פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עגל הזהב / טור שבועי
בועז אביאני (יום שישי, 19/07/2002 שעה 12:31)


עגל הזהב


בועז אביאני



יום ששי 19 ביולי 2002





עונת הדוחות (רבעון שני קלנדרי) בוול-סטריט בעיצומה. אולי לא לזה בדיוק חיכו המשקיעים כשציפו לדוחות חיוביים אבל מבול הדוחות שפקד את וול סטריט, העלה את המדדים המובילים לראשונה מזה ימים רבים. לאחר שנאום הנשיא בוש גרם לטלטלה עזה בשווקים, הגיע השבוע גרינספן וניסה להרגיע. בוול סטריט אהבו את דברי יו''ר הפד, אבל לא מספיק.

אכזבה גדולה הגיעה השבוע מארבע ענקיות הטכנולוגיה אינטל, י.ב.מ, אפל ומוטורולה עם פרסום דוחותיהן הרבעוניים.

''יישאר כסף - אבל לא יהיה במי להשקיע'', כך עולה מהסקר הרבעוני של ה-MoneyTree. הסקר חושף ירידה של 37% בהשקעות הון סיכון ברבעון השני בישראל.

שלמה לירן, מנכ''ל חברת הלווין ''יס'', מתכונן למלחמה בחברת הכבלים, ומבטיח להגיע ל- 500 אלף מנויים בשנה הבאה.

''תגלית המאה'': אנשי מקצוע בתחום, מגלים סוף סוף שהאופציות הנדיבות מהוות בסיס להתנהגות לא מוסרית של מנהלי החברות. נו באמת, כאילו שלא ידענו זאת קודם...

ולסיום, מעט נחת מקומית עם סיבה לאופטימיות.




תדהמה בירושלים: מדד יוני עלה ב-‏1%.3; קצב האינפלציה השנתי - 9%

מדד המחירים לצרכן של חודש יוני עלה ב-‏1%.3. המדד היה גבוה הן בשל השפעת הפיחות על סעיפים שונים כמו סעיף הדיור, והן בשל צעדי הממשלה בתוכנית החירום הכלכלית, בהם העלאת המע''מ מ-‏17% ל-‏18% והעלאת מחירי הסיגריות.

לפי תחזית הגופים הכלכליים, נראה כי מדד המחירים של חודש יוני הוא המדד הגבוה האחרון, שיסיים תקופה של שישה חודשי אינפלציה גבוהה. הכלכלנים מעריכים כי הייסוף בשער השקל יבוא לידי ביטוי במדדים הבאים. הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, פתחיה בר שביט, מעריך כי מדד יולי יהיה 0%; שלמה מעוז מנשואה זנקס מעריך עליית מחירים קלה של 0%.25 בחודש זה; ובאילנות דיסקונט סבורים כי המדד יעלה ביולי ב-‏0%.2.




ג'ורג' בוש: הכלכלה האמריקאית מתפכחת מההילולה של שנות ה- 90 אך יסודותיה איתנים

נשיא ארה''ב, ג'ורג' בוש, הביע השבוע ביטחון ביסודותיה האיתנים של כלכלת ארה''ב. לדברי בוש, חווה כעת הכלכלה ''האנג אובר'' שבא בעקבות ההילולה הגדולה של שנות ה- 90. במהלך נאומו, צנח הדולר למחיר של פחות מ- 1 יורו ומדד ה-S&P 500 נפל לשפל של חמש שנים.

''הכלכלה האמריקאית חזקה בבסיסה'', אמר בוש בנאום שנשא באוניברסיטת אלבמה. בוש נקב בתכונות, אשר לדבריו מעידות על חוזקה של הכלכלה, בכללן שיעור אינפלציה נמוך, שער ריבית נמוך, גידול מתמשך בפריון, שיפור במגזר היצרני ואיתנותה של הצריכה הפרטית.




גרינספן: חייבים לרסן את ''תאוות הבצע המדבקת''

אלן גרינספן, יו''ר הפדרל ריזרב, יוצא במתקפה חריפה על שיטות הלוליינות הפיננסית שהנהיגו חברות רבות בוול סטריט. גרינספן אומר, כי באם לא תרוסן ''תאוות הבצע המדבקת'' הרי שהיא תעכב את התאוששות כלכלת ארה''ב. ''היסודות הבסיסיים של צמיחה בריאה כבר מונחים במקומם'' אמר הנגיד והזהיר כי הכירסום המתמיד באמון שנותנים המשקיעים בחברות עלול למנוע מהכלכלה להגיע למימוש מלוא הפוטנציאל שלה. בנאומו בפני ועדת הבנקאות של הסנאט ציין גרינספן, כי הוא תומך בנקיטת צעדים חריפים ע''י הממשלה והסקטור הפרטי במטרה להעניש חברות שיבצעו תרמיות פיננסיות.

''למרות, שכפי הנראה, אין ביכולתנו לשנות את התנהגות החברות והמנהלים, אנו יכולים לעודד התנהגות נאותה באמצעות תמריצים או באמצעות החמרה בעונשים''. אמר גרינספן והוסיף ''כיום, מנהלי בחברות מלאי חששות להוציא כספים על פרוייקטים במטרה לעודד פריון תפוקה. שוק המניות העצבני, כמו מדיניות האשראי שמגדילה עלויות ההון, הינם בדיוק ההיפך ממה שהכלכלה צריכה כרגע''.

בטרם דיבר גרינספן על שערוריות החשבונאות, סקר יו''ר הפד גם את כלכלת ארה''ב. לדבריו, הכלכלה צפויה לצמוח השנה בשיעור 3%.5 עד 3%.75 ואילו בשנת 2003 היא תרשום צמיחה של 3%.5 עד 4%. האינפלציה להערכת גרינספן, תוותר נמוכה ואילו האבטלה תרד לרמה של 5%.5 עד לסוף השנה הבאה. בסיום נאומו ציין גרינספן, כי כרגע אינו מוצא כל סיבה להוריד בריבית.




מיקרוסופט תחייב את משתמשי דפדפן MSN שאינם לקוחות שירותי הגישה שלה.

חברת מיקרוסופט הודיעה אתמול כי היא מתכננת להשיק בהמשך השנה גירסה חדשה של דפדפן ה-MSN, ובפעם הראשונה תחייב משתמשים שאינם לקוחות שירותי הגישה לאינטרנט של החברה. הדפדפן החדש, אשר ייקרא MSN 8, צפוי להיחשף השבוע ע''י החברה. החברה מסרה כי לדפדפן עיצוב חדש ונוח ומגוון פונקציות אשר יקלו על המשתמשים בניהול הדואר האלקטרוני, הגנת המחשב מווירוסים וניהול קבצי אודיו ווידיאו.




משבר בענף ההון סיכון. היקף השקעות הון הסיכון בישראל ממשיך להצטמק

המשבר הפוקד את ענף הטכנולוגיה העולמי והמצב הבטחוני השורר בישראל מדירים כיום את רגליהם של משקיעים זרים מהשקעות הון סיכון בישראל.

נתוני סקר MoneyTree, שפורסמו אתמול לגבי היקף ההשקעות בחברות סטארט אפ בישראל במחצית הראשונה של 2002, מצביעים על מספר תופעות חשובות בנוגע לתעשיית ההון סיכון המקומית - תופעות שיש להן קשר ישיר להמשך המשבר החריף שפוקד את מגזר הטכנולוגיה העולמי ולמצב הביטחוני בישראל. חלקן מסמנות מגמות שעשויות להתחזק עוד יותר ברבעונים הבאים. הגדלת הנטל על הקרנות המקומיות: המשך האלימות בין ישראל לרשות הפלשתינית משפיע ככל הנראה בצורה חזקה יותר על המשקיעים הזרים, המעדיפים להזרים כספים למקומות בעלי סיכון פוליטי-בטחוני קטן יותר.

משבר הענף, כמו גם הדעיכה בהיקף ההשקעות הזרות בארץ, לא פסחו על קרנות הון הסיכון הפועלות בישראל, וכתוצאה מכך, אנו שומעים לאחרונה על ניסיונות התייעלות של קרנות הון סיכון באמצעות מיזוג קרנות, החזר כספים למשקיעים וכד'.

ואם לא די בכך, הרי שעל פי הצעת החוק בעניין רפורמת המס הצפויה נפתח מסלול חדש, פטור ממס, בפני משקיעים זרים, אשר ישקיעו בחברות מחקר ופיתוח ישראליות במישרין, כלומר - שלא באמצעות קרנות הון סיכון. ואולם, כפי שיובהר בסקירתנו, על פי המגבלות והתנאים הנדרשים להשגת הפטור במסלול הישיר, לצד שיקולים עסקיים כאלה או אחרים, קיימת בכל זאת עדיפות למשקיעים זרים לבצע השקעות בישראל, באמצעות קרנות הון סיכון ולא במישרין.

אלה הן כמובן חדשות רעות ביחס לשנות האופוריה העליזות. אבל בנתונים מוחלטים מתברר שתעשיית הסטארט אפ עדיין נהנית מהזרמת כספים אדירה. גם היום, באמצע המיתון, האינתיפאדה והמשבר בענף הטלקום העולמי, הזרימה תעשיית הון הסיכון לכ- 70 סטארט אפים סכום של 217 מיליון דולר, כלומר כמיליארד שקל.




אופציות זה שחיתות? אנשי מקצוע רואים בהקצאת אופציות נדיבה, בסיס להתנהגות הבלתי מוסרית של מנכ''לי ובכירי החברות; הטיעון העיקרי - האופציות גוררות תשוקה להקפיץ את מחיר המניה של החברה. נשמע מוכר?

אנשי מקצוע רבים רואים בהקצאות האופציות, ובייחוד בהקצאות הנדיבות מאוד, את שורש ההתנהגות הבלתי מוסרית של מנכ''לי ובכירי החברות, שבחודשים האחרונים ראינו דוגמאות רבות ממנה. הנה עיקר הטיעון שלהם: מענקי אופציות נדיבים בצורה קיצונית גוררים תשוקה קיצונית אצל מקבלי האופציות להקפיץ את מחיר המניה של החברה, כדי לעשות בוחטה גדולה עד כמה שניתן בשלב המימוש של האופציות. ומאחר שהתמריץ להשיג מחיר מניה גבוה יותר איננו מרוסן על-ידי תנאי מוקדם כלשהו, פירוש הדבר הוא שכל התנהגות שנועדה לשרת את המטרה הזו, היא בגדר משחק הוגן בעיני המנכ''ל.




עיכוב בבדיקות הביטחוניות של המתעניינים ברכישת בזק גורם לדחיית הפרטתה

שירות הביטחון הכללי לא פנה למועמדים לרכישת בזק, לצורך בדיקה ביטחונית - כך אומרים המעורבים בהפרטת החברה. שש הקבוצות המתעניינות בהפרטת בזק הגישו את מסמכיהן ב- 13 בפברואר. בעקבות הגשת המסמכים אמור היה שירות הביטחון למסור את חוות דעתו לגבי כשירותם הביטחונית של המועמדים לרכוש את השליטה בבזק.

חוות הדעת נדרשת לנוכח העובדה שבזק מוגדרת נכס אסטרטגי למדינה, ומכיוון שהיא מעורבת בתשתיות ושירותים בעלי אופי ביטחוני. חוות הדעת של השירות מהווה תנאי לכניסת המועמדים לחדרי המידע, שהכינה בזק. חדרי המידע היו אמורים להיפתח בפניהם במאי. בלי אישור ביטחוני, לא יכולה הממשלה להמשיך בהליכי ההפרטה והמועמדים אינם יכולים להעריך את שווי החברה.




ספק היי-טק אמריקאי לחברה ישראלית: במצב הנוכחי מסוכן מדי לבצע עימכם עסקים

המצב הבטחוני הרגיש בשנה וחצי האחרונות גרם לקשיים לא מעטים לחברות ישראליות רבות - אלה נתקלות בחרם על מוצריהם; נציגים של חברות זרות חוששים להגיע לישראל; ופגישות של הנהלות עוברות למקומות רגועים יותר. חברת היי-טק ישראלית שיצרה קשר עם חברת RLC Enterprises האמריקאית במטרה להפכה לאחד מספקיה, קיבלה לאחרונה מסר ממנה, לפיו היא אינה מוכנה לעבוד עימה בגלל המצב הבטחוני בישראל.

מ-RLC Enterprises, המייצרת ומשווקת מוצרי היי-טק מגוונים לתחום הסיסטם והרכיבים, נמסר: ''המדיניות הנוכחית שלנו הינה להמנע ממשלוחים לארצכם. במצב הנוכחי, בו ישראל מעורבת בקונפליקטים רציניים עם שכניה, החלטנו כי מסוכן מדי לבצע עימכם עסקים. בעתיד, אם המצב בישראל ישתנה נשקול מחדש את מדיניותינו זו. סליחה על אי הנוחות''.

המסר, שהועבר באמצעות הדוא''ל, לא היה חתום על ידי אדם ספציפי בחברה. שלמה קיסרי, סמנכ''ל לפיתוח עסקי וטכנולוגי בחברה הישראלית, מתקשה מאוד לקבל את התגובה הזו: ''קשה מאוד לקבל תשובה כזו בקהילה העסקית. אני נמצא בקשר עם חברות רבות מארה''ב, יפאן והמזרח הרחוק, ובכל התקופה של השנה וחצי האחרונות, לא נתקלנו בחברות שחששו לעבוד עימנו על רקע המצב הבטחוני''.

קיסרי ציין כי החברה לא ניסתה ליצור קשר נוסף עם הספק האמריקאי: ''אני לא חושב שאנחנו צריכים להצטדק או לנסות לשכנע.''




תחזית מדד פסימית של שר האוצר: האינפלציה השנה תעלה לרמתה ב- 1998

שר האוצר סילבן שלום אמר היום כי המדד ב- 2002 יהיה זהה למדד ב- 1998. בשנת 1998 הסתכמה האינפלציה ב- 8.6%. יחד עם זאת, הדגיש שלום כי ''אנחנו מדברים על אינפלציה שככל הנראה הולכת לרדת בחודשים הקרובים. זאת, אם לא תתרחש הסלמה בטחונית. אנחנו במצב שבמחצית השנייה של השנה תהיה ירידת מדדים'', הוא אמר.

''צריך לזכור כי ב- 1999 עד 2001 היתה ירידת מדרגה באינפלציה. ב- 1998 אף אחד לא דיבר על אינפלציה'', אמר שלום. ''אנשים ציפו שהאינפלציה ב- 2003 תהיה נמוכה יותר, ואני מקווה שכך יהיה. לכן, בכל חישוב של תוספת יוקר צריך לקחת את הדברים הללו בחשבון. אני מאמין שתימצא הדרך לפתור את העניין הזה'', הוסיף שלום.




מכה לרשות ההגבלים העסקיים: דורגה במקום ה- 22 בין רשויות התחרות בעולם

היום פורסמו תוצאות הסקר שבוצע ע''י Global Competition Review, אחד המגזינים המובילים בתחום ההגבלים העסקיים בעולם, מגזין המופץ מדי חודשיים לעורכי דין, כלכלנים ורשויות ההגבלים השונות.

תוצאות הסקר אינן מחמיאות לרשות ההגבלים הישראלית, אשר דורגה במקום ה- 22 עם ציון של 2.5 מתוך 5. יש לציין כי בשנת 2000, עת בראש הרשות עמד ד''ר דוד תדמור, זכתה רשות ההגבלים במקום השני בסקר.




כ- 100 חברות סטארט אפ ישראליות ייסגרו ב- 2002 - לעומת 292 שנסגרו בכל 2001

כ- 100 חברות סטארט ישראליות מגובות הון סיכון צפויות להיסגר בשנת 2002, כאשר 70 חברות כבר נסגרו במחצית הראשונה של שנת 2002. זאת לעומת 292 חברות שנסגרו בכל שנת 2001 ו- 76 חברות שנסגרו בשנת 2000. כך עולה מנתונים שפרסמה היום חברת המידע הטכנולוגי דולב את אברמוביץ (D&A).

במקביל חלה ירידה חדה במספר חברות היי-טק ישראליות שקמו במהלך ששת החודשים הראשונים של השנה וזכו למימון ראשוני מקרנות הון סיכון או משקיעים אחרים. 40 סטארט אפים קמו מתחילת 2002, לעומת 160 חברות חדשות שקמו בשנת 2001. גילאי דולב, מנהל משותף ב-D&A, מעריך שבכל שנת 2002 צפויות לקום בין 50 ל- 70 חברות סטארט ישראליות.




גיל בפמן: המשק הישראלי יצמח ב-‏3%.1 ב- 2003 למרות שלא צפוי גידול משמעותי במספר המועסקים

המשק הישראלי יציג צמיחה של 3%.1 בשנת 2003 לאחר ירידה של 1% ב- 2002. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, מציג תחזית חיובית בהשוואה למרבית התחזיות הקיימות. בפמן מעריך עוד כי לאחר עלייה ניכרת בשיעור האבטלה ליותר מ-‏11% לקראת סוף 2002 ותחילת 2003, צפוי שיעור האבטלה לעמוד ב- 2003 על 10%.7 והשכר הריאלי במשק צפוי להישאר ללא שינוי. בבנק לאומי מעריכים כי הגירעון של הממשלה יסתכם השנה בכ-‏4%.5 מהתוצר, המהווה חריגה מהיעד המוגדל של 3.9%. זאת, לעומת הערכות אחרות במשק המדברות על גירעון הגבוה מ-‏5%.

בפמן אומר כי התחדשות הדרגתית של הצמיחה ב- 2003 לא תביא ככל הנראה לגידול משמעותי במספר המועסקים בשלבים הראשונים, הואיל והמעסיקים יעדיפו להמתין עד שיהיו בטוחים בכך שהביקוש חזק מספיק לאורך זמן, לפני שיבחרו להעסיק עובדים חדשים. לכן, הוא אומר, יש לצפות לכך שתחילה יגדל פיריון העבודה של המועסקים הקיימים.




צניחה של 97% ברווח הנקי של IBM בשל הוצאות ארגון מחדש; עלתה על תחזיות הרווח והמכירות

חברת IBM דיווחה היום על ירידה חדה ברווחיה ברבעון השני של 2002. זוהי הירידה הרבעונית הרביעית ברציפות ברווחי החברה. ענקית החומרה, התוכנה והשירותים רשמה רווח נקי של 56 מיליון דולר ברבעון - נפילה של 97% לעומת רווח נקי של 1.4 מיליארד דולר בתקופה המקבילה בשנה הקודמת. הירידה ברווחים נובעת מהוצאות ארגון מחדש כבירות.




מוטורולה דיווחה על ההפסד הגדול בתולדותיה: הפסידה 2.3 מיליארד דולר בעקבות הוצאות ארגון מחדש

מוטורולה דיווחה אתמול על ההפסד הגדול ביותר בתולדותיה, אך בניכוי הוצאות ארגון מחדש הצליחה יצרנית הטלפונים הסלולריים השנייה בעולם לעלות על תחזיות האנליסטים.

בחישוב הוצאות ארגון מחדש בשיעור של 3.4 מיליארד דולר לפני מס, או 2.4 מיליארד דולר אחרי מס, הסתכם ההפסד הנקי של מוטורולה ברבעון השני ב- 2.3 מיליארד דולר, או 1.02 דולרים למניה, בהשוואה להפסד נקי של 759 מיליון דולר בתקופה המקבילה. הוצאות הארגון מחדש נבעו בעיקר מקיצוצי עובדים ומחיקות נכסים. מנהלי החברה שבו ואמרו שבכך מסתיים חלק הארי של הוצאות החברה על תהליכי שינוי מבני.




אינטל החמיצה את תחזיות הרווח; תפטר 4,000 עובדים נוספים במחצית השנייה

ענקית השבבים אינטל הודיעה אתמול שתקצץ 4,000 משרות, או קרוב ל-‏5% מעובדיה, לאחר שפירסמה נתוני רווח והכנסות לרבעון השני שנפלו מתחזיות השוק.

אינטל חוזה שהכנסותיה ברבעון הנוכחי יעמדו כמעט ללא שינוי. לדברי החברה ההתאוששות המיוחלת בכלכלה טרם הכתה שורש בשווקים. אינטל אמרה שהוצאות החברות על השקעות טכנולוגיה לא גילו כל סימן לשיפור, למרות שהחברה חזתה מחצית שנייה חזקה יותר, סממן אופייני לשוק המחשבים האישיים.




נפילה של 48% ברווחי אפל בשל חולשה במכירות המקינטוש; פירסמה אזהרת רווח לרבעון השלישי

אפל דיווחה על נפילה של 48% ברווחיה בשל ירידה בביקוש למחשבים מתוצרתה. בכך נבלמה ההתאוששות העסקית שעברה על החברה בשנה שעברה. בנוסף הזהירה החברה כי תוצאותיה ברבעון השלישי ייפלו מציפיות השוק.

אפל רשמה רווח של 32 מיליון דולר, או 9 סנט למניה ברבעון השני, לעומת רווח של 61 מיליון דולר ברבעון המקביל. מכירותיה ירדו ב-‏3%.4 ל- 1.43 מיליארד דולר, בהתאם לאזהרה שפירסמה אפל ביוני. החברה מכרה 808 אלף מחשבי מקינטוש ברבעון השני, ירידה של 2% לעומת התקופה המקבילה. הכנסותיה מ-iMac ירדו אף הן.




מנכ''ל YES שלמה לירן: ''נגיע לאיזון ב-EBITDA ברבעון הראשון של 2003''

''למרות מלחמות הקיום שעברה החברה, YES היום היא חברת הטלוויזיה הרב ערוצית הגדולה בישראל במונחי הכנסות חודשיות. בינואר עברנו את מתב, במאי עברנו את תבל ומיוני אנחנו עוברים גם את ערוצי זהב'', כך אמר היום שלמה לירן, מנכ''ל YES, במסיבת עיתונאים שערכה החברה לרגל הגעתה לשנתיים של פעילות מאז עלתה לאוויר.

לגבי התחרות שבדרך מול חברת הכבלים הממוזגת, אמר לירן: ''אם בלינקוב חברות הכבלים יחליטו שהן רוצות לגרור את שוק הטלוויזיה הרב ערוצית לחובות והפסדים, אנחנו ערוכים לכך, וביום ההולדת השלישי שלנו נהיה עם 500 אלף לקוחות''.




התעשיינים: תוספת יוקר תגרום לפיטורים

הנהגת ההסתדרות התכנסה השבוע לישיבת חירום, כדי לדון במצב הכלכלי אליו נקלע המשק בישראל. יו''ר ההסתדרות, ח''כ עמיר פרץ, חזר ואמר לאחר הישיבה כי ההסתדרות תדרוש לחתום מיד על הסכם חדש לתוספת יוקר, לנוכח המדד הגבוה של יוני וחזרתה של האינפלציה. ההסתדרות הקימה מטה מאבק שיטפל בעניין. פרץ אמר היום ב''קול ישראל'' כי אם המשא ומתן לא יסתיים בתוספת יוקר - ההסתדרות עשויה להשבית את המשק.

השבוע פורסם כי מדד חודש יוני עלה במפתיע בשיעור של 1%.3. בכך מסתכמת עליית המדד במחצית הראשונה של השנה ב- 6.3%. לדברי פרץ, לאחר שהממשלה העלתה לאחרונה את המחירים של שורת מוצרי יסוד והנגיד העלה את הריבית במשק בצורה דרסטית, לעובדים אין ברירה אלא להיאבק על קבלת תוספת יוקר.




24% מהתעשיינים מתכננים לצמצם את מצבת כוח האדם ברבעון השלישי

התעשיינים צופים כי ברבעון השלישי של השנה תימשך הירידה במכירות לשוק המקומי ויימשכו פיטורי עובדים. כך עולה מניתוח ראשוני של סקר הציפיות בתעשייה שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים. הסקר נערך בסוף יוני ובתחילת יולי 2002 והקיף כ- 200 מפעלי תעשייה. 33% מהתעשיינים מעריכים כי מכירותיהם ברבעון השלישי של 2002 לשוק המקומי ימשיכו לרדת, ומנגד, 25% צופים גידול.

שוקי אברמוביץ', סמנכ''ל לכלכלה בהתאחדות התעשיינים, מציין כי התעשיינים צופים גידול נוסף בהיקפי היצוא ברבעון השלישי של 2002, כאשר 38% צופים גידול ו-‏24% חוזים ירידה. בנוסף, 34% צופים גידול בתפוקת התעשייה המקומית ו-‏26% צופים ירידה. כמו כן, צופים התעשיינים גידול בהיקף ההשקעות - כאשר 22% צופים גידול ו-‏15% ירידה.




גאווה ישראלית - מעט נחת. ''ביזנס וויק'': טבע, צ'ק פוינט, בזק, הפועלים ולאומי ברשימת 200 הגדולות בקטגוריית השווקים המתפתחים.

יצרנית התרופות הגנריות טבע , ענקית אבטחת הרשתות צ'קפוינט , חברת הטלפוניה בזק ושני הבנקים הגדולים בארץ - הפועלים ולאומי , נכללים ברשימת 200 החברות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בקטגוריית השווקים המפתחים של ה''ביזנס וויק''.

טבע הפכה להיות לחברה הישראלית הבכירה ביותר, נכון ל- 30 במאי 2002. יצרנית הקופקסון עלתה למקום ה- 27 ברשימה שמפרסם כתב העת מדי שנה, עם שווי שוק של 8.8 מיליארד דולר, ועלתה שבעה מקומות בדירוג, מן המקום ה- 34, בעיקר הודות לנפילת ערכן של חברות טכנולוגיה רבות.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


על תדהמה , מניות, ואיך שוב דופקים את העובדים
רפי גטניו (יום ראשון, 21/07/2002 שעה 22:47) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שאני לא מבין זה מה הם נדהמים. מקובעים בשיטותיהם, עם כושר ניתוח כנראה לא משהו, פוזלים האחד לכיוונו של השני מה הוא אומר, מגיעים כמעט כולם לתחזית שהמדד יעלה בסביבות ה- 0%.5 ,וכשהוא טופח על פניהם, הם מפרנסים אותנו בשבוע מאמרים למה המדד לא מתנהג לפי התחזיות שלהם. אם זה היה קורה פעם ב- , ניחא, אבל יש לי הרושם שיותר משהם קולעים בתחזיותיהם , הם נדהמים.
כאשר קוראים תחזיות מדד או מטבע, יש לשים טוב לב מי מפרסם, לבדוק איזה אינטרסים הוא מייצג, ורק אח''כ לשקול את התחזית. בכלכלה בה לתחזיות, ולשווקים עתידיים, משקל רב על התנהגות הפירמות כיום, רצוי לו לאזרח שיעריך בעצמו את המגמות המשפיעות על כיסו, אם ביכולתו לעשות זאת, ואם לא, רצוי לו להתרחק מתחזיותיהם של אחרים. - לטובתו.

לשערוריות המניות בארה''ב (ומאחר וכל דבר שמתחיל שם מגיע גם אלינו) , יכולה להיות עוד סיבה שלא הוזכרה , והיא חובת הדווח הרבעוני , ותלותן של החברות בתחזיות לתוצאות אלה, ובתוצאות עצמן. חובת הדוווח הרבעונית של חברות צבוריות נועדה במקור לאפשר גילוי נאות של עסקי החברות, ובתדירות גבוהה, כך שבעלי המניות מהציבור יוכלו לשקול את צעדיהם על סמך נתונים.
בפועל, התקינה החשבונאית מפגרת בהרבה אחרי המציאות, וגם באמצעים כשרים לחלוטין ניתן לצבוע את הדוחות בצבעים רצויים. התדירות הגבוהה הנדרשת של הפקת הדוחות מפרנסת גדודים שלמים של חשבונאים, שאינם מוסיפים לתפוקתה של הפירמה, אך עוזרים לה למצב את החברה על פי רצון הבעלים או בעלי השליטה. מכאן ועד לעבירות על החוק בנושא זה הדרך קצרה.

וכמו תמיד , את המחיר יישלמו בעיקר העובדים. ירידה בתחזית למכירות או ירידה במכירות , תביא לפיטורי עובדים.
תחזיות של משרד האוצר כי הפיחותים הגדולים מאחורינו, נועדה להשקיט את התיאבון של העובדים לתוספת יוקר שתפצה אותם על השחיקה בשכרם, וזאת לאחר שעמיר פרץ כבר עמד בדום מתוח לכבוד המלחמה , ושכח בהזדמנות זו את העובדים.

התעשיינים מעריכים כי יצמצמו את העובדים עקב הקטנת הביקושים בשוק המקומי. גל נוסף של מפוטרים, ימשיך להקטין את הביקושים בשוק המקומי, והם שוב יקטינו את מס' העובדים וחוזר חלילה. הם לא יירגעו עד שלא יהיה ביקוש מקומי כלל ואחרון העובדים יפוטר, מעניין את מה המנהלים ינהלו אז ?
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי