פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_6231

התיקון לחוק האזרחות - עוד נדבך בייהוד מדינת ישראל
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (שבת, 09/10/2010 שעה 12:00)


התיקון לחוק האזרחות - עוד נדבך בייהוד מדינת ישראל

ע. צופיה



ראש הממשלה, בנימין נתניהו מתכוון בימים אלו להביא לאישור הממשלה, תיקון לחוק האזרחות שיחייב כל אדם הרוצה לקבל אזרחות ישראלית להישבע אמונים למדינת ישראל כמדינה יהודית. לגבי ההמשך למילה ''יהודית'' יש הצעות שונות. דמוקרטית, ברוח מגילת העצמאות ועוד.
התיקון הזה נדרש על ידי מפלגת ''ישראל ביתנו'' בראשות שר החוץ, אביגדור ליברמן, במסגרת המו''מ הקואליציוני להקמת המשלה וכלול בהסכם הקואליציוני שכמובן חתמו עליו כל מפלגות הקואליציה, לרבות מפלגת העבודה.

השאלה מעוררת הסקרנות היא מדוע דווקא עכשיו ראש הממשלה מצא לנכון להביא את התיקון לאישור? רוב הפרשנים קושרים זאת לאפשרות שהקפאת ההתנחלויות ביו''ש תוארך ודרושה הסכמת מפלגת ''ישראל ביתנו'' לכך.
יתכן שזו הסיבה. אך, אני חושב שהסיבה שונה.

במדינת ישראל, מיום היווסדה, היה תמיד רוב מסיבי (75-80%) של אזרחים יהודים. לאיש בעולם לא היה ספק שמדינת ישראל היא מדינה יהודית שמתנהלת לפי מסורת יהודית וסמלי המדינה (מגן-דוד, מנורת 8 הקנים, כחול-לבן ועוד) הם סמלים יהודיים עתיקים ומובהקים.
אם היו שואלים את תושבי העולם מהי מדינת ישראל, רובם המכריע היה אומר: מדינה יהודית!.

אך בשנים האחרונות אנו שומעים יותר ויותר וביתר שאת את האמירה כי מדינת ישראל אינה בהכרח מדינה יהודית. מי שמשמיע טיעון זה ומפיץ אותו, בעיקר בעת האחרונה, הם שותפינו העתידים לשלום - הפלשתינאים. רק לפני כשבוע קראנו כי מר פיאד, ראש ממשלת הרשות הפלשתינאית, נטש ישיבה חשובה באו''ם בגלל שנתקבל הנוסח '' שתי מדינות לשתי עמים'' ולא הנוסח שהוצע על ידו ''שתי מדינות''.

מניסיון העבר למדנו כי מסע תקשורתי, כפי שמנהלים הפלשתינאים, בנושא זיהוי, או אי-זיהוי, מדינת ישראל כמדינת העם היהודי עשוי לשאת פרי ולאט-לאט, יותר ויותר, גופים ומדינות יאמצו טיעון זה. לכן עלינו להבהיר באופן שאין לגביו ספק וערעור כי מדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי. וזוהי, לטעמי, הסיבה העיקרית, אם לא היחידה,ליזמת ראש הממשלה לתיקון המוצע בחוק האזרחות.

התיקון המוצע פוטר את כל היהודים מהצורך להישבע אמונים למדינת ישראל, הוא פוטר את כל האזרחים הנוכחים, ללא הבדל דת או גזע, וכן צאצאיהם בעתיד מהצורך להישבע אמונים. אם כך, על מי יהיה להישבע? על כל אותם אנשים שאינם יהודים ורוצים לקבל אזרחות ישראלית.

אנשים אלו מורכבים מ-‏3 קבוצות עיקריות.
א. אנשים הרוצים להינשא ליהודי או יהודיה ורוצים לחיות עימם בארץ.

ב. אנשים (בעיקר פלשתינאים) הרוצים להינשא לפלשתינאים או פלשתינאיות, תושבי ואזרחי מדינת ישראל ולהישאר לחיות איתם בארץ.

ג. אנשים שיהדותם במחלוקת ורוצים לחיות בארץ, כיהודים. מדובר בעיקר בתושבי מזרח אירופה וחבר העמים הסובייטי לשעבר.
לפי המידע הקיים מדובר במאות אנשים בלבד בשנה, מספר אפסי לעומת כמות המסתננים ללא היתר לארץ. ובכלל, מה כל-כך נורא בהבעת נאמנות למדינה שאורח החים בה הוא יהודי לכל דבר ועניין?

המתנגדים מתחלקים לשניים.
קבוצה די חזקה בהמולה הציבורית שהיא מקימה, אך שולית בכמותה, הנמנית על מה שמכונה ''שמאל-קיצוני''. האנשים הללו שוטמים את מר ליברמן, מתנגדים לכל דבר שמר נתניהו יוזם ואוהדים את הרעיון של ''מדינת כל אזרחיה''. למושג הזה אין הסבר ברור מההיבט החיובי, אך יש לו אמירה ברורה מההיבט השלילי: מדינת ישראל אינה מדינה יהודית!

הקבוצה השנייה היא הפלשתינאים תושבי ואזרחי מדינת ישראל. למרות שהתיקון אינו נוגע אליהם כלל, אזרחותם הישראלית מובטחת להם ולצאצאיהם לדורי-דורות, בכל זאת מנהיגיהם מביעים התנגדות נמרצת.
והסיבה ברורה: התיקון חוסם כליל את ''רעיון השיבה'', דהיינו: שיבתם של מאות אלפים או אפילו מיליונים של פלשתינאים (או צאצאיהם) שנמלטו או גורשו במלחמת העצמאות בשנת 1948.

זה בעצם מחזיר אותנו ללב העניין. ההתנגדות הפלשתינאית להגדרת מדינת ישראל כמדינה יהודית משאירה על כנה את דרישתם למימוש ''רעיון השיבה'' בתחומי מדינת ישראל ופותרת את הפלשתינאים החיים ביו''ש ורצועת עזה מהצורך להתמודד מעשית עם בעיה זו. התיקון המוצע לחוק האזרחות דוחה בריש גלי ההשתעשעות ברעיון הזה. זהו עוד נדבך במכלול חוקי מדינת ישראל שמגדיר אותה כמדינת העם היהודי.

השבוע יכולנו לשמוע את קנצלרית גרמניה פונה לתושבי גרמניה המוסלמים ומבהירה להם היטב כי מי שהחליט לחיות בגרמניה חייב לקבל על עצמו את חוקי גרמניה, את אורח החיים הגרמני ואת התרבות הגרמנית ששורשיה נעוצים במקורות נוצריים ויהודים (...ולכן אין לחוקי השריעה מקום בגרמניה).

מדוע מה שברור כל כך לגרמנים (כמשל) חייב להיות מוטל בספק בישראל?

כולנו באנו ארצה בכדי לחיות במדינה יהודית. מי שאורח החיים היהודי לא כל-כך היה אכפת לו מצא את עצמו בצפון אמריקה, באוסטרליה ובמקומות נוספים. לכן אלו שנשארו בארץ חייבים לשמור, הייתי אומר,כמעט בכל מחיר, על רוב יהודי מסיבי בכדי שלא יעלה על הדעת להטיל ספק ביהדותה של המדינה.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.