פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עקדת יצחק – חלק שלישי
אלברט שבות (יום חמישי, 19/11/2009 שעה 10:00)


עקדת יצחק – חלק שלישי

אלברט שבות



החלקים הראשון, והשני בסדרה פורסמו בעבר הקרוב.

''התנ''ך עודנו הבסיס לדתם של שני שלישים מאוכלוסיית העולם'' – לא מזמן נתקלתי במשפט הזה באחד האתרים, ויתכן מי שיערער על הנתון המספרי שמכיל, אולם אין ספק ויש בו משהו מהאמת... התנ''ך הוא בסיס אמונתם של הרבה אנשים שחלפו על פני ההסטוריה האנושית; הוא אחד הספרים הפופולרים העתיקים ביותר והנמכרים ביותר, וגם בזאת יש משהו מהאמת.

התנ''ך מכיל את התורה, את הנביאים והכתובים, אולם אישית כשאני אומר תנ''ך– כוונתי היא לתורה וחמשת חומשיה... וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל: בראשית, שמות, ויקרא, במדבר, דברים.

לפני כשש שנים, כתבתי מאמר על ''כתר ארם צובא'' ופירסמתי אותו במגזין האינטרנטי ''קולמוסנט'' בעריכת רפי גטניו. קישור למאמר:

את המאמר ''הקדשתי'' לסופר אלי אשד שכתב אין ספור מאמרים וספרים אודות התיזה הרואה בתנ''ך כיצירה ספרותית שנוצרה בידי חבורת אינטלקטואלים – סופרים וכהנים שחיו בגלות בבל ובארץ ישראל; יצירה שמטרתה ליצור עבר משותף (אם-כי דמיוני) וזהות משותפת לקבוצות שונות ומסוכסכות של עמים שחיו זה לצד זה. זו טענת אשד.

ומנגד טענתי היתה: אם אכן היצירה הספרותית ''התורה'' נכתבה בידי קבוצה של אינטלקטואלים – סופרים וכוהנים... והרי טבע האדם להשאיר את חותמו על יצירתו; היכן חתימתם האישית על היצירה? ואף אם כוונתם היתה לשם שמים וראויה לשמה – היינו ליצור עבר וזהות משותפים בין קבוצות מסוכסכות של עמים שונים, איך יכלו לתאם ביניהם ולהעביר לאורך דורות את סודם הכמוס, את הבלוף המשותף ''אלוהים'' – שכתבו בשמו, שוויתרו עבורו על זכות אלמנטרית כזכות החתימה!

זרקתי כאמור את הפתיון בין שורות המאמר ואשד בלע והתפתה! הוא בא במו רגליו אל הפורום והשתתף בדיון. לצידו השתתפו עוד מספר אנשים ואני יכול להעיד – מטובי המוחות, וכמיטב המסורת היהודית – נפתח אכבר שולחן עליו נפרשו עוד תיזות מלבד התיזה המעניינת של אשד שנטחנה עד דק...

ליד המאמר על כתר ארם צובא, פירסמתי עוד באותו החודש ובאותו האתר ''קולמוסנט'' מאמר נוסף אודות קיום אלוהים ובנושא האמונה... זה היה מעין מאמר המשך לאותן התיזות, אותם המשתתפים. למאמר ההמשך קראתי ''מאמר''.

ומדוע! מדוע אני מתרפק על העבר ומביא בפניכם סקירה זו? ובעצם מה לכם ולהרפתקה זו... להזכירכם, שורות אלה שאתם קוראים נכתבו במסגרת המאמר הנוכחי ''עקדת יצחק'' אותו החלטתי לכתוב בתשלומים; אנו בפרק השלישי.

בשני הפרקים הראשונים סקרתי את הדיון ההסטורי אודות ''קיום אלוהים'' המתנהל לו על אש קטנה מזה אלפי השנים... אחד אומר יש אלוהים והשני אומר אין אלוהים. כל אחד מרחם ממש על כסילות השני ועל חוסר יכולתו לראות את האמת כה הברורה והנראית לעין. כל אחד מזמין את השני לראות במו עיניו את הטבע, להשתמש בהגיון הפשוט ולהחליט: איך יתכן קיום לאלוהים! / או איך לא יתכן קיום לאלוהים!

גילוי נאות: יהודי דתי אני, שומר מצוות כשרות שבת… מי שמכיר אותי אמר לבטח בסוד ליבו כבר מהפרק הראשון של המאמר: ה-אלברט שבות הזה הולך לפוצץ אותנו להלן במשנתו ולהרביץ בנו תורה ואמונה… אולם לא! יורשה לי להרגיע את מכרי וידידי: לא תוכחה ולא תורה ולא אמונה באתי לבשר היום; נהפוך: באתי להיישיר מבט אל המשנה ''האחרת'' ולהצביע על עומקה, על ההגיון שבה, ולאמר בקול צלול: כופר הוא מי שלא מיישיר מבט אל המציאות; מכאן, ''כופר'' יכול להימצא בשני המחנות, ולמען הדיוק – גם במחנה המאמינים יכול להימצא ''כופר'' מקובע שמתכחש לקיום הדעה ''האחרת'' ולהגיון הנגזר ממנה.

סיכומו של דבר, התכחשות לקיום הדעה ''האחרת'' אינה מחזקת את הדעה שלך כי-אם מחלישה אותה. הינה כי כן דגימות אנושיות המייצגות דעה זו, אותן אספתי משני הדיונים בקולמוסנט שהייתי שותף להם לפני כשש שנים:
  • העובדה שאנחנו לא מבינים משהו אינה אומרת שאנחנו חייבים להמציא לו הסבר... ההסבר על קיומו של אלוהים ומעורבותו בענייני העולם הוא הסבר טפשי שאינו מוביל לשום מקום.
  • בקשר לשאלה אם יש או אין אלוהים, לא ניתן לענות עליה כלאחר יד. למרות שכל מה שקשור בדת וקיומו של אלוהים הוא המצאה אנושית גרידא, אך לא ניתן להביא לכך כל הוכחה. זה עניין של אמונה ועם אמונה קשה מאוד להיתווכח.
  • היכן שאנחנו יודעים, אין מקום לאמונה. ''האמונה'' באה למלא את חלל אי הידיעה. האמונה באלוהים היא אמונה צרופה, מאחר שאיננו יודעים על קיומו. אין שום הוכחות ודאיות פיזיקליות לקיומו. ע''פ אותם עקרונות של המדע – מרגע שנדע את אלוהים, נחדל להאמין בו. דומה הדבר לתקופה שבה האמינו ע''פ עקרונות הטבלה המחזורית, שישנן מתכות כבדות כמו ראדון, פלוטונים וטונגסטון. האמונה בטלה מרגע שאיתרו את המתכות האלה בפועל.
  • חוסר הביטחון בהתקיימות הידוע בעתיד, גורר את האדם לאמונה. ישנם האומרים שבטוח שמחר תזרח השמש, ואחרים אומרים שהם מאמינים שהשמש תזרח. שניהם מבטאים אותה פעולה עתידית, אם-כי נותנים לה פרשנות שונה.
  • המפץ הגדול יצר את הזמן, כך טוענת התיאוריה המדעית. האדם המאמין יגיד לך שיש מי שעומד מאחורי כל זה. המדען לעומתו יגיד- אולי יש אולי אין; זוהי שאלה שהמדע לא בנוי להתמודד איתה. אין זו שאלה רציונלית המוכפפת לחוק הסתירה הלוגית, ולכן היא מוציאה עצמה מתחום המדע.
  • אף אחד לא מפריע לך להסיק, לפי כללי הרציונליות המוגבלת שלנו, שאם יש יצירה- לא יתכן שמישהו לא יצר אותה. כדי להגיע למסקנה כזאת, עלינו להניח שהיקום כולו מתנהג לפי חוקי הרציונליות האנושית. (אולי כן ואולי לא). מה שמפליא אותי שכל דברי הכפירה האלה עוברים ליד אוזנם של ''המאמינים'' ללא תגובה.
  • הדבר היחידי שאני יודע לעשות עם המושג אינסוף זה לרשום את סימנו המתמטי; אין לי שום יומרה לנסות ולהבין אותו. כך שישנן שתי אפשרויות: או שהיקום אינו מתנהג בצורה רציונלית, ולכן תיתכן יצירה ללא יוצר, או שפשוט הכלים שלנו לא מתאימים להתמודד עם השאלה הזאת.
  • יוצר ומוצר אינם אלא אלגוריה המסתמכת על האלגוריתם לפיה פועלת המערכת האנושית. אנו עושים האנשה של המערכות כדי שתהיינה אולי מובנות לנו יותר, בלי שנדע אם כך עובדים הדברים. הבה נרד מהעץ הגבוה ונכיר גם במגבלות התבונה האנושית; מי שיכול להסתפק בכך כדי לחיות בשלום עם עצמו ולהביט אל תוך האין, אינו נזקק לאלוהים. מי שאינו יכול להשלים עם האין, יפנה לאמונה על כל המשתמע ממנה ויחפש את התכלית לחייו, גם אם אם היא פרי דמיונו בלבד.
  • לדעתי העניה אין אמונה רציונלית. אמונה ורציונליות הם תרתי דסטרי בארמית צחה, או סתירה מובנית בשפה אחרת.
  • את האמונה אי אפשר להוכיח. כשמה כן היא - אמונה. אם היה מדובר במשהו אחר שמה היה אחר. מן הסתם למילים יש משמעות.
  • ההוכחה היחידה לקיומו של אלוהים נמצאת במגרשי הכדורגל.
  • אינני מקבל או ממלא אחר רוב חוקי דת משה וישראל – האם אני כופר? אינני מאמין בהעדר סדר-קוסמי (יד מכוונת) או בהעדר כוחות שאינם מובנים לבני תמותה – האם אני מאמין?! בעיני, נביאי ישראל היו בעיקרם אנשי מוסר ולא ''שומעי קולות''. לתורה כפי שהתפתחה למערכת חוקים (למשל שולחן ערוך) או הוראות הוותיקן / האייתולות וכיו''ב – אין בעיני משמעות; אלה הן יצירות שהתקינו בני אדם; אם כן מה אני – דתי או כופר?! השאלה סבוכה...
  • אולי כח העל (אלוהים) שאנו מניחים את קיומו הוא אינטליגנציה גבוהה הנמצאת במערכת אחרת שאיננו יודיעים כיום על קיומה, והיא שבראה את כדור הארץ על יושביו בתור משחק לגו לילדים שלהם לשעשוע של אחה''צ (אצלם), ולאחר שימאס להם מהמשחק הם פשוט יחריבו אותו כמו שאתה מחריב ארמון חול על שפת הים... עיקרו של דבר – מה שאני רוצה לאמר הוא שהנחות כאלה ואחרות יפות הן, אך דורשות ניסוי מבוקר שניתן יהיה לחזור עליו מס' פעמים, ובו תוכח הטענה או תופרך. כל עוד אין לנו ניסוי כזה, נשאיר את אלוהים במקומו, ואיש באמונתו יחיה.
  • אני לא יודע אם יש אלוהים או אין אלוהים , אין לי הוכחות לכאן או לכאן.
  • למרבה הצער אנשים בעלי גישה אמונית שמרנית אינם מסוגלים לעסוק באובייקטיביות בדברים הנוגדים את אמונתם; על כן הממצאים והמסקנות שלהם ראויים ליחס זהיר וסקפטי.
  • בין המחשבה הדתית שאלוהים הכתיב את התורה ובין מחשבה שזה סתם איזה ספר מאוחר שנכתב בידי ''חבורת אינטלקטואלים'', יש מקום לעוד כמה מחשבות ועיונים.
  • את התנ''ך כתבו מקורות שונים ואסכולות שונות, שכל אחד מהם ביטא את דעתו שלו על העבר ועל הקשר עם אלוהים, וכל אחד מהם הביא גירסה משלו שהיא סותרת את זאת של האחרים, בכיוון שתאמה לדעותיו על איך צריך להיות ההווה. אותו ''סופר'', לעניות דעתי, לא ראה את עצמו כמשקר אלא כמי שנמצא ב''תיקשור'' עם האלוהים, בדומה לכל ספרי התיקשורים שאנחנו רואים היום בכל פינה. ואגב גם היום אנחנו יכולים לראות דוגמאות רבות לדברים כאלה, כאשר סיפורים חצי דמיוניים שנוצרו בידי מישהו מקבלים חיים משל עצמם.
  • אינני חושב שכותבי התנ''ך הם ''שקרנים'', בוודאי שלא... כל אחד מהם מביע את האמת שלו. אבל זה אינו אומר שהם מחוייבים לכתוב אמת אובייקטיבית כפי שהמדען של המאה ה-‏20 מבין אותה; אין להם שום מניעה ליצור סיפורים שלמים מגרעינים של מסורת שקיימת בידיהם, מאחר שבעינהם יש להם אמת פנימית שהיא החשובה; רק שהאמת הזאת היא לא בהכרח זהה עם האמת המדעית האובייקטיבית.
  • אין שום הבדל משמעותי בין האמונה של האיש שמאמין באמונה שלמה ואמיתית בכתבי הקודש של הבודהיזם, לאמונה שלך בתנ''ך.
  • התנ''ך אינו מורכב מיצירה של קבוצה קטנה אחת אחידה, הוא מורכב מיצירות וגירסאות של קבוצות שונות מאוד זו מזו, בעלי דיעות שונות ולעיתים מנוגדות. הקבוצות האלה והסופרים האלה הסתמכו אחד על השני, אבל לא היססו להביא גירסאות מקבילות ושונות לאותם הסיפורים. ראה סיפור הבריאה, ראה סיפור המבול, ראה סיפורי יציאת מצרים; יש כאן גירסאות שונות לאותו הסיפור שסופרו בידי אנשים שונים עם דיעות שונות.
  • את דברי הכסילות של ''יש אלוהים'' שמעתי לא אחת במה שקרוי ''סמינרים למען חזרה בתשובה'', שחלשי דעת נופלים ברשתם.
  • מותר ''למאמין'' להאמין באלוהים ולהתפייט על התפילה ועל התענוג העילאי... אבל בסופו של דבר מדובר בעגלת הבלים מבחינה מדעית, אך מאד מסוכנת מבחינה פוליטית. לא במקרה מתייצבים לצד''המאמין'' המתנחלים – שודדי הקרקעות. זו התשתית האמונית שהביאה עלינו את אסון ההתנחלויות ומשטר האפרטהייד בשטחים הכבושים, שמתבססת על ''זכותנו האלוהית מהתנך'' להילחם בהם.
  • המוסלמי שמנסה להוכיח את קיומו של האלוהים באמצעות הקוראן, והנוצרי שמבקש להוכיח את קיומו של האלוהים באמצעות הברית החדשה, דינם כדינו של ''המאמין'' בתנ''ך. דין אלוהי הנוצרים והמוסלמים כדין אלוהי היהודים.
  • מה שטוב באלוהים- זה שאתה יכול להאמין בקיומו או לא להכיר בקיומו; כי מדובר באמונה בלבד, מה שבין אדם לליבו.
  • אם היינו יודעים שאלוהים קיים לא היינו צריכים להאמין בקיומו. דומה הדבר לעובדה שאנחנו יודעים שרכב בנזין נוסע על בנזין, אנחנו לא צריכים להאמין שהבנזין נותן לו אנרגיה, כי אנחנו יודעים שהבנזין נותן לו אנרגיה. הידיעה מבטלת את האמונה, ובחוסר ידיעה- צומחת האמונה.
  • מה שברור, אלה המאמינים באלוהים מעולם לא ידעו אותו; לכן אמונתם נשארת צחה, זכה וטוטלית, ואינה מתלכלכת בידיעה כלשהיא. אגב, גם אלה שלא מאמינים באלוהים מעולם לא ידעו אותו ולא הוכיחו את ''אי היותו'', ולכן הויכוח נשאר בדלת אמות האמונה, ונושא האלוהות בלתי פתיר לוגית.
  • לא נדרשת שום הוכחה לקיומו של אלוהים! איננו מדברים על ניסוי פיזיקלי או כימי שהוכחה בצידו; איננו מדברים על ''ידיעת אלוהים'' אלא על אמונה בקיומו; ואמונה אינה דורשת הוכחה, כי אמונה היא ה''אלטר-אגו'' (האני האחר) של הידיעה.
איך מתמודדת הדת היהודית עם הסברות האלו? על השאלה הזו אנסה לעמוד בחלק הרביעי.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


פירוש למלה אמונה
(יום חמישי, 19/11/2009 שעה 19:21) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השימוש החילוני במלה הזאת
הוא מה שנקרא באנגלית FAITH,BELIEF,
אבל בלשון הקודש (התורה) מהות המלה אמונה
היא נאמנות - ובאנגלית FAITHFUL, LOYAL
כאשר משה רבנו שולח את יהושע להילחם בעמלק
והוא עולה עם אהרון וחור על ההר
ומניף את ידיו מעלה, נאמר
והיו ידיו אמונה עד בוא הערב ( אני מצטט מזיכרון)
כלומר, הן היו נאמנות לתפקיד שהוטל עליהן
המבחן של היהודי הוא בנאמנות.

אנשים מאמינים שסיגריות מזיקות לבריאות
וזה לא מביא אותם לחדול מעישון
ולסכן גם את סביבתם הקרובה.

אני לא יודע על מה התנהל הויכוח ההיסטורי
בשאלת הסיפורים הכביכול תנכיים שכתבו כמה סופרים
מוכשרים בתקופת הגלות לבבל -
אבל אשאל אותך, אלברט -
אתה היית מתחיל לקיים סדר פסח
ולאכול את ה''דיקטים'' היבשים והדפוקים למהדרין
רק מפני שמישהו כתב לך סיפור יפה ובוא כתוב
אני השם אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם
( אתה אלברט בתוכם)
מארץ מצרים...ואמרתי לכם לאכול מצות ?

אתה חושב שדוד סיוון היה מתחיל לאכול מצות
בגלל סיפור כזה, אם אפילו גרוסמן( בתמיכת עוז) היה כותב אותו?
_new_ הוספת תגובה



''כְּכֶלֶב, שָׁב עַל-קֵאוֹ-- [ספינר], שׁוֹנֶה בְאִוַּלְתּוֹ''
דוד סיון (יום חמישי, 19/11/2009 שעה 19:34)
בתשובה לspinner013@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



פירוש למלה אמונה
אלברט שבות (יום חמישי, 19/11/2009 שעה 19:59)
בתשובה לspinner013@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום לך אדוני, ומאוד אודה אם תנקוב בשם או כינוי כלשהו שניתן לפנות אליך דרכו, ושיהיה אפילו שם בדוי! קשה לפנות אל האוויר...

ובכן, ובתשובה על שאלתך, תשובתי לא! לא הייתי אוכל דיקטים יבשים למהדרין ואפילו שרופא ימליץ לי לעשות בשביל בריאותי. אתה יודע איך אני נראה בליל הפסח בין השעות 11-12... אם היית רואה אותי גם אתה היית משיב כמוני.

אוקה, נמשיך מהנקודה שהובלת אותי אליה: אם כן מדוע אני אוכל בכל זאת את הדיקטים היבשים ונראה איך שאני נראה ב-‏12 בלילה? ובעצם אני יכול להפנות לך את אותה השאלה, גם אתה לא ענית עליה: מדוע אדון איקס אתה שומר על הפסח ועל הכשרות והשבת והתפילין... מהי תשובתך הקונקרטית, ומהו שימך הפרטי לפחות.

אגב, תוכל להמתיק איתי את סודך ותגלה לי מהו מקור הבוטות בתשובתו של סיון? נראה שהיה לכם וויכוח סוער פעם...
_new_ הוספת תגובה



פירוש למלה אמונה
(יום חמישי, 19/11/2009 שעה 20:45)
בתשובה לאלברט שבות
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הויכוח עם סיוון מתנהל כבר זמן ממושך
בשאלה מי כתב את התנ''ך
ולמה
כרגע דבר אחד ברור לשנינו
זה לא הרצל
_new_ הוספת תגובה



''כְּכֶלֶב, שָׁב עַל-קֵאוֹ-- [ספינר], שׁוֹנֶה בְאִוַּלְתּוֹ''
דוד סיון (יום חמישי, 19/11/2009 שעה 20:50)
בתשובה לspinner013@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ד''ר סיון,
אלברט שבות (יום חמישי, 19/11/2009 שעה 21:14)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איך אפשר לגרותך שתיכנס לדיון הזה? אני עוד זוכר דיון איתך מלפני שנים, לא יודע אם בקולמוסנט או פה, אבל זכור לי טעם טוב מהדיון ההוא; עניניות - זה מה שזכור לי... אז איך אפשר לגרות אותך ד''ר סיון? שאצרף תמונה של בחורה סקסית אולי? זה יעזור?
_new_ הוספת תגובה



אני מנסה להמתיק איתך
(יום חמישי, 19/11/2009 שעה 21:12)
בתשובה לאלברט שבות
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בכל מקום שמופיע פאבלוב
אפשר למצוא את הכלבים נובחים
_new_ הוספת תגובה



אני מנסה להמתיק איתך
אלברט שבות (יום חמישי, 19/11/2009 שעה 21:34)
בתשובה לspinner013@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובזכות הכלבים האלה פאבלוב קיבל את פרס נובל! אבל עזוב אותך מפאבלוב ובוא נחזור לנושא שלנו, לא ענית לי על השאלה: למה אתה אוכל מצות בפסח?

שאלה שניה: שימך או כינויך בבקשה.
_new_ הוספת תגובה



''כְּכֶלֶב, שָׁב עַל-קֵאוֹ-- [ספינר], שׁוֹנֶה בְאִוַּלְתּוֹ''
דוד סיון (יום חמישי, 19/11/2009 שעה 22:34)
בתשובה לspinner013@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



בחרתי בשם ספינר כי הוא מבטא אמונה
(יום שישי, 20/11/2009 שעה 10:17)
בתשובה לאלברט שבות
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נפגשתי לפני שנים עם מדען
לא איינשטין, יש עוד שנים שלושה אחרים
והוא הסביר לי כי האטום כבר אינו החלקיק הקטן ביותר ביקום
ולא אבן היסוד בראש פינה
מצאו חלקיקים קטנים יותר, ממש מיזעריים
כמו פרוטון, אלקטרון וכד''
אמרתי לו, אם תמציאו מיקרוסקופים עמוקים יותר
או ארוכים יותר או משמעותיים יותר
תמצאו חלקיקים יותר קטנים
נכון, הוא אמר בצהלה, באמת מצאנו
מצאו קראקים, קוואקים, קראקרים וקווקרים
אבל לא במיקרוסקופ
אולי ניתן לומר ברשת, מסוג רשתות המגן שמונעות את נפילת האקרובטים
בקרקסים.
אם החורים ברשת הם קטנים מספיק, אזי האלקטרונים או הקראקים יתקלו ברשת וישמיעו איוושה קלה שמיד נרשמת
במכשיר הקלטה זעיר שעולה חמישה-שישה מליארד דולר
לא משהו.
אבל הפעם, המדען אומר, הגענו באמת לסוף הדרך
כי כל חלקיקי היסוד האלה הם בעצם לא מסה אלא
אנרגיה
אמרתי לו ששמעתי אומרים את זה על הפוטון של איינשטין
שהוא חצי-חצי
לא, לא, הבטיח לי המדען, פה זה לא חצי חצי
פה מדובר בחלקיקי החלקיקים של אבות האבותות
שרק מסתובבים סביב עצמם וסביב העולם
ספינרים כאלה והמהירות בחזקת שלושים או ארבעים
היא שיוצרת את התחושה, או האשליה שיש בעצם חומר
אם נמציא מכבש הידראולי מספיק גדול וחזק
נוכל לדחוס את כל העולם הזה - כדור הארץ
לכדי גודל של גלולה נגד הריון
בענין ''העולם הזה'' כבר ראינו שהוא בעצם היה אויר
כי מה שיצא ממנו יצא בצלם
אז הספינרים הם הסוף. הגענו לתחתית
כבר אין אינסוף. הרעיון הזה נבלע במדע.
שאלתי שאלה קטנה שאני שואל גם אותך, אולי יש לך תשובה
כי אתה אדם מאמין
אם הספינרים האלה הם היסוד של הכל והם רק מסתובבים
ומתערבלים להנאתם
מה עושה אותם
תפוח עץ
או מיונז?
למה הם לא מתערבבים זה בזה
עם הצלחת שמכילה אותם ועפים מפה לעזאזל
ובחזרה?
מה גורם להם להיות תפוח אדמה? שמחזיק אותם כל כך
חזק ביחד?
אולי יש שם מאחורנית
איזו קופסה שחורה
כמו במטוסים?
_new_ הוספת תגובה



בחרתי בשם ספינר כי הוא מבטא אמונה
אלברט שבות (יום שישי, 20/11/2009 שעה 17:52)
בתשובה לspinner013@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לי נראה אדון ספינר שאתה כן איש מאמין אבל עם תנודות קלות לכאן או לכאן, אם להשתמש במטבע הלשון הנוכחי - אתה מחפש חיזוק, ואם כן טעית בכתובת ספינר, אני כותב כאן דברי כפירה ואף מגדיל לעשות ומבקש לבחון את דברי הכפירה האלה תחת עדשה מגדלת ולא להתעלם מהם, כי הם חשובים עד מאוד ונגזרים מההגיון האנושי, ובאותו ההגיון ממש- באותה הצומת אנו אמורים לפגוש את הקיום האלוהי, והשאלה היא, היתכן והתורה שבאה ללמדינו ולבשר לנו על הקיום האלוהי התעלמה מהצד השני של מטבע ההגיון האנושי? את השאלה הזאת אני מבקש לבחון בסידרה של ''עקדת יצחק''. אם ברצונך לבחון איתי את הסוגיה- אתה מוזמן ברצון, אבל הייתי מפציר בך שנעשה את זאת באחד משני הקישורים להלן וסיבותי עימי.

שבת שלום / אלברט
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי