פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(כי תצא תשע) לקראת הכרעה במלחמת התרבות
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שישי, 20/08/2010 שעה 9:00)


(כי תצא תשע) לקראת הכרעה במלחמת התרבות

נסים ישעיהו



מיצגי שיטנה שחוסים תחת המטריה של חופש הביטוי כי הם מכונים ''אמנות'' מצד אחד, ומעצר וחקירות של רבנים, שלהם לא עומדת הזכות לחופש ביטוי, מצד שני. התעקשות וההתמדה בהריסת מבנים ''בלתי חוקיים'' של יהודים מצד אחד וסלחנות מופלגת כלפי מבנים דומים של ערבים מצד שני
במלחמת תרבות, כמו בכל מלחמה, בלי קשר לשאלה מדוע היא פרצה, תמיד תהיה הסכמה בין הצדדים הלוחמים על יעדיה. שהרי בכל מלחמה, צד אחד מנסה להשיג יעדים מסוימים והצד האחר מנסה לבלום אותו, למנוע ממנו את ההישג. אלא אם כן מדובר במלחמה חד צדדית, כזו שצד אחד תוקף והשני אינו מגיב, או לכל היותר מתבצר בעמדת הגנה. אמנם יש מצבים שבהם הצדדים הלוחמים משתמשים במלים שונות עד מנוגדות להגדרת יעדיהם, אבל זה נובע מבעיות תקשורת – מכוונות במרבית המקרים הידועים לנו – ולא שבאמת מדובר ביעדים שונים. כי כאשר באמת יש יעד שונה לכל צד – אין מלחמה. כל אחד מתרכז בהשגת היעדים שלו והשני אינו מהווה גורם מפריע.

המושג הזה, מלחמת תרבות במדינת ישראל, אינו חדש אצלנו. אלא שעד לפני כמה שנים, בכל פעם שהוזכר המושג הזה, הוצב אחריו סימן שאלה. או סימן קריאה אם קדמה לו הקביעה, 'לא תהיה' או 'אין' אצלנו. בין יהודים, העם הכי זקן והכי מנוסֶה בעולם, מנוסה גם במלחמות פנימיות, היעלה על הדעת שתתחולל בתוכו מלחמת תרבות??? דיברו בשפה זו בעלי הכוונות הטובות שבאמת לא העלו בדעתם שתיתכן מלחמת תרבות בתוך עם ישראל. נכון, יש זרמים שונים, דעות שונות, עדות ומפלגות, אבל כאלה תמיד היו ורוב הזמן הם חיו בשלום ואחווה אלה עם אלה, או לפחות אלה בצד אלה, גם אם לא באחווה גמורה. אז שדוקא עכשיו נפצח במלחמת תרבות? דוקא אחרי שזכינו לחידוש עצמאותנו אחרי למעלה מאלפים שנות? באמת לא הגיוני ולא סביר.

אלא שכידוע, לא בהכרח שההתנהלות האנושית מונחית על ידי ההיגיון. יותר פעמים מונחית ההתנהלות הזאת על ידי שיקולים זרים למיניהם, מאגו ועד רייטינג עם כל מה שבאמצע. מכיוון שכך ובניגוד לכל היגיון, אכן מתחוללת אצלנו מלחמת תרבות. והמלחמה הזאת לא פרצה אתמול. אתמול היא רק פרצה לתודעה אחרי ששנים רבות העדפנו להתעלם מקיומה. כאילו, אנחנו נתעלם והיא תימוג מאליה. גם אם לא במודע, בגישה זו יש מעין התבצרות במחננו עד שהתוקפים יתיאשו ויניחו לנו לנפשנו. שילחמו, אנחנו לא נגיב ובסופו של דבר הם יבינו שהצדק עמנו ואולי אף יצטרפו אלינו. למרבה הצער, העובדה היא שגישה זו נחלה כישלון חרוץ ומלחמת התרבות פרצה (לתודעה) במלוא עוזה.

ואם כי אין דרכנו ברשימות אלו לרדת לפרטים אלא לעסוק בצדדים עקרוניים, הקורא הנבון בודאי כבר הבין שהדברים מכוונים, כדוגמאות מייצגות בלבד, למיצגי שיטנה שחוסים תחת המטריה של חופש הביטוי כי הם מכונים ''אמנות'' מצד אחד, ולמעצר וחקירות של רבנים, שלהם לא עומדת הזכות לחופש ביטוי, מצד שני. להתעקשות וההתמדה בהריסת מבנים ''בלתי חוקיים'' של יהודים מצד אחד ולסלחנות מופלגת כלפי מבנים דומים של ערבים מצד שני. רק דוגמאות כאמור, כי הביטויים למלחמת התרבות הם רבים מספור. וכדאי מאד שנקרא לילד בשמו, מלחמת תרבות או אף מלחמת דת. כי לאתר את הבעירה ולכבות את האש הזרה שפשטה בשדותינו, נוכל רק אם נודה בעובדות, נקרא לילד בשמו.

בשלב זה מן הראוי להבהיר כי הח''מ אינו רואה עצמו כמשתתף במלחמת התרבות. בטח לא כפי שהיא מתנהלת כיום. שהרי כנ''ל, במלחמת תרבות כמו בכל מלחמה, הצדדים הלוחמים נלחמים על אותו יעד. אז לא משנה איך בדיוק נגדיר את אותו יעד, הח''מ סבור שיש יעדים חשובים יותר לחתור אליהם והדרך אל אותם יעדים מחייבת, לאו דוקא מלחמה נגד מישהו שמחוצה לי, אלא מלחמה פנימית שלי עם עצמי. זהו הרי המסר של פרשת השבוע, כִּי-תֵצֵא. זה מתחיל בפסוק הראשון (דברים כ''א): י כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה, עַל-אֹיְבֶיךָ; וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹקֶיךָ, בְּיָדֶךָ--וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ. ומסתיים בפסוק האחרון (פרק כ''ה): יט וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹקֶיךָ לְךָ מִכָּל-אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ--תִּמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם; לֹא, תִּשְׁכָּח.

בשנים קודמות הסברנו, בהסתמך על תורת החסידות בעיקר, שמלחמות אלו מתייחסות למלחמת היצר, אותה מלחמה שיהודי אמור לנהל נגד נטיותיו הטבעיות. ולדוגמא, בפסוק הראשון מפרש רש''י: כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה, במלחמת הרשות הכתוב מדבר. בפשט, מלחמת הרשות זו מלחמה יזומה על ידינו, להרחיב גבולות הארץ וכדומה, בעוד מלחמת מצווה זו המלחמה לכיבוש הארץ או מלחמה אחרת שנכפתה עלינו על ידי אויב חיצוני כלשהו. בפנימיות, מדובר במלחמה שמנהל יהודי עם נטיותיו הטבעיות.

ניצחון במלחמה הפנימית = ניצחון במלחמה עם החוץ

כאמור, במרבית הדורות לא היו לנו מלחמות כאלו, לא על כיבוש הארץ ולא להרחיב את גבולותיה. אבל התורה היא נצחית והוראותיה תקפות בכל עת, אז מה המשמעות של המלחמות האלו בימינו או בכלל? המשמעות היא כנ''ל, המלחמה שצריך לנהל יהודי נגד יצרו הרע, נגד נטיותיו הטבעיות במטרה להגביר את דבקותו בה' יתברך ולהפוך את העולם הזה כולו למקום בו הוא יתברך שוכן בגלוי. וכאמור לעיל הרעיון הזה משתקף בכל המצוות המנויות בפרשה. כמובן, לא נוכל להקיף הכל במסגרת זו אבל נביא כמה דוגמאות להבהרת הרעיון. אבל לפני כן, עוד הקדמה קצרה, מלחמת התרבות מתמקדת לכאורה בשאלה מי גובר, חוק המדינה או מצוות התורה. לאור זאת נתבונן בכמה מצוות הכתובות בפרשה. אולי נבדוק גם מה היחס בינן לבין חוקי המדינה.

נתחיל במה שמכונה ''מתנות עניים'' (פרק כ''ד): יט כִּי תִקְצֹר קְצִירְךָ בְשָׂדֶךָ וְשָׁכַחְתָּ עֹמֶר בַּשָּׂדֶה, לֹא תָשׁוּב לְקַחְתּוֹ--לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה, יִהְיֶה: לְמַעַן יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ, בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ. מה אומר ספר החוקים של המדינה בעניין הזה, מותר לעני לקחת לעצמו את העומר השכוח או שיואשם בגניבה? והחקלאי, מותר לו לשוב לקחת את מה ששכח בשדה? ואם לא – מי יפצה אותו על הנזק הממוני? הרי עד שהגיע לקצור את התבואה הזאת הוא השקיע לא מעט, ככה סתם לוותר עליו רק כי שכח אותו?! אני מניח שהשאלה מיותרת, כי על פי חוקי המדינה אין מושג כזה של שכחה שהופכת להפקר, ועל כן עומר התבואה שייך לחקלאי. המדינה גם לא יכולה להבטיח לחקלאי פיצוי, שהוא גדול באין ערוך ביחס לויתור שלו, כמו שהתורה מבטיחה: לְמַעַן יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ, בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ.

אותו דין יש גם במטעים: כ כִּי תַחְבֹּט זֵיתְךָ, לֹא תְפַאֵר אַחֲרֶיךָ: לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה, יִהְיֶה. כאן לא מדובר רק בשכחה, מכאן למדים שמניחין פאה לאילן כלשון רש''י, אל תקטוף הכל. אמנם זה שלך, אבל תשאיר משהו מהפירות במעטפת החיצונית של העץ עבור החלשים בחברה, לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה. וזה כמובן חוץ מהשִכְחָה שגם אותה חייבים להשאיר לעניים. ובכרם זה עוד יותר מודגש: כא כִּי תִבְצֹר כַּרְמְךָ, לֹא תְעוֹלֵל אַחֲרֶיךָ: לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה, יִהְיֶה. עליך להשאיר עבור החלשים כל אשכול שפירותיו מפוזרים, שאינם מסודרים בצפיפות הרגילה באשכולות ענבים. והנימוק לכל זה מעניין ביותר: כב וְזָכַרְתָּ, כִּי-עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם; עַל-כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ, לַעֲשׂוֹת, אֶת-הַדָּבָר, הַזֶּה. אמנם היום יש לך, אבל אל תרים את האף, זכור את מוצאך מעומק החולשה, מעבדות מצרים, אז אל תתנשא על אלה שהיום הם חלשים ביחס אליך, תשאיר להם משהו.

הנימוק הזה מייתר לכאורה את הצורך בהמשך ההשוואה של חוקי התורה לחוקי המדינה כי הנחת היסוד של חוקים אלו רחוקה מרחק תהומי מהנחת היסוד של חוקי התורה. התורה דורשת ממני לנהל מלחמה עם עצמי כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה, לא כתוב ''תלך'' לַמִּלְחָמָה כי הדרישה ממני היא שאצא מעצמי, מההרגלים ומהנטיה הטבעית שלי לרכושנות כדי לסייע לזולת שאולי אני לא מכיר אותו בכלל ואולי מכיר ולא ממש אוהב. והבסיס לדרישה זו הוא כנ''ל, כִּי-עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם. כלומר, זה שהיום יש לך – זו לא סיבה לשכוח את הימים שלא היה לך ואולי גם ייחלת לכך שמישהו יתן לך. במלים אחרות, כל המציאות שלי, עצם ההוויה שלי, קיימת רק כי כך ה' רוצה. לפיכך עלי להתנהל בהתאם להוראותיו, שכן עצם הקיום שלי תלוי בכך.

עובדה זו מודגשת בפירוש לקראת סוף הפרשה {span class='gray'>(פרק כ''ה): יג לֹא-יִהְיֶה לְךָ בְּכִיסְךָ, אֶבֶן וָאָבֶן: גְּדוֹלָה, וּקְטַנָּה. מדובר באבני משקל, כאלה שמניחים על כף אחת של המאזניים כאשר בכף השניה מונחים הטובין שאותם מוכרים. קל מאד להטעות בכך את הקונה התמים, להניח אבן של תשע מאות גרם במקום אחד קילוגרם ו''להרוויח'' עשרה אחוז על המכירה. כך גם בטובין הנמכרים על פי נפח: יד לֹא-יִהְיֶה לְךָ בְּבֵיתְךָ, אֵיפָה וְאֵיפָה: גְּדוֹלָה, וּקְטַנָּה. בשניהם אין הרבה סיכוי שהקונה התמים יבחין בהונאה וידרוש את המגיע לו וגם הסיכוי להתפס על ידי פקח שואף לאפס. אז למה בעצם לא להרוויח ככה קצת מהצד?! ובכן, לאחר הסיכום – מציעה התורה קודם כל את הנימוק החיובי: טו אֶבֶן שְׁלֵמָה וָצֶדֶק יִהְיֶה-לָּךְ, אֵיפָה שְׁלֵמָה וָצֶדֶק יִהְיֶה-לָּךְ--לְמַעַן, יַאֲרִיכוּ יָמֶיךָ, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר- ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ. }

ולכאורה, מה הקשר, אי אפשר לחיות בארץ הזאת עם קצת קומבינות ורווחים מהצד? מסתבר שלא: טז כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹקֶיךָ, כָּל-עֹשֵׂה אֵלֶּה: כֹּל, עֹשֵׂה עָוֶל. על פי חוקי המדינה באמת אין קשר. על פי חוקי המדינה, כל עוד לא נתפסת – הכל בסדר. אתה יכול להמשיך לעבוד על כולם ולחיות טוב. אבל קנה המדה של התורה הוא אחר ובו עלינו למדוד את עצמנו כי חפצי חיים אנחנו.

וכאשר אנחנו נתחבר לחוקי התורה, יהיה טוב לכולם.

ניתן להאזין לתמצית הדברים ברדיו קול הלב בתכניתו השבועית של אריק לב.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


רק מעטים משתתפים במלחמת התרבות
איתן אדיר (יום שישי, 20/08/2010 שעה 11:31) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעבר השתתפו המלחמת התרבות רק אנשים שהיה איכפת להם ועניין דיגדג להם באמצבעות. המעורבות חייבה פעילות פיזית, נוכחות אישית ברחובות, בכנסים, בכנסת ושיחות אישיות עם אישים.

כיום בעידן הדיגטילי הכל נעשה יותר קל, אבל גם יותר מרוחק וחלש. המוני אנשים משתתפים בדיאלוג אינטרנטי בר-חלוף. הרבה מוציאים אנרגיות לשווא, שמתבזבזות במרחבי הבלוגים והפורומים. המלחמה היא כאן ועכשיו וזהו. הכל חפיף, אבל מאוד מקיף ציבורים גדולים.

הציבור ממשיך לשחק בנדמה-לי.

יש לי הערה לאמירתך: ''בשנים קודמות הסברנו, בהסתמך על תורת החסידות בעיקר, שמלחמות אלו מתייחסות למלחמת היצר, אותה מלחמה שיהודי אמור לנהל נגד נטיותיו הטבעיות.'' - מהן ''נטיותיו הטיבעיות של יהודי'' ? האם להכין מצה עם דם של ילד נוצרי? או לבשל רחם של נוצריה בסיר מלא תרנגולים ממין זכר?

לדעתי ראוי שתכתוב'' ''... מלחמה שהאדם אמור לנהל נגד נטיותיו הטבעיות''. כל אדם. כי יהודי הוא אדם, וגוי הוא אדם, שנבראו בצלם אדם.
_new_ הוספת תגובה



אין כאן מלחמת תרבות, שהרי לאנשי העוון אין כל תרבות
מיכאל שרון (יום שישי, 20/08/2010 שעה 12:44) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדובר בהוטנטוטים בלבוש מערבי, בעלי יכולת מילולית להפיק מבעים הנישמעים רהוטים.

זה מאבק של תרבות מול ברבריות.
_new_ הוספת תגובה



תרבות היא עניין יוצר. וכי מה יוצרים בתחום ה''תרבות'' בישראל?
מיכאל שרון (יום שישי, 20/08/2010 שעה 12:48) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חקיינות של גנבים המחקים יוצרים בארצות חוץ, ופורעים ומדירים וגונבים ממעט האנשים שכן יוצרים בישראל.
_new_ הוספת תגובה



כאן אתה יותר ברברי מאיש תרבות
גלעד היפתחי (יום שישי, 20/08/2010 שעה 13:24)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מדבר על - גניבות מיוצרים בחו''ל - כשאני לא מכיר שום גניבה תרבותית שישראלים גנבו מחו''ל.
כאילו התרבות נמצאת דווקא בחו''ל, 2 מטר מהגבול, בסביבות עזה ורמאללה.

לדעתץי אתה צריך לעבור שידרוג לקליטה נקיה של אותות תרבות.
_new_ הוספת תגובה



יש להבחין בין תרבות מדינה הגונה ותומכת
מיכאל שרון (יום שישי, 20/08/2010 שעה 12:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובין הווייה מדינית מושחתת כמו בישראל. בישראל הישות המדינית היא נושאת ברבריות, במחלצות כמו-מערביות, על דרך החיקוי, דבר שכוחו יפה להזרים כספי סיוע זר לאליטה בישראל.
_new_ הוספת תגובה



ישראל אינה מושחתת, ותרבות הוא לא רק יציר המדינה
גלעד היפתחי (יום שישי, 20/08/2010 שעה 13:28)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנחנו לא פאשיסטים ובולשביקים והמדינה היא לא פסגת תרבותנו, אלא רק כלי לניהול ענייני החברה החיה במסגרת המדינה.

ישראל אינה מדינה מושחתת, אבל יש בה מושחתים. כמות המושחתים בה די חיוורת וממוצעת, יש מדינות הרבה יותר מושחתות ומדינות הרבה יותר נקיות. אנחנו באמצע עם נטיה להיתנקות. מוסדות המדינה נלחמים במושחתים בין הם נשיאים וראשי ממשלה ובין אם מנקי רחובות וסטודנטים נצחיים.
_new_ הוספת תגובה



אל תתמם. התרבות, הטלויזיה הספרות
מיכאל שרון (יום שישי, 20/08/2010 שעה 14:48)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל זה ניזון מהתקציב הציבורי. ערכו זבל. יחצון ממסדי, קליקות המשתלטות על צינור הכסף הציבורי, יחסי ציבור ורצנזיות ספרותיות של יד לוחצת יד. בקיצור, אלוגארכיזם ממאיר, בעל תווים פאשדיסטים מובהקים, ופקידי כתבנות העושים לזבל הזה יחסי ציבור טובים בעולם.
_new_ הוספת תגובה



אל תתמם. התרבות, הטלויזיה הספרות
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 20/08/2010 שעה 17:56)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זבל מזהה זבל .
_new_ הוספת תגובה



זה מה שאתה חושב עלי?
מיכאל שרון (יום שישי, 20/08/2010 שעה 20:24)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



זה מה שאתה חושב עלי?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 21/08/2010 שעה 6:36)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושב שאתה נעול על עוולות אמיתיות ומדומות . זה מה שמעסיק אותך . אני חושב שאתה מתלונן סידרתי . בכיין על בריאותך הרופפת . אני חושב שאתה מאשים את כל סביבתך על כל רע שאתה חש .
לצורך זה פיתחת טינה ושנאה כלפי כל מה שזז בישראל וביהדות . אתה מכפיש רבות את העם היהודי , את מדינת ישראל , את הממשלה , את מעסיקך .
מאמרך האחרון כאן כולל זיהוי של ''זבל'' . הבט לאחור ותראה !
מצד שני אתה רואה בנצרות הוד , הדר ויופי . הנוצרים הם אסופה של מטומטמים שבאו ממרכז אסיה ועלו בדרגה כשרכשו תכנים מוסרים מהיהודים .
את נבלותם , ניבזותם , גנבותם ורצחנותם אינך רואה , כי אתה מפנה אליהם עין עיוורת .

זה מה שאני חושב עליך .
_new_ הוספת תגובה



[•] מחשבתך שיקרית. ניפסלת בעיני...
מיכאל שרון (שבת, 21/08/2010 שעה 9:08)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



[•] מחשבתך שיקרית. ניפסלת בעיני...
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 21/08/2010 שעה 11:01)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינך אובייקטיבי , כי זה פוגע באגו שלך .

על כך שזדים ניצלו את עבודותיך כתבת הרבה .
על כך שאתה חולה בדא והא , כתבת לא מעט .
על יופיה של הנצרות גם כן ליהגת .

הצעתי לך בעבר לחדול מזה ואינך קשוב .

זה מה שמופיע כאן בארץ הצבי וזה מה שאתה .
_new_ הוספת תגובה



מדובר בעבודה קשה ובעלת ערך ובמזלזלים ביוצרים
מיכאל שרון (שבת, 21/08/2010 שעה 12:01)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאמרי הרבים גם מופיעים באתר זה עד 2006. זה באיכות אחרת לגמרי, בליגה אחרת מהמקובל בישראל. ברור שיש כאלה הנובחים מול איכות גבוהה, כמוה לא הם, לא משפחתם וחבריהם, ולא מעגלים נירחבים יותר בישראל יכולים לחלום להתקרב אליה.

כל אדם בר דעת ובן תרבות בעולם ובישראל, לא יאהב את רוב מה שנעשה פה.
_new_ הוספת תגובה



לאיזה סטודנטים ניצחיים הכוונה? זו עקיצה כלפי?
מיכאל שרון (יום שישי, 20/08/2010 שעה 14:57)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם כך, זה שקר ההופך את הדברים ב-‏180 מעלות.
_new_ הוספת תגובה



נהגת בתבונה כשפנית לסקטור העיסקי והיצרני
מיכאל שרון (יום שישי, 20/08/2010 שעה 13:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אך מי שבא במגע עם גורמים הניזונים מהממסד הציבורי, כמו בתחומי, מחקר מדעי, אינו יכול שלא להתרתח כל פעם מחדש על הסאוב והקירנוף האין סופי כאן. מטעם זה, מאות אלפי אנשים, מטובי המוחות ברחו בישראל.
_new_ הוספת תגובה



נלפחות אתה מכשיר את הסקטור העיסקי והיצרני וגמזו לטובה
גלעד היפתחי (יום שישי, 20/08/2010 שעה 13:33)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המוחות שברחו לחו''ל נאלצו לעשות זאת משום שהמשק הישראלי לא הציע להם תפקיד ראוי. מה לעשות שישראל עדיין קטנה וכסף לא מתרוצץ בשפע. בשנתיים האחרונות ישנה חזרה של מוחות שברחו לפרוייקטים שמממנת הממשלה ביחד עם האוניסרסיטאות. אתמול התבשרנו על השקעות שנתיות גדולות לחברות הרצה של חברות מחקר ויישום בתחומי המדע השונים שמגמתן החזרת ישראלים מחו''ל. המצב הכלכלי הקשה בארה''ב מסייע לנו להחזיר ישראלים, וראוי שישראל תנצל את חלון הזמן הזה למשוך כמה שיותר מדענים ישראלים בחזרה לארץ וגם תעלה כמה מדענים יהודים מהמערב. משרד החינוך החל מהחודש להשקיע בפרוייקט הזה.
_new_ הוספת תגובה



בסדר, קלטתי אותך. אבל אם כל כך טוב,
מיכאל שרון (יום שישי, 20/08/2010 שעה 14:37)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה כל כך רע? צריך לראות את האפקט המצרפי של הדברים, ולא לתרץ כל עניין מאוס בנפרד.
_new_ הוספת תגובה



מיכאל שרון, בבקשה תספר לנו באיזה ''מחקר מדעי'' את עוסק ?
ימני גאה (יום שישי, 20/08/2010 שעה 21:04)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה ממש ממש מעניין.
_new_ הוספת תגובה



במדינה האידאלית של הדתיים
עמיש (יום שישי, 20/08/2010 שעה 14:04) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העניים מסתובבים בשדות ומחפשים משהו לאכול...
וכמובן השקר הגדול - במדינה מודרנית שחיה על פי חוקים שחוקקו בני אדם ולא כל מני רבנים ומאחזי עיניים - אסור לגנוב ולפשוע גם אם לא תופסים אותך.
(בדיוק כשם שאסור לדתיים לאכול בימי צום גם אם אף אחד לא רואה אותם)
_new_ הוספת תגובה



העניים והזקנים עם גמלאות הרעב בישראל
מיכאל שרון (יום שישי, 20/08/2010 שעה 15:12)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מסתובבים בשדות, אלא נוברים למצוא פת לחם באושה בפחי הזבל בערים, או עגבניות ומלפפונים רקובים במדרכות המצחינות בשווקים. איפוא אתה חי? אם הדת מטיפה לצדק חברתי, צדק בכלל, רחמים וחמלה, יש לאמץ ערכים אלה במדינה יהודית כתחליף לערכים המסואבים והחזיריים, ובמקום למלמל ''מדינה יהודית'' כשלמילים אלה אין כל תוכן חיובי, פרט לתוכן שלילי - דהיינו סימון אלה שפוגעים עוד יותר בזכויותיהם, חומסים אותם ומתעללים בהם.
_new_ הוספת תגובה



שניכם מתאימים ומשלימים האחד את השני
איתן אדיר (יום שישי, 27/08/2010 שעה 22:23)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



המדינה הישרע-ציונית
מיכאל שרון (שבת, 21/08/2010 שעה 14:03) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ישרעאל. אפשר גם

ישראחרא -

דבר המבטא את האיכויות הירודות והזבל שדוחפים לנו כאן בכל תחומי החיים. מדינה בה הערך, כל ערך שהוא - הפך לחרא: קדושת החיים, איכות המוצרים והשרותים, הפקידות והשרות הציבורי המושחתים ושוחרי הרוע וחדורי הבטלנות והסחבת, התעבורה (הפקקים הנוראים, היעדר רכבת תחתית ורכבת קלה), המחירים המשונים והמנופחים חדורי הנוכלות לזבל שמוכרים לנו, ההנאה מתפעול נוכלות ממזרית וקומבינות כספורט לאומי, הרעשנות המזויעה, הצדק, היושר, מדרכות הערים המזוהמות והמסריחות, הברוטליות והברבריות, העיתונות המחורבנת הדוחפת לנו טריביה משעממת בכותרות, הטלויזיה המטמטמת אותנו בהו-הו, ופרשני הביטחון ההיסטריים, תרבות השקרים האין סופית והפרועה, כתחליף לאמת פשוטה ורגועה, שעשועי הדם להמון בעזה ובלבנון ובמשט ההומניטארי, ההשפלה והצחוק על הזולת בבחינת הווי ובידור - לעיתים על מנת להשכיח את הקיבה המכרכרת של העניים והזקנים הנוברים בפחי הזבל בערים למצוא פת באושה, או בערמות הירקות המרקיבים בסופו של יום בשווקים המצחינים.

הרב אליהו קאופמן: החיילת ותמונת החברה הישרא-ציונית
אין כבר כוח לכל זה. אין לזה קצה וגבולות. רק לשכוח מהמדינה הסיוטית הזאת.

באוניברסיטה בקליפורנייה ב-‏1979 בקורס/סמינריון בדינמיקה קבוצתית, זוכרני אשה מבוגרת למדי, יהודיה שהיתה בשואה, וחוותה אחר כך השפלה איומה בקיבוץ בישראל. כשהיא ניזכרה בהשפלתה על ידי הישראלים, היא פרצה בבכי איום, ואנו היקפנו אותה, חיבקנוה, ואמרנו שאותה מציאות איומה אינה עוד, והיא נמצאת במקום מיטיב, בארה''ב.

כבוד הרב, זה מקום איום, באמת, מכל עבר, כולל האנשים הנידחקים בתור בסופרמרקט באמירה בקול בוטח ''אני הייתי כאן''. אנשים מנצלים הופעה נאה ומכובדת ודיבור שקרני אבל רהוט כדי להדחק בתורים, כשהם מזהים בעל מראה נאיבי, וזה הפך לספורט לאומי, למכת מדינה. הרמאות הזאת, ההנאה מדריכה על הזולת תוך שקרים בחסות הופעה בוטחת ורהוטה, זה משל למדינת המפלץ הזאת. מה לעשות, אנו שנתנו מיטב חיינו כאן? החדשות טימטמו אותנו ימים שלמים בכותרות על מסמך גלנט, עניין משמים, כשנידמה כבר בעבר שהעיתונות שברה את כל שיאי הטריבייה. בדברים טז' נאמר: ''צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר- ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ''. והמסקנה הפשוטה היא שמכיוון שרודפים כאן רשע ולא צדק, העם כאן לא יירש את הארץ, וגם לא יאריך ימים פה.
_new_ הוספת תגובה



המדינה הישרע-ציונית
אריק פורסטר (שבת, 21/08/2010 שעה 22:56)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לחפש תרבות אוטונומית במדינת מהגרים. במדינת מהגרים, כל קבוצה מביאה את התרבות שלה ממקום מוצאה, גם לחיוב וגם לשלילה. בארה''ב זה היה שונה - המדינה נוסדה ע''י מהגרים בריטים שהכריחו גלי הגירה שבאו לאחריהם לאמץ את התרבות האנגלו-סאקסית.

נכון להיום, קשה מאוד להצביע על משהו כדוגמה לתרבות ישראלית. ישראל, כרוב המדינות המפותחות, הופכת לגרורה אמריקאית מבחינה תרבותית, אך על כל ספר טוב שמתורגם לעברית, מעלה הטלוויזיה שתי תכניות ריאליטי מיובאות המיועדות למכנה המשותף הנמוך ביותר.
_new_ הוספת תגובה



ההיי טק הישראלי נגוע ברמאות קשה
מיכאל שרון (יום ראשון, 22/08/2010 שעה 9:27)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנוכלות בקומברס, חברת הדגל של ישראל
_new_ הוספת תגובה



שטויות
איתן אדיר (יום שישי, 27/08/2010 שעה 22:25)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טענתך רשלנית ובלתי מבוססת - גם לגבי ארה''ב וגם לגבי ישראל.
קרוב לודאי שאינך מכיר את שתי החברות האלה.
_new_ הוספת תגובה



שטויות
אריק פורסטר (שבת, 28/08/2010 שעה 1:05)
בתשובה לאיתן אדיר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה שלא. למזלי, אתה יכול להסביר לי את המתרחש בשתי תרבויות אלו מנקודת המצפה שלך בירח.
_new_ הוספת תגובה



שטויות
איתן אדיר (שבת, 28/08/2010 שעה 11:50)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה יושב כנראה עמוק מדי בביצה הלוס אנגלינית שלך ומרגיש כמו מלאך נקי ומנותק.

את זה אפשר לראות גם מאנדרומדה.
_new_ הוספת תגובה



תרבות השחיתות ואי הצדק בישראל
מיכאל שרון (יום ראשון, 22/08/2010 שעה 10:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תרבות הרשע, הרצח וההתעמרות בישרעאל, לא צצה לה בעלמא, אלא על רקע של שחיתות אינטלקטואלית וכלכלית קשה. מסמכי ענת קם תוארו בעיתונות כחשיפת מידע ביטחוני, אבל מהמעט שפירסם אורי בלאו, עולה שענת קם בחרה בחומר החושף בעיקרו פשיעה כלכלית ושחיתות עבריינית במערכת הביטחון (המידע על עסקים חובקי עולם בחסות המערכת בתחום סחר הנשק של גבי אשכנזי, אותם העביר לבנו הצעיר; המשך זרימת הכסף באופן פרטי מעסקי ביטחון לאהוד ברק מחברת ברק בע''מ, גם אחרי מינויו כשר. וכד'). פרשת מסמך גלנט מהווה אינדיקצייה נוספת לשחיתות בצמרת מערכת הביטחון.

דומה שבישראל כל ערך יצרני ובונה התאפס, ויש, בעיקר עולים צעירים מארצות דוברות אנגלית, המכנים את המדינה ''ישראחרא'' (כמאמר השגריר הצרפתי בבריטניה בזמנו this shitty little state ) דבר המבטא את האיכויות הירודות והזבל שדוחפים לנו כאן בכל תחומי החיים. מדינה בה הערך, כל ערך שהוא - הפך לחרא:

קדושת החיים, איכות המוצרים והשרותים, המחירים המנופחים חדורי הנוכלות, שכר העבודה היצרנית הירוד, הפקידות והשרות הציבורי המועלים, שוחרי הרוע וחדורי הבטלנות והסחבת, התעבורה (הפקקים הנוראים, היעדר רכבת תחתית ורכבת קלה), ההנאה מתפעול נוכלות ממזרית וקומבינות כספורט לאומי, הרעשנות המזויעה, רמיסת ערכי צדק ויושר, מדרכות הערים המזוהמות והמסריחות, העיתונות המחורבנת הדוחפת לנו טריביה משעממת בכותרות, הטלויזיה המטמטמת אותנו, פרשני הביטחון ההיסטריים, תרבות השקרים האין סופית והפרועה, כתחליף לאמת פשוטה ורגועה, שעשועי הדם להמון בעזה ובלבנון ובמשט ההומניטארי, ההשפלה והצחוק על הזולת בבחינת הווי ובידור - לעיתים על מנת להשכיח את הקיבה המכרכרת של העניים והזקנים הנוברים בפחי הזבל בערים למצוא פת באושה, או בערמות הירקות המרקיבים בסופו של יום בשווקים המצחינים.

''טוב אז לפחות בתחום ההיי טק העניינים בסדר''. האמנם?

הנוכלות ב''קומברס'', ספינת הדגל של ישראל
_new_ הוספת תגובה



מהמשנה מתברר שישוע אכן באמת עשה ניסים מופלאים
מיכאל שרון (יום שני, 23/08/2010 שעה 12:19) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומנהיגי היהודים על כן האשימוהו ב''כשפים'':

והתניא בערב הפסח תלאוהו לישו והכרוז יוצא לפניו מ' יום קודם שהוא יוצא ליסקל על שכישף והסית והדיח את ישראל כל מי שיודע לו זכות יבא וילמד עליו ולא מצאו לו זכות ותלאוהו בערב הפסח

סנהדרין מ''ג
_new_ הוספת תגובה



המשך הדיון בנושא
מיכאל שרון (יום שני, 23/08/2010 שעה 21:22)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתב לי חבר בשם מאיר:

לידיעתך:

1. מדובר בגמרא בסנהדרין המביאה ברייתא (מאמר תנאים שלא נכלל במשנה) על מנת להדגים שיש להשתדל ולמצוא זכות למי שנדון למוות.

2. במקרה המדובר נתנו לישו הזדמנות מעל המקובל (40 יום) מכיוון שהיה מקורב למלכות והשלטונות היו מעונינים לזכותו, לכן קיבל הזדמנות חריגה כדי שלא יראה שמעלילים עליו (שטיינזלץ בפירוש לגמרא שם).

3. תקרא את המשך הגמרא: שואלים האם ראוי הוא לזכות בכלל מאחר שנחשב למסית לע''ז ועל מסית נאמר בתורה ''לא תחמול ולא תכסה עליו''

מאיר

תשובתי:

תודה מאיר.

אכן זה נראה כהדגמה של עניין לימוד זכות, שכן הסנהדרין לא הוציאה כמעט להורג (לא ''סנהדרין הנקראת קטלנית''). עניין ישוע הוא מוקשה, כיוון שרבים בעם נהו אחריו, קבלוהו בעלייתו לירושלים עם כפות תמרים, התפעלו מהניסים, ובעיקר מתורתו, שבניגוד למה שמכונה ''הסתה'', היתה מסכת שלמה שעקרה גאולה, אהבה, מלכות שמים, רוח הקודש (קרא למשל דרשת ההר, במתי ה' ) יש כאן אכן נימה אפולוגטית בתחילה (40 יום מעל ומעבר), שכן אין דבריו לכאורה דברי הסתה במובן הרגיל, ואחר נוגדים אותה ומשתדלים לתת עמדה נחרצת, המטה את הקשב לעניין החוק, מעבר למהות דבריו עצמם. ובעקר, מצביעים על כך שישוע לא היה פופולרי, דהיינו היתה אחדות דעים בעם בנוגע לטיב דבריו כהסתה.

אכן, ישוע אמר לכאורה גם דברים הניראים כהסתה, למשל בנושא צביעות הפרושים. אבל גם הנביאים למשל, ירמיהו כדוגמא, קיללו את ההנהגה וגינו אותה. דבריו אכן מקסימים ויפים, וגם חכמים להפליא, למשל בעניין ''היו טהורים כילדים'', או האשה החוטאת שהירטיבה את רגליו של ישוע בדמעותיה וישוע סלח לה על חרטתה - הנמקותיו של ישוע בכל דבר הינן חריפות וחדות ומדהימות בחכמתן, שילוב מאד מרגש של רגש עם שכל, וגם זו סיבה לתאר את הקסם שהדברים מהלכים כסוג של כישוף וסוגסטייה.

מיכאל
_new_ הוספת תגובה



הבהרת טעות
מיכאל שרון (יום שני, 23/08/2010 שעה 21:58)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאיר, בתגובתי הקודמת, לא היבחנתי שאתה כותב, כמסית לע''ז (''מדיח לע''ז'' -לע''ז, לעבודה זרה, נשמט מקשבי), חשבתי שאתה מדבר על הסתה כנגד חכמי הדת, הפרושים. הדחה מההנהגה הדתית. בעניין זה דברי לגבי ''מסכת שלמה'' לא תקפים בהקשר זה כמובן. אמנם ישוע טען שלא בא לבטל חוק אחד מחוקי התורה, קלה כחמורה, וגם זה לא ניראה לעם אולי כע''ז של ממש, שכן ישוע מדבר על אלוהים אחד, הדבר העיקרי לדבריו הוא ''שמע ישראל, ה' אלוקינו ה' אחד, ואהבת את ---''ויוצא מתוך הדת עצמה. לכן הוא היה כה פופולרי, זה לא נראה בהכרח כעבודה זרה, אלא אולי כרפורמה ברוח הנביאים (שאמרו ''באתי לגול את עורלת הלב'', ''מה בצע לה' בעולות וזבחים'' וכד').
לכן עיקר דברי עדיין תקף, בכך שעניין ההדחה לע''ז נראה מוקשה במקצת, ויש צורך בדברים נוספים כאן, להתנצל מעט, לטעון שיש כאן כישוף רבתי וגניבת דעת, או לחרוץ באופן פסקני ופוסק.

מיכאל
_new_ הוספת תגובה



תראו מה זאת נצרות קתולית, ומהי חוויה נוצרית
מיכאל שרון (יום שלישי, 24/08/2010 שעה 1:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמה חכם, יפה, מרגש, פונה לתבונה ולרגש כאחד. לא תתקלו בארץ בדבר דומה לזה, ובוודאי לא בדרשות פרוטסטנטיות.
_new_ הוספת תגובה



חכו כמה דקות, עד שתופיע האם אנג'ליקה.
מיכאל שרון (יום שלישי, 24/08/2010 שעה 1:02)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מיכאל שרון, הנצרות היא דת פרימיטיבית...
ימני גאה (יום שלישי, 24/08/2010 שעה 9:20)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היא צריכה ''מתווך'' בין האלוהים לבין בני-האדם.

ייתכן שאתה נוצרי במקור,
אבל לא תשכנע יהודים אמיתים בנכונות הדת הנוצרית.
_new_ הוספת תגובה



דברי אוהד קמין (מ''מנהיגות יהודית'') ותשובתי
מיכאל שרון (יום שלישי, 24/08/2010 שעה 14:12)
בתשובה לימני גאה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

From: okamin

Sent: Tuesday, August 24, 2010 7:20 AM

Subject: RE: הניסים שעשה ישוע

שלום לכם

אתלה את דברי דווקא בכותרת ''הנסים שעשה ישוע'' שניתנה לתכתובת זו: בתורה נאמרים יותר מפעם אחת דברים נגד הופעתו של מי שעושה נסים או מראה בדרכים אחרות את כוחותיו ומצויין, בהקשר זה, כי אסור לתת לאלה להשפיע ולהוכיח שהוא מייצג את האמת, אחרי שזו הוכחה באמצעות אישים כמו משה רבנו. למותר אולי לציין בהקשר זה כי משה נתמך מחד באבות היהדות ומאידך בנסיאי וחכמי ישראל אשר נשאו את דבריהם במשך דורות רבים לחיזוק אמיתות היהדות מבלי שהסתכנו בהוצאה להורג על ידי הסנהדרין על אף שחלק מהם נפגעו על ידי מלכי ישראל בשל היותם איום על שלטונו של מלך זה או אחר.

בהקשר של ישו, אנו לומדים על ה''פופולריות'' שלו מן ה''ברית החדשה'' וכן על הנסים שעשה. מהדרך שבה מוצגים הנסים נראה כי ישוע העניק רפואה לנפגעי גורל ולפיכך יש, מנקודת מבט מסויימת (כמו שלי, למשל) כדי לראות בכך מרד נגד האלוהים, כי הרעיון שדי בכך שהאדם סובל כדי להעניק לו מרפא איננו מוצדק והוא מעמיד את הסבל כבעיה שיש לפתור מיידית, מה שכל חברת זמננו מבוססת עליו – וזו תרומת הישועיות לכל העולם הסוציאליסטי על רשעותו.

בין דברי החלקות שמציג ישוע כלפי העולם הקיים, תוך שהוא דוחה אותו מפני העולם הבא ו''מלכות השמיים, הוא מפנה אצבע מאשימה כלפי הקנין הפרטי, הכסף והיהודים ובכך הוא מניח את התשתית לאלפיים שנה של התנגדות לעושר, ליצירה ולאנטישמיות שממנה אנו סובלים עד היום.

על רקע זה נראה לי שהריגתו של ''משיח'' זה היתה ענין של הגנה עצמית על הטוב שבעולם מפני דרכו הרשעית המותחכמת.

אוהד קמין

____________

תשובתי:

אוהד, תודה על דבריך המאלפים. זו הגישה הליברטריאנית, אך איני יודע אם הליברטריאניות במיטבה. אלא שדומני שבארה''ב אף הימין מיישב את גישת ישוע עם קניין פרטי. ישוע גם אמר שמי שלא מעצים את קניינו, גם המעט שהיה לו ינטל ממנו. לא הסבל מכשיר את האדם לפי ישוע, אלא החרטה. (הרי יהודה איש קריות סבל ואכל את עצמו על שבגד בישוע, עד שהתאבד, אך לא חזר מדרכו ולא חש צער ממשי, רק תחושה שעשה שגיאה) הסובסטנס בעולמנו, מה שמעניק אמצעים, מה שנותן בסיס ממשי, חשוב הן למלאכת היצירה והן ליזמות. אלא שדווקא רוח הטוהר כילד שמטיף לה ישוע, ודווקא האהבה, טובות ליצירתיות, יצרנות, לרוח ספורטיבית של תחרות ולא לרוח עויינת של ''השמדת אויבך''. אתה יכול לחיות בפשטות, לא להיות בומבסטי ורודף רברבנות, ועדיין להיות יוצר, יזם, ממציא, או פשוט אדם עמל וטוב.
ישוע, גילום חומרי של האל, מפלס את הדרך לממשות, ליופי בעולם הממשי, לטוב הממשי בעולמנו, בצד ראייתם כישויות המבטאות אלוהות. ראיית האל כערטילאי לגמרי, ראיית כל מה שנעלה כעניין ערטילאי ומופשט לחלוטין, ולא עניין הניצב מולך בגובה העיניים - בן האדם, מיסתורין של בן אלוהים שהיה מראשית הבריאה ושהאל שלח באהבתו אותנו, הערטילאיות הזאת מבטאת מידה של התרחקות האל מהאדם (כעונש על החטא הקדמון), הטלתו לקיום סיזיפי חסר התקדמות ממשית והתכחשות לדברים הנעלים שבעולמנו הממשי, ועשוי לסלול את הדרך לרדיפת כוח צרופה ועריצות או אף שחיתות, במקום לאהוב את העולם. כיצד אתה יכול לאהוב משהו שאין לו כל ביטוי ממשי?

מיכאל
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי