פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
נתניהו והטעויוט
רועי רז (יום שני, 27/09/2010 שעה 11:00)


נתניהו והטעויוט

רועי רז



בעוד מספר שעות לא רב תסתיים תקופת ההמתנה מורטת העצבים למועד פקיעת הקפאת הבנייה. לאורך השבועות האחרונים מחכה העולם כולו בציפייה דרוכה למשמע קול מנהיגותי מירושלים, סמכותי, החלטי ומחויב לתהליך שהחל זה מכבר, ממתינים לשווא. בנימין נתניהו אשף התקשורת, דמות ציבורית ססגונית וחדת לשון בעברה, הפכה למי שקפאה שד ובחודשים האחרונים אף נעה בצלליה של הפוליטיקה המקומית והאזורית.

בעידן בו נדרשת החלטה פטאלית וברורה, ''זמן של מנהיגים'' יצוטטו העיתונים, לא טובל ידיו ראש הממשלה בקלחת הלוהטת, אלא שולח את פקידי העל, עושי דברו כאהוד ברק ועורך הדין יצחק מולכו בכדי לנהל את התהליך שיכתיב את עתיד המזרח התיכון ההפכפך. לא די בהצהרות פומביות ולחיצות ידיים מנומסות, זהו זמן להוכיח יכולת שכנוע, לסחוף ולהשפיע, קרקע פורייה בכדי להיזכר מעל דפי ההיסטוריה, אך קול דממה דקה נשמע.

ראש הממשלה ממאן לקרוא את המציאות נכוחה, כאשר עמיתיו למשא ומתן כבר חשים על בשרם את חרב כשלון השיחות מתקרבת. ראש הרשות אבו מאזן מרגיש מיום ליום את טבעת החמאס מתהדקת, גם בגדה המערבית, הארגון הפנאטי מגייס פעילים בשטח השיפוט הלגיטימי של אבו מאזן ומכין את הקרקע ליום קריאה.

בשונה מהמציאות הפוליטית בישראל, זו אשר מסתפקת במנהיג שהולך ומצטלם כמו מנהיג אך נכשל בלשונו והתנהלותו, ברשות הפלסטינית נמדד אבו מאזן במעשיו. לא מעט גבות יורמו למשמע הקביעה כי בממסד הפוליטי, בתקשורת, וברחוב הפלסטיני קיימת ביקורת עצמית נוקבת וחריפה בהרבה מאשר בישראל, ואבו מאזן במרכזה. טענות רבות בנוגע לפשרנותו בנושא הפליטים נשמעת ממגורשי 1948, בהנהגת החמאס ברצועה ובדמשק חובטים בתוקף החוקי של היותו המנהיג הפלסטיני בעוד הם השולטים בפרלמנט, ומעל הכול הפלסטיני הממוצע שמרגיש כי לנעליו של הראיס נכנס אדם בעל המידות הלא נכונות. דווקא עכשיו כשמנהיגותו של אבו מאזן מוטלת בספק רב וממשי, על נתניהו לייצר מערכת יחסים קרובה ומחייבת בינו לבין הנשיא הפלסטיני, כזו שתזכיר את יחסי יצחק רבין ועבדאללה מלך ירדן, שתשים קץ לסכסוך ותביא לרווחה אזורית.

גם המתווך האמריקני ממתין, עמוס תקוות וחלומות שלא יתגשמו במשול נתניהו בכיפה בירושלים. לדבריו הוא עדיין מאמין שמנהיגים מחויבים עתידים לפתור גם את הסכסוך המדמם הזה. טירון או לא, על נחישותו של אובאמה להקדיש את מיטב משאבי הממשל בוושינגטון לצורכי התהליך, אין חולקים. הוא שולח את מזכירת המדינה, הילארי לקלינטון להתרוצץ במסעות דילוגים בין ירושלים ורמאללה. ג'ורג' מיטשל שליחו המעוטר של הנשיא לאזורנו מכיר בעל פה את קו ירושלים והגדה המערבית, אנשי קונגרס, סנאטורים וכן העומד בראשם סגן הנשיא ג'ו ביידן כבר ביקרו בישראל, אך האחרון זכה להכרת תודה בדמות מקלחת צוננין של התנשאות ישראלית טיפוסית.

את סיוע העתק בדמות 3 מיליארדי דולרים, מעביר הנשיא אובאמה לישראל, ומזמין באופן טבעי את המפלגה הרפובליקנית לחבוט בו ללא רחם, שכן ארצות הברית מצויה במשבר הכלכלי הגדול וכנראה המתמשך ביותר מאז השפל הגדול. בשונה מנתניהו, משלם הנשיא אובאמה מחיר כבד על כך שלשיטת מבקריו הוא משחית את זמנו בטיפול בעיות הרחוקות גיאוגרפית, אך גם מליבו וכיסו של האזרח האמריקני הממוצע. הבחירות המתקרבות בקונגרס, העלולות להכריע את יכולתו של אובאמה לגייס את בית הנבחרים להחלטות שיקבל, הופכות את תוצאת המשא ומתן הנוכחי למשמעותיות בהשפעה על דעת הקהל בארצות הברית. אובאמה זקוק להישג שיבהיר לכולם שהוא איננו בלון של אויר חם של הבטחות שלא יקוימו, ולכן מפציר בצדדים להבין את גודל השעה ההיסטורית ולפעול בהתאם, אך מירושלים אין קול ואין עונה.

ובינתיים דבק בחוסר מעש מתמשך המנהיג הישראלי לכתת רגליו. במידה ותכשלנה השיחות תועבר האשמה לאחר כבוד על כתפי הפרטנר והמתווך, והטיעון השחוק לפיו ההקפאה הייתה חסרת תקדים ורק הקשיחה את עמדות הצד השני תפומפם חזור ושנה במדיה הישראלית. במידה והשיחות יגיעו למבוי סתום ויכשלו, יכרסמו דוברי נתניהו במעמדו של הנשיא אובאמה כמתווך יעיל והוגן, שכן במידה והיה פועל בצורה סימטרית, גם הפלסטינים היו מבינים את חלקם בכישלון. המדינות הערביות המתווכות בתהליך תקבלנה סטירת לחי מצלצלת ומתנגדיהן הפונדמנטליסטיים לרוב יקבלו נקודת זכות נוספת.

נהמות הדחפורים יחלו להישמע, באפרת, בעלי, בקרית אריה. קולות האלימות והתסכול רוגשים לאורכה ולרוחבה של הגדה המערבית הכבושה, זמנו של אבו מאזן הולך וקצר, כמוהו של אובאמה, טרם זמנם, ככה סתם. מעל כולם מחייך לו נתניהו, אולי תושמע מעט ביקורת, וגם מעט קריאות חלושות משמאל, אך בתוגת הכישלון עוד עלול להתרחב מעגל השכול.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מהי הפשרנות של אבו-מאזן בנושא הפליטים?
ע.צופיה (יום שלישי, 28/09/2010 שעה 6:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ההקפאה המיותרת תמה
איתן אדיר (יום שלישי, 28/09/2010 שעה 21:09) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

• ישראל חזרה לשפיות. שום מדינה לא מתנדבת להטיל סנקציות על עצמה כדי לשכנע אחרים להטיל סנקציות גם הם. אם מישהו רוצה להטיל סנקציות על ישראל, הוא מתבקש לעשות זאת מיוזמתו ועל אחריותו אבל שלא ייערב את ישראל!
• העולם לא חיכה ב'המתנה מורטת העצבים למועד פקיעת הקפאת הבנייה'. מאיפה הקרצת את זה?
רוב אזרחי העולם אפילו לא יודעים על מה אתה מדדבר (כותב)!
• מי קבע שאנחנו נמצאים כיום ''בעידן בו נדרשת החלטה פטאלית וברורה'' ?
זה ממש לא מסתדר עם מה שקורה בשטח.
הצעת אובמה להקפאת ההתנחלויות היתה טעות, הסכמת נתניהו להקפאה, גם אם לזמן מוגבל, גם היא היתה טעות. אבל אם עושים טעות זה לא אומר שלא צריך לתקן אותה, גם אם היא עולה במשהו, כמו הפסקת השיחות שלא התחילו בכלל.
• ראש הממשלה קורא את המציאות טוב מאיתנו. לפחות הוא קורא יותר מאשר אנחנו, האזרחים התמימים קוראים במציאות. יש דפים שלמים שאתה ואני לא קרואים, למרות שכנראה כל אחד מאיתנו חושב שהוא יודע יותר וצודק יותר.
אף אחד 'מעמיתיו למשא ומתן' לא חש בעל בשרו את חרב הכשלון, כי כולם דיברו על סיכוי גבוה לכשלון, בעיקר בשל העמדות שמציגים הפלסטינים.
• אם אתה מכיר בעובדה שראש ממשלת רמאללה ''מרגיש בטבעת החמאס המתהדקת, גם בגדה המערבית, הארגון הפנאטי מגייס פעילים בשטח השיפוט הלגיטימי של אבו מאזן'' ומסביר לנו עד כמה אבו מאזן חלש, לא מייצג אפילו לא את הרש''פ וש''לנעליו של הראיס נכנס אדם בעל המידות הלא נכונות'', אז למה שישראל בכלל תיכנס איתו לשיחות ותחתום איתו על הסכמים שלא יבטיחו לנו דבר?
• למה ''דווקא עכשיו כשמנהיגותו של אבו מאזן מוטלת בספק רב וממשי, על נתניהו לייצר מערכת יחסים קרובה ומחייבת בינו לבין הנשיא הפלסטיני'', למה אתה דורש מנתניהו להתערב בפוליטיקה הפלסטינית הפנימית? למה שישראל תנהג בחוסר אחריות ותוותר על נכסיה ועל יתרונה הביטחוני לטובת שלטון החמאס שיגיע בסופו של דבר גם ליו''ש?
• לא זכור לי שום דבר על ''יחסי יצחק רבין ועבדאללה מלך ירדן''. אתה מוכן לרענן את זיכרוני?
• רצונה העמוק של ארה''ב להיות מעורבת בפתרון הסכסוך אינה הדבר המכריע ביותר מבחינת ישראל בבואה להגדיר את מטרותיה בהסדר סופי עם הפלסטינים ובדרך הנכונה להשיג את מקסימום הדרישות. עם כל הכבוד לאמריקה, מי שמנהל את מדיניות ישראל ואחראי לביטחונה הלאומי היא ממשלת ישראל בלבד. אני מציע לך לא לשכוח את זה. אמריקה יכולה לטעות, אבל מי שנשארים חשופים לטרור הפלסטיני זה אנחנו ולא הם. כדי שתיקח את זה לתשומת ליבך.
• ''אובאמה זקוק להישג שיבהיר לכולם שהוא איננו בלון של אויר חם של הבטחות שלא יקוימו, ולכן מפציר בצדדים להבין את גודל השעה ההיסטורית'' – כאן אתה מרחיק מאוד בחוסר אחריותך ומבקש מישראל שתשלם בנכסים מדיניים ובדם אזרחיה על גחמותיו הפוליטיות של נשיא אמריקאי די כושל, יש כבר להכיר בכך. הבחירות בנובמבר מאלצות את אובמה למתן את עמדותיו על ישראל, כפי שהוא חשף בנאומו בסוף שבוע שעבר באו''ם. מה יקרה אחרי הבחירות? נראה, לפי כוחו בפועל של אובמה שהוא נחלש מאוד במפלגתו וכל הנציגים הדמוקרטיים בבחירות מביאים עמדות מנוגדות לעמדות אובמה והם תופסים ממנו מרחק. אני מעריך שההתנהגות הזאת כנה ומשקפת מציאות ולא תרגיל בחירות בלבד. אל תשכח שבעוד שנתיים יש בחירות נוספות, כולל לנשיאות. גם כוחה של המפלגה הדמוקרטית נחלש וההערכות מדברות על התחזקות הרפובליקנים ורוב בבית בנבחרים אולי גם בסנאט בבחירות הקרובות.
• הסיוע הביטחוני של ארה''ב לישראל מקובל על רוב עצום של חברי הקונגרס וחברי הסנאט. רק השבוע פרסמו 89 חברי סנאט! פניה לנשיא בתמיכה איתנה בישראל בעניין חידוש הבניה בשטחים ודרישה לאבו מאזן שלא ינטוש את השיחות כשם שישראל לא נטשה אותם כשהטרור ממשיך. גם הממסד הביטחוני האמריקאי תומך בתמיכה בישראל ובקשרים הקרובים מאוד איתה. לא רק ישראל נהנית מקשרים אלה, אלא גם ארה''ב נהנית ביותר, והדבר מוצנע ולא מדברים עליו. אבל החגיגה על ''3 מיליארד דולר'' (שהם בעצם רק 2.7 מיליארד דולר) עושה טוב בעיניים של שונאי ישראל, והם חושבים שרק הזכרת הדבר תוריד את ישראל לקרשים.
נהמות הטרקטורים נשמעו מבוקר יום שני השבוע ולא היו שום ''קולות של אלימות ותסכול רוגשים לאורכה ולרוחבה של הגדה המערבית הכבושה''. לא קולות ולא כבושה. המתנחלים דווקא פועלים לפי החוק, פועלים בצנעה, הם מבינים שראוי לחדש את הבניה במדורג ובלי רעשים מיותרים.
• השכול לא מותנה בתהליך חידוש הבניה. הפלסטינים פועלים להרוס את ישראל בטרור משולב בתהליך מדיני. החמאס לא הפסיק מעולם את הטרור, אש''פ מדבר בשני קולות: קול שלום וקול טרור. מעניין שחלק מגדודי אל-אקצא של אבו מאזן ממשיכים בקו הטרור מעזה. אבל כנראה שזה לא מעניין את אובמה וסרקוזי.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי