מי שעוקב אחר נושא ה''בנקים הפרטיים'' יודע שמדי שנה-שנתיים אנו קוראים על אדם זה או אחר שפיתה עשרות אנשים להפקיד בידיו את חסכונותיהם, הבטיח ושילם זמן-מה ריבית גבוהה ויום אחד נעלם עם כל כספם. מה שמאפיין תופעה זו הוא קודם-כל כישרונם הנדיר של אנשים אלו לעורר אמון עיוור בדבריהם וביכולתם להרוויח כסף ומנגד טיפשות מדהימה משולבת בתאוות בצע גדולה של הפתאים שנתנו לאנשים אלו את כספם.

כך שמענו על מנשה מזרחי שניהל בנק כזה במשך 5 שנים והפיל בפח 60 איש ו-‏20 מיליון ש''ח (הפעיל בנק פרטי). גם שמענו על יהודי בשם גלר שנהג ב''צניעות'' ולקח רק פיקדונות של 100,000 ש''ח ו''גנב'' רק 2 מיליון ש''ח (פתח בנק פרטי). שמענו גם על עובד התעשייה האווירית שפתח בנק כזה במקום עבודתו וחמס מחבריו 4 מיליון ש''ח (בנק פרטי התמוטט).

אלה הן דוגמאות רק מהשנים האחרונות. אני יודע, מידע אישי, כי רבים מהמקרים אינם מתפרסמים מאחר והמפקידים מתביישים במעשה הפיתוי האווילי שחוו וגם אינם מאמינים באפשרות של השבת הכסף. לכן הם נמנעים מלהתלונן במשטרה.
האפשרות להבטיח ריבית כה גבוהה (1-1.5%לחודש) למשך זמן רב אפשרית רק בדרך אחד. מתן הכסף שהופקד כהלוואה ליחידים ולעסקים במסגרת ב''השוק האפור''.

''השוק האפור'' הוא למעשה שוק אשראי משני. הבנקים הם שוק האשראי הראשוני והשוק האפור הוא המשני. פירושו של דבר, שאדם שביקש אשראי בבנק ונדחה, פונה לשוק המשני, לשוק האפור (מי לוקח הלוואות בשוק האפור והאם זה מסוכן?).

השוק האפור היה קיים מאז ומתמיד. כאשר אבותינו אסרו על נטילת נשך הם לא התכוונו לבנקים הם התכוונו למלווים הפרטיים שגבו ריבית כה גבוהה שבתים נהרסו ומשפחות נזרקו לרחוב.

בשנת 1993 הסדירה הכנסת את פעולת השוק האפור בחוק ''הסדרת הלוואות חוץ בנקאיות-‏1993'' את נושא הריבית שהמלווים יכולים לגבות (בערך פי שנים וחצי מהריבית בבנקים) וכן את חובתם בניהול ספרים, דיווח ותשלום מע''מ. אך בפועל הריבית גבוהה יותר בגלל אופן החישוב שלה והעמלות שהמלווים גובים מהלווים.

יש להבין כי אופן חישוב הריבית יכול להגדיל במידה ניכרת את התשלום בפועל.
כאשר אנו רוכשים אגרת חוב בבורסה אנו מקבלים ריבית פעם בשנה (ריבית שנתית) או לעיתים רחוקות, פעמיים בשנה(ריבית חצי-שנתית). כאשר אנו נוטלים אשראי בבנק, אנו מחויבים בריבית כל שלושה חודשים (ריבית רבעונית), אך כאשר אנו נוטלים משכנתא אנו מחויבים בשיטת הריבית ''האכזרית'' ביותר הקרויה ''שיטת שפיצר'' ובה אנו מחויבים בריבית דריבית חודשית.
ההבדל בין ריבית דריבית חודשית לבין ריבית דריבית רבעונית לתקופה של 25 שנה יכול להגיע לסכום ההלוואה כולה. כלומר עוד 100% ריבית מצטברת.

ל''שוק האפור'' יש תדמית פלילית (הלוואה חוץ בנקאית...), אך למעשה זה עיסוק חוקי לחלוטין. השוק הזה בא לתת פתרונות פיננסיים שהשוק הראשוני (הבנקים) אינם מסוגלים לתת והוא נדבך חשוב בהתנהלותו של כל משק.

הכספים ב''שוק האפור'' מגיעים, כאמור, מאנשים שמארגנים ''בנק פרטי'', ממשקיעים למיניהם שמוכנים לקחת סיכון תמורת רווח גבוה יותר ומכספים שאינם עוברים במערכת הבנקאות. המערכת הזאת ''מגלגלת'' כספים בכמויות אדירות וה''נפילות'' בה, יחסית, לכמות הכסף הן מזעריות, הייתי אומר, הרבה פחות מההפסדים המוצהרים של הבנקים.

אני משער שמוני פנאן ז''ל עסק בניהול ''בנק פרטי'' הרבה זמן. מאחר ותמיד עיסוקו הפומבי היה בניהול קבוצות ספורט, מדרך הטבע שלקוחותיו באו מתחום זה. איני מאמין שאנשי הנהלת מכבי ת''א בכדורסל היו מודעים בוודאות לעיסוקו זה, אולי שמעו שמועות כאלו ואחרות, אני משער שהדחתו מניהול הקבוצה הייתה קשורה לשמועות אלו.

נראה לי שמאז הדחתו התדלדל מספר לקוחותיו וזה, כנראה, מה שגרם בסופו של דבר להתמוטטות כספית ולהתאבדותו.
כאשר אתם מפנטזים על הריבית הגבוהה שאתם עשויים לקבל תזכרו שהכסף שנתתם עלול להעלם.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הכל טוב ויפה אבל אין טענה שפנאן ניהל 'שוק אפור'
גלעד היפתחי (יום שלישי, 27/10/2009 שעה 7:10) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

של הלוואה וריבית לכל עו''ש.

הטענה היא שהוא תיווך בהשקעות שחקנים ושופטים. לקח כספים והעבירם למשקיעים או לבתי השקעות. לא מדובר בהלוואות קצוצות אלא בהשקעות פיננסיות - 'ניסיות' (אין ניסים חינם).
_new_ הוספת תגובה



הכל טוב ויפה אבל אין טענה שפנאן ניהל 'שוק אפור'
ע.צופיה (יום שלישי, 27/10/2009 שעה 7:38)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה בדיוק מה שכתבתי.
_new_ הוספת תגובה



במשתמע כן, אבל זה לא חד וברור
גלעד היפתחי (יום שלישי, 27/10/2009 שעה 8:03)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בכל מקרה לדעתי נפילתו שלפנאן אינה אישית ולא בעקבות פרישתו/ הדחתו ממכבי אלא בגלל המשבר הפיננסי העולמי.
_new_ הוספת תגובה



לא החלטתי אם מוני פנאן היה אשכנזי או מזרחי
סתם אחד (יום שלישי, 27/10/2009 שעה 8:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולכן איני יכול עדיין לקבוע מה גרם להתאבדותו ומה היתה כשרות עסקיו.
מצטער.

יחזקאל המושבניק
_new_ הוספת תגובה



כרגיל הרבה מילים אבל בלי שום אמירה של ממש
עמיש (יום שלישי, 27/10/2009 שעה 9:04) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מתי יהיה לך צופיה משהו להגיד?
מה הטעם בהודעה שלך שאינה כוללת שום מידע, אינה מכילה שום תובנה ואין בה שום רעיון מעניין.

לא חבל על המאמץ שלך?
_new_ הוספת תגובה



כרגיל הרבה מילים אבל בלי שום אמירה של ממש
סתם אחד (יום שלישי, 27/10/2009 שעה 10:08)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אני דוקא למדתי כמה דברים מענינים מהמאמר.
אבל, האם לא ניתן לקחת משכנתא שאינה בשיטת שפיצר?
כלומר כזו שבהתחלה התשלומים גבוהים ואחר כך נעשים נמוכים?
אליצור
_new_ הוספת תגובה



כרגיל הרבה מילים אבל בלי שום אמירה של ממש
ע.צופיה (יום שלישי, 27/10/2009 שעה 14:46)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני ציינתי את שיטת חישוב הריבית ולא את אופן פרעון המשכנתא.
בארץ ,בכל הבנקים, הריבית על משכנתאות מחושבת לפי שיטת שפיצר.
אתה בהחלט יכול לקבוע, בהסכמת הבנק, שיטת תשלומים(קרן+ריבית או ריבית בלבד) לא שוויונית,אך אין לזה כל השפעה על אופן חישוב הריבית.
_new_ הוספת תגובה



אהבתי
סתם אחד (יום שלישי, 27/10/2009 שעה 10:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תובנה של איש חכם וכנראה בעל נסיון עסקי רב.

יענקלה.
_new_ הוספת תגובה



אהבתי
ע.צופיה (יום שלישי, 27/10/2009 שעה 14:47)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה.
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום שלישי, 27/10/2009 שעה 17:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עין צופיה יקר- כללית האמור במאמרך חיובי: כלומר: אל תרדוף בצע ואל תניח כספך על קרן הצבי. אולם כל עוד אין קשר מוכח בין המנוח פנאן לבין השוק האפור - הרי שעירבת בין שני דברים שונים. דומני שהמיוחס ךלפנאן המנוח הוא שבנה מה שנקרא ''פירמידה'', ובמשטרה מכנים זאת ''הונאת פונזי'',על שמו של נוכל שגרף מיליונים מהשיטה. הרעיון הוא לקחת כספים ולשלם לבעליהם ריבית גבוהה. הם מומרצים להביא עוד ועוד משקיעים. המשקיעים הראשונים מקבלים את הריביות הגבוהות שלהם מהכספים שהשקיעו המשקיעים החדשים. כל עוד יש עוד ועוד משקיעים הרי בסיס הפירמידה מתרחב, יש תזרים מזומנים שמספיק לשלם ריביות גבוהות למשקיעים הותיקים, וליזם העומד בראש הפירמידה לגרוף רווחים נאים ביותר לכיסו. הכספים מאפשרים לו גם להשיב לכל משקיע שמבקש החזר של הקרן שהשקיע. הבעיה היא שתמיד בשלב מסוים אין להשיג עוד משקיעים חדשים. עתה מתחיל ''ראש הפירמידה'' לשלם מכספו. אם הוא מאחר בריביות המובטחות באים המשקיעים ודורשים את כספי הקרן ואז באה ההתמוטטות. גם מצב כלכלי קשה, כמו שהיה בעולם לפני שנה, גורם למשקיעים בפוטנציאל להחזיק את כספם אצלם, ולא להשקיע אצל קוסמי כספים כמו פנאן או, בקנה מידה אדיר, מיידוק.
כמובן שאם ''הבוס'' מאמין שזהו רק משבר חולף הוא עשוי להתפתות ליטול הלוואות בשוק האפור, ואם אינו עומד בריבית הרצחנית שם הוא כבר מסובך לא רק עם הנושים ועם רשויות החוק [משטרה ושלטונות המס] אלא גם עם הגובים הנוקשים של השוק האפור, ו''חברות הגביה'' האלימות שהם מפעילים. כאן כבר נכנס העולם התחתון לתמונה ועלול להיות מעבר מ''דיני ממונות'' ל''דיני נפשות''...
עוד הערה לגבי המשקיעים בפירמידות ובעסקות ''פונזי'' - ככל שהמשקיע ותיק יותר כך סביר שהפסדו הריאלי קטן יחסית. בריבית של אחוז וחצי לחודש, או 18 אחוז לשנה, הרי בחמש שנים ומשהו ,המשקיע'' כבר קיבל את מלוא השקעתווככל שתחלופנה השנים מאז ואילך כך יגדלו רווחיו מהשקעתו המפוקפקת. מי ש''חוטף את המכה'' אלו המשקיעים החדשים שמאבדים את כל סכומי הקרן שהשקיעו.
הערה נוספת: רבים הם המשקיעים התמימים. עם זה קשה להניח שאפילו הם טרחו להצהיר על הכנסותיהם אלו לשלטונות המס ולשלם מס. בהעדר ניירת מסודרת הדבר גם כמעט בלתי-אפשרי. אולם לצד התמימים יש רבים שצברו הון בעסקאות מפוקפקות ופונים לאשפי-כספים כאלו כי אם יפנו לבנק רגיל שלטונות המס עשויים לבקש הסברים למקור הכסף. על הפסדם של משקיעים מהסוג האחרון אין צורך לדמוע.
אני מסכים עם המסקנה של ע. צופיה: אם כספך יקר לך אל תניחו על קרן הצבי. זו אינה קרן קיימת... אב''א
_new_ הוספת תגובה



אני מסתמך רק על התקשורת
ע.צופיה (יום שלישי, 27/10/2009 שעה 17:46)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא הכרתי את מוני פנאן ואין לי כל קשר למכבי תל-אביב(חוץ מזה שאני אוהד שדוף שלהם)או לכדורסלנים.
את כל המאמר בניתי על סמך האמור בתקשורת.נכון לרגע זה, עדיין אין עדות ישירה ומקיפה על עיסוקיו של פנאן.אני אישית איני נותן אמון רב באמור ובכתוב בתקשורת,אך מאמר זה בנוי רק על האמור בתקשורת.
לפי האמור והכתוב בתקשורת מוני פנאן לא היה רמאי,הוא לא עסק בתרמית פונזי או הפיראמידה. הוא גייס כסף מאנשים ,הלווה אותו ב''שוק האפור'' וחילק רווחים למשקיעיו. אם זה עסק רשום למתן הלוואות חוץ בנקאיות כדין אין פה כל רמאות.
אני מנחש שחלק מהעסק היה רשמי וחלק -לא.
כפי שציינתי במאמר, אדם בעיסוק כזה מגייס כסף מידידים ומכרים כי רק הם יתנו בו אמון עיוור. מאחר ועיסוקו היה בספורט,מדרך הטבע שמשקיעיו באו משם.
אני מתרשם שיש בתקשורת ניפוח מסוים של הפרשה הן בהיקפה האנושי והן בהיקפה הכספי. מאחר ומוני פנאן,כבר שנתיים,לא במכבי תל-אביב, אני מנחש שקהל משקיעיו התדלדל וזו הסיבה לנפילתו.
כל החקירות כנראה יגלו עקבות ישנים וחסרי ערך.
_new_ הוספת תגובה



חוק ה-''72''
סתם אחד (יום חמישי, 29/10/2009 שעה 17:58)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חוק מתימטי זה אומר שע''י חילוק 72 בריבית הנקובה, התוצאה היא מספר השנים בהן יקבל המשקיע את השקעתו (כריבית) בחזרה.

לפי זה, אדם שמשקיע כספו ומקבל 18% ריבית בשנה, יקבל את מלוא השקעתו בחזרה תוך 4 שנים.

אריק פ.
_new_ הוספת תגובה



אסור להתאבד
סתם אחד (יום שלישי, 27/10/2009 שעה 18:21) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שכחתם את העיקר והוא קדושת החיים.

----------

---------

מלמד.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי