פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
והרי החדשות
צבי גיל (שבת, 13/11/2010 שעה 9:00)


והרי החדשות

צבי גיל



במהדורת החדשות של רשת ב' ביום ג' ה-‏9 בדצמבר, אלה היו האייטמים של הדיווחים: פרשת האונס בתל אביב, טעון להרג במקום רצח, חשד למעשה רצח, תאונת דרכים עם ילדים, סחיטה ואיומים, בקשה להארכת מעצר ועוד אייטמים שאני לא זוכר. מה שאני כן זוכר שלא הייתה במהדורה ולו ידיעה אחת, שעסקה לא במעשים פליליים בתוך הארץ. חזקה על מערכת החדשות של ''קול ישראל'' שהיא מדווחת בצורה מעודכנת מאוד את החדשות שמגיעות אליה מן הכתבים וממקורות אחרים. אין כאן דבר מגמתי. אילו הייתה ידיעה חשובה אחרת באותה שעה שלא מן הסוג הזה היא הייתה נכנסת. אבל זה מה יש. וזה משדרים. בדרך כלל במהדורת השעה 10 בבוקר ישנו גם סיכום של חדשות הבוקר האחרות. בראש אלה דווחו הממצאים של סקר שערכה מכללת ספיר והמועצה לביטחון חברתי, סקר שהוצג בכנס שדרות לחברה. גם סקר זה היה בראש מהדורות החדשות של ערוצי הרדיו וגם האינטרנט.

לפי נתונים אלה 81% הציבו את האלימות בראש הדאגות. אחריה השחיתות - 72%. במקום השלישי - 70% - הפערים הכלכליים בחברה הישראלית ורק במקום הרביעי - 69% - המצב הביטחוני. יותר מזה. 45% לא סומכים שהממשלה תסייע להם לשפר את מצבם הכלכלי. ''הבשורה'' האחרונה של למ''ס ש-‏120 אלף איש נוספו למעגל העוני, ויש עליה ברורה בממדי העוני בקרב האוכלוסייה העובדת והשכר הממוצע ירד. באותו כנס בשדרות הזהיר מבקר המדינה כי אנו עומדים בפני שסע של שתי מדינות. הוא לא התכוון ליהודית ופלשתינאית, אלא לארץ ענייה של הרוב וארץ עשירה של המיעוט.

שערו בנפשכם שהחמאס, החיזבאללה, הסורים, אל קאעידה ואחמדינג'ד נמצאים במקום רביעי בסולם הדאגות של הציבור, בדיוק ההיפך מסדר העדיפויות של הממשלה שהם בחרו. זה מלמד כמובן על אטימות השלטון לצרכים האמיתיים של האזרחים. זה מראה על אוזלת ידה של המערכת השלטונית בכול הרשויות: החוק, המשפט והרשות המבצעת. אם מדובר היה בגוף האדם היו אומרים שזה ''כשל מערכתי'', ובמקרה כזה מצב כמעט סופני. אלא שבמדינה התהליך הוא הרבה יותר אטי, אבל ללא ספק ידוע מראש. זאת התפוררות הנורמות. שיבוש מוחלט של סדרי שלטון, חברה, כלכלה.

הבעיה האקוטית יותר היא שהציבור, חרף האמירה שלו בסקרים, הוא אפאתי. הוא כציבור שלם אינו מסיק את המסקנות הנכונות. הוא בוכה ונורה, בוכה ונפגע, בוכה וצועק. וזהו.

ראו כיצד הגיב הציבור האמריקני בבחירות האחרונות לקונגרס. הוא גרם למהפך בבית הנבחרים. זאת לא משום שהממשל כשל. להיפך היו לממשל הצלחות רבות בתחום הכלכלי והמשקי, והישגו הגדול הוא שמנע את התמוטטת הכלכלה שהורישו לו הרפובליקנים, אותה מפלגה שהציבור העדיף אותה על פני מפלגת הדמוקרטים של הנשיא אובמה. הוא עשה זאת בגלל מציאות אפורה, בגלל אבטלה, בגלל קשיים ברכישת דירה, בגלל העדר אופק לקץ המלחמה באפגניסטן, ועוד בעיות פנימיות לאומיות ומקומיות.בגלל מצב רוח רע. אלה דברים שהציקו לו עכשיו ועליהם הוא הגיב. זאת הייתה הצבעת מחאה ועל תנאי. היה והרפובליקנים לא יסָפקו את הסחורה או שיפריעו בצורה קשה לממשל אם לדעת האזרחים הוא מנסה להיטיב איתם, אז הוא שוב יעשה מהפך.

למהפך האמריקני שני מאפיינים. אחד שלילי, לדעתי, ואחד חיובי. השלילי הוא חוסר ההיגיון בהענשת מפלגה בראשות נשיא שעשו מאמצים לבלום את התמוטטות הכלכלה והצליחו כמה שניתן, כי התוצאה היא מתמשכת וגלובאלית. במקומה תיגמלו מפלגה שהיא והנשיא שלה גרמו לערעור המשק והכלכלה.

הפן החיובי הוא עשיית שריר ציבורי, גם כלפי הממשל וגם כלפי האופוזיציה, אשר כפי שאמרתי תשלם אם לא תעשה לשיפור המצב. אצלנו המהפך של החולה הישראלי הוא שהוא מסתובב מצד לצד כאשר ''המרפא'', השלטוני מציק לו, ויבוא לציון גואל.

עד כה הוקמו עשרות וועדות חקירה לבחינת היבטים שונים של תחלואי החברה. רק וועדה אחת לא הוקמה והיא וועדה עליונה לבחינת מצבה הנורמטיבי,הפסיכולוגי-חברתי והרפלקטיבי של החברה הישראלית כולה. שהרי כאן טמונה הבעיה וכול השאר הם סימפטומים שלה.ליבת הבעיה היא שאת העם שום עם אי אפשר לבחור. במקרה שלנו הוא כבר נבחר על ידי אלוהים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  יש לך טעות יסודית.  (ימני גאה)
  צבי גיל צודק אבל:  (רפי אשכנזי)
  חדשות ישנות  (איתן אדיר) (13 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי