פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_6126

סוציאליזם בדלת האחורית?
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 20/07/2010 שעה 15:00)


סוציאליזם בדלת האחורית?

ד''ר דוד סיון



לפני מספר שבועות בוטלה תוכנית ''אורות לתעסוקה'' (או בכינויה תוכנית ויסקונסין) בעקבות סירובה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות לאשר את הארכתה בעוד שלושה חודשים. והנה מסתבר שהממשלה לא מוותרת בקלות. מסתבר שהתוכנית מופיעה כלשונה בטיוטת חוק ההסדרים מופיעה התוכנית הישנה כלשונה.

חברי הועדה ממילא היו מאד ביקורתיים מאופן הפעלת התוכנית. הם חשבו שיש לתקן את הכשלים שבתוכנית ושרצוי ששירות התעסוקה הוא שיפעיל את התוכנית המתוקנת (תוכנית ויסקונסין לא תוארך). לכן כל חברי הועדה (חיים כץ, שלי ימימוביץ', רחל אדטו, אריה אלדד, חיים אמסלם אריה ביבי, אילן גילאון, אורלי לוי אבקסיס, משה מוץ מטלון וסעיד נפאע) החליטו להגיש הצעת חוק שמטילה על הממשלה את האחריות להגברת התעסוקה (אחריות המדינה להגברת התעסוקה, לאופק תעסוקתי ולשירותים תומכי עבודה...).

מבלי להכנס לעובי הקורה, לפרטי הצעת החוק, מתקבלת תחושה שחברי הכנסת מכל סיעות הבית שואפים להחזיר לפעולה עקרונות סוציאליסטיים. כאשר קוראים את דברי ההסבר המלומדים להצעת החוק מתברר שחברי הועדה שואפים להטיל על המדינה את האחריות להגברת התעסוקה באמצעות מדיניות פעילה (כולל הוצאה) בשוק העבודה, לפעול לגידול בקיומן של משרות ראויות (כולל השפעה על גידול בשכר העבודה), תמיכה, ליווי והסרת חסמים להשתלבות בשוק העבודה ועוד.

מסתבר כי יש אצלנו הרבה חילוקי דעות קשים בין חברי הכנסת כמעט בכל תחום בעל חשיבות. אבל כעת מתברר שחברי הכנסת (לפחות אלה שחתומים על הצעת החוק) מוכנים להתאחד כדי להחזיר את הסוציאליזם למרכז הבמה. האם הם באמת מתכוונים לכך?








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.