פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
סכנין הייתה יישוב יהודי עד המאה ה-‏7 לס'
רבקה שפק ליסק (יום רביעי, 28/10/2009 שעה 20:00)


סכנין הייתה יישוב יהודי עד המאה ה-‏7 לס'

ד''ר רבקה שפק ליסק



עוד מאמרים באתר של המחברת.
מאמרים קודמים בסידרה:
  1. נצרת
  2. כפר כנה
  3. ג'ש
  4. דבוריה
  5. פקיעין
  6. שפרעם
  7. כפר יאסיף
  8. כורזים
  9. עלמא
  10. ברעם
  11. ציפורי
  12. כפר מנדא
  13. עראבה
  14. חנתון
זהו מאמר נוסף בסדרה ''יישובים יהודיים בעבר ובהווה'' שנועדה להפריך את הטיעון שהופיע במספר מסמכים שפורסמו ע''י ארגונים של ערביי ישראל ובראשם ''ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל'' לפיהם הפלסטינים הם ''עם ילידי'' והיהודים הם קולוניאליסטים אירופאים שהתיישבו על אדמה ערבית הסדרה פותחת בפרק על היישובים היהודיים בגליל.

ערב המרד הגדול, 66 - 70 לספירה, היו בגליל, עפ''י עדותו של יוספוס פלביוס 204 יישובים יהודיים. לאורך הסדרה נראה מה קרה לאותם יישובים תחת הכיבוש הרומי, הביזאנטי, הערבי, הצלבני, העות'מאני והבריטי עד להקמת מדינת ישראל.

גירסה קודמת של הסידרה פורסמה באתר אומדיה.
סכנין היא כיום עיר ערבית והיא שוכנת כ-‏6 ק''מ דרומית לכרמיאל. מספר תושביה כיום, כ-‏25,000 והיא נחשבת ''למעצמת כדור רגל'' בזכות הנבחרת שלה. אזור הגליל התחתון מאוכלס בשורת כפרים ערביים כמו דיר חנא, עראבה, שעב ומספר ריכוזי בדווים. היהודים באזור מתגוררים בעיר כרמיאל ובחבל שגב. בסכנין יש כנסייה עתיקה ומסגד אלעומרי.

שמה העברי של סכנין היה סכני. פרופ' יוחנן אהרוני קבע בספרו ''ארץ ישראל בתקופת המקרא'', שרבים משמות המקומות נשתמרו בפי התושבים עד ימינו, למרות כל התמורות ההיסטוריות וחילופי האוכלוסייה שחלו במשך הזמנים. במקורות היהודיים נקראה סכני גם סוך-סיכא, כלומר, משיחה בשמן, וזהו פירוש שמה.


התקופה הקדם-ישראלית (3,500 - 1,200 לפנה''ס)

סכנין היא עיר עתיקה מאוד. היא נוסדה כ-‏3,500 שנים לפנה''ס ע''י הכנענים. היא נזכרת בפעם הראשונה בתעודות מצריות מימי תחותימס ה-‏3 (ראשית המאה ה-‏15 לפנה''ס) בשם סכן או סאכאן. תושביה עסקו בעיבוד עורות ובייצור צבע הארגמן שהופק מחלזונות . העורות נצבעו בצבע הארגמן.


תקופת הבית הראשון (1,000 לפנה''ס – 587 לפנה''ס)

סכני התפרסמה בתאניה וזיתיה, כפי שצויין בדברים ל''ב, 13. סכני הייתה חלק ממלכת ישראל שהקים דוד המלך (ראשית האלף הראשון לפנה''ס), ולאחר פילוג הממלכה, בימי רחבעם, בנו של שלמה, עברה סכני לתחום הממלכה הצפונית שיסד ירבעם ונקראה ממלכת ישראל (הממלכה הדרומית, שנשארה תחת שלטון רחבעם נקראה ממלכת יהודה).

בשלהי המאה ה-‏8 לפנה''ס נכבש הגליל, כולל הגליל התחתון, בידי תגלת פלאסר ה-‏3 מלך אשור והאזור הפך לפחחות מגידו. מתוך כתובות אשוריות והסקר הארכיאולוגי מתברר שבסוף המאה ה-‏8 לפנה''ס איזור הגליל התחתון התרוקן באופן משמעותי מיושביו ובמשך המאה ה-‏7 וה-‏6 היה האזור שמם (ראה, נדב נאמן, שינויי אוכלוסין בא''י בעקבות ההגליות האשוריות). בימיו של סרגון ה-‏2 מלך אשור נקראה סכני בשם סיגאנא או סוגינון. השאלה נשארת פתוחה אם תושבי סכני הוגלו או הושארו, שכן לא ידוע על הבאת נוכרים לגליל התחתון ע''י אשור.


תקופת הבית השני (538 לפנה''ס – 70 לס')

היישוב היהודי התחדש, כנראה, בשלב מסויים מהמאה ה–5 לפנה''ס, או בתקופה ההלניסטית (332 – 168 לפנה''ס). ידוע שסכני נכבשה ע''י תלמי פתולמאוס, הוא תלמי ה-‏5 שליט מצרים (203 – 181 לפנה''ס).

סכנין הייתה עיר יהודית משגשגת בתקופת הבית השני. תושביה היהודים השתייכו לקנאים בתקופת המרד הגדול (66 – 70 לס'). יוספוס פלביוס, שהיה מושל הגליל בתקופת המרד, הגיע לסכני, כאשר נאלץ לסגת מערב (היא עראבה הערבית, כיום), שבהעדר חומה לא ניתן היה להגן עליה. סכני, הייתה אחד המבצרים ערב המרד הגדול (066 – 70 לס').


התקופה הרומית והביזאנטית (70 לס' – 640)

בתקופת המשנה והתלמוד הייתה סכני למרכז רוחני, יחד עם מספר מרכזים ללימוד תורה של היישוב היהודי בגליל. היה בה בית כנסת, שנזכר בתלמוד הירושלמי (ראה, מיכאל אבי יונה, גיאוגרפיה היסטורית של ארץ ישראל, עמ' 136).
סכני התפרסמה בחכמים, בתנאים ובאמוראים שיצאו מתוכה. רבי חנינא בן תרדיון נחשב לאחד מגדולי החכמים בדורו. הוא חי בסכני ועמד בראש בית הדין המקומי. היה לו גם בית מדרש בו לימד תורה ויהודים מערים אחרות נהגו לפנות אליו בשאלות בענייני יומיום.

רבי חנינא בן תרדיון נמנה על ''עשרת הרוגי מלכות'' בתקופת מרד בר כוכבא (132 – 135 לס'). במסגרת מדיניות ההלניזציה של הקיסר אדריאנוס נאסר על היהודים לקיים את מצוות דתם, כולל למול את בניהם וללמוד תורה. רבי חנינא בן תרדיון נאסר ע''י הרומאים מאחר שהמשיך ללמד תורה, למרות האיסור. הוא נלקח ע''י הרומאים מבית מדרשו. גופו נעטף בזמורות עץ וכדי והאריך את יסוריו שמו הרומאים על ליבו גיזי צמר ספוגים מים. הוא נשרף יחד עם ספר תורה. הוא מת כגיבור ואפילו האחראי על ביצוע שריפתו התפעם מאומץ ליבו.קברו נמצא בסביבת סכנין. רומי הוציאה להורג בצורה זו עוד 9 חכמים ומכאן הביטוי''עשרת הרוגי מלכות''.

בנו של חנינא הצטרף למורדים ונהרג. אשתו הוצאה להורג ואת בתו אילצו הרומאים להפוך לזונה. גם ברוריה, אשתו של רבי מאיר הייתה בתו של חנינא בן תרדיון.

במאה ה-‏3 היה בסכני בית כנסת שהתפרסם בשל הנוהג הייחודי שם בקריאת התורה. באחד הבתים בסביבת הקבר נמצא משקוף ובו חלק מכתובת ביוונית: ''אל אחד''...

בסכנין נמצא קברו של רבי יהושע דסכנין, אשר חי בה במאה ה-‏4 לס'. הקבר שימש מקום לעלייה לרגל, ואחד מתלמידיו של הרמב''ן (רבי משה בן נחמן, מגדולי הרבנים בספרד במאה ה-‏13 לס') ביקר את קברו של רבי יהושע במאה ה-‏14. רבי יהושע מכונה בפי הערבים ''נבי א- סאדיק''.

בסכני התגוררו במאות ה-‏2 וה-‏3 לס' גם יהודים-נוצרים. זה היה לפני הקרע הסופי בין היהודים ליהודים תומכי ישו. סביר להניח שבתקופה הביזאנטית התיישבו בסכני גם נוצרים.

יהודי הגליל, שסבלו מגזירות דתיות ורדיפות, תחת השלטון הנוצרי-ביזאנטי, תמכו בפרסים הססנים שפלשו לארץ ב-‏614 לס' ושלטו בה עד 628 לס'. לאחר שהביזנטינים הצליחו לגרשם, ערב הפלישה הערבית, הם נקמו ביהודים על תמיכתם בפרסים, וערכו טבח ביהודי הגליל.


התקופה הערבית-מוסלמית (640 – 1099)

המוסלמים כבשו את סכני מידי הביזאנטים לאחר קרב ירמוך בשנת 636 לס'. עפ''י מקור ערבי סכנין הערבית נבנתה בימיו של הכליף עומר (מאה 7). היא הוקמה על חורבות סכני, שהייתה ישוב יהודי עד שלהי התקופה הביזנטינית, שתושביו נרצחו, כנראה, ע''י נוצרים כנקמה על עזרתם לפרסים וחלקם אולי ברחו.


התקופה הצלבנית (1099 – 1260)

בתקופת מסעי הצלב עברה סכנין לידי הנוצרים. לא ידוע מה היה גורל הערבים שהתיישבו בה. אבל, לאחר קרב חיטין (1187), בו ניצח צלאח א- דין את הצלבנים, חזרה סכנין להיות תחת שלטון מוסלמי.


התקופה העות'מאנית (1516 – 1918)

בתקופת השלטון העות'מאני שימשה סכנין כמרכז אזורי. השיח' דהאר אל עומר כבש אותה וספח אותה לממלכתו, בשנות ה-‏1730, אך הובס ע''י התורכים ב-‏1775. סכנין חזרה לידי העות'מאנים.
בסוף המאה ה-‏19 חיו בה 700 תושבים, רובם מוסלמים ומיעוטם נוצרים. חלק מבתי הכפר נבנו מאבנים שנלקחו ממיבנים עתיקים.


תקופת המנדט הבריטי (1918 – 1948)

בתקופת המנדט הבריטי הפכה סכנין לעיר מרכזית של ערביי הגליל. עפ''י אתר הנכבה היו בה ב-‏1931 1,891 תושבים שהתגוררו ב-‏400 בתים וב-‏1948 הגיע מספר התושבים ל- 3,477.


ישראל

סכנין נכבשה ע''י צה''ל ב-‏15 ביולי 1948, במסגרת ''מבצע דקל'', אך צבא קאואקג'י החזירה, זמנית לידי הערבים. ישראל הגישה תלונה לאו''ם על השתלטות קאואוקג'י על הכפר. ב-‏20 ביולי נחתם כתב הכניעה של נכבדי סכנין. לאחר קום המדינה היא נכללה בתחומי המדינה. בשנת 1978 היו בה כ-‏13,000 תושבים. כיום חיים בה כ-‏25,000 תושבים, רובם מוסלמים, ומיעוטם נוצרים.

ב-‏1976 פירסם ''מינהל מקרקעי ישראל'' הודעה על הפקעת אדמות בכפר לצורך הרחבת העיר כרמיאל. זו הייתה הפקעה שנייה, לאחר הפקעה ראשונה, ב-‏1975, לצורך הקמתה של עיר יהודית, בגליל התחתון. לאחר כישלון ניסיון ההידברות בין ה''וועד הארצי של ראשי המועצות המקומיות הערביות'', שהוקם ב-‏1974, הוחלט על שביתה כללית במיגזר הערבי ב-‏30 במרץ 1976. מרכז ההפגנות היה בסכנין וסביבתה. ההפגנות לוו בחסימת כבישים וזריקת בקבוקי תבערה ותוך כדי דיכוי ההפגנות נהרגן 6 מפגינים, 3 מתוכם מסכנין. ההפגנות האלימות התפשטו לכל היישובים הערביים. (בניגוד לפרשת ההפקעה בסכנין, כאשר הופקעו אדמות של יישובים יהודיים וערביים לצורך סלילת כביש מס. 6 , הגיעו הצדדים להסדר.)

ב-‏1995 קיבלה סכנין מעמד של עיר, ובטכס נוכח ראש ממשלת ישראל יצחק רבין.

ב-אוקטובר 2000 אירגנה ''ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל'', שבאה במקום הוועד של ראשי המועצות הערביות, הפגנה בכל היישובים הערביים, לאות סולידריות עם הפלסטינים בשטחים, עם פרוץ אינתיפדת אל אקצא. ההפגנות היו אלימות ביותר, מכוניות של יהודים נרגמו באבנים בכביש ודי ערה, היו הצתות, בכביש החוף נהרג נהג יהודי מאבן שהושלכה על מכוניתו, והמפגינים אף פצעו שוטרים. המשטרה הגיבה בירי כדורי גומי וגם באש חיה, במקרים מסויימים ו-‏13 מפגינים נהרגו, 2 מהם מסכנין.

הנהגת ערביי ישראל האשימה את המשטרה ברצח ודרשה הקמת ועדת חקירה. מימצאי ועדת החקירה לא סיפקו את ערביי ישראל ומאז שוררת מתיחות רבה בין האזרחים הערביים למדינה.

ב-בבחירות למועצת הרשות המוניציפלית בסכנין בנובמבר 2008, הציגה מועמדותה, טגריד סעאדי, שנתבעה לדין ב-‏2002 על שיתוף פעולה עם סוכן של האויב שתיכנן פיגוע בירושלים. היא נשפטה ל-‏6 שנות מאסר והשתחררה בראשית 2008. היא נאלצה להסיר מועמדותה בשל מחאה מצד ''התנועה לאיכות השלטון''.

חילוקי הדעות בין ההנהגה הערבית-ישראלית לבין ממשלות ישראל הן, כפי שמתברר ממסמכי עמדה שפורסמו ע''י ''ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל'', וארגונים ערביים אחרים, לגבי עצם זכות קיומה של מדינה יהודית. הפעילות של ''ועדת המעקב'' ניגזרת משלילת קיומה של מדינת היהודים.

לאזרחים ערביי ישראל זכות חוקית לדרוש שוויון זכויות אזרחי. אבל, יש סתירה מסויימת בין מאבק לשוויון, המחייב להכיר בקיומה של המדינה, לבין המאבק לחיסולה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


וב תודה לרבקה על עוד מאמר מאלף...
סתם אחד (יום רביעי, 28/10/2009 שעה 20:16) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעניין הנושא של הפקת צבע הארגמן מחלזונות.
זו היתה ''תעשיה'' סודית, שלא הופצה ברבים.

יש מידע אם זה היה גם בימי הכנענים או רק בני-ישראל עסקו בזה ?

חזי
_new_ הוספת תגובה



וב תודה לרבקה על עוד מאמר מאלף...
סתם אחד (יום רביעי, 28/10/2009 שעה 21:22)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה רבה לד''ר רבקה על עוד מאמר שבסידרה המחזיר את הצדק לצודקים. תבורכי רבקה'לה היקרה ויישר כוח.
_new_ הוספת תגובה



וב תודה לרבקה על עוד מאמר מאלף...
ע.צופיה (יום חמישי, 29/10/2009 שעה 6:49)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי שהצטיינו במלאכה זו היו הפיניקים שכידוע היו כנענים. כנראה שמהם למדו בני ישראל מלאכה זו.
_new_ הוספת תגובה



וב תודה לרבקה על עוד מאמר מאלף...
סתם אחד (יום חמישי, 29/10/2009 שעה 7:33)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפניקים היו כנענים ? ועוד כידוע ?

איך בדיוק ?
_new_ הוספת תגובה



כנענים ופיניקים...
סתם אחד (יום חמישי, 29/10/2009 שעה 14:00)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היוונים כינו את הכנענים- פיניקים.
_new_ הוספת תגובה



כנענים ופיניקים...
סתם אחד (יום חמישי, 29/10/2009 שעה 15:06)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנה קישור עם מדע על הפניקים

חזי
_new_ הוספת תגובה



שניכם צודקים....
גלעד היפתחי (יום חמישי, 29/10/2009 שעה 15:28)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנען היא שם של ארץ, ולא שם עם ספציפי, שכוללת את ארץ ישראל ודרום לבנון.
עמי הפיניקים נקראו כך ע''י היוונים משום שהתעסקו בייצוא צבע הארגמן שהיה להיט בתרבות/אופנה היוונית הקדומה ואח''כ בתרבות הרומית. מכאן בה לארץ הזאת וליושביה השם פיניקיה (pink שהוא מקור השם סגול ביוונית ומשם ללטינית ולאנגלית). סביר להניח שגם אנשים משבט זבולון ונפתלי עסקו בדבר כי הם היו בקשרים מסחריים הדוקים עם הפיניקים.
_new_ הוספת תגובה



שניכם צודקים....
סתם אחד (יום חמישי, 29/10/2009 שעה 20:45)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכנענים היו , כמו העברים/ישראלים, שבטים שפרצו בשלב מסויים לקשת הפוריה. הכנענים זוהי קבוצה אתנית שעל שמה נקראת הארץ כנען.המצרים שכבשו את הארץ קראו לה רת'נו, שפרושו ארץ הרוזנים, ע''ש שליטי הערים.
_new_ הוספת תגובה



המבול עומד להתחיל
מיכאל שרון (יום חמישי, 29/10/2009 שעה 6:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבת במאמר הקודם על תקופת הברונזה, כפי הדרישה הנודעת: פתח בברונזה. גם כאן, מתחיל 3500 לפה''ס. אין ספק שאת עושה עבודה חשובה, של ליקוט חומר ממקורות שונים. זה מעניין, וגם אנשי הפטריוטיזם מבסוטים, הגם שבינינו, זה שהיו יהודים עד המאה החמישית, וההיסטוריה היהודית העתיקה של המקום, לא משנה דבר וחצי דבר.

בינתיים, אנו עומדים מול עידן חדש, ולך תדע מה יהיה, הכל יכול להיות, צריך להשתדל להשאר בחיים ולראות, זה רע אם מתים לפתע, ולא רואים מה עומד להתרחש, עד מאה ועשרים, ונקווה שלא נחתוף דום לב, יש כאלה התערבויות קוטעניות מצד גופנו הבוגד בנו, אבל אם שומרים על רוח יוצרת ומוח ער, הסיכוי קטן לדעתי. והנה מצאת לך מפעל ראוי, וכל זמן שתמשיכי בעבודתך, חייך כנראה מובטחים.

בתודה, רק אני מבין אותך,

מיכאל
_new_ הוספת תגובה



תיקון: נחטוף
מיכאל שרון (יום חמישי, 29/10/2009 שעה 6:01)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תיקון: נחטוף
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 7:12)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושב שנשמתך נחטפה ע''י חייזר פלסטיני.
תן דיווח כדי שנדע פרטים.
_new_ הוספת תגובה



[•] המבול עומד להתחיל על הראש שלך
סתם אחד (יום חמישי, 29/10/2009 שעה 14:49)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם אתה מצאת לך ''מפעל ראוי'' מ.מ. שרון.
ד''ר רבקה כל חייה משרתת מטרה נעלה וצודקת מכל הבחינות, ואתה, את כל כוחותיך ו''כישרונותיך'' המפוקפקים מקדיש להשמיץ את העם שהוליד [•]... שכמוך.
פה כולם מבינים אותך.
_new_ הוספת תגובה



[•] לא כל חיי- רק בשנים האחרונות
סתם אחד (יום חמישי, 29/10/2009 שעה 20:51)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התחלתי לפרסם מאמרים על היישובים שהיו יהודיים/ ישראליים בעבר בעקבות ספרו של שלמה זנד שטען הפלסטינים הם יהודים שהתאסלמו וכן בעקבות הפרסומים של ועדת המעקב של ערביי ישראל וארגונים ערביים שטענו שהם עם ילידי, שזוהי ארצם מקדמת דנה ,ואנו היהודים קולוניאליסטים מאירופה ואין לנו כאן כל זכויות.
כל אלה קוממו אותי והחלטתי להתחיל בפרויקט.
אני רואה עצמי כציונית ורואה במאמרים שליחות:להוכיח שיש לנו קשר היסטורי לארץ ושהפלסטינים הם ערבים ולא יהודים שהתאסלמו.
_new_ הוספת תגובה



[•] לא כל חיי- רק בשנים האחרונות
סתם אחד (יום חמישי, 29/10/2009 שעה 21:45)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא חשוב גב.רבקה מתי התחלת לפרסם את המאמרים המאלפים שלך על היותנו- אנו היהודים- שייכים היסטורית למקום הזה והורדת לקרשים במכת נוקאוט היסטורית את כל המומחויים בגרוש שצרחו בכל רשימה ורשימה {ראה מ. שרון} על ''עם ילידי'' שאנו גזלנו את רכושו ואת חייו. קרתה טרגדיה, נכבה, לערבים שישבו כאן לפנינו אבל האמת היא שלא כולה באשמתנו. גם אני כמוך גב.רבקה תומך ברעיון של 2 מדינות לשני עמים ומתנגד לסילוף ההיסטוריה השוללת ממני ומצאצאי את הזכות לחיות כאן בשלום ובביטחון..
_new_ הוספת תגובה



[•] לא כל חיי- רק בשנים האחרונות
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 8:14)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא חייבים לחיות בשלום - מספיק לחיות בבטחון !
_new_ הוספת תגובה



[•] לא כל חיי- רק בשנים האחרונות
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 8:59)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה למגיב.
שנינו נמצאים במרכז המפה הפוליטית.
מצד אחד אנו מוכנים לפשרה עם הפלסטינים, אך מצד שני, לא נשלים עם המאמצים לשיכתוב ההיסטוריה, לניסיון למחוק את עברנו כאן ואת קשר ההיסטורי שלנו לארץ זו.
רבקה
_new_ הוספת תגובה



[•] לא כל חיי- רק בשנים האחרונות
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 7:22)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מרשה לך להרחיב את הרשימה גם ל''שטחים הכבושים'' ביהודה, שומרון, גולן ועזה..... כי את ההיסטוריה אי אפשר להסתיר בשל פוליטיקה זמנית.........
_new_ הוספת תגובה



[•] להרחיב הרשימה לשטחים הכבושים
rivka (יום ראשון, 01/11/2009 שעה 22:24)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאחר שאני בעד פתרון של 2 מדינות אין בדעתי לעסוק בשטחים הכבושים.
אני מסתפקת בשטחי א''י בגבולות הקו הירוק והייתי מדיפה שהדגש יהיה על מעבר לנגב ולגליל במקום לגדה
_new_ הוספת תגובה



מדע ומוסר אינם דברים חשובים?
מיכאל שרון (יום שישי, 30/10/2009 שעה 3:31)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מדע ומוסר אינם דברים חשובים?
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 8:15)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המדע סותר את המוסר .

חשיבות היא רק בעיני המסתכל .
_new_ הוספת תגובה



שרצים לא שפויים ושקרנים
מיכאל שרון (יום שישי, 30/10/2009 שעה 3:37)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



שרצים לא שפויים ושקרנים
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 7:24)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על זה אתה חולם בלילה, יה סהרורי ערל שכמוך !!!!
_new_ הוספת תגובה



מה בדיוק אתה רוצה לבלבל?
גלעד היפתחי (יום חמישי, 29/10/2009 שעה 15:06)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בין ההיסטוריה של עם ישראל ובין ההיסטוריה והעתיד הפרטיים שלך?

אתה חושב שזה רלוונטי?
_new_ הוספת תגובה



ישראל ריקה.
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 8:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במאמר של נחום אבניאל מצאתי את הקטע הבא
הכולל ציטוטים מדברי רבקה'לה:

''הד''ר רבקה שפק-ליסק, מרצה להיסטוריה, מכחישה את הטענות על היות רוב הפלסטינאים יהודים אנוסים. ''אני מכירה את הטענה הזו דווקא מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, דרך פרסומיו של שלמה זנד, המבקש להכחיש את האתוס הציוני על שיבת עם ישראל לארצו, ולמרות שאני אישה חילונית לגמרי, אני מתנגדת לטיעון הזה מכול וכול'', היא אומרת בראיון לגושפנקה.... ''הטענה על הפלסטינים היא טענה מופרכת'', אומרת שפק-ליסק, ''בתקופה הרומית-ביזנטית שני מיליון מהיושבים בארץ נרצחו או ברחו, ועד התקופה הערבית נשארו מעט מאוד אנשים, כך שאין שום סיכוי שהערבים שפה הם מצאצאיהם. עדויות של תיירים מהמאות ה-‏17 וה-‏18 מספרות שארץ ישראל ריקה. פשוט אי אפשר היה לחיות פה''.''

מה שנוגע לענייננו כאן היא ההצהרה של רבקה'לה
בדבר היותה של ארץ ישראל ''ריקה'' במאות ה-‏17 וה-‏18: ''פשוט אי אפשר
היה לחיות פה.''

איכשהו במאמר למעלה ובשאר המאמרים
הגברת עובדת קשה כדי להמנע מלהסגיר
עובדה זו אותה היא העלתה המסגרת וויכוח
על נושא קרוב אך שונה.

כדי לסתור את הטענה שהפלסטינים הם אולי יהודים
אנוסים, טורחת רבקה להצהיר שהארץ היתה ריקה
(גם מיהודים כמובן) במשך שתי מאות שנים (ה-‏17 וה-‏18).

ברור מהצהרה זו שרבקה מאמינה שבמהלך
שתי מאות שנים אלה לא היו יהודים בארץ ישראל.

לי נראה שהמאמץ להוכיח שהיה בארץ ישראל רצף של ישוב
יהודי מאז תקופת המקרא ועד היום הוא פארסה. לא בגלל
שלא היה רצף כזה במשך תקופות ארוכות, אלא בשל העיוות
וההיגררות של ה'חוקרת' להעלמת או אי-איזכור עדויות ועובדות
הקשורות לתקופות באורך של מאות שנים בהם לא היה כל ישוב
ממשי בארץ (או כך לפחות לפי הטענה המופיעה בציטוט שלמעלה).

נמצא לכן שאי הדיוקים של החוקרת רבקה לפחות כל כך רציניים כמו
הטענה שהיא מייחסת ל'ועד ערביי ישראל' בדבר היות הפלסטינים
'עם ילידי'.

אין זה מפתיע גם שלפי שיטתה,
יש הצדקה לאי הפעלתם של קריטריונים
של צדק ומוסר אצל הישוב היהודי-ישראלי
היות ו'הם' (ערביי ישראל, או הפלסטינים)
מפעילים קריטריונים אלה באופן סלקטיבי.

מתקבל לפי החוקרת מושג יחסי מאד של
מוסר, שתקפותו מותנית במוסר של אויבינו
או אפילו שוכני הארץ הלא-יהודיים הנתונים
למרות השלטון הצבאי הישראלי ביהודה ושומרון.

הרי זהו התירוץ הילדותי משהו של כל עבריין
ופושע מלחמה מאז ראשית ההסטוריה האנושית.
סוג הטיעון הזה אינו לוגי, וגם אינו מוסרי בעליל.
וגם הטענה של החוקרת לאובייקטיביות במחקרה
אינה משכנעת לכן.
_new_ הוספת תגובה



ישראל ריקה.,סילוף של דברי
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 9:06)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכותב מייחס לי דברים שלא כתבתי.
אני מציעה לו לדייק.
א. לצרות כל הבעיות היו יהודים- לא רבים- שנותרו בארץ.
ב. היו יישובים מתקופת המקרא ששרדו עד המאה ה- 17 ואף יותר- אם כי לא רבים
ג. לא כתבתי שהארץ הייתה ריקה.הייתה ירידה במספר התושבים. תיירים כתבו על כך.
ויכולתי להמשיך.
נמאס לי להגיב על טענות נגדי על דברים המיוחסים לי שלא כתבתי.
_new_ הוספת תגובה



ישראל ריקה.,סילוף של דברי
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 11:35)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אילו לא הייתי מוצא בעצמי במאמריך
פערים של מאות שנים בהם לא היה ישוב
יהודי בארץ, לא הייתי חוזר ובודק את
הנושא.

הציטוט של דבריך במאמר של אבניאלי
אינו מעורר חשד שאינו תקין. האם את טוענת
שאבניאלי ציטט אותך באופן שגוי?
_new_ הוספת תגובה



ישראל ריקה.,סילוף של דברי
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 11:51)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במאמר נוסף שלך, רבקה,
מצאתי עוד 'עובדות' בעלות מקור מפוקפק:

''ב- 1695 הגיע לארץ תייר נוצרי בשם רינאלדי. הוא היה גיאוגרף, קרטוגרף ופילולוג. הוא סקר 2,500 מקומות יישוב ואלה היו מסקנותיו:

1. הארץ הייתה ריקה ברובה ושוממה ותושביה מועטים. הם היו מרוכזים בירושלים, עכו, צפת, יפו, טבריה ועזה ורובם היו יהודים ומיעוטם נוצרים. הערבים בארץ היו מועטים ובעיקר בדווים נודדים. רק שכם הייתה יוצאת דופן. חיו בה 120 בני משפחת נאטשה המוסלמית וכ- 70 שומרונים. בנצרת גרו כ- 700 נוצרים. טבריה וצפת היו ישובים יהודיים ואום אל פאחם הייתה נוצרית וגרו בה 10 משפחות.

2. היישוב היחיד בארץ ששמו ממקור ערבי הוא רמלה. רוב היישובים בארץ הם בעלי מקור עברי, מיעוטם ממקור יווני והשמות העבריים והיוונים שובשו או הוסבו לערבית.'' (סוף ציטוט)
כבר היינו בסיפור הזה:
את מסתמכת על רילאנד,
כאשר כבר ברור לנו כיום
(ביחוד לאחר הדיון שהיה בספרו
של רילאנד בפורום הזה)
שרילאנד כלל לא ביקר בארץ
ישראל אלא סיכם מקורות ממקורות
שונים.

אך החשיבות של הקטע ממאמרך
היא בכך שאת אכן טוענת בהסתמך
על רילאנד ש -

''הארץ הייתה ריקה ברובה ושוממה
ותושביה מועטים.''

חבל להכביר מלים,
הציטוטים מדברים בעד עצמם.

כאשר זה נוח לך הארץ מלאה יהודים,
ויש בה רצף של ישוב יהודי,
וכאשר זה נוח לך הארץ ''ריקה ברובה
ושוממה ותושביה מועטים.''

מה מספר היהודים בכל תקופה
בארץ המצדיק את נישול האוכלוסיה
הפלסטינית מאדמתה כיום?
_new_ הוספת תגובה



ישראל ריקה.,סילוף של דברי
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 13:09)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את סילוק הפלסטינים מארץ ישראל אין צורך להצדיק . הם יודעים לבד מדוע זה מגיע להם . כמו המרוקאי שהרביץ לאשתו .
_new_ הוספת תגובה



ישראל ריקה.,סילוף של דברי
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 18:18)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינך מבין דבר בהיסטוריה.אני מביאה דעות שונות. כך עושים במחקר היסטורי.הוא אינו היחיד שהביע דעה שהארץ הייתה דלת תושבים.
אני הבאתי את התזה של סיפרם של בן גוריון ובן צבי ועוד...
המסקנה אינה מבוססת על מקור אחד.

ובבקשה בלי עלילות:אני מעולם לא הצעתי לגרש מישהו מהארץ.
תמיד תמכתי בפשרה של 2 מדינות

אז מספיק עם עלילות שוא.
_new_ הוספת תגובה



ישראל ריקה.,סילוף של דברי
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 18:20)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תופעה מעניינת.
אנשים מייחסים דברים שלא נאמרו ואח''כ מתווכחים עליהם.
זוהי דרכם להביע דעותיהם
שיכתבו מאמר ויפסיקו להתעלק על אחרים
_new_ הוספת תגובה



ישראל ריקה.,סילוף של דברי
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 18:25)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני אספר לך על פשרה .

זוג ישן במיטה . האשה מתעוררת מרעש על הגג .
היא מעירה את בעלה ואומרת - מוישה יש גנב על הגג .
הבעל שרוצה לישון עונה - אין גנב על הגג .
האישה מתעקשת - כן , יש גנב על הגג .
הבעל עונה - נעשה פשרה . יש חצי גנב על הגג .

לצערי אני משוכנע כי פשרה על ארץ ישראל בין היהודים לפלסטינים סופו אחד . הפסד יהודי . זה בנוי מטיעונים לוגיים ולא מאמונה . לכן המסקנה הבלתי נמנעת היא -
מי שרוצה בקיום העם היהודי לאורך זמן חייב לסלק את הפלסטינים .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



ישראל ריקה.,סילוף של דברי
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 18:58)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העובדה היא שלא רצף
לא שמצף.

והיות והוויכוח הלא אקדמי
הזה נוגע הרי בסופו של דבר
לזכויות שיש לעם זה או אחר
על ארץ ישראל,

הרי שאין היהודים יכולים לטעון
'כולה שלי', וגם לא הפלסטינים.
אך בכך נגמרת הסימטריה, כי
היהודים כיום שולטים שלטון צבאי
על כמעט ארבעה מליון פלסטינים
(יהודה ושומרון + המצור על עזה)

והוויכוח על רצץ שמצף יותר מביך מאשר
מועיל במציאת פתרון.

טענתך שאת בעד שתי מדינות לשני
עמים נראית יותר ויותר כמו כסות
דקה על ערוות עמדותיך הפוליטיות.
אי אפשר לטעון כפי שאת מנסה לצדק
פוליטי כאשר רוב עמדותיך בנושא
הפלסטיני כרוכות בשלילת זכויותיהם
הפוליטיות.

יש לזה מילה בשפה שלנו: צביעות.
_new_ הוספת תגובה



ישראל ריקה.,סילוף של דברי
rivka (יום ראשון, 01/11/2009 שעה 22:28)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מדבר מדמיונך- ואין בדעתי לנסות לשכנע אותך מהן דעותי.
זהו ויכוח סרק.
אני מרכז - שמאל ואל תגיד לי מה דעותי.
_new_ הוספת תגובה



ישראל ריקה ובטח לא מלאה בערבים
גלעד היפתחי (יום ראשון, 01/11/2009 שעה 23:17)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במאות שלפני המאה ה-‏19. לא צמח בארץ שום עם אחר מלבד העם היהודי. ערבים שבאו ויצאו אינם לצורך העניין בעליה הארץ. המאות ה-‏16 - ה-‏18 היו מאות קשות למחיה בארץ ורבים עזבוה בשל רעב, צמא, מחלות, תקיפות בדואים ואז רוב הארץ בעיקר במישור החוף התרוקנה. אוכלוסי ירושלים וחברון דוללו. בגליל המערבי קמה בתחילת המאה ה-‏17 ממלכה דרוזית של דאהר אל-עומר וקרסה. לא היה בארץ שום עם אלא רסיסים של עמים שונים וגם עמים לא ערביים ולא מוסלמיים. מכאן שאין לשקר ולטעון שיש עם פלסטיני שיונק משורשי הארץ מהמאה ה-‏17 או ה-‏18 ובודאי שלא מלפני כן.
_new_ הוספת תגובה



הארץ בטח לא מלאה ביהודים
דוד סיון (יום שני, 02/11/2009 שעה 7:28)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש עם פלשתינאי ושורשיו מחוברים לאותם כמה מאות האלפים שחיו בארץ הזאת במאות ה-‏17 וה-‏18. היהודים שחיו אז כאן היו מיעוט שבמיעוט כמה אלפים בודדים. ספק אם היהודים האלה שבאו והלכו לפי נתוני המצב (פרעות, רעידות אדמה וכו') היו בעלי תודעה לאומית משמעותית.
_new_ הוספת תגובה



הארץ בטח לא מלאה ביהודים
יענקלה (יום שני, 02/11/2009 שעה 8:12)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין כל עדות, אמירה או אפילו פתק, שמישהו מהערבים, שבטי הבדואים האשורים, הבוסנים, או המצרים שישבו כאן , או חלפו כאן קרא לעצמו ''עם'' בכלל או ''עם פלסטינאי בפרט.
ההתעקשות ל''יצר'' עם ''פלסטינאי'' ממונפת בשלילת הזכות היהודית על הארץ הזו.

גם הקביעה האגבית ש''ספק אם היהודים האלה שבאו והלכו לפי נתוני המצב (פרעות, רעידות אדמה וכו') היו בעלי תודעה לאומית משמעותית'' היא קביעה מפוקפקת , ונטולת כל בסיס- קביעה חתרנית ופושעת שבאה לשמוט את זכותם של היהודים על ארץ ישראל ולגזול את זכויותיהם.

הקביעה הזו השקרית הזו מופיעה בנאומיהם של בכירי החמאס והתנועה האיסלמית, ולאחרונה גם בפיהם של אנשי הפוסט ציונות.
יש לגנותם ולהוקיעם
_new_ הוספת תגובה



הארץ בטח לא מלאה ביהודים
דוד סיון (יום שני, 02/11/2009 שעה 8:31)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דבריך על חתרנות פושעת הם קישקוש בלבוש. כבר מזמן אינני מתרגש כאשר דבריך אלה מלווים בסגנון בוטה וגס.

בהקשר היותר כללי דבריך, כמו דברי קודמך, הם נסיון חסר סיכוי למחוק עובדות היסטוריות במקום להתמודד. 
_new_ הוספת תגובה



הארץ בטח לא מלאה ביהודים
יענקלה (יום שני, 02/11/2009 שעה 9:32)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא דובר על חתרנות פושעת- חתרנות פושעת זה מונח מתחום החוק ובטחון המדינה.

אמרתי כי הקביעה האגבית ש''ספק אם היהודים האלה שבאו והלכו לפי נתוני המצב (פרעות, רעידות אדמה וכו') היו בעלי תודעה לאומית משמעותית'' היא קביעה מפוקפקת , ונטולת כל בסיס- קביעה חתרנית ופושעת שבאה לשמוט את זכותם של היהודים על ארץ ישראל ולגזול את זכויותיהם.

הקביעה הזו השקרית הזו מופיעה בנאומיהם של בכירי החמאס
_new_ הוספת תגובה



הארץ בטח לא מלאה ביהודים
דוד סיון (יום שני, 02/11/2009 שעה 14:59)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההתפלפלות שלך לא משנה במשהו את הקביעה חסרת השחר שלך.
אם תקרא אפילו רק את סדרת המאמרים של רבקה שפק ליסק תגלה
שקביעתי אינה ''נטולת כל בסיס''.

מכאן שקביעותיך הן חתרניות ופושעות...
_new_ הוספת תגובה



הארץ בטח לא מלאה ביהודים
גלעד היפתחי (יום חמישי, 05/11/2009 שעה 6:59)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הארץ לא צריכה להיות מלאה ביהודים כדי שהיא תהיה שייכת ליהודים, כי בעלות אינה שאלה של גודל אלא שאלה של לאומיות. העליות מעידות על לאומיות. לא היו ''מאות אלפים'' ערבים בארץ במאות ה-‏17 וה-‏18, אבל אני מבין שאתה צריך להמציא היסטוריה חדשה כדי לא להישאר תלוש בעננים.
_new_ הוספת תגובה



הפוסל במומו פוסל!
דוד סיון (יום שישי, 06/11/2009 שעה 12:34)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההמצאות שלך מופרכות גם בכך אתה נכשל.

מי שקרא את הספרים של פרופסור דוד גרוסמן מבר-אילן ואפילו
את הספר של יצחק בן-צבי (נשיא ישראל לשעבר) יודע שאין יסוד לטענה שלך.
_new_ הוספת תגובה



הסקת מסקנות חסרות בסיס
rivka (יום שני, 02/11/2009 שעה 8:54)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כן, במאות ה- 17 - 18 הייתה ירידה במספר התושבים בארץ.
הערבים הגיעו לארץ במספר גלים והעיקרי שבהם מבחינת היקפו היה משלהי המאה ה- 19 עד אמצע המאה ה- 20 .

בניגוד למסקנה חסרת הבסיס שלך, הדברים לא הובאו כדי לשלול מהפלסטינים זכויות, אלא ל- 2 מטרות:
א. להעמיד דברים על דיוקם מבחינה היסטורית
ב. לדחות את הניסיון הפלסטיני לשיכתוב ההיסטוריה כאילו הם ''עם ילידי''.
אין לזה כל קשר לתחום הפוליטי:
הפלסטינים חיים כאן והפתרון לסכסוך הלאומי הוא 2 מדינות.
ואני מציעה לך לחדול ממסקנות שהן מהרהורי לבך בלבד.
הבעיה שלך היא שאינך מבין שבין הימין והשמאל יש גם אמצע והדבקת תוויות לאנשים זוהי חוצפה.
_new_ הוספת תגובה



לכל המגיבים:ארץ דלת אוכלוסין
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 18:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא אמרתי שהארץ ריקה. אמרתי שהייתה דלת אוכלוסין.
המלחמות והעדר ביטחון אישי
המצב הכלכלי וההזנחה
הבריחו אנשים מכל העדות מהארץ.

מי שבודק את שמות השבטים הבדווים בארץ עם אלה שהיו פה בעבר רואה שמדובר בשבטים אחרים.
שרידים מהקודמים נשארו. רבים נשארו נוודים והסתלקו או סולקו ע''י השלטון

יהודים ונוצרים לא ליקקו דבש פה בארץ ורבים עזבו.
לקראת שלהי המאה ה- 19 מתחילה התאוששות כלכלית של הארץ, בחלק ניכר, בזכות הציונות, ואז מתחדשת ההגירה הערבית לארץ.
_new_ הוספת תגובה



לכל המגיבים:ארץ דלת אוכלוסין
סתם אחד (יום שישי, 30/10/2009 שעה 19:07)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עוד תירוצים
לכיסוי המופרכות של 'מחקריך'.
מעיתונאות מוטית
עדיין לא צמחה כתיבה הסטורית
ראויה,
-(ראה עמדותיך הפוליטיות
כפי שהן משתקפות בתגובותיך
בפורום בשבועות האחרונים).

היות וטענתך לרצף ישוב יהודי
נועדה - ואכן משמשת - לנישול
התושבים הפלסטינים,

הציטוטים מדבריך בדבר היות הארץ
ריקה או ''דלת אוכלוסין'' מצביעים
על כך שגם אם היו כמה מאות יהודים
בארץ ישראל המאות הקודמות הרי
שמבחינה סטטיסטית אין לכך משמעות,

- ובוודאי שאין בכך כדי לתמוך
במסע ללא תקדים הנוכחי לשלילת
זכויותיהם של הפלסטינים.

אי אפשר לטעון בתמימות חסודה
לתמיכה בשתי מדינות לשני עמים,
ובאותה העת לתמוך אקטיבית בשלילת
הזכויות הפוליטיות של אחד העם
הפלסטיני.

אך שכחתי הרי,
אין בכלל עם פלסטיני.
_new_ הוספת תגובה



אתה מסלף את משמעות דברי
rivka (יום ראשון, 01/11/2009 שעה 22:30)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זהו ויכוח סרק.
אתה מחליט מה אני חושבת ומגיב
מסתבר שפשוטאינך מבין וכל תוספת מיותרת
אני יודעת מה דעותי ומה שנדמה לך זה עניינך.
_new_ הוספת תגובה



אתר הנכבה: על ירידה באוכלוסייה
rivka (יום רביעי, 04/11/2009 שעה 19:14) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאותו אנונימי שמתעקש לתקוף אותי בנוגע לקביעתי שהארץ הייתה דלת אוכלוסין
דרך אגב, כאשר מרק טווין, הסופר האמריקני טען שהארץ ריקה הוא לא התכוון שאין בה נפש חיה, אלא שהיא דלת אוכלוסין.
להיתפש למילה ולעשות ממנה תזה שלימה- זה מעורר תמיהה. מה מסתתר מאחורי האובססיה הנמשכת ע''פ מספר תגובות ארוכות לעייפה שלאיש אין סבלנות לקרוא.

ובכן, אתר הנכבה מדווח על ירידה משמעותית במספר תושבי צפת, למשל. וזוהי רק דוגמא:
באמצע המאה ה- 16 היו בצפת 10,800 תושבים:7,142 ערבים ו- 3,685 יהודים.
ב- 1800 היו רק 5,500 תושבים. ורק בהדרגה עד 1914 ניכרת התאוששות: 13,500 :6,000 ערבים ו- 7,500 יהודים
אלה הם נתונים של אתר הנכבה על צפת.
צפת לא הייתה תופעה חריגה.
_new_ הוספת תגובה



סקופ: עוד טריק ''רויזיוניסטי''. היתה הגירה פנימית של פלשתינאים
מיכאל שרון (יום חמישי, 05/11/2009 שעה 0:35)
בתשובה לrivka
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לערים גדולות ולקרבתם, לעיתים תוך ייסוד יישובים חדשים - לעכו, אל קודס, יפו, רמלה, לוד.

אם תעשי רבקהל'ה מחקר דומה באירופה, תמצאי כי בשנים הללו היתה הגירה לערים גדולות של אוכלוסיה חקלאית מהכפרים ומהעיירות הקטנות.

אז מה הטריק? מראים באופן סלקטיבי התמעטות אוכלוסיה בכפרים ובעיירות קטנות, ומתעלמים מגידול האוכלוסיה בישובים גדולים יותר.

כך למשל חלק מאוכלוסיית סג'רה ייסד בתחילת המאה ה-‏17 את כפר-קאסם, בקרבה לעיירות המשולש טייבה, אום אל פאחם וטירה, ובקרבה ללוד ורמלה.
_new_ הוספת תגובה



סקופ: עוד טריק ''רויזיוניסטי''. היתה הגירה פנימית של פלשתינאים
גלעד היפתחי (יום חמישי, 05/11/2009 שעה 7:03)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה זה משנה את העובדה שבערים גדולות עלה מספר היהודים בקצב יותר גדול מאשר מספר הערבים?
זה רק אומר שהיקפי ההגירה אצל היהודים הקדימה והיתה גדולה יותר מאשר הגירת הערבים. לכן זה בעצם שולל את הכחכוח שלך.
_new_ הוספת תגובה



שרון וגלעדי:פרוש מוטעה לכוונתי
rivka (יום חמישי, 05/11/2009 שעה 8:12) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית כל, שרון, צפת לא הייתה כפר.וגלעדי, מטרת תגובתי לא הייתה להראות שהיו יותר יהודים בצפת
שנית:מדוע אתם מעוותים את הכתוב?
נאמר בפירוש שמטרת התגובה הייתה להראות שהייתה ירידה במספר התושבים בארץ סביב 1800 ורק בראשית המאה ה- 20 חלה התאוששות.בחרתי בצפת רק כדוגמה.
נמאס לי שכל עובדה היסטורית שאני מביאה מיד עושים ממנה פוליטיזציה.
אני היסטוריונית- לא פוליטיקאית.
אני כותבת את הדברים רק בתגובה למאמצי השיכתוב של ההיסטוריה מצד גורמים בעלי אינטרסים פוליטיים.
אני עושה זאת רק ואך ורק כדי להעמיד דברים על דיוקם.
אני חוזרת ומבקשת לא לתת פרשנות פוליטית לדברי.
אני נגד הפיכת ההיסטוריה למכשיר בפוליטיקה
_new_ הוספת תגובה



אני חושב שטענתך שגויה
דוד סיון (יום שישי, 06/11/2009 שעה 12:34)
בתשובה לrivka
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפני שאת קובעת שהיתה ירידה כדאי לך לקרוא לפחות את הספר של דוד גרוסמן, ''הכפר הערבי ובנותיו בארץ-ישראל: תהליכי התפשטות והתנחלות בתקופה העות'מנית''.

לדעתי את גם צריכה לרשום לעצמך שמול עדותו של מרק טוויין יש עדויות קצת יותר מתאימות לטענות בענייני דמוגרפיה של ארץ-ישראל.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי