פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מעט על דרום אפריקה, הנאצים, והשאר
יורם המזרחי (יום ראשון, 28/07/2002 שעה 14:30)


מעט על דרום אפריקה, הנאצים, והשאר


יורם המזרחי






כמי שמתנגד להשוואת ישראל, או כל מדינה אחרת, עם גרמניה הנאצית, אני מתנגד גם להשוואה כוללנית של ישראל עם דרום אפריקה בעידן האפרטהייד.....
דעתי היא שאין דומה בין מצב שלילי אחד לשני ובין מציאות חברתית פוליטית לרעותה, אפילו כשהן דומות לכאורה..... גרמניה הנאצית היתה'' ייחודית'' בתרגום זוועה רעיונית למעשים שאין להם אח ורע, ודרום אפריקה לא היתה ייחודית במשטר העריץ שהקימה, לבסס עצמה ''כמדינה לבנה''

בשנות השישים הזדמנתי לצפון-אמריקה, שם ראיתי, במו עיני ,את קץ האפרטהייד- האמריקאי, שדמה מאד למשטר הדרום-אפריקאי ובכל זאת לא היה כמותו. ובשנות השבעים והשמונים הזדמנתי לדרום-אפריקה.
פעם נשלחתי למדינה ההיא כקצין צ.ה.ל, שאז הכרתי פן אחד של המדינה - הפן הצבאי, כולל היכרות עם גדודי שחורים, בושמנים או צבעוניים/קאלרד'ס והודים, שלהפתעתי שרתו את המדינה שהיפלתה אותם בכל תחום, ובמקרים רבים לחמו באומץ עילאי נגד יריבים שחורים..... אנשי מחתרות ותנועות שחרור, שלשמחתי הצליחו להשתחרר מעול האפרטהייד או הקולוניאליזם.
בעוונותי הכרתי את מי שהנהיג את ארגון ''האוניטא'' של אנגולה, מנהיג שחור, שאיבתו לשחורים בעלי דעה אחרת עברה את גבולות השנאה וחרגה לתחום הכפייתי, שלא היה מבייש אחדים מצרכני הפורום.



אחר כך חזרתי לדרום-אפריקה כעיתונאי, סופר ''הארץ'' ורשות השידור בדרום אפריקה והיבשת, משרה שלא התקיימה הרבה זמן מפני שדיווחתי על האפרטהייד, על זוועות פרבר סאווטו ועל כלא רובין-איילנד שם הוחזק נלסון מנדלה.
הדרום-אפריקאים ביקשו ''בתקיפות'' שאעזוב, בקשה שמילאתי בשמחה. כל זה אחרי שרעייתי וילדי עזבו לפני, מפני שסירבו להתגורר במקום בו מנדים אדם בגלל גוון עורו.

האפרטהייד, כך למדתי, הוא המצאה נבזית,שמקורה בצפון-אמריקה, וחלקים אחרים שלה הועתקו מהקנדים ודרך טיפולם בילידים האינדיאנים ועוד יותר ממעשי הבריטים, ההולנדים, הפורטוגזים, הבלגים והצרפתים-שניהלו משטרי קולוניאליזם עם מידה משתנה של הפרדה/אפרטהייד לפי שיטתם.
לא אחת שמעתי מכרים דרום-אפריקאים, תמהים על הביקורת שהטחתי בהם ונעלבו מפני שלתומם האמינו ''שדרום אפריקה וישראל זהות''.... בעצמי נפלתי, יותר מפעם, לפח הזה. אך בראיה לאחור, ללא מגע ישיר עם קרבנות האפרטהייד וחסידיו כאחד -.אינני יכול לקבל בקלות השוואה בין מדינת ישראל למדינה ההיא...



ההבדל המהותי הבולט קשור לשאלה ''מאיזה צד רואים את הפלסתינאי?'' האם הכוונה היא לערבים אזרחי ישראל, או לאזרחי פלסתין שלפני כן היו אזרחי ירדן? שכן אם מציירים השוואה בין ערבי ישראלי לשחורים בעידן האפרטהייד-אין להשוואה רגליים לעמוד עליהן..... אינני מקנא בערבי ישראלי, בעיקר מבחינת ההדמיה החברתית העויינת, אך אין לי צל של ספק שלערבי הזה יש זכויות ובעיקר קול- הנשמע היטב, בין אם בכנסת, בארגוני סטודנטים, בבתי המשפט ובכל מקום אחר בו ''מתחוללת ישראל''.... לא כזה היה מצב השחורים באפרטהייד.

אם כוונת ההשוואה היא לפלסתינאים החיים במה שמכנים ''השטחים'', הרי שגם כאן אין מקום להשוואה ההחלטית עם דרום-אפריקה..... מקובל עלי שהפלסתינאים, או מרביתם, חיים במצב מלחמה תחת כיבוש הגורם עוולות אין ספור, אך בשום פנים ואופן אינם דומים ליושבי סוואטו או אחרים מסוגם..... מי שינסה להשוות בין הפלסתינאים, על נציגיהם, ארגוניהם, המבנה החברתי והכלכלי שלהם ובפרט וצורת המאבק שהם מנהלים נגד ישראל, עם השחורים בדרום אפריקה הפרדנית - חוטא לאמת. אלא אם השימוש בהשוואה נעשה מטעמי נוחיות רטורית, חוסר ידיעה ולפעמים רשעות לשמה.

האמת היא שההשוואה גורמת עוול לרש''פ, שבשום פנים ואופן אינה גוף חסר זכויות, או גוף לא חמוש, ההיפך הוא הנכון.....
לא זכור לי שדובר על הפלסתינאים כקרבנות אפרטהייד, כשאלה היו אזרחי ירדן, ולא אחת חשו את נחת זרועם של השליטים ההאשמיים... או שמישהו העז להשוות בין אוכלוסיית רצועת עזה ויחס המצרים אליהם -עם האפרטהייד..... מצרים, כידוע, החזיקה את רצועת עזה בתנאי הסגר ואפליה מוחלטת, אלא שאז, עד 1967, טרם קמו די פעילים פלסתינאים להתריס נגד מצרים שגזלה את חירותם וזכויותיהם. ומי שעשה זאת, לפחות ברצועת עזה, מצא עצמו מאחורי גדרות כלא.



אני מסכים שאת הרעה החולה של הכיבוש יש לחסל ומהר, שצ.ה.ל נגרר למצבי עימות המטילים בו דופי, שיש להקים ומהר מדינה פלסתינאית, כולל בתחומה של ירדן, אלא שבאותה מידה אני תמה על ''עושי ההשוואות'', שלדעתי חוטאים קודם כל ל...פלסתינאים.
ככל שקוראים בפורום, כך הולכת רשימת הטעויות ומתארכת.... כותב אחד עושה למשל השוואה בין מצב למצב וכותב בין השאר על סיוע מדינות ''אחיות'' למאבק הפלסתינאי וטוען שלא כך היה המצב במקרים ''דומים'' . זו טעות, מכוון שהשחורים שלחמו נגד האפרטהייד, נעזרו במדינות השכנות, גם אם אלה לא יצאו למלחמה גלויה עם פרטוריה
.טעות אחרת היא בעניין הגדרת הגזע...... אינני בטוח שבין הקוראים יש רבים שעברו,כמוני, את החוויה הדרום אפריקאית המשפילה של ''הוכחת גזע''........ מסמך גזעני המזכיר, להבדיל, תעודות יוחסין של כלב .... או מי שעבר את החוויה של ''לבן בעור שחור'' כפי שחוו אותה מיליוני בני תערובת דרום אפריקאים, שנקראו מינהלית צבעוניים.
כל אלה ועוד, באים להצביע על מה שכבר טענתי בעבר, שאלה השבויים בדעתם, ממשיכים לצעוק בעיקר ב... אזני עצמם. מפני שאינם משכנעים איש....

אחד הכותבים חשד שדברי ''בכריש השחור'' שעסקו בעיוות אינטלקטואלי, לדעתי, בהשוואת ישראל לגרמניה הנאצית אינם אלא תוצאת התרגשות רגע, מפני שראיתי סרט על השואה....ובכן..... יכול להיות שאני יצור סנטימנטלי, אבל אינני מטומטם... ההערה המייחסת לי רמת ויכוח של מי שצפה בסוחט דמעות מצרי -אינה תופסת אפילו אצל רפה שכל שכמותי......



כמי שקם ועזב את ביתו בישראל לרעות בשדה אחר, קשה מאד להתנצח עם '' חסידים במלאכתם''. אך כיהודי המאמין ביהדותו התרבותית והאתנית, גם בלי לכרוך תפילין או לצום ביום כיפור, אני נעלב בכל פעם שמשווים את ישראל לגרמניה הנאצית ולפעמים ''נסוגים להשוואה אחרת'' עם דרום אפריקה הפרדנית.

צרת הפלסתינאים קשה, אין לקנא בהם ויש לסיים את העוול הנגרם להם, גם למעננו. אך באותה מידה אין להגזים ''במסכנותם'' של הפלסתינאים, שכן לו היתה לשחורים בדרום- אפריקה אלפית ממה שיש לפלסתינאים -עם או בלי ישראל, כי אז היה האפרטהייד נעלם לפני שנים רבות ואולי לא היה מתקיים..... לו היה ליהודים, קרבנות השואה, פרומיל ממה שיש לפלסתינאים כי אז היתה השואה נחסכת.....
הויכוח הניטש כאן הוא מונולוגי מטבעו ולכן אני בוחר לסיים את המונולג שלי ולהציע לא להשתמש בהשוואות שאינן נכונות.
ועוד הערה: המנסה להקיש בפורום, ביחס לעתיד וכבר קובע'' מה יהיה ואיך עשויה ישראל לנהוג בעתיד עם פלסתיניה'' חוטא כלפי עצמו, שכן נבואה ניתנה כידוע ליחידי סגולה ומאז שחרב בית המשפט..... לילדים ושוטים......



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  על משוואות והשוואות  (אלברט שבות) (9 תגובות בפתיל)
  אי אפשר להשוות?  (גדעון ספירו) (3 תגובות בפתיל)
  ליורם: על יסורי המצפון של ישראלים בישראל ובקנדה  (אורי מילשטיין) (8 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי