פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עקדת יצחק
אברהם בן-עזרא (יום שישי, 01/10/2010 שעה 8:00)


עקדת יצחק

ד''ר אינג' אברהם בן-עזרא



מחבר המאמר כתב את הספר ''אמר אברהם המחבר'' (על הראב''ע), בהוצאת אקדמון.
פירוש הגיוני של הראב''ע לעקדת יצחק משחרר את המאמין מהצורך להתמודד עם שאלות תמוהות שאינן נפתרות על פי פירושים אחרים. פירושו של הראב''ע תואם להפליא את הטכסט התנ''כי.

• • •

הסיפור המקראי בדבר עקדת יצחק מעורר כמה תמיהות והפרשנות המסורתית הרווחת – אך מגדילה את התמיהות הללו.

להלן העובדות:

האלוהים דיבר אל אברהם ולא דיבר אל יצחק.

יצחק שאל את אביו – הִנֵּה הָאֵשׁ וְהָעֵצִים, וְאַיֵּה הַשֶּׂה, לְעֹלָה? – שכן, ראה יצחק את האש, את העצים ואת המאכלת שאביו הכין מבעוד מועד, ויש להניח כי כבר ליווה אותו בעבר באירועים של הקרבת קורבנות; את העולה – לא ראה, וסבר, שמא שכח האב את הכנת השה לעולה.

האב עונה: אֱלֹהִים יִרְאֶה-לּוֹ הַשֶּׂה לְעֹלָה, בְּנִי, ולא – כפי שמפרשים אחרים – ''אלוהים יראה לו השה, ואם לא – אתה הוא העולה'' כפי שכמה מפרשים, כדי להכהות את חדות האירוע ולעדן את הדראמה שהתחוללה.

לפי חז''ל, יצחק היה בן 37 בעת העקדה.

השאלות המתעוררות:
  1. הכיצד אדם בן 37 – שואל בתמימות ''איה השה לעולה'' ומסתפק בהסבר-לא-הסבר, בעניין כה מהותי? ולא, עוד אלא שאותו אדם הוא אבי האומה, שהתחנך למצוות אצל מי אשר התווכח עם האלוהים על אודות מניין הצדיקים בעיר החטאים סדום!
  2. אם אכן יצחק הסכים להישחט – האומנם הסתפק לשם כך בדבר אביו, מבלי שה' דיבר אליו וציווהו לעשות זאת?!
  3. אם התורה באה ללמדנו כי יצחק היה צדיק תמים והבין כי הוא עולה לעולה ומקדש את השם – מדוע כל הכתרים בעניין העקדה נקשרו לראשו של אברהם? אכן, רבנו בחיי נכנס לעובי קורה זו, ומגיע למסקנה כי במצב המתואר, בו יצחק הולך להישחט בדעה צלולה ומתוך קבלת דברי אביו שקיבל דברים מאת השכינה, דרגתו של האב (אברהם) גדולה מדרגתו של הבן (יצחק), דבר שבמחלוקת, אך מכאן ועד לנתינת מלוא הזכויות במצווה זו לאברהם, תוך הזנחת הנעקד – רבה הדרך.

• • •

רובם של מפרשי המסורה מכוונים כי נאמין בכך שיצחק הלך שבי אחרי אביו הנביא, והיה מודע למה שהיה אמור להתרחש ואף עשה זאת בשמחה. פרשנות רווחת זו – הייתה לי קשה ובלתי סבירה בעליל.

ומה אומר על כך הראב''ע, (רבי אברהם אבן עזרא), בפירושו לתורה?

הפסוקים מהתורה הנם מפרשת וירא ספר בראשית פרק כ''ב, פסוקים א' עד י''ט.

להלן דברי הראב''ע:
ביום השלישי. שיצא מבאר שבע. יש אומרים איך אמר אברהם ונשובה. ואחרים ענו כי היה בדעתו להביא עצמותיו. ואברהם דחם בדברים, כדי שלא יסורו עד שובו, ושלא ירגיש יצחק ויברח. ורבותינו זיכרונם לברכה אמרו שהיה יצחק כאשר נעקד בן שלושים ושבע שנים. ואם דברי קבלה נקבל, ומדרך סברא אין זה נכון. שהיה ראוי שתהיה צדקת יצחק גלויה, ויהיה שכרו כפול משכר אביו שמסר עצמו ברצונו לשחיטה. ואין בכתוב מאומה על יצחק. ואחרים אמרו שהיה בן חמש שנים. גם זה לא יתכן, בעבור שנשא עצי העולה. והקרוב אל הדעת שהיה קרוב לי''ג שנים, והכריחו אביו ועקדו שלא ברצונו. והעד שהסתיר הסוד ממנו, ואמר אלוהים יראה לו השה. כי אילו אמר לו אתה העולה, יתכן שיברח.
פירושו של הראב''ע לעקדה פותר את כל הצורך לסבור כי יצחק פעל בניגוד לטבע האדם וליצרו, ואילו לגבי אברהם – הוא הרי שמע את דבר ה'. אין אנו יודעים כיצד שמע אברהם את דבר ה', ואנו לא שומעים, רק ידוע לנו כי אין דין אחד לשומע דבר ה' ולשומע דברי בשר ודם.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי