פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
צעדת גלעד שליט
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (שבת, 03/07/2010 שעה 9:00)


צעדת גלעד שליט

גדעון ספירו



בימים אלה מלאו 4 שנים לנפילתו של החייל הישראלי גלעד שליט בשבי החמאס בעזה. שירותי המודיעין של ישראל המתגאים ביכולתם לחדור לתוככי החברה הפלסטינית וארגוניה, לגייס משתפי פעולה מקרב הפלסטינים, נותרו באפילה בכל הקשור למקום הימצאו של גלעד שליט. האגף הצבאי של תנועת החמאס המחזיק בגלעד שליט, הצליח לשמור על סודיות מרשימה מבלי שסוכני השב''כ הישראלי יצליחו לחדור למעגל המצומצם של שוביו.

כאשר ביקרתי בעזה כמשתתף במשלחת בינלאומית של סיוע הומניטרי שהצליחה לשבור את הסגר באוקטובר 2008, בדקתי את האפשרות להיפגש עם גלעד שליט. סברתי שחשוב שגלעד ישמע מישראלי את הסיבה לשבייתו המתמשכת: הוא הפך מחייל שהמדינה חייבת בהחזרתו במסגרת חילופי שבויים, לתג מחיר, ובכך אימצה ממשלת ישראל את סגנון מדיניות המתנחלים של תגי מחיר.

על מנת למנוע זליגת מידע כלשהו על מקום הימצאו הצעתי שאובל למקום מעצרו כאשר עיני מכוסות. אנשי הממשל בעזה הסבירו לי שזאת לא הבעיה. ישראל מתצפתת על עזה מהאוויר, הים והיבשה, והבאתו של אדם כלשהו לפגישה עם שליט, יתכן ותאותר על ידי אחת מזרועות המודיעין הישראלי, או אז ישראל תיזום מצבע צבאי, וגורלו של שליט יהיה כגורלו של נחשון וקסמן, שנהרג על ידי חיילים ישראלים בפעולת חילוץ. זו הסיבה שלא מאפשרים לאיש להגיע למקום שביו, גם לא נציג הצלב האדום. במלים אחרות, אנשי החמאס מונעים מפגש כלשהו עם שליט, כדי להגן על חייו. איני תמים לחשוב כי הדבר נובע מהערך הנשגב של קדושת חיי אדם שמדריך את ממשלת החמאס בעזה, או שלוחיה בדמשק, אלא מחישוב קר, כי גלעד שליט בחיים, הוא סיכוי להסכם עתידי על חילופי שבויים.

אילו נפגשתי עם שליט הייתי מספר לו על שטיפת המוח הצינית של ממשלת ישראל בנושא ''דם על הידיים''. לא מוכנים לשחרר אסירים פלסטינים שעל ידיהם מספר דו ספרתי של הרוגים, כלומר מ- 10 ומעלה, אבל כן מוכנים לשחרר במסגרת עסקה כאלה שעל ידיהם מספר חד ספרתי של הרוגים. הוא, שליט, לא שווה שבעבורו ישוחררו אסירים ''דו ספרתיים''.

הייתי אומר לו, כי בבתי הכלא הישראלים כלואים 11 אלף פלסטינים, רובם המכריע כתוצאה מהתנגדותם לכיבוש הישראלי, התנגדות צודקת במהותה, שהרי עמים לא השתחררו משלטון קולוניאלי וגזעני ללא מאבק והתנגדות,לעתים גם חמושה. הכיבוש, הוא הבריח התיכון ממנו מסתעף כל העניין הזה שמכונה ''דם על הידיים''. ברגע שיחוסל הכיבוש בתי הסוהר יתרוקנו באחת מהדיירים הפלסטינים.

הייתי מוסיף ואומר לו, כי כאשר מדובר בדם על הידיים, הפלסטינים הם צנועים בהשוואה לישראלים. כמות הדם על הידיים שיש לישראלים, דמם של אזרחים, ביניהם ילדים ונשים וזקנים, הוא עצום ורב. ההרג שמטוס קרב אחד גורם לו בדקה, אף איש הפעיל בהתנגדות הפלסטינית לא יוכל להשתוות אליו באמצעיו הפרימיטיביים. אין בדברים אלה להמעיט כהוא זה מהאכזריות של מתאבד שמתפוצץ באוטובוס, אבל תמיד נזכור, כי הכיבוש, ההתנחלויות והדיכוי האכזרי היומיומי הנמשכים 43 שנים, הם הדלק המזין את ההתנגדות.
ההבדל בין הפלסטינים והישראלים הוא, שבעלי הדם על הידיים מישראל יושבים בשלטון ולכן הם הקובעים בשלב זה את גורלם של הפלסטינים עם דם על הידיים.

שעה ששורות אלו נכתבות נמצאת בעיצומה הצעדה שיזמה משפחתו של גלעד שליט, מביתה שבמצפה הילה שבגליל לירושלים, מתוך כוונה להישאר במאהל מחאה ליד ביתו של ראש הממשלה עד לשחרורו של גלעד. במאמר מוסגר יוער, כי מצפה הילה הוקם במסגרת התוכנית הגזענית של ''ייהוד הגליל'', שכוונתו למנוע רוב ערבי בגליל. ישובים אלה מצטיינים באיכות חיים, בית צמוד קרקע לכל תושב, ואין למצוא בהם ערבים. עובדה זו גם תסביר, לפחות באופן חלקי, את סגנון מאבקה של המשפחה.

ארבע שנים מקפידה משפחת שליט לא לחרוג מגבולות הקונסנסוס. דמויות ציבוריות מוכרות, כולל קצינים בכירים שהשתחררו מהצבא, תומכים במאבק, כל עוד הוא מתנהל בגבולות מקובלים. התוצאה: תמיכה ציבורית בלתי מחייבת מחד, ויכולת של הממשלה להימנע מהכרעות מהותיות מאידך. מי שמשלם את המחיר הם גלעד שליט בשבי הפלסטיני, והפלסטינים בשבי הישראלי.
המקסימום שמשפחת שליט מוכנה לעשות, הוא לאתגר את הממשלה מימין. לתקוף אותה על ההקלות בסגר על עזה, או על שחרור שרי החמאס מהכלא (לאחר שנעצרו על ידי ממשלת ישראל ללא עילה אלא כתגמול בלבד).
משפחת שליט אימצה כנראה את העמדה הישראלית הרשמית לפיה ככל שיהיה רע יותר למיליון וחצי פלסטינים בעזה, כך יקודם שחרורו של גלעד. עמדה שהוכחה ככישלון מהדהד, וגם צפוי לכל מי שלא נפל בפח התעמולה הרשמי.

בשיחה שקיימתי בשעתו עם אחד ממקורבי משפחת שליט, הצעתי שינוי קוטבי במאבק- לעודד סרבנות גיוס לכל בוגרי כיתות י''ב עד לחילופי שבויים. הרעיון ברור: לא מתגייסים אם אין מחויבות מלאה של הממשלה לחייל שנפל בשבי. זהו אתגר שיעורר את חמתו של השלטון אבל משדר מסר שיש מחיר להפקרת חייל.

הבהרתי לאותו אדם, הגם שאני תומך בסרבנות גיוס ללא קשר לשליט, הנובעת מהתנגדותי לכיבוש, הרי שכאן מדובר בסרבנות שמקורה שונה, ואם היא תביא צעירים לחשוב גם מעבר לשליט, כמובן שלא אצטער. אין ספק, כי אילו בארבע שנות השבי, היו מחזורי גיוס שלמים המונים אלפים מסרבים להתגייס, גלעד שליט כבר מזמן היה איתנו. הצעתי נדחתה, וסיום השבי של גלעד לא נראה באופק. ישראל מחכה כנראה לאיזה מידע מודיעיני שיאפשר מבצע צבאי שיחזיר את שליט בארון מתים. פולחן המוות הישראלי בנוי לתרחישים כאלה.


''אוהב ערבים''

למה אינך עובר לגור בסוריה? חוזרים ומטיחים בי לא אחת מגיבים שבעיניהם אני מתויג כ''אוהב ערבים'' ו''מגן האיסלם''. זהו נושא שמעת לעת צריך לחזור אליו.
אכן, אנחנו נתפשים כך אצל יריבינו משום שלעתים קרובות אנו מסכימים בנושאים מסוימים עם עמדות של מדינות או ארגונים שמנוגדים לשמאל קוטבית. יש כאן בעיה ועל כן חשוב לחזור ולהבהיר את הסוגיה.

מספר דוגמאות שלקוחות מעמדותיי, בכדי לא לחייב אחרים מחבריי שאולי חולקים עליי:
  • אני מתנגד למצור על עזה - האם פירושו הסכמה עם החמאס?
  • התנגדתי לפלישה אמריקאית לעיראק- האם פירושו הסכמה עם סדאם חוסיין?
  • התנגדתי לשלטונו של הדיקטטור פינושה בצ'ילי. כך גם ברית המועצות בשעתו. האם פירוש הדבר הסכמה עם המשטר הקומוניסטי?
  • תמכתי בעמדת ממשלת ישראל כאשר זו החליטה על מו''מ עם אש''ף – האם פירוש הדבר תמיכה גורפת במדיניות הממשלה?
  • תמכתי בכל ליבי בבחירתו של ברק אובמה לנשיאות ארה''ב – האם פירוש הדבר שמעתה ואילך אסכים עם מדיניותו בכל נושא, למשל המלחמה באפגניסטן, או אי עמידה בהתחייבותו לסגור את מתקן הכליאה גוונטאנאמו תוך שנה מכניסתו לתפקיד?
  • התנגדתי לפלישה הפראית של חיל הים לאוניה הטורקית מרמרה, שהייתה בדרכה לנמל עזה להביא סיוע הומניטרי. האם פירוש הדבר שאני מסכים עם מדיניותו של ראש ממשלת טורקיה ארדואן בדיכוי המרד הכורדי, או התכחשותו לשואה הארמנית?
  • אני מסכים עם העמדה הסורית ששלום עם ישראל מחייב את החזרת הגולן לסוריה. האם פירוש הדבר שאני מסכים עם שלטון היחיד של מפלגת הבעת או מעצר אינטלקטואלים החולקים על השלטון?
  • אני מתנגד לגוש אמונים ולמתנחלים. האם פירוש הדבר התנגדות לכל חובש כיפה סרוגה?
  • אני תומך בזכותם של מאמינים מכל הדתות לחופש פולחן. האם פירוש הדבר שחדלתי להיות חילוני?
דוגמאות ספורות מרשימה ארוכה בהרבה.

התשובה לכל השאלות ברורה: לא באלף רבתי. כי כל עמדותיי נובעות מאותו מקור: זכויות אדם אוניברסליות.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  צריך להודות אלף תודות לחמאס  (ע.צופיה)
  אתה תמיד מצליח להכשיל את עצמך, ספירו  (איתן אדיר)
  ''אוהב ערבים''  (איתן אדיר) (47 תגובות בפתיל)
  מחאה עממית  (מיכאל שרון) (2 תגובות בפתיל)
  כן . אתה טועה בגדול .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי