פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על מצבה של ישראל
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (שבת, 26/06/2010 שעה 15:00)


על מצבה של ישראל

ע. צופיה



מצבה של מדינת ישראל הוא תמיד מעניין. למרות רצונם של מנהיגיה, הרי כל כמה חודשים שב מצבה וצף בראש סדר היום העולמי.
הנה רק לפני מספר שבועות, בעקבות המשט התורכי, ספגה המדינה מטח של קללות, גינויים והתרסות. כל עיתונאי בפרוטה ופרשן באגורה כבר ניבאו את קריסתה של המדינה. הפלשתינאים כבר הזמינו חליפות חדשות וארדואן התורכי התכונן לטקס פרס נובל הקרוב.

אך, חלפו השבועות, אין ועדת חקירה בינלאומית, בטח לא בהשתפות תורכי כלשהו, אין יותר גינויים, כל המשטים ''שתוכננו'', החל מיהודים וכלה בנשים אוחסנו במקפיא של הברון מינכהאוזן. ארדואן שנהנה לרגע מאור הזרקורים העולמי גרם למחתרת הכורדית להגביר את פעילותה הטרוריסטית וליהנות גם כן מהזרקורים שמופנים לעבר תורכיה. כפי שנאמר ''מעז יוצא גם טעם מר''. ומה מסורתי יותר ואמין יותר מאשר להאשים את היהודים.

ההשתלטות על המשט התורכי הידרדרה למקומות שמתכנניה לא רצו להגיע אליהם. אך זהו המחיר שמשלמים על ביצועים. רק דברנים תמיד מצליחים. הנהגת המדינה בראשות נתניהו וברק ניהלה את מהלך העניינים בקור רוח ובאיפוק מרבי. ההתגרויות של ארדואן וחבריו הקרובים מדמשק וטהרן לא נענו. האמריקאים שוכנעו, בשקט, כי הייתה פה התגרות והתורכים רוסנו בחשאי. האירופאים קלטו פתאום את הברית החדשה של אנקרה-דמשק-טהרן והחלו לצנן את ביקורתם.

התוצאה: העניין החל לרדת מסדר היום העולמי, המשטים המתוכנים דממו את מנועיהם ותשומת הלב החלה לעבור למקומות אחרים.
אך בכל זאת יש שינוי במצבה של מדינת ישראל. ישראל היא יצירתו של ''העולם המערבי'' במזרח התיכון. מעין אצבע ארוכה שננעצת עמוק בעולם הערבי. זה מקור השנאה הערבי בפרט והאיסלמי בכלל. זה גם מקור התמיכה הבלתי מסויג, כמעט, של ארצות אירופה וצפון אמריקה. אך בכל זאת יש שינוי.

ארה''ב שבמשך עשרות השנים האחרונות תמכה ללא סייג, תוך חריקת שיניים לפעמים, במדיניות ישראל, החלה עם היבחרו של הנשיא אובמה לגלות הסתייגויות מסוימות. 18 חודשי כהונתו של נשיא זה הבהירו לכל שאינו רוחש חיבה, בלשון המעטה, למדינת ישראל. החל מניסיונות ההתפייסות עם העולם המוסלמי, לחץ מסיבי על ישראל להודות כי גם ירושלים עומדת לדיון, השפלה פומבית של ראש ממשלת ישראל ואמירות שונות של מקורביו לא השאירו ספק לגבי מה דעתו על מדינת ישראל ומנהיגיה. אני מאמין כי המספר הרב של אמריקאים ממוצא יהודי המכהנים בממשל אובמה נועד לכסות על האמת הבלתי נעימה הזו. אך, כידוע, ארה''ב חיה מבחירות לבחירות וההתבטאויות שמנהיגי יהודי ארה''ב החלו להשמיע לגבי מדיניות הנשיא עשו את שלהן ועמדתו רוככה פלאים. בנובמבר הקרוב יש בחירות ''אמצע הקדנציה'' כבר ברור שהנשיא יספוג מפלה. השאלה עד כמה עמוקה תהיה המפלה וזה בהחלט תלוי בקול היהודי. המפלה הצפויה תכריח את הנשיא להיות ''נחמד'' יותר לישראל במידה וברצונו להיבחר פעם נוספת.

אך הסכנה האמיתית למדינת ישראל טמונה בבחירתו, לקדנציה שנייה, של הנשיא אובמה. בחירה כזו שתשחרר אותו מכל מחויבות אישית, מפלגתית וסקטוריאלית והוא יוכל לנסות להגשים את רצונותיו האמיתיים. במצב זה ליהדות ארצות הברית תפקיד היסטורי לשימור מצבה של מדינת ישראל.

אך מצבה של מדינת ישראל אינו תלוי רק בארה''ב. הוא תלוי גם בגישתה של אירופה למדינת ישראל. ובאירופה, בנושא זה, חל מהפך.

בעשרות השנים הראשונות של מדינת ישראל, היא נהנתה מאהדה כמעט מוחלטת של מפלגות השמאל האירופאיות, בעיקר הסוציאליסטיות. התנהלותה של המדינה הייתה התגשמות המצע הסוציאליסטי. אך במקביל לכך חל גל הגירה אדיר באירופה, בעיקר של בעלי הדת המוסלמית מכל רחבי אפריקה ואסיה. החזרה לדת בעולם המוסלמי גרמה להבלטת האספקטים הדתיים בפומבי ולגיבוש המהגרים תחת דגל הדת. המוסלמים החלו להיות גורם פוליטי שיש להתחשב בו, אולי יותר מאשר ביהודים. מי שהחלו לחזר אחר ציבור זה היו מפלגות השמאל וכך ראינו, לאט לאט, כיצד ידידים ותיקים הופכים למותחי ביקורת ארסית כנגדנו.

איך אמר מישהו: בפוליטיקה אין סנטימנטים יש אינטרסים.

כפועל יוצא מכך, מי שהפכו לתומכינו וידידנו, אולי תוך עקימת – אף מצידנו, הם מפלגות הימין. ראו את וילדרס מהולנד ופיני מאיטליה.
האקטיביזם האיסלמי באירופה גרר את התגובה הצפויה, יותר ויותר אירופאים אינם רוצים לראות סממנים איסלמיים ברחובות הערים. ההמשך יהיה צפוי ובלתי מפתיע. אם האיסלמים לא ''יורידו את הראש'' האלימות כלפיהם תגיע במהרה. מזכיר במשהו את ההתנהלות כלפי היהודים במאות קודמות.

ארה''ב בהנהגת הנשיא ש''הכי פחות מחבב'' את ישראל ביחס לקודמיו ואירופה שאינה יודעת אם להשלים עם האקטיביזם האיסלמי או להילחם בו מעמידות את מדינת ישראל במצב עדין מאוד. במצב זה ישראל נדרשת ליזמות מתמשכת ומתמדת בהתמודדות עם בעיותיה. ראשית עם הפלשתינאים, שנית עם הסורים ושלישית עם הגרעין האיראני.

בכוונה שמתי את הגרעין האיראני במקום השלישי. זו הבעיה הקלה מכולן. ראשית כי אין הרבה מה לעשות כנגדה ושנית היא אינה מאיימת ישירות על ישראל (בשישים שנות קיום פצצות האטום בעולם, מדינה בעלת פצצה מעולם לא התגרתה במדינה אחרת בעלת פצצה דומה), היא מאיימת על מאזן הכוחות הקיים כיום במזה''ת. וזו יותר בעיה של ארה''ב, רוסיה ואירופה מאשר של ישראל.

הבעיה השנייה בחשיבותה של מדינת ישראל היא החזקת רמת הגולן. הדבר גורר איבה סורית מתמדת המוצאת את ביטויה במקומות שונים, כגון לבנון, טהרן ועתה אנקרה. פתרון הבעיה, שללא ספק יגרור נסיגה מלאה מרמת הגולן, עשויה להקטין משמעותית את נקודות החיכוך של ישראל עם שכניה ובני בריתה.

הבעיה המרכזית של מדינת ישראל הוא יחסה למיעוט הפלשתינאי בתחומה המגיע עד ל-‏45%, כולל רצועת עזה. אם ישראל חפצה להמשיך להיות מדינה יהודית הרי עליה ''לשחרר'' מתוכה את מקסימום התושבים הפלשתינאים החיים בתחומה מבלי לסכן את בטחונה. מדובר בעיקר בפלשתינאים החיים ביהודה ושומרון. היו מספר ניסיונות. אוסלו, קמפ-דיוויד 2000, טאבה, הפינוי מגוש קטיף ושיחות אולמרטאבו-מאזן.
כולם כשלו.
לטעמי מסיבה אחת. אין הנהגה פלשתינאית שמוכנה לקבל הכרעה היסטורית לגבי עמה. לכן אנו, בשלב זה, נידונים לשיחות ומאמצי תיווך מסוגים שונים שסיכויים אפסי.

אז מה נדרשת ישראל לעשות במצב זה?
לטעמי, מהלך חד-צדדי, דומה למהלך שנעשה ברצועת עזה, של פינוי כל הישובים היהודיים מעבר לגדר בטחון שמיקומה דומה לגדר כיום, (אך לא בדיוק) וכן ''לקיחה'' למשמרת את כל בקעת הירדן עד לקידום פתרון מציאותי. במצב כזה, מרבית נקודות החיכוך הבינלאומיות, וגם הפנימיות, הקיימות כיום, של מדינת ישראל, ייעלמו.

לשם פתרון הבעיות שמניתי לעיל דרושה מנהיגות אמיתית, בעלת אומץ-לב אישית ופוליטי.
אני מאמין שכיום אנו נמצאים בסיטואציה פוליטית פנימית שלא הייתה שנים רבות במדינת ישראל. יש דמיון רב, בקרב מנהיגי המפלגות, בזיהוי בעיות המדינה ובאפשרויות לפתרונן ואם מנהיגים אלו יוותרו במקצת על שאיפותיהם האישיות אולי זו תהיה שעת הרצון שהעם כל כך מצפה לה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אשרי המאמין  (דוד סיון) (30 תגובות בפתיל)
  הקצפת היהודית שמסביב לאובמה היא שמאלנית דליקטס  (איתן אדיר)
  פתרון הקסם הקבוע  (אבנרש) (6 תגובות בפתיל)
  מעולם לא קרה שהחופש גדל באזיקים . . .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (3 תגובות בפתיל)
  בקרוב יסולק רהם עמנואל שניווט את אובמה  (מיכאל שרון) (2 תגובות בפתיל)
  מאמר הטוען שמספר ערביי ישראל יורד.  (elizorrsegal@013.net.il) (2 תגובות בפתיל)
  בלגנים  (מיכאל שרון) (3 תגובות בפתיל)
  מצבה של ישראל רע למדי .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)
  אירופה המתעוררת!  (ע.צופיה) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי