פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ג'ירונה - עיר עם מורשת יהודית מפוארת
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (יום חמישי, 08/04/2010 שעה 14:00)


ג'ירונה - עיר עם מורשת יהודית מפוארת

ע. צופיה



ג'ירונה (בקטלנית), או בשמה הספרדי- היירונה, שוכנת בצפון ספרד בסמוך לגבול עם צרפת במקום שבו נמצא המעבר הנמוך ביותר בהרי הפירנאים.

המיקום האסטרטגי משך אליו את המתיישבים הקדומים ביותר ביבשת, החל באיברים, תושביה הקדומים של ספרד, דרך הפניקים, הרומים, השבטים הגרמניים שכבשו את ספרד, המוסלמים והנוצרים אשר הקימו במאה ה-‏8 באזור זה ממלכות קטלוניה ואראגון העצמאיות.

יהודים תמיד חיו בג'ירונה. אך עם ייסוד הממלכה הנוצרית העצמאית החלה תקופת פריחה של תרבות וחיי קהילה יהודיים שהניבו בכל דור ודור אנשי שם שהתפרסמו הן בספרד, הן באירופה והן בכל העולם היהודי.
בסביבות שנת 890 לספירה (יהודי ג'ירונה) הוזמנו כ-‏25 משפחות של יהודים להיכנס לגור בתוך העיר בסמוך לקתדראלה הראשית במקום שידוע כיום כ''ככר השליחים''. הוקם בית כנסת מפואר ולאט לאט גדלה האוכלוסייה היהודית והתפשטה לתוככי העיר. הרחוב בו חיו היהודים נקרא קהל( call) והרובע- ''אל חמה'' וסביבו התפתחו חיי קהילה תוססים.


היהודי המפורסם ביותר שהולידה הקהילה הוא הרמב''ן (רבנו משה בן נחמן) אשר נולד בשנת 1194 ונפטר (בעכו,בארץ ישראל) בשנת 1270.
הרמב''ן היה מגדולי חכמי ימי הביניים ומגדולי הראשונים. הוא פירש את המקרא, היה חכם תלמודי, מקובל, רופא בעל-שם בדורו ובדורות שאחריו ומשורר. הוא שימש כיועץ למלכי ספרד הנוצריים והשתתף בויכוח הידוע בברצלונה אשר בעקבותיו נאלץ, כעבור מספר שנים, בלחץ האפיפיור, לעזוב את ספרד ולהגר לארץ ישראל, בתחילה לירושלים ולאחר מכן לעכו, שם נפטר.

ג'ירונה הייתה מרכז קבלי ידוע ומפורסם, וקיים זרם בקבלה שמיוחס לחכמי העיר. מוריו של הרמב''ן בקבלה היו עזרא ועזריאל בני שלמה, רבנים ידועים מאוד מהעיר ג'ירונה.
ברבע האחרון של המאה ה-‏13 גבר המתח הבין דתי בין נוצרים ויהודים, בין היתר עקב החובות הגדולים של האיכרים למלווים היהודים ועקב הסתה בלתי פוסקת של הכמורה כנגד המוסדות היהודיים שהיו תחת חסות המלך ונהנו מאוטונומיה רבה (נקודת מפנה). בשנת 1276 היה הפוגרום הראשון בג'ירונה ובעקבותיו היו מדי עשר-עשרים שנה פוגרומים נוספים שהלכו והחמירו.

הקהילה היהודית, הצטמצמה מאד בלחץ האירועים והתרכזה במספר בתים מצומצם לשם הועתקו מוסדות הקהילה כגון בית הכנסת, מקווה הטהרה וכדומה. בליל 10.8.1391, ליל לורנצו הקדוש, (פרעות קנ''א) נכנסו מאות כפריים מסביבת ג'ירונה יחד עם תושבים מקומיים והתנפלו על הרובע היהודי הקטן. מאות נרצחו בדם קר, רכוש היהודים נבזז ובתיהם נשרפו. עשרות שהצליחו להימלט למבצר העיר, הורשו לצאת משם רק לאחר שהמירו את דתם (גזירות קנ''א).

כאשר חזרו שרידי קהילת ג'ירונה לעירם הם הוכרחו להתגורר בקטע קטן של רחוב call, לאטום את כל החלונות והפתחים, מלבד יציאה אחת. מאוחר יותר נאסר עליהם לצאת מהרובע לבושים בגדים רגילים אלא רק בגדים יהודיים לשם זיהוי ודאי. ב-‏31.3.1492 הוצא צו גירוש לכל יהודי ספרד ובתאריך 13.7.1492 נטש היהודי האחרון של ג'ירונה את העיר, לאחר שהרכוש נמכר לנוצרים. למרות זאת נמשכה הרדיפה אחרי האנוסים שנשארו בעיר ובשנים 1490-1505 הוצאו 84 מאנוסי ג'ירונה להורג.

לפני כארבעים שנה התגלה הבית האחרון ששימש את יהודי ג'ירונה ואשר לפי המסורת היה ביתו של הרמב''ן. הבית מכיל, בין היתר, מקווה וכן יחידת מגורים הכוללת מרפסת וחצר אשר כאמור שימשו את הרמב''ן.

עירית ג'ירונה רכשה את המתחם והקימה בו מוזיאון לשימור זכרם ומורשתם של יהודי ג'ירונה (תור הזהב של תור הזהב). כמו כן נערך חיפוש יסודי אחר מצבות של יהודים שנעקרו ממקומם בבית הקברות ושימשו לבנייה ועיטור מבנים. המצבות הוצאו ממקומן ורוכזו במוזיאון החדש. בין היתר התגלתה מצבה ששימשה כבריכה בבית מגורים. נערך מבצע לאיתור כתבים עתיקים ותעודות יהודיות. התגלו מספר ''כתובות'' ותעודות על רכוש.

הביקור בסמטאות העיר העתיקה, במוזיאון, במקווה, בחצר הקטנה, במדרגות העולות לדירת הרמב''ן ובמרפסת הקטנה שהיה יושב בה. המחשבה שזהו בית יהודי שחמש מאות שנה לא פקדו אותו יהודים ועתה הוא משמש להעלאת זכרם ומורשתם ממחישה יותר מכל את נצחיותו של העם היהודי.
אני חייב להכיר תודה למדריכה טלי מחברת ''אולה-ישראל'' שהסבריה ריגשו אותי מאוד וכבר בעת שמיעתם החלטתי כי אני חייב להעלות בכתב את רשמי ביקור זה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  איך יוצאים לטיול כזה?  (זוזי רמש) (3 תגובות בפתיל)
  מהתצלומים היא נראית כעיר יפהפיה  (אריק פורסטר) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי