פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_6138

רעידת אדמה בלבנון
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (שבת, 31/07/2010 שעה 7:00)


רעידת אדמה בלבנון

ע. צופיה



אין ספק, הקרקע רועדת בלבנון.

נשיא סוריה, באשיר אסאד, מלך סעודיה, עבדאללה, האמיר של קטר ואחרים, כולם התקבצו בבירת לבנון לטכס עצה. מה לעשות עם פרסום האישומים של בית הדין הבינלאומי לחקירת רצח רפיק אל חרירי, ראש ממשלת לבנון, אשר נרצח בפיצוץ אדיר של מכוניות עמוסות חמרי נפץ ביום 14.2.2005 בצאתו ממשרדו בבירות.

רפיק אל חרירי היה מיליארד ממוצא לבנוני אשר עשה את הונו בשדות הנפט של סעודיה אך תמיד דאג לארצו ולתושביה.
זכור לי, בעת נסיעתי, במסגרת שירות מילואים, ליד העיר ג'זין בדרום לבנון, ראיתי מבנה ענק. שאלתי את בן-לוויתי, איש צד''ל, מה המבנה, הוא סיפר לי כי זהו בית חולים אשר נבנה, מתוחזק ומופעל על ידי המיליארדר חרירי, הנזקקים לשרותיו אינם משלמים דבר.

רפיק אל-חרירי נבחר לראש ממשלת לבנון בשנת 1992 ושיפר פלאים את מצבה הכלכלי והפוליטי. בשנת 2004 התפטר על רקע דרישתו הפומבית ליציאת הכוחות הסוריים מלבנון.
שנה מאוחר יותר נרצח.
הרצח זעזע את הציבור הלבנוני וכן את דעת הקהל הדמוקרטית ברחבי העולם. בעקבות הלחץ הבינלאומי הוקם בשנת 2006 בית דין בינלאומי לחקירת הרצח והבאת הנאשמים לדין.

בתחילה הובילו העקבות לשרותי המודיעין הלבנוניים שהיו בשליטת הסורים. לאחר מכן העקבות הובילו לסוריה והיו שמועות שרפיק אל-חרירי בפגישתו האחרונה עם נשיא סוריה, באשיר אסאד, הקליט אותו מאיים על חייו אם לא יפסיק את דרישותיו הפומביות ליציאת הכוחות הסורים מלבנון. אך עתה התבשרנו, כנראה בהדלפה מכוונת היטב, כי העקבות מובילים לאנשי חיזבאללה ובראשם מוסטפה בדר אל-דין, גיסו של עימאד מורניה המנוח, סגנו של חסן נאסרללה, אשר נהרג בפיצוץ מכונית תופת בדמשק בשנת 2008.

הדלפה זו, אשר זכתה לתגובות נזעמות במידה חשודה של מזכ''ל חיזבאללה, חסן נסרללה, במידה ותתאמת, נותנת, כנראה, פתרון לתעלומה מי הרג את מורנייה. קרבתו המשפחתית והארגונית של מוסטפה בדר אל-דין לעימאד מורנייה מעמידה כנראה את מורנייה בראש המתנקשים ואילולא היה מת הוא היה כנראה הופך לנאשם הראשי ברצח.

עכשיו גם אפשר להניח בוודאות די גדולה, לטעמי, מי היו רוצחי מורנייה. רוצחיו היו אלו שחפצו לנקום את מותו של רפיק אל-חרירי, או במילים אחרות, שליחיו של סעד אל-חרירי, ראש ממשלת לבנון כיום.

אם אכן יפרסם בית הדין הבינלאומי את שמות אנשי חיזבאללה כנאשמים ברצח רפיק אל-חרירי, הרי יהיה על ממשלת לבנון לאסרם ולהסגירם לבית הדין.
האם ארגון חיזבאללה ייתן ידו למאסר אנשיו, בהם בכירים בארגון, והעמדתם לדין?
התשובה ברורה וידועה! לא יקום ולא יהיה.

התוצאה תהיה התערערות המצב הפוליטי בלבנון עד כדי חזרה למצב שהיה ערב מלחמת האזרחים בשנת 1975. וזו הסיבה לכינוס הנדיר בסוג המשתתפים בימים אלו בביירות. תחילה נפגשו נשיא סוריה, באשיר אסאד ומלך סעודיה, עבדאללה, בדמשק. כאשר הגיעו לאחידות דעות, טסו לביירות בכדי לתאם בין בני חסותם (באשיר על חיזבאללה ועבדאללה על חרירי) את ההסכם ביניהם.
הבעיה הבוערת עתה בלבנון היא הימנעות מסכסוך עם ישראל.
המחיר שהציבור הלבנוני שילם על שלושים שנות מלחמת אזרחים כולל פלישות חוזרות ונשנות של ישראל וסוריה היה עצום ורב.

מנהיג כגון חרירי מוכן לעשות ולהקריב הרבה בכדי להרחיק את הסכסוך הישראלי-פלשתינאי והיריבות הישראלית- איראנית מתחומי לבנון. זה כנראה יהיה המחיר שהוא יתבע מנסראללה בכדי למחול לאנשיו על רצח אביו.

המפגש המסקרן בדמשק בין מנהיגי סוריה וסעודיה והנסיעה המשותפת לביירות להשכין שלום מניחות תשתית לציר חדש במזה''ת. ציר ריאד-דמשק ואם נחבר זאת לידידות המופלאה עם ארדואן התורכי אזי נראה שסוריה מוצאת דרך להיפטר מהלפיתה האיראנית.
ואולי יש פה עוד עניין. סעודיה כבר מכינה את הקרקע למצב שלאחר מובארק במצרים.









מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.