פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מי יצילנו? זקני העדה
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (יום שישי, 18/06/2010 שעה 8:00)


מי יצילנו? זקני העדה

גדעון ספירו



בעקבות הביקורת הבינלאומית החריפה על ההתקפה הרצחנית של חיל הים הישראלי על האונייה הטורקית ''מרמרה'' שהייתה חלק ממשט סיוע הומניטרי לעזה, שטפו את ישראל שני גלים: גל אחד שהתמקד בביקורת על ההנהגה הפוליטית שלא תכננה כראוי את הפעולה, ובמקביל גל פטריוטי של התייצבות מוחלטת מאחורי חיילי הקומנדו הימי הישראלי ''שפעלו בגבורה בנסיבות אליהן נקלעו שלא באשמתם''.

במלים אחרות, אם יש כישלון, האחראים הם ראש הממשלה ושר הביטחון, יש מי שמצרפים גם את הרמטכ''ל ומפקד חיל הים, ודורשים את התפטרותם. אבל החיילים שפשטו על האונייה? הם בסדר גמור.
אין ספק, כמו בכל מאפיה, הבוסים הם האחראים הראשיים. ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ''ל ומפקד חיל הים, אחראים לכישלון, הם צריכים להתפטר ולתת את הדין. האם חיילי המאפיה שמוציאים לפועל את הרציחות פטורים מאחריות כלשהי? גם אם אחריותם מופחתת בהשוואה לבוסים, לדעתי הם עדיין חלק משרשרת הרוע.

בכל מה שקשור לפעילותה של ממשלת ישראל מול הפלסטינים ותומכיהם, שיטות עבודתה דומות לעתים לאלו של מאפיות רצחניות. האם פירושו שהמאפיות וממשלות ישראל חד הם? חס וחלילה, רק אדם קיצוני יאמר כדברים האלה. כל שאני אומר הוא דבר מדוד ומתון, שלעתים שיטות ההשתלטות האלימות של ממשלות ישראל על רכוש לא לה והעברתו לבעלות המקורבים (במקרה זה יהודים) דומות לעתים לשיטות ההשתלטות האלימות והרצחניות של אוליגרכים רוסים או המאפיה הסיציליאנית על רכוש הזולת, בין רכוש של בודדים, בין רכוש של הציבור. בעוד היהודים בגרמניה, בפולין, בהונגריה, מקבלים בחזרה רכוש שאיבדו במלחמת העולם, לא כך נוהגת ישראל באשר לרכוש שהפלסטינים איבדו במלחמת 1948. לא זו בלבד שהרכוש לא מוחזר ופיצויים לא משולמים, אלא גם רכוש שפלסטינים צברו לאחר היותם פליטים חוזר ומוחרם לטובת מתנחלים יהודים.

ההשתלטות האלימה על משט הסיוע ההומניטרי, משתלב היטב בסינדרום האלימות הישראלית, האומר שמה שלא הושג בכוח יושג ביותר כוח, ובדרך גם נגנוב את רכושם הפרטי של הנוסעים. אחרת איך נסביר שעד היום לא הוחזרו לנוסעים מצלמות, טלפונים, מחשבים שהוחרמו על ידי הפיראטים הישראלים. כלת פרס נובל מייריד מגווייר, שהייתה על הספינה רייצ'ל קורי, סיפרה לי בשיחה שקיימנו לפני מספר ימים, כי הטלפון הסלולרי שלה כמו גם רכיב אלקטרוני נוסף, נלקחו ממנה ולא הוחזרו.

הרמטכ''ל טען שהחיילים שתקפו את המשט ''הרגו את מי שצריך'', וכי אלה שנהרגו היו ''מחבלים''. בישראל, אם אמרת ''מחבל'', חייו נהפכו להפקר.
רשימת ההרוגים מוכיחה אחרת. האם איברהים בילג'ן, מהנדס חשמל בן 61 מהעיר סירט, נשוי ואב לשישה, הוא מחבל? או צ'נגיז סונגור בן 47 מאיזמיר, נשוי ואב לשבעה, הוא מחבל? שתי דוגמאות מתשעת החללים. על סמך מה מפיצים את ההבלים האלה?

ממשלת ישראל טוענת כי היא רשאית למנוע העברת ציוד לחימה לחמאס ולכן עליה לבדוק כל אונייה בדרך לעזה. נימוק מצוין. גם אני מעוניין שבעזה לא יהיו כלי נשק, אולם עקרון ההדדיות מחייב שגם לישראל לא יזרום נשק. כל עוד הנשק לישראל זורם ללא פיקוח ובדיקה, מה כי נלין על ממשלת עזה, שנמצאת בסכסוך עם ישראל? אז מה, יאמר האומר, אתה רוצה להגיד שחמאס וממשלת ישראל זה אותו דבר? חס ושלום, כאמור אינני קיצוני, ולא יעלה על דעתי לומר כזאת. שתי הממשלות בהחלט לא אותו דבר. נכון שיש קווי דמיון, שלטון עריץ, (באופן אירוני העריצות של שתי הממשלות מכוונות נגד פלסטינים), פונדמנטליזם דתי, אמונה של שני הצדדים שאדמת ארץ הקודש שייכת ''רק לנו'', שאהידיות (האדמה חשובה מהחיים). ויש גם קווי שוני, ממשלת עזה חלשה, ענייה, מוחרמת, בעוד ישראל היא עשירה, חזקה ונהנית מכל טוב שקשרים עם העולם מאפשרים.

מכל מקום, גם אם נסכים עם ההנחה שזכותה של ישראל לבדוק ספינות בדרך לעזה, הפעם, במשט ''מרמרה'', היה ברור לכל כי אין על האונייה נשק.
יצחק בן ישראל, מי שהיה גנרל בצבא, חבר כנסת מטעם ''קדימה'' והיום פרופסור באוניברסיטת תל אביב, כתב במאמר בעיתון הנפוץ בישראל ''ידיעות אחרונות'' כי ''ידענו שאין תחמושת על האונייה''. עמי אילון, לשעבר מפקד חיל הים, ראש השב''כ, חבר כנסת ושר בממשלה, הצהיר כי ''האופציה האלימה היא האופציה היחידה שלנו גם כשהיא מזיקה לאינטרסים שלנו''. חבל שהם מגיעים לתובנות נכונות לאחר שבתפקידם הצבאי לקחו חלק בכל אותו מצעד איוולת אלים.

לאור הלחץ הבינלאומי, החליטה הממשלה להקים ועדת בדיקה בראשות יעקב טירקל, לשעבר שופט בבית המשפט העליון, שנושא עימו שובל של החלטות שיפוטיות תומכות שלטון. הוא גיבה את הכיבוש, אישר מעצרים מנהליים של פלסטינים ולקה בלא מעט פסיקות שעובש גזעני עולה מהן. עם חבריה נמנים שבתאי רוזן פרופסור למשפטים בן 93 שבין השאר כיהן כיועץ המשפטי של משרד החוץ, עמוס חורב גנרל בדימוס ומהנדס בן 86 שבין השאר פיתח אמצעי לחימה עבור הצבא. כמו כן יהיו נוכחים בדיוני הוועדה שני משקיפים מחו''ל ללא זכות הצבעה. ויליאם דיוויד טרימבל מהמפלגה היוניוניסטית של צפון אירלנד, שזכה בפרס נובל לשלום ומוגדר כידיד קרוב של ישראל, וקן ווטקין, גנרל קנדי שהיה פרקליט צבאי ראשי והעיתונים בישראל הדגישו כי התגייר לפני שלוש שנים.

בישראל לגלגלו על הוועדה, בעיקר בגלל גילם המופלג של חבריה. אינני שותף לכך. ייתכן והקשישים האלה הם עדיין ערניים וצלולים. העובדה ששבתאי רוזן נעזר במטפל פיליפיני מוכיח רק כי יש לו קשיים בתפקוד פיזי, אבל לא בהכרח מנטלי.
הסיבה שאני סקפטי נובעת מכך שמדובר בוועדה שהרכבה הוא ידידותי לממשלה, ללא סמכויות של ממש, שהוגבלה לחוות דעת בשתי שאלות משפטיות. היא לא תבדוק את תפקודם של ראשי השלטון והצבא, גם לא תוכל לחייב עדים להופיע בפניה.
העובדה שהנשיא אובמה רואה בהקמת הוועדה היענות לדרישה הבינלאומית לחקירה עמוקה, מקיפה ושקופה בסטנדרטים בינלאומיים, מוכיחה כי ישראל עדיין מסוגלת לשטות בבית הלבן.

הצפי הוא דו''ח מריחה, אבל אני פתוח להפתעות. אולי הזקנים האלה עוד יוכיחו כי בזקנתם הייתה להם עדנה.


הלן תומאס

הלן תומאס, שבעוד חודשיים תחגוג את יום הולדתה ה-‏90, הייתה עד לפני מספר ימים ותיקת כתבי הבית הלבן. היא החלה את תפקידה ב-‏1961 בימי נשיאותו של קנדי. באירוע כלשהו בבית הלבן טמן לה רב יהודי מלכודת. כאשר מצלמה בידו הוא שאל אותה שאלה או שתיים על הסכסוך הישראלי פלסטיני, והלן תומאס, שמשפחתה היגרה לארה''ב מלבנון, אמרה משהו כמו, יתכבדו נא הישראלים שכבשו את פלסטין ויחזרו לארצות מוצאם, גרמניה, פולין או ארה''ב. משפט זה נופח על ידי הלובי היהודי לכדי פרשיה נוראה, והלן תומאס נאלצה להתפטר. היא התנצלה אבל זה כבר לא עזר לה. הוכח כי השפעתו של הלובי היהודי חזקה דיה כדי לגרום למי שהפכה למוסד בבית הלבן, להתפטר.

מי שרוצה להקל עם תומאס יציין כי היא לא דיברה על יהודים אלא על ישראלים שכבשו את פלסטין, ואין חולק על כך כי לפחות ב-‏1967 זה מה שהתרחש: ישראל כבשה את פלסטין. לגופו של עניין ההתבטאות שלה, אולי לא הייתה שיא של תבונה בנסיבות בהן נאמרו, אבל גם לא הייתה כל כך נוראה כפי שעשו ממנה. היו מי שהשוו התבטאות זו למי שיאמר כי על השחורים בארה''ב לחזור לאפריקה. זה לא אותו הדבר. השחורים בארה''ב לא כבשו את אמריקה ולא גרשו איש מתחומה. הם הובאו לשם בעל כרחם כעבדים. הישראלים כן כבשו את פלסטין וגרשו מיליון פלסטינים מבתיהם.

הלן תומאס לא הציעה כי הישראלים יחזרו לגרמניה של היטלר או לפולין שהייתה תחת כיבוש גרמני. לחזור היום לגרמניה או לפולין הדמוקרטיות, הוא לא עונש, אלא עבור רבים אף יתרון. לא במקרה ניצלו עשרות אלפי ישראלים את האפשרות לקבל חזרה את האזרחות הגרמנית והפולנית, כולל דור שני שלישי שנולדו בארץ ומעולם לא חיו בגרמניה או בפולין, כי הם ראו בכך זכות מבורכת ולא עונש. אני גם לא מכיר יהודי אחד מארה''ב שהיגר לישראל וויתר על אזרחותו האמריקאית.

כמי שקיבל בחזרה את אזרחותו הגרמנית, אני יכול להעיד כי לא אחת אני מרגיש בגרמניה טוב יותר מאשר בישראל.

ולא פחות חשוב: אותם יהודים, בארץ ובארה''ב שעשו עצמם מזועזעים מדבריה של הלן תומאס, הם צבועים, שהרי בישראל סוג זה של דיבור נפוץ כחול על שפת הים. כמעט ולא עובר יום בלי שיהודי ישראלי כלשהו, בכנסת או מחוצה לה, מציע לערבים לעזוב את ישראל לאחת מארצות ערב. רק לאחרונה הציעו זאת חברי כנסת יהודים מהזן הימני גזעני לח''כ חנין זועבי בגין השתתפותה במשט הסיוע ההומניטרי.
הלן תומאבס בוודאי תשאב עידוד מכך שלא מעט ישראלים אכן עשו כעצתה וחזרו לגרמניה ולפולין ולעוד מדינות.
תוחזר הלן תומאס למושבה בשורה הראשונה של כתבי הבית הבלן.


לא להיכנע לממשלת ישראל

בעקבות מעצרו של סוכן המוסד בפולין ובקשת ההסגרה של ממשלת גרמניה, כתבתי לקנצלרית את המכתב הבא:
14 ביוני 2010
לכבוד
הקנצלרית אנגליקה מרקל,
ברלין

גבירתי הנכבדה,

הנני אזרח גרמני שמכורח הנסיבות ההיסטוריות, אני נושא גם את האזרחות הישראלית. אני יליד ברלין. משפחות הוריי, הן מצד אבי, הרופא ד''ר שמואל ספירו (Spiro Samuel) והן מצד אמי הצלמת והטכנאית גרטה (Grete) ספירו לבית נאומן ((Naumann, חיו בגרמניה מאות שנים.
הוריי דחו את ההגירה עד כמעט הרגע האחרון, מתוך תקווה שהרוח הרעה שעברה על גרמניה בשנות ה-‏30 של המאה ה-‏20 תחלוף, אולם לאחר פרעות ליל הבדולח בנובמבר 1938 הבינו כי התקווה נגוזה ובמרץ 1939 היגרנו לפלשתינה שנשלטה אז בידי האימפריה הבריטית.

גרמניה הדמוקרטית החליטה להחזיר ליהודי גרמניה את האזרחות שנשללה מהם בגין חוקי הגזע שנחקקו בגרמניה הנאצית. נעניתי ברצון להחלטה משום שראיתי בכך תיקון עוול.
אני עיתונאי ופעיל בארגוני שלום וזכויות אדם. על פי השקפתי, שהיא ביטוי ללקחים שהסקתי כמי שסבל מגזענות, אין לעם אחד זכות לשלוט על עם אחר ולשלול ממנו זכויות לאום ואדם בסיסיות. הפיתרון לסכסוך לא יגיע מרציחות, חיסולים, כיבוש ושוד אדמות הפלסטינים בידי מתנחלים ישראלים, אלא מהידברות וכיבוד זכויות הזולת.
עד כאן מספר מילות רקע.

עילת פנייתי אליך היא הניסיון הישראלי למנוע את הסגרתו של אזרח ישראלי, העונה לשם אורי ברודסקי, כנראה איש ''המוסד'', העצור עתה בפולין וחשוד כמי שהיה מעורב בהוצאת דרכון גרמני מזויף ששימש את חברי החוליה שרצחו את מחמוד אל-מבחוח בדובאי. היום ברור לכל כי זו הייתה פעולה שבוצעה על ידי המוסד הישראלי. חברי החוליה השתמשו בדרכונים מזויפים תוך שימוש בזהות שאולה. התנגדתי לפעולה זו, בין השאר, משום שאני מתנגד לעונש מוות בכלל ולהוצאה להורג ללא משפט בפרט.

במסגרת המאמצים הישראלים למנוע את ההסגרה מוהלים גם את השואה, שאין לה כמובן כל שייכות לעניין. הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תגנה ולא תיכנע עוד לשיטת הסחיטה הישראלית לפיה מגויסת השואה לאינטרסים מדיניים חולפים של ממשלות ישראל. יש להפסיק את הגישה הסלחנית לישראל, כאילו מדובר בילד חביב שמתפרע מעת לעת, משום שהילד הזה רחוק מלהיות נחמד. הוא מכור לכוחנות ולאלימות, ויש לו כמה מאות פצצות אטום. זה לא מצחיק, זה כבר מסוכן.

פרטי דרכוני הגרמני צולמו ומצויים במאגרים של שרותי הביטחון הישראלים. פניתי במכתב ליועץ המשפטי לממשלה וביקשתי ממנו התחייבות בכתב שלא יעשה שימוש בפרטי דרכוני לפעולה כלשהי של ממשלת ישראל או שרותי הביטחון שלה. טרם קיבלתי תשובה. בימים אלה שלחתי תזכורת נוספת.
אני פונה אליך לא להיכנע לדרישות ישראל, לעמוד על ההסגרה, להעמיד את האיש למשפט, ואם יימצא אשם להטיל עליו עונש משמעותי. זה יהיה לקח חשוב לממשלת ישראל שבעקבותיו ישקלו מחדש את השיטה הנפסדת של הוצאות להורג בידי חוליות חיסול.

בכבוד רב,

גדעון ספירו


שלילת אזרחות

לכבוד
יהודה וינשטיין
היועץ המשפטי לממשלה
ירושלים המזרחית – פלסטינית

יועץ נכבד,

שר הפנים אלי ישי הציע לשלול מח''כ חנין זועבי את אזרחותה הישראלית בגין השתתפותה במשט הסיוע ההומניטרי לעזה, משט שכזכור נקטע כתוצאה מפעולת תקיפה פיראטית קטלנית של חיל הים הישראלי.

השר ישי ראה בהשתתפותה במשט ''בגידה'' שמצדיקה שלילת אזרחות. ניכר שלשר ישי אין מושג בסיסי בזכויות אזרח ובעקרונות חברה דמוקרטית והגזען שבו בועט כל הזמן.

באוקטובר 2008 השתתפתי במשט הומניטרי לעזה, שהצליח לשבור את הסגר. הסיוע ההומינטרי שהבאנו, בעיקר תרופות לבתי חולים, הגיע לתעודתו.
ההבדל ביני לבין ח''כ זועבי בהקשר זה, שאני הצלחתי להגיע לעזה והיא לא. מכאן שלפי שיטתו של ישי בגידתי גדולה משלה. ובכל זאת לא הציע השר לשלול את אזרחותי.

כמי שמופקד על שלטון החוק, אבקשך להפנות את תשומת ליבו של השר, כי אפליה על רקע לאומי או דתי עומדת בניגוד לחוק. מה שקורה בפועל הוא שהשר ישי בוגד בדמוקרטיה. האם יש סעיף בחוק שמטפל בבגידות כאלה?

גדעון ספירו


מי כאן הגזען?

המדינה סוערת בעקבות מחלוקת בין חרדים אשכנזים לספרדים בהתנחלות עמנואל. להלן מכתב ששלחתי לשופט אדמונד לוי שישב בראש ההרכב שדן בנושא.
27 במאי 2010
לכבוד
אדמונד לוי
שופט בית משפט העליון
רחוב שערי משפט
ירושלים

בידיעה בעיתון ''הארץ'' (23.5.2010) דווח כי חוגים חרדיים כינו אותך ''קאפו'' ''מלשין'' וכיוצא באלה ביטויים בעקבות אי שביעות רצונם מפסיקותיך במחלוקת בין הקבוצה חסידית לקבוצה מזרחית בהתנחלות עמנואל. אינני נכנס כרגע לגופה של המחלוקת, האם מדובר בגזענות אשכנזית נגד הקבוצה המזרחית, כפי שנטען במרבית העיתונות החילונית, וכפי שמשתמע מפסק דינך, או שמא במחלוקת דתית על אורח חיים, כפי שטוענים אנשי הקבוצה החסידית.
לדידי מדובר בהתקוטטות בין שתי קבוצות גזעניות המתגוררות בהתנחלות בשטחים הכבושים, שקמה על אדמה פלסטינית גנובה או שדודה, ונהנות שם מזכויות יתר בחסות משטר האפרטהייד ששלטון הכיבוש הצבאי הטיל על העם הילידי, העם הפלסטיני.

כאשר שני גזענים רבים הם באים אל הגזען השלישי שישפוט ביניהם, ואתה ממלא בהקשר זה את תפקיד השופט הגזען.
הזעם הקדוש שהפגנת נגד מה שנראה בעיניך גזענות של הקבוצה החסידית נגד המזרחית, הוא בבחינת דמעות תנין של מי שבעצמו נגוע בפסיקות גזעניות המגבות את שלטון הכיבוש הישראלי ומשטר האפרטהייד שמדינת ישראל באמצעות צבאה מתנחליה, ושופטיה השיתה על העם הפלסטיני.
המשקל המוסרי של פסיקותיך במחלוקת בעמנואל שואף לאפס, שהרי אין הגזען יכול להטיף מוסר לגזענים אחרים.

אינני מסכים אם אלו המגדירים אותך כקאפו, שהרי בשביל שתהיה כזה צריך בצד השני של המתרס להימצא הכובש הנאצי. אם כבר משתמשים בדימויים האלה, ולו כמטאפורה למציאות שלנו, הקאפו הוא הפלסטיני משתף הפעולה, השטינקר שמלשין לשלטונות הכיבוש, ואילו אתה ניצב בצד הנאצי, הצד של הכובש האכזר שפסיקותיו מגבות את פשעי המלחמה, ולימים יצטרך לתת את הדין כפי שקרה לשופטים הנאצים במשפטי נירנברג.

אני מציע לך לחשוב על תיקון וחזרה בתשובה דמוקרטית כדי שזעמם של הגזענים נגדך יהיה לפחות מהסיבות הנכונות, שהרי היום, כמו בפרשת עמנואל, אתה גם אוכל את הדג המסריח וגם מגורש מהעיר.

גדעון ספירו

העתקים: הנשיאה בייניש
              היועץ וינשטיין



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הגלים שכחו ושחכנו את הגלים  (גלעד היפתחי)
  הלן תומאס  (ק. אדם) (2 תגובות בפתיל)
  חלם תומאס  (גלעד היפתחי)
  ועדת טירקל קמה שלא לצורך  (איתן אדיר)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי