פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''דג מלוח אדום''
ישראל בר-ניר (יום חמישי, 25/07/2002 שעה 22:56)


''דג מלוח אדום''


ד''ר ישראל בר-ניר






Red Herring הינו מושג אמריקאי הבא לתאר מה שהוא
שאיננו רלוונטי, אותו אדם מעלה במהלך וויכוח על נושא כל שהוא, כדי להסתיר את כוונותיו האמיתיות. המטרה ברורה. להסיח את דעתו של היריב מנושא המחלוקת האמיתי ולגרום לו לבזבז את כל האנרגיה שלו על דברים שאינם מעלים ולא כלום.

הערבים הצליחו להפוך דגים מלוחים אדומים כאלה לנושא המרכזי של הסיכסוך. הבעיה האמיתית היא שלמרות ההתפכחות שבאה בעיקבות הפיאסקו של קמפ דייויד ופרוץ מילחמת אוסלו, עדיין יש רבים בציבור הישראלי שקונים את ה''לוקש'' הזה. השכם והערב אנחנו שומעים סיפורי אלף לילה ולילה על ''זוועות'' הכיבוש או על ''פשע'' ההיתנחלויות, בשעה שלכל מי שעיניו בראשו צריך היה להיות ברור מזמן שאין לנושאים האלה כל קשר שהוא למה שקורה בשטח. שפה לא מדובר בסיכסוך קרקעות אלא במאבק קיומי. שה''כיבוש'' וההיתנחלויות הם בסך הכל דג מלוח אדום.

התוצאה היא שאנחנו מבזבזים את כל האנרגיה שלנו על וויכוחים פנימיים בעד ו/או נגד על נושא שהוא בכלל לא רלוונטי, ואיננו מנסים לגבש מדיניות קוהרנטית. אם מדינת ישראל תפנה מחר את כל השטחים, תפרק את כל ההיתנחלויות, ותסתגר בתחומי קווי הפסקת האש של 1949 תוך הקמת גדר או חומת הפרדה, לא ישתנה מאומה בסיכסוך. הפיגועים יימשכו כמו קודם (אם לשפוט מניסיון העבר, סביר להניח שאפילו תהייה הסלמה), וכמו שקרה אחרי קריסת תהליך אוסלו, אנחנו נצטרך להתנצל בפני צדיקי השמאל ''סליחה שצדקנו''. אילמלא הסכנה שזה יהיה בלתי הפיך ושזה יעלה בהרבה דם, היה שווה לנסות את זה בשטח. מה שבטוח זה שיהיו בינינו יפי נפש שגם אז היו מוצאים לנכון להצדיק את הערבים ולתלות את הקולר בישראל.

אם נושא ההיתנחלויות היה באמת לב הסיכסוך כמו שהערבים מנסים לטעון, אז מדוע אין כל היתייחסות אליו בהסכמי אוסלו? אין שם אפילו מילה אחת על הורדת היתנחלויות, אי בניית היתנחלויות חדשות, הקפאת הבנייה בהיתנחלויות קיימות או כל היתבטאות אחרת ממין זה. הדבר היחיד שנאמר שם הוא ש''גורל ההיתנחלויות יוכרע במיסגרת המשא ומתן להסדר סופי של הסיכסוך''. אפילו כשהם החליטו לפתוח במילחמה בספטמבר 2000, הערבים ''שכחו'' להזכיר את ההיתנחלויות, ועברו 8 חודשים עד שבמאי 2001, בדו''ח מיטצ'ל, ההיתנחלויות הוזכרו לראשונה בהקשר למילחמה. וגם בדו''ח הזה לא נאמר אפילו ברמז שההיתנחלויות הן הגורם למילחמה. שם רק הועלתה הדרישה שישראל תקפיא את הבניה בהיתנחלויות כ''מחווה'' תמורת זה שהערבים יפסיקו את האלימות.

והכיבוש ''האכזרי''? על ''עינויי תופת'' אותם עוברת האוכלוסיה ביהודה ושומרון, מספר לנו איזה מטומטם שמיסתמך על מקורות ''מהימנים'' כמו ''בצלם'' ו''גוש שלום''. ''עינויים והשפלות'' שלא מותירים למיסכנים האלה שום ברירה אחרת מאשר לעטוף את עצמם בחגורת חומרי נפץ ולעלות לגן עדן בלוויית קטעי אברים של נשים וילדים יהודיים.

לסיכום, כבר ראיתי איך שגם כאן בפורום הדביקו לי תוויות (וכוונתי איננה רק לספירו). יש לי דעות ברורות לגבי עתידם של שטחי עזה יהודה ושומרון, וכן לגבי עתידן של ההיתנחלויות. אבל אני מספיק פרגמטי להכיר בכך שמיסגרת של הסדר סופי יהיה צורך להתפשר, ושבמיסגרת של פשרה כזאת, ישראל תצטרך לוותר על חלק מהשטחים המגיעים לה. אבל את זה יש לעשות אך ורק במיסגרת של הסדר סופי.

ברור לי שישנם כאן כאלה שיש להם דעות אחרות. אבל אין שום טעם שננהל בינינו וויכוחים בשלב הנוכחי, כי זה פשוט לא רלוונטי. זו טחינת מים ואין בזה שום תכלית. כל עוד אין נכונות ברורה מהצד הערבי להגיע לסיום הסיכסוך אין שום טעם ללכת לקראתם או לעשות מחווה כזאת או אחרת. כל מחווה או וויתור חד צדדי של ישראל הינם מסמר נוסף בארון המתים של הסיכוי שאי פעם נגיע להסדר. כל הדיבורים על ''צעדים מעוררי אמון'' (Confidence Building Measures) הינם לא יותר מאשר דג מלוח אדום נוסף. אדרבא, הדרך היחידה ליצור סיכוי לאיזה שהוא הסדר, זה להכניס להם לראש שהזמן עובד לרעתם, ושכדאי להם לרדת מהעץ מה שיותר מהר. את זה ניתן להשיג רק ע''י הגברת תנופת ההיתנחלויות ונקיטה בצעדים שיבהירו להם בצורה חד משמעית שאת מה שהם יכולים לקבל היום הם לא יקבלו מחר.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אתה סותר את עצמך
אבנר בן בסט (יום שישי, 26/07/2002 שעה 0:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצד אחד אתה טוען שאתה מוכן ללכת לפשרה ולהעביר שטח נוסף לפלסטינים בתמורה להסכם סופי ומצד שני אתה שולל התעסקות כיום בכל סוגיית הפיתרון הרצוי כי אין עם מי לעשות שלום.

אני אינני חושש לעסוק בפיתרון הרצוי, ואני חושב שביננו נכון לעשות את הדבר. פורמלית, כל עוד הטרור קיים והרשות לא שינתה פניה (במובן המעשי והייצוגי), אסור לנו לדבר על הפיתרון הרצוי עם הפלסטינים, כי הנושא:
1. בפועל הרש''פ לא רלוונטי ואסור לדבר איתם כשהפצצה שלהם מתקתקת בחצר שלך. זה יהיה מהלך שרק יחזק אצלהם את התחושה וההבנה שאפשר לנהל מו''מ ביחד עם טרור, ואפילו שכדאי להם לעשות זאת.

2. אם נדבר איתם תחת אש, הפעולה האלימה שלהם תייצר מנגנון לחץ עלינו שלאורך זמן יוביל לויתורים מעבר למה שתכננו.

לכן על ישראל לתעל את ההתיישבות בשטחים ע''פ תוכנית נסיגה אפשרית לקו גבול ממזרח לגבולות 49'. אותן התיישבויות שיכללו בשטח יעבו את עצמן עד למידה שאחוזון הישראלים יעלה על אחוזי הערבים באותם שטחים, ובכך לקבע בפועל את קו הגבול החדש.
_new_ הוספת תגובה



אבנר, מה שאתה מציע
ישראל בר-ניר (יום שישי, 26/07/2002 שעה 7:02)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה לשחק שח מט עם עצמך.
עם כל הרצון והנכונות להגיע להסדר סופי, צריך גם להביא בחשבון את האפשרות הפחות סימפטית שזה לא יקרה, או לפחות שזה לא יקרה בעתיד הנראה לעין.
מאחר ולחיים יש דינמיקה (הטבע שונא ואקום, כפי שנהוג לאמר במדע) כל ניסיון להקפיא את המציאות ולהמתין עד שייווצרו הנתונים שיאפשרו תזוזה לא יעבוד. זה פשוט נוגד את ההיגיון ואת האופי האנושי.
_new_ הוספת תגובה



תוספת סטטיסטית מעניינת
ישראל בר-ניר (שבת, 27/07/2002 שעה 1:30)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאחר ומסיבות של זכויות יוצרים, המערכת נאלצה להוריד את המאמר שצרפתי, ברצוני לציין כאן נתון אחד מעניין.
כפי שכבר תארתי במאמר קודם, הצגה מטעה של המיספרים היא אחד מכלי הנשק בהם משתמשים באופן קבוע כדי לנגח את ישראל (מר ספירו נטל על עצמו תפקיד מוביל בנושא זה), וכל הזמן מזכירים לנו כמה פלשתינאים נהרגו במהלך מילחמת אוסלו (1,761 לפי המיניין האחרון, לפני ההפצצה בעזה השבוע). ובכן למי שלא זוכר, בספטמבר 1970 (''ספטמבר השחור'') מלך ירדן, חוסיין, חיסל בפחות מחודש כמעט פי שלושה (יותר מ 5000 הרוגים) פלשתינאים. כמחצית מהקורבנות היו ''לא לוחמים''. זה לא הזיז לאף אחד.
_new_ הוספת תגובה



הסכם אוסלו שווה לכפרות- אך לא עוד התנחלויות
סוריא סהארה (יום שישי, 26/07/2002 שעה 2:17) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא לא עוד התנחלויות. הדבר רק יזיק ויגביר את השנאה והרצח, אני גם בדעה שהסכם אוסלו שווה לכפרות מתחילתו, היות שלא סוכם בו מידית וסופית נושא ירושלים. אך לא לעוד התנחלויות. ויש להורידן עד כמעט שמונים אחוז. סוריא
_new_ הוספת תגובה



הסכם אוסלו שווה לכפרות
אבנר בן בסט (יום שישי, 26/07/2002 שעה 18:58)
בתשובה לסוריא סהארה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא בגלל הנייר והדיו שהשתמשו בו, אלא בגלל האדם שחתמו איתו. ולצערינו אדם זה, ערפאת, מייצר את מרבית הערבים הפלסטינים. מכאן, שכל מה שאנחנו נעשה חד צדדים לא יהיה לו שום ערך במשוואה הדו צדדית עם הרש''פ. מכאן שכל פעולה או אי פעולה שלנו צריכה לבטא רק אינטרסים ישראלים. כי פשוט אין עם מי לעשות שלום.

וכאן האפשרויות התיאורטיות של ישראל הן רחבות, אבל האילוצים המדיניים כיום מגבילים אותן לכיוון של ייצוב קו גבול חד-צדדית על בסיס קו A ו-B, שיכלול את מרבית ההתיישבויות היהודיות ביהודה ושומרון בשטח מדינת ישראל. הקו חייב להיות בעל פריסה הגיונית, עד כמה שפחות פיתולים גיאוגרפיים, וחייב לכלול את גושי ההתנחלויות הגדולים ומזרח ירושלים.

בקו זה נצטרך להמתין עד אשר ההנהגה הפלסטינית תתחלף, הדמוקרטיזציה שם תפרח ותתפתח ונראה ניצנים של רצון לשלום. בינתיים אנחנו נקבע עובדות בשטח שיתחבר לישראל ע''י תשתיות, תנועת אנשים, מסחר, חיים שוטפים. כך תתקבע שליטת ישראל באותם אזורים, ושטחי A וחלק משטח B, בתהליך הבראה יסופחו לירדן, והפלסטינים יתחברו לפלסטינים.
_new_ הוספת תגובה



סוריא: את כל ההתנחלויות,עד צפון תל-אביב?
מוטקה צביאלי (יום שישי, 02/08/2002 שעה 22:42)
בתשובה לסוריא סהארה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם את באמת מאמינה שההתנחלויות הם מכשול לשלום?
_new_ הוספת תגובה



או טו טו . . . ''הפסקת אש''
ישראל בר-ניר (יום שישי, 26/07/2002 שעה 9:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בית החרושת לוקשון (זוכרים את הגששים?) עובד במרץ. המוצר האחרון אותו מציעים לנו ''גוש שלום'', ''בצלם'' ושות' הוא הסיפור איך ש''פעם נוספת הוחמצה ההיזדמנות. הנה או טו טו הפלשתינאים כבר עמדו להודיע על הסכמתם להפסקת אש, וממש ברגע האחרון, בדקה ה 59, באה פעולתה האחרונה של ישראל ומנעה את מימושו של 'חזון הדורות לו חכינו'.''
הבעיה היא רק שהמוצר הזה כבר העלה עובש.
כמה פעמים שמענו את הסיפור הזה בעשר השנים האחרונות? יש להם חוש עיתוי מפותח לערבים. בצורה כזאת או אחרת ''הפסקת האש'' אליה הם תמיד מצליחים ''כמעט'' להגיע מיתרחשת רגע אחד א ח ר י שישראל מגיבה על ההתקפות שלהם. אף פעם אין להם ''טעות'' שכתוצאה ממנה הפסקת האש (אני מדבר על ביצוע ולא על בירבורים) החלה ל פ נ י שישראל נקטה בתגובה. במשך קרוב לשנה אחרי ששרון נכנס למישרד ראש הממשלה ישראל גילתה התאפקות שאף אחד לא האמין ששרון מסוגל לה, וכמעט ולא הגיבה על התקפות חוזרות ונישנות של הערבים. אפילו הזוועה של הדלפינריום עברה מבלי שישראל תנקוט בפעולה כל שהיא. אבל זה משום מה כלל לא הזיז להם, ונושא הפסקת האש לא היה על סדר היום. אז היה להם זמן. זה לא בער. לפתע פיתאום כשבאה תגובה ישראלית, וזה כואב להם, אנחנו שומעים שהם היו ''על הסף של הכרזת (לא ביצוע חס וחלילה!) הפסקת אש''.
מה שהשקרנים של גוש שלום שכחו לספר לנו זה שבמיקרה הנוכחי הפסקת האש עליה דובר היתה ''הפסקת אש בערבון [מאוד] מוגבל''. שבעצם היה מדובר יותר בהפסקת אש במאבקים הפנימיים בינהם מאשר הפסקת אש במילחמה נגד ישראל.
_new_ הוספת תגובה



הסכמה מעשית מלאה
אריה פרלמן (יום שישי, 26/07/2002 שעה 13:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעיקר על החלק של תנופת ההתנחלויות.

אמנם, על הערת-השוליים שלך, לפיה תצטרך ישראל לוותר על חלק מיש''ע תמורת שלום, עוד נתנגח בעוז...

אבל כנראה שלא נזכה לכך בימי חיינו, וכך תישאר המחלוקת לא ''לשם שמיים'' - כי אם בשמיים.

אך פטור בלא-כלום אי אפשר: טוען מר בר-ניר כי ישנם כמה יפי-נפש, אשר שואפים ''לתלות את קולר האשמה על ישראל'', אך שכח לציין גם כי ישנם מספר יפי נפש אשר רוצים ''לתלות את ישראל על הקולר''.

יחי ההבדל הקטן...
_new_ הוספת תגובה



ל''דג המלוח האדום''welcom
רפי אשכנזי (יום שישי, 26/07/2002 שעה 23:28) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לד''ר ישראל בר-ניר ברוך בואך, או שובך הביתה.

איפה היו אנשים חכמים ובהירי מבט כמוך ב 1993?
אז, כל קול היה חשוב באופן קריטי למנוע את האסון המתרגש, אסון של היפנוזה קולקטיבית תחת
'' תהליך אוסלו'', מהלך שהוביל מדינה שלמה למה שקרוי ''חלום השלום''.
למה לא שמענו את משנתך הבהירה והחכמה, שלך ושל רבים אחרים באקדמיה , קולות הנשמעים היום לאחר ש''החרבון'' של אוסלו כבר מעלה עשן ודם לרוב. איפה היו רהוטי המבט הלשון והעט עוד מקודם שנעשו צעדים הרי אסון למדינת ישראל, צעדים שמלחמת לבנון הייתה פיאסקו של נערים לעומתם.

תהליך אוסלו שרבים מצרים עליו היום, נולד בחטא של חוסר יושר האינטלקטואלי.
הרצון בשלום ששרה על יוזמיו ומשותף לכל הציבור בארץ, אינו מספיק בכדי לשלוף פתרונות מהשרוול ולקראם ''תהליך שלום''.
קברניטי התהליך חטאו בעיקר בחוסר הבנה למרכיבי הקונפליקט. תוך גבהות לב ורוח עם חוסר ענווה לרוב, הם התעלמו מעיקר הבעיות והשאירו אותן לסוף בתקווה שהרוח הטובה, הקוקטייל על הדשא אצל הפרזידנט ודעת הקהל ב''עולם'', יעשו את המלאכה.
אין בשום מקום בהסכמי אוסלו איזכור לבעיית הפליטים, פינוי התנחלויות, וירושליים. בעיות אלו הושארו לסוף. במקום לנהל מו''מ על פתרונות ופירוק מוקשים קיימים, הם גילגלו את המוקשים קדימה. כך תחת ''תהליך שלום'', קוקטיילים , ועידות והרבה טיסות ברחבי העולם,
הם ניהלו מערכת רמיה, בעיקר עצמית, שהעסק מיתקדם.
ביום הפירעון אחרי שנגמרו הצעדים בוני האמון, ואחרי 6 שנים של הליכה סחור סחור, הגיע עת הפרעון לתקוות שהופחו אצל הערבים ואז, ואז כמובן שלא היה מה לתת.

עלתה בעיית הפליטים, עלתה בעיית ירושליים, וכמובן שאלת הגבולות והשטח. כל הדיבורים על מדינה פלשתינאית על שטח של כ 7000 קמ''ר לשם פיתרון הבעיה הפלשתינאית {בעיה בת 3-4 מיליון תושבים בשטח ועוד כ 2 מיליון בפזורה}הם עלבון לאנטיליגנציה של הערבים וגם עלבון לנו שמאכילים אותנו בשטות כזאת. השטח המוצע לפלשתינאים של ''הגדה'' ועזה, כולו ,ללא הפשרה הטריטוריאלית שאפילו היונים מטיפים לה, הוא כ 7000 קמ''ר , כשטח הגליל העמקים והשרון.
וזאת הצעה למדינה עם עתיד!. קבלת הרעיון למדינת מיקרו כזאת היא יצירת נפץ לעתיד הקרוב שיפוצץ את כל המדינה שלנו ואולי את המזרח התיכון כולו. זה שהערבים מסכימים לכך זה מובן אבל למה מסכימים לכך אנחנו, זה בלתי ניתפס.
בעיית הפליטים הערבים, שלא טופלה כלל ב''אוסלו'', היא על פי מה שלמדו אותי כילד, לב הסכסוך. בשנות החמישים ואני כילד בקיבוץ של השומר - הצעיר, למדנו ששימור הפליטים במחנות והנצחת הבעיה, הוא נשק בידי מדינות ערב להמשך המלחמה כנגד ישראל. רק יותר מאוחר הומצא השם ''פליטים פלשתינים'' לערבים שעזבו את הארץ ב 1948. מאז, 54 שנים שום דבר לא השתנה. מה שהשתנה הוא נכונותנו כעם להיכנס לספין של אשליות עצמיות, אשליות שנזרות לאוויר ע''י כל מיני פסאודואינטלקטואלים, והם תמיד מיפי הבלורית והבלייזר.

לא יעזרו הלהטוטים, רק עבודה קשה, הרבה זעה ואמונה בדרכנו , יבטיחו לנו את העתיד.
_new_ הוספת תגובה



רפי:מה שהעלית זה רק חלק מהבעיה
מוטקה צביאלי (שבת, 03/08/2002 שעה 1:12)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החלק השני הוא נאיביות טאקטית ואסטרטגית. אם אתה זוכר אחרי ''ששת הימים'' את הילדים הערביים שהיו מכניסים את הידים מלאות העפרונות או מחברות או מחדדים לתוך חלון המכונית העומדת ברמזור וצועקים 5 בלירה, 10 בלירה וכדו'. ה''ילדים'' האלו צריכים להיות היום בני 40 או קצת יותר. אולי ח''כ ברכה, עאזמי באשארה ואחמאד טיבי צמחו מהם. אני זוכר המון דברים מאז. כמו כולם,חשבנו שהם ''אהבלים''.. לא למדנו איך להתנהג עם עצמנו ומכל שכן איך להתנהג כעם עם ריבונות על שטחים משוחררים, התנהגנו כמו עם כובש על שטחים כבושים ומכאן כל התסבוכת. האידיוט ההוא שטבע את המבטע הלשונית''השטחים הכבושים'' ,כמו הרבה ''בעלי חזון ומנהיגות''. כן, מון ג'נראל מואיז דיין ע''ה אחד מהם, כמו המעטים האחרים עם טקטיקה טובה לא ידעו ולא העריכו את גודל השעה. (גם אורי מילשטיין יסכים עם זה) העולם חיכה, ה''גוים'' לא האמינו שנה עם ישראל קם לתחיה, לא איזו הצהרה של מדינה על טריטוריה שנויה במחלוקת, אלא חזרה להר הבית ,למרכז הדתות :בית תפילה יקרא לכל העמים''. הם הרגישו,כמו שהרבה נוצרים מרגישים היום, את גודל השעה. ומה קרה? אנחנו לא רק שאכזבנו אותם (נו,מילא ,כמה פעמים הם אכזבו אותנו ..לצערנו) אבל אנחנו אכזבנו את עצמנו. היסוסים,גיהוקים,פיהוקים והתמתחויות, התחכמויות, חדודי לשון פוליטיים, שפה דפלומאטית, הפכפכות, אי ביטחון בעצם השליחות..והנה. את פרותיהם של אלה אנו קוצרים היום.אבל..לא אבדה תקותנו.
_new_ הוספת תגובה



ישראל: בויכוחים לא מתבזבזת אנרגיה אלא נוצרת
אורי מילשטיין (שבת, 27/07/2002 שעה 20:09) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנרגיה. המתווכח מבהיר, קודם כל לעצמו, את עמדותיו ואת פרשנותו על המציאות. אם בויכוחים היתה מתבזבזת אנרגיה לא הייתי מקדיש שנייה אחת לפרסם בפורום זה את תפיסתי על הוויית הצבא והמלחמה ולהתווכח עם מגיבים שהוא לעתים ויכוח בין חרשים.
_new_ הוספת תגובה



אורי, אתה צודק כאשר
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 28/07/2002 שעה 0:34)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נושא הוויכוח הוא רלוונטי. אבל כאשר אין כל קשר זה ביזבוז זמן ואנרגיה.
אנחנו יכולים לנהל וויכוח איך להתמודד עם הבעיה של האסטרואיד שעומד או לא עומד לפגוע בכדור הארץ בעוד 20 שנה. אבל אם נעשה את זה בהקשר לסיכסוך הישראלי ערבי, זה לא יתרום הרבה (בלשון המעטה).
_new_ הוספת תגובה



ישראל, במערכת שבה כל דבר קשור לכל דבר ומושפע
אורי מילשטיין (יום ראשון, 28/07/2002 שעה 6:42)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מכל דבר, אין ויכוח לא לרוונטי, בהגדרה, אף שלעתים אין מבינים את הרלוונטיות.

הרלוונטיות היא עצם קיום הויכוח.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי