פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בשולי השחיתות
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (שבת, 24/04/2010 שעה 8:00)


בשולי השחיתות

ע. צופיה



החגיגה התקשורתית סביב סיפורי השחיתות האחרונים ממלאת עמודי עיתון ומסכי טלוויזיה, כאילו לא היו דברים מעולם. בכל מקום שמסתובב כסף, בעיקר הרבה כסף, קיימת חמדנות ותאוות בצע ומפה המרחק לשחיתות,מעילה וגנבה אינו רב.

זה נכון לגבי ענף הנדל''ן, זה נכון לגבי הבנקים שם העובדים מועלים והמנהלים והבכירים גונבים. זה נכון לגבי שוק ההון, שם היועצים ומנהלי ההשקעות ''מריצים'', קונים ומוכרים ונשארים עם כמויות אדירות של כסף. זה נכון בכל מקום שיש הרבה כסף. החמדנות ותאוות הבצע טבועה עמוק באופיו של האדם ולכן סיפורי שחיתות כפי שאנו שומעים בזמן האחרון היו מאז ומתמיד ויהיו גם בעתיד.

אז מה בכל זאת ניתן לעשות?
ניתן לפקח יותר, לדרוש הקפדה יתרה על נהלים, על הגשת דוחות במועד ועל בחינתם בעת הגשתם.

יש בפרשת הולילנד וספחיה כמה היבטים מגוחכים.
למשל, ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, טוען שעד המדינה ניסה לסחוט אותו. תשובת הפרקליטות : היית צריך לפנות למשטרה. כאשר קראתי זאת בעיתון פרצתי בצחוק כה רועם שבני משפחתי חששו לבריאותי.

הרי לפני מספר שנים פנה האזרח מספר אחד, נשיא המדינה לשעבר, מר משה קצב, ליועץ המשפטי דאז, מר מני מזוז, והתלונן כי מזכירתו לשעבר, א', מנסה לסחוט אותו. מר קצב, לתומו, חשב שהמשטרה תחקור ותעמיד לדין את הסוחטת, אך, ראה זה פלא, המשטרה נתנה חסינות לסוחטת ופתחה בחקירה נגד המתלונן. ההמשך ידוע, מר קצב נאשם בעבירות מין קשות נגד הסוחטת ואחרות, נערך לו שימוע ובעקבות השימוע בוטלו כל האשמות הקשות נגדו ו''א' מבית הנשיא'' הוכרה כשקרנית והפרקליטות ''בורחת'' ממנה כמו מאש. כך הצליחה בחורה צעירה שניסתה לבצע סחיטה מנשיא המדינה ל''סובב על אצבעה הקטנה'' את חוקרי המשטרה הדגולים ואת הפרקליטים החכמים. אז ''הדגולים'' ו''החכמים'' מציעים לאולמרט לפנות אליהם בתלונה על סחיטה.

האם זו לא בדיחת השנה?

נכתב בתקשורת שבהסכם עם עד המדינה, ששמו החסוי מופיע בכל עמוד בעיתון, התחייבה המדינה לשלם לו כל חייו תשלום חודשי של 15,000 - 18,000 ש''ח וכן ערבות לסילוק חובות במיליוני שקלים.

ועל כך יש לי סיפור מידע אישי מוסמך.
באחת הערים הגדולות בארצות הברית, הצליח התובע העירוני לשכנע מספר אנשי מאפיה מקומיים לשמש עדי מדינה ולספר על כל הידוע להם על ארגון המאפיה המקומי ולהעיד על כך בבית משפט. העדים הוסעו למקומות מחבוא רחוקים, נחקרו ביסודיות משך חודשים ולבסוף נאסרו כל חברי ארגון הפשע המקומי מקטון החיילים ועד הראשים.

נערך משפט גדול, כמובן, משפט מושבעים, ולאחר השמעת כל העדויות והסיכומים התכנסו המושבעים ולאחר זמן מה חזרו והודיעו שכל הנאשמים זכאים. מבירור שנערך עימם, טענו המושבעים כי לאחר שהתברר להם מה התמורה שקיבלו עדי המדינה תמורת עדותם הם הגיעו למסקנה שכל אדם, כולל הם עצמם, יסכימו להעיד כל מה שהמשטרה תבקש מהם. לכן הם אינם מאמינים לעדויות עדי המדינה.

יש לי חשש כבד שזה מה שקרה גם עם עד המדינה הנוכחי. הפיתוי הכספי גדול מדי מכדי להאמין בכנותו.

אינני מכיר את פרויקט הולילנד בירושלים, אך לפי התמונות הוא אכן נראה מפלצתי. אלא שהמראה זה עניין של טעם. מה שהיום נותן טעם רע עשוי בעתיד להיות ''בון-טון''.

אני מבין שהתרעומת היא על גודלו. וזו לטעמי צביעות.
במדינת ישראל כמות הקרקע קבועה, אפילו דונם לא ניתן להוסיף בהסכמה. מנגד אנו שואפים להוסיף בעשור הקרוב עוד מיליון יהודים לפחות. אנו גם רוצים לשמר אתרי מורשת, אתרי טבע ונוף, מקומות בילוי, אויר צח, חופי-ים ועוד כהנה וכהנה, אז היכן נשכן את העולים שיתווספו והבנים שייוולדו?
רק בבניה לגובה.

כל השכונות היפות של הרבע-דונם והבית צמוד קרקע הם להנאת הדור הנוכחי אך יזכרו לדיראון בעתיד. לכן איני רואה כל רע בזכויות הבנייה הגדולות שקיבלו יזמי הולילנד, נהפוך הוא, מישהו יברך על כך בעתיד. אם שולם שוחד או לא, זה עניין אחר, אך ההחלטה לכשעצמה נכונה ביותר.

ראש עיריית רמת-גן בעשרים השנים האחרונות, מר צבי בר, מעודד בנייה לגובה. בשכונת המשרדים הידועה בשם ''בורסת היהלומים'' בונים לגובה, כמעט לא הגבלה, היום האזור נחשב לאזור המשרדים היוקרתי ביותר בארץ, עיריית רמת גן קיבלה, כדמי השבחה מהיזמים, מיליוני שקלים וגובה מדי חודש מיליוני שקלים ארנונה מהדירים. לכן זוהי העיר העשירה ביותר בארץ ולטעמי גם המנוהלת הכי טוב.

אז מאשימים את ראש העיר בקבלת שוחד. בינתיים כל החקירות נפתחו על ידי המשטרה בברקים ורעמים ונסגרו בשקט, מחוסר ראיות, על ידי הפרקליטות.
גם באשמה החדשה, שנחקרת כבר 6 שנים ובעצם הוגשה על ידי יריבו הפוליטי של ראש העיר, אין כל חדש. אז היזמים קיבלו אחוזי בנייה עודפים. אז מה? הרי זו מדיניותו המוצהרת של ראש העיר מאז ומתמיד, האם זה חשד ''אוטומטי'' לשוחד?

אצל משטרה שמדליפה כל דבר בכדי לקבל תקשורת אוהדת, זה מספיק להוכחת אשמה. אם בית המשפט מזכה זה בגלל השופטים (זוכרים איך קרא להם עו''ד קורב מהפרקליטות?) ולמרות החוקרים הדגולים.
למען השקיפות: אני נגד מתן שוחד וקבלת שוחד, אך צריך להבין שזהו חלק מאופי האדם, המלחמה בשוחד ובשחיתות צריכה להיעשות באמצעות פיקוח מוגבר ויעיל ובהקפדה על מילוי נהלים. זה נשמע מאוד ביורוקראטי אך רק כך נצמצם את התופעה.

לחסל את התופעה לא נצליח.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  שתי שאלות  (דוד סיון) (26 תגובות בפתיל)
  הפרשנות של המ ציאות קצת מטעה  (שמעון מנדס) (52 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי