פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_5752

''סאב-פריים'' - התרמית מגיעה לבית המשפט
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (שבת, 07/11/2009 שעה 18:00)


''סאב-פריים'' - התרמית מגיעה לבית המשפט

ע. צופיה



במספר מאמרים ובתגובות למאמרים, שפורסמו בשנתיים האחרונות באתר זה, על ידי כותבים שונים, הוצג משבר ה''סאב-פריים'' בארה''ב כסוג של כשל של הממסד הפיננסי של ממשל הנשיא בוש והיו שהרחיקו לכת והאשימו ממשלי נשיאים קודמים, בעיקר דמוקרטיים, והגיעו אפילו עד המשבר של שנת 1929.

אני, לעומת זאת טענתי במאמרי הקודמים, בנושא, ''בנקאים ונוכלים אחרים'', ''להמן ברדרס, מריל לינץ'...'' ו-''תוצאותיה של תרמית פיננסית'', כי מדובר בתרמית בנקאית פשוטה ומצויה המתרחשת מדי תקופת מה בכל אחת מארצות העולם.
בישראל ידועה על שתי תרמיות כאלה. אחת ''ויסות מניות הבנקים'' (בשנות ה-‏70-80) והשנייה (בשנות ה-‏90) ''הלוואות לרכישת קרנות נאמנות''. והנה אנו שומעים וקוראים כי בית המשפט הפדראלי בארה''ב אישר להעמיד לדין את מנהלי הבנק למשכנתאות קאנטריוויד פיננשל, בין היתר באשמת הונאת המשקיעים בכך שלא גילו להם שכספם יושקע במשכנתאות ללווים שאינם עומדים בקריטריונים המקובלים.

במקביל, מספר מדינות בארה''ב (קליפורניה, אילינוי ופלורידה) גם תובעות את הנהלת הבנק כי רימתה מאות אלפי לווים בכך שמסרה להם מידע לא נכון לגבי תנאי ההלוואות.

ל''חגיגה'' מצטרפת גם חברת הביטוח הענקית AIG (שהיא עצמה בצרות-צרורות) שביטחה את ההלוואות שנתן בנק קאנטריוויד, אך מסתבר כי לא דווח לה שהלווים אינם כ''מקובל'' (תובעת את חברת המשכנתאות קאנטריווייד).

יש להבין היכן ה''עוקץ''.
מי שרומו אינם אותם לווים שקיבלו משכנתאות, רכשו בתים ולבסוף נטשו אותם והפסיקו לשלם את המשכנתא. ספק אם הלווים האלה בכלל ניזוקו. יש לזכור כי אותם הלווים לא היו יכולים לקבל משכנתאות לרכישת בתים ומאחר ולא עמדו בתנאים הבסיסים של ההלוואה, הם גרו בשכירות. אך כאשר נוצרה האפשרות לקבל משכנתאות ''סאב-פריים'' הם המירו את תשלומי השכירות בתשלומי משכנתא. כאשר הריבית גאתה והתשלומים השוטפים עלו, הם הפסיקו לשלם.

בכדי שבנק או כל מוסד פיננסי יוכל לתת הלוואות למשתכנים צריך שיהיה לו כסף. וכסף מגייסים בשוק ההון. רוב המשקיעים בשוק ההון הם אנשים וגופים המחפשים השקעה בטוחה וסולידית. השקעה בבנק הנותן משכנתאות היא השקעה בטוחה וסולידית כי כבטחון נמצא הבית שלגביו ניתנה המשכנתא.

בנק קאנטריוויד ומנהליו לא סיפרו לגופים שגייסו עבורם כסף כי הם מתכוונים לתת הלוואת לאנשים שאינם עומדים בקריטריונים המקובלים למתן משכנתאות. בכך הם הפכו את הכסף שגייסו להשקעה מסוכנת ולא-בטוחה והחשוב מכל: הם רימו את המשקיעים. וזהו ה''עוקץ''.

כל התרמיות הבנקאיות הללו מתאפשרות מסיבה אחת. רפיון ניכר בפיקוח של הגורם הממלכתי הממונה על כך. (בישראל - אגף הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל.)
אין שום קשר לשר האוצר בארה''ב בממשל זה או אחר, אין קשר לנגיד הבנק המרכזי בארה''ב בממשל זה או אחר, אין קשר לגובה הריבית או להזרמת הכספים, אין כל סיבה פיננסית-כלכלית למשבר הסאב-פריים, הכול תרמית אנושית הנובעת מרדיפת-בצע!

לי נראה שמשפטם של מנהלי בנק קאנטריוויד הוא רק התחלתו של כדור שלג שיגיע לכל מנהלי הבנקים להשקעות בארה''ב. אין לי ספק שהם היו בסוד העניין יחד עם מנהלי הבנק הנאשם.
כמו-כן יש לזכור כי בנק קאנטריוויד ומנהליו היו הראשונים שהחלו לתת הלוואות ''סאב-פריים'', אך אליהם הצטרפו בנקים נוספים שהפכו את התרמית לממדים של משבר עולמי. כנראה שב''סיבוב השני'' יגיעו גם אליהם.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.