פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אביר לבן / טור שבועי
אורי מילשטיין (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 8:58)


אביר לבן


ד''ר אורי מילשטיין



צבאות והבנת התנהגות האדם




הוגה הדעות הצבאי הבריטי, בזיל לידל-הארט, כתב שרוב ההישגים הכבירים ברפואה הם תוצאת מאמציהם של ההוגים המדעיים והחוקרים ולא של הרופאים המעשיים, בעלי הניסיון הרב והמגוון, ואילו רוב אנשי הצבא המתיימרים להיות גם הוגים וחוקרים צבאיים מסתמכים על ניסיונם בניהול מלחמות וקרבות ופוסקים הלכות צבאיות על- פי ניסיון מועט וקטוע זה. לדברי לידל-הארט, ''הניסיון הישיר מצומצם הוא... מכדי לשמש יסוד מספיק הן לתיאוריה והן ליישום'' (1). למצביאות מעולה ולמחקר מעולה דרושים טיפוסי אישיות שונים. ואכן, החשיבה הצבאית אינה נכללת בתהליך צבירת חקר המציאות לאורך ההיסטוריה, וחורגת מ''מודל הביצה'', שלפיו התהליך המדעי נכלל בתרבות המתוחכמת והוא דומה להפרדה קולקטיבית (ממושכת יותר מן הניסיון האישי) של הליבה הצהובה מן הקליפה התפלה. תחום שלא פותחה בו תיאוריה ושהניסיון הישיר בו מצומצם, הוא תחום אנטי-אינטלקטואלי שמרובים בו הדעות הקדומות, המיתוסים והמניפולציות.

במאה ה- 18 התפרסמו תיאוריות חלוציות על התנהגות האדם ועל המדינה. השפעה רבה נודעה לספרו של שרל מונטסקיה הצרפתי ''רוח החוקים'' (1748). פרסומים אלה עוררו גם גישות ביקורתיות כלפי אופן הנהגת צבאות וכלפי היסטוריונים צבאיים. אחד מבכירי המצביאים הצרפתים במאה השמונה עשרה, המרשל מוריס דה-סאקס, כתב: ''כל המדעים בנויים על עקרונות וכללים, לא כך המלחמה. המצביאים הגדולים שכתבו עליה ספרים אינם מספקים לנו כאלה, ואנו זקוקים לתבונתנו העילאית כדי לחשפם. גם אין לחרוץ משפט על-סמך דברי ההיסטוריונים, כי הרי נוהגים הם לכתוב על המלחמה רק כפי שהיא משתקפת בדמיונם-הם; ואילו המצביאים שכתבו על מלחמות , הללו שאפו לעורר עניין יותר מאשר להרחיב את דעת הקורא''(2). במאתיים השנים שחלפו מאז כתב דה-סאקס דברים אלה לא חל כל שינוי בתרבות הצבאית.

הנשיא השני של ארצות-הברית, ג'ון אדמס כתב: ''בעוד שבכל שאר המדעים חלה התקדמות, נעצרה אמנות השלטון במקומה; הנעשה בימינו(3) בתחום זה טוב רק במעט ממה שהיה לפני שלושת אלפים או ארבעת אלפים שנה''. ההיסטוריונית ברברה טוכמן, שהשתמשה במובאה זאת בספרה ''מצעד האיוולת'', הוסיפה: ''במלחמה, משלח-ידו העיקרי של מעמד השליטים, ניכרת אטימות-המוחין במיוחד''(4).

הבריגדיר הבריטי שלפורד בידואל כתב (1976) שעד מלחמת העולם השנייה לא עלתה על הדעת אפשרות של פתרון בעיות אסטרטגיות בשיטות מדעיות ובחשיבה מדעית. המדענים שירתו, כמעט ללא זכות דיבור, את הקצינים. הם נתבקשו לספק את כלי המלחמה, אבל אף אחד לא שאל אותם: כיצד נעשה אותה? ''חקר הביצועים'' בצבא נולד רק במלחמת העולם השנייה. רק אז גויסו אנשים, כדברי בידואל, ''במטרה אחת ויחידה, חשיבה'', והתחיל יישום מדעי ההתנהגות בצבא(5). אבל גם חקר ביצועים בא לידי שימוש בהתחלה רק לשיפור כלי הנשק ושיטות הפעלתו. הוא הופעל לגיבוש אסטרטגיה צבאית ולניהול מלחמה על ידי שר ההגנה האמריקאי רוברט מק-נמארה בשנות השישים של המאה העשרים ונחל כישלון אדיר במלחמת וייטנאם, משום שהוא לא התבסס על הבנת הוויית הצבא והמלחמה.

גם בידואל, הפתוח והביקורתי יותר מרוב אנשי הצבא, לא הבין שהשימוש בטכניקת ''חקר הביצועים'' שיפרה בעיקר את עבודת המטה ולא את הלחימה והקרב, שהם ''מה שהתשלום במזומנים הוא במסחר, שכן על-אף שאפשר שנחיצות הלחימה תתממש למעשה רק לעתים רחוקות, הכול מכוון אליה, ובסופו של דבר, היא חייבת להתרחש ולהכריע''(6), מסתבר שהחשיבה המדעית לא הגיעה לזירת ההכרעה הצבאית אף בתחילת המאה העשרים, ושבידואל לא הבין שהתחום האסטרטגי ועבודת המטה הקשורה בו, ריקים מתוכן ללא המעשה הצבאי הטקטי בקו הדם.

בידואל גם לא הבין שאי-אפשר ליישם את מדעי ההתנהגות במערכות הביטחון אם לא מביאים בחשבון נתונים ניסיוניים מבוססים מתחום הביטחון. מדעי ההתנהגות התפתחו בסביבה אזרחית, לא צבאית; והרי אם לא עומדים לרשותו של מחקר כלים שהותאמו לתחומו, התוצאה חלקית ומוגבלת במקרה הטוב, או מיתולוגית במקרה הרע, שהוא השכיח.

חוקר אסטרטגיה ישראלי, אבי קובר, כתב שהאסטרטגים האזרחים-אקדמיים חקרו במחצית השנייה של המאה העשרים סוגיות של ביטחון לאומי, כי היו להם כלים מדעיים לטפל בסוגיות אלה ואילו ''התחום האסטרטגי-צבאי הוזנח''(7).

על פן אחר של הקשרים הטראומטיים שבין המדע לצבא ולמלחמות אחרי מלחמת העולם השנייה עמד הפילוסוף הישראלי של המדע, פרופ' זאב בכלר. הוא כתב: ''חקירתה של היסטוריית המדע נהפכה למקצוע עצמאי לאחר מלחמת העולם השנייה. נדמה לי שהסיבה המכרעת לתופעה זאת היתה התדהמה לאחר שהתברר כי כשם שהמדע הוא שסיים את המלחמה נגד יפן(8), כך המדע הזה היה עשוי לחסל את בעלות-הברית. התברר שהמדע הוא מכונת-מלחמה נוראה ותרבותנו הדמוקרטית נמצאה פתאום דוהרת על נמר''.(9)




(1) בזיל לידל-הארט, ''אסטרטגיה של גישה עקיפה'', מערכות 1980, עמ' 12-11
(2) מוריס דה-סאקס, עיונים באמנות המלחמה, מערכות 1980, עמ' 25.
(3) תחילת המאה התשע-עשרה.
(4) ברברה ו. טוכמן, מצעד האיוולת, ספריית מעריב, 1986, עמ' 15-12.
(5) מבוא של שלפורד בידואל לספרו של נורמן דיקסון, הפסיכולוגיה של השלומיאליות בצבא, 1979, עמ' 11-10
(6) מכתב מפרידריך אנגלס לקרל מארכס, מ-‏7 בינואר 1858, בעקבות קריאת ספרו של קלאוזביץ ''על המלחמה''.
(7) קובר אבי, הכרעה - הכרעה צבאית במלחמות ישראל-ערב 1982-1948, מערכות וההוצאה לאור של משרד הביטחון, 1995, עמ' 8. ראה להלן התייחסות מפורטת וביקורתית למחקרו של אבי קובר.
(8) על-ידי פיתוח נשק גרעיני.
(9) זאב בכלר, פילוסופיה של המדע, משרד הביטחון, ההוצאה לאור, 1979, עמ' 68.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


חשיבה ורוסים בצה''ל
אליצור סגל (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 9:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
לאורי שלום
בשבועות האחרונים מגיעה לעפרה קבוצה שקוראת לעצמה ''בני עליה'' הללו עולים ששרותו בצבא הרוסי ביחידות מיוחדות ''ספנזץ'' כמדומני וכאן בארץ צה''ל לא מוכן לגייס אותם. יו''ר ועדת הבטחון בעפרה שהוא סגן אלוף במילואים ביחידה מובחרת אמר לי שהכושר הגופני שלהם מעולה מעל ומעבר למקובל ביחידות הטובות ביותר שלנו. נוסף לכך הוא אמר שכמה וכמה מהחבר'ה האלה אמרו לו שהם שרתו ביחידה לאימו צבאות זרים והם הם שאימנו את כל היחידות הפלשתנאיות וגם למדו אותם תורת לחימה. לדבריהם לא רק שצה''ל סרב לגיסם אלא לא נערך להם אפילו תחקור מודיעיני כדי ללמוד על כוחות הצבא הפלשתינאים למרות פניות חוזרות ונשנות מצידם. ועד משהו - הערכתם לצורה שבה צה''ל מגן על הישובים היא נמוכה ביותר והם רגילים להעיר הערות לא מחמיאות על רמתו המקצועית של צה''ל. לפי דבריו לא רק שצה''ל סרב לגיסם אלא שהיה צריך ממש להלחם בצפורניים כדי שצה''ל יסכים להחתים אותם על נשק לשמירה בישוב. צרי להדגיש שהם באים לכאן בסוף שבוע על חשבונם בלי לקבל תשלום יותר מזה - הישוב בטענות שונות ומשונות סרב לשלם לבי''ס שדב בעפרה על הארוח שלהם והמתנדבים הללו משלמים מכיסם עבור הזכות לשמור כאן.
האם אתה רואה בכך אות נוסף לתסמונת המסרבים לחשוב בצה''ל או אולי ככלות הכול הרי הרוסים הבסו באפגניסטאן כך שאולי צה''ל בצדק לא רוצה לקבל עיצות מהם?
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אליצור: פשע וכסילות לא להשתמש בידע ביטחוני יקר
אורי מילשטיין (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 13:08)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ברית המועצות אכן הובסה באפגניסטין, אך ברית המועצות הוא זו שפתחה את לוחמת הטרור המודרנית ככלי לחתרנות אסטרטגית והעבירה את הידע שלה לארגוני טרור על מנת שישתמשו בהם נגד מדינות המערב לרבות ישראל.

אין ספק שבענייני טרור ולוחמת טרור, למערכת הביטחון הרוסית יש ידע עצום ויקר מפז. התחמקות מערכת הביטחון של ישראל מלהשתמש בידע זה גובל בפשע, שלא לדבר על כסילות רגילה. אכן זה עוד סימפטום לרמת החשיבה הנמוכה של ראשי מערכת הביטחון שלנו.
_new_ הוספת תגובה



לאורי מילשטיין: עוד יצוטט ויצוטט
שחור תלתלים (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 13:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המאמר של אורי מילשטיין ''צבאות והבנת התנהגות האדם'' ראוי לתשומת לב מיוחדת והלואי והייתי מקורב לצמרת מערכת הביטחון שלנו - הייתי מביא אותו אל שולחנם, שיתחילו לחשוב על בסיס הנאמר בו.
משפט מפתח אחד, כך אני צופה, יצוטט בעתיד על ידי כל מי שמתעתד לקדם את חקר המלחמה והצבאות (שימו לב!) - ''למצביאות מעולה ולמחקר מעולה דרושים טיפוסי אישיות שונים''.
אם את זאת יבינו ואת זאת יפנימו, יישארו ספריהם של המצביאים וההיסטוריונים שלנו בגדר של סיפורי קרבות (שכבודם בהחלט במקומם מונח), ותתפתח דיסציפלינה של מחקר על ידי ''טיפוסי אישיות'' שנועדו לכך.
_new_ הוספת תגובה



לשחור תלתלים: סימן היכר לפרימיטיביות -
אורי מילשטיין (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 14:54)
בתשובה לשחור תלתלים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העדר התמחות. המפקדים הבכירים בצה''ל מבקשים להיות גם מצביאים וגם הוגי דעות ולכן בין היתר, הם לא זה ולא זה.
_new_ הוספת תגובה



אורי, חז''ל כבר קבעו זאת לפני קרוב לאלפיים שנה.
נסים ישעיהו (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 15:07)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''איזהו חכם - הלמד מכל אדם'' אמרו ולכך, בין השאר, התכוונו. מי שמסתמך על ניסיונו האישי בלא להסיק מנסיונם של אחרים, נדון להכשל שוב ושוב באותם מכשולים.
זה נכון גם לגבי מערכות שאינן לומדות מניסיונן של מערכות אחרות.
בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



לנסים: אם היית מוצא ישיבה שבה היו לומדים בין
אורי מילשטיין (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 16:13)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היתר, את עקרונות הצבא והמלחמה במקרא וביהדות ועל יסודות אלה היו מפתחים חשיבה ביטחונית מקורית לימינו אלה,היית מחולל מהפכה ומביא גאולה בתחום הביטחון.
_new_ הוספת תגובה



ללמד את בני יהודה קשת הנה כתובה על ספר הישר
מוטקה צביאלי (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 22:25)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומבני בנימין.....איש איטר קולע אל השערה ולא יחטיא. ודוד המלך אמר: ''המלמד ידי לקרב אצעותי למלחמה.'' ועוד ''הלא אביך איש מלחמה'' (על דוד נאמר מקרא זה)
''משוח מלחמה כשמדבר אל העם''.'' ופקדו ראשי צבאות על העם''..(אגב, שם מדובר גם על סרבני מלחמה''...בצורה דפלומאטית מאד דברו על''האיש הירא ורך הלבב שילך וישוב לביתו ולא ימש את לבב אחיו כלבבו''..(ירא ורך הלבב אומר רש''י ''שלא יכול לעמוד בקשרי המלחמה...)
כדאי לראות שם את כל הנושא עם הפירושים . מוטקה
_new_ הוספת תגובה



למוטקה: תרבות הישיבות שהתפתחה תחת שלטון
אורי מילשטיין (יום רביעי, 31/07/2002 שעה 5:06)
בתשובה למוטקה צביאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זר ובעיקר בגולה לא הטמיעה חשיבה צבאית כפי שהורא לנו המקרא. את התרבות הזאת יש לשנות.
_new_ הוספת תגובה



אורי: חשיבה צבאית,מדינית וממלכתית
מוטקה צביאלי (יום רביעי, 31/07/2002 שעה 7:12)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קומימיות''...כמה שאתה צודק..אבל ידוע שהתפיסה היהודית בגולה ,וגם במידה לא מבוטלת בארץ ישראל היא ש:''או שהפריץ ימות או שהכלב ימות'' את הפריץ אי אפשר להרוג ואת הכלב ..אם נהרוג,אז הפריץ יתעצבן...
ובגמרא:''מן השמים ירחמו''..והתריס לעומתו, או שטען לעומתו:''אני אומר לך דברים של טעם ואתה אומר לי מן השמים ירחמו''..ובעבודה זרה דף ג עמוד ב:''הכל בידי שמים חוץ מצינים ופחים''..כלומר, לדברי התוספות שם:''הקב''ה נתן לך מלבושים להגן מפני הצינה והחמה,ועליך להשתמש בהם''.בהקבלה, יש לנו אנשים,(לא כל כך נבונים וחכמים,אבל ידועים לשבטיכם) ועדיין לא יודעים מה לעשות עם הנשק שבו הם יודעים להשתמש כל כך טוב.
_new_ הוספת תגובה



למוטקה: התורה היא תורת חיים!
אורי מילשטיין (יום רביעי, 31/07/2002 שעה 7:18)
בתשובה למוטקה צביאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החיים תלויים היום בניצחון במלחמה. לפיכך אלה שלומדים היום תורה צריכים ללמוד את תורת הצבא והמלחמה. זאת חובה מדאוריתא.
_new_ הוספת תגובה



צו השעה - פקולטה למדעי הביטחון
מארק ק. (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 16:10) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש להדגיש כי האוניברסיטאות בישראל נאבקות נגד מחקר מדעי של הוויית הצבא והמלחמה כדי לא להגיע לעימות עם מערכת הביטחון ועם ראשי המדינה שמתקציביהם הם חיים. אות לבגרותה של החברה הישראלית יהיה כאשר אחת האוניברסיטאות בישראל תקים פקולטה למדעי הביטחון ותעמיד בראשה את ד''ר אורי מילשטיין
_new_ הוספת תגובה



למארק: לממש את הצעתך כי צורך במנהיגות לאומית
אורי מילשטיין (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 16:15)
בתשובה למארק ק.
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אך לא רק שנבואה אין בישראל, גם מנהיגות לאומית אין בה.
_new_ הוספת תגובה



המצביא הפילוסוף
קובי מיכאל (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 17:55)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על משקל משנתו המפורסמת של אפלטון בדבר המלך הפילוסוף, נכון יהיה לחשוב במושגים של המצביא הפילוסוף - או המצביא הוגה הדעות. ההבחנה בדבר טיפוסי האישיות השונה לכל אחת מהדסיפלינות מניחה כמובן מאליו את הבלתי אפשרי (לכאורה) בדבר המצביא הפילוסוף.
גם אם הצבא כמסגרת ארגונית פיתח תרבות אנטי-אינטלקטואלית, הרי שגם כאן חלו שינויים, שכטיבן של אבולוציות מתחוללים ומתעצבים בקצב איטי, לפעמים איטי מדי. החינוך האקדמי בצבא התפתח והשתכלל ללא הכר, ולמיטב הכרתי ישתכלל עוד יותר במהלך כהונתו של הרמטכ''ל הנוכחי, שהיה מהחלוצים שהעזו לעמוד כמעטים מול רבים והשכילו שלא להרכין ראש בפני ההתנגדות התרבותית האנטי-אינטלקטואלית.
המכון לחקר תורת המערכה שהתחיל כמעשה חתרנות של מספר משוגעים וקנאים לעניין החשיבה האסטרטגית הצבאית (בתמיכתו הנלהבת והמסייעת של האלוף יעלון כאלוף פיקוד המרכז וכסגן הרמטכ''ל), קנה לו שבת ונחלה והפך למוסד רשמי, המכשיר באופן שיטתי והדרגתי את כל הקצונה הבכירה של צה''ל ושוקד על פיתוח תורת הלחימה של עימותים נמוכי עצימות, תוך שיתוף פעולה עם מומחים, הוגי דעות ואינטלקטואלים מהממסד האקדמי ומחוצה לו.
אחד מהאינדיקטורים לשינוי התרבותי והחשיבתי המתחולל בצבא הוא הפרסום ''מערכות'', ששינה צורתו בשנים האחרונות והפך לבמה אינטלקטואלית של שיח איכותי לא רק בין אינטלקטואלים, כי אם בין אינטלקטואלים לקציני צבא ובין קציני צבא לעמיתיהם. צה''ל מעודד חשיבה יצירתית וכתיבה במסגרת פרסומים פנימיים כדוגמת ''זרקאור'' ואחרים, המאפשרים פיתוח רעיוני של הגות צבאית וחשיבה אסטרטגית. בנוסף מפתח צה''ל את שיתוף הפעולה האקדמי עם ארבע אוניברסיטאות מובילות בישראל (ת''א, י-ם, חיפה וב''ש) ולכן נפתח ונחשף למגוון רחב יותר של דעות, הלכי רוח, פרדיגמות ושיטות מחקר.
לאור האמור לעיל ובהתחשב בעובדה שהצבא כמו כל ארגון (ואולי אפילו קצת יותר) נגוע בשמרנות, הרי שחיצי הביקורת צריכים להיות מופנים אל האקדמיה ואל הדרג המדיני. ראוי שנשאל ונתמהה מדוע לא מקדמות האוניברסיטאות בישראל פיתוח תוכניות לימודים והתמחות באסטרטגיה צבאית (יש תחילת מגמה כזו באוניברסיטת ת''א ולאחרונה באוניברסיטת חיפה, אך שם בהקשרים רחבים יותר של ביטחון לאומי)? מדוע לא קמה מועצה לביטחון לאומי בישראל (לא מנגנון מגומד ומסורס כדוגמת המועצה הקיימת, שלמרות המגבלות קידמה במעט את הנושא)? נראה כי שורשי התשובות לשאלות נמצאים בחשש הפוליטי הממסדי מפני קבלת אחריות והתמודדות עם אושיות היסוד של מדינת ישראל. התמודדות המחייבת קבלת החלטות קשות ומכאיבות, אלא שקבלת החלטות שכזו מחייבת הסכמה ציבורית רחבה. מלאכת גיבושה של ההסכמה הלאומית אינו מאפשר תגמול פוליטי מיידי ועלול להעמיד את הפוליטיקאי בפני ההכרח לשלם במחיר שרידותו. היכן נמצא פוליטיקאים המוכנים לשלם במחיר שרידותם הפוליטית את עתידה של המדינה והחברה? הבחירה האסטרטגית המהותית מחייבת שיעבוד של ההווה לטובת העתיד - זו תהיה בחירת המדינאי האמון על מלאכת החשיבה האסטרטגית. שיעבוד העתיד לטובת ההווה היא בחירתו האולטימטיבית של הפוליטיקאי המצוי ובחירה שכזו אך מעמיקה את הביצה הטובענית של מדינאות בינונית ואין נביא בעירו.
_new_ הוספת תגובה



לקובי: סיפור שהוא הפרכה פופריאנית
אורי מילשטיין (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 18:58)
בתשובה לקובי מיכאל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאחרונה הסתיים בצה''ל קורס בחיל שתפקידו חשיבה. בשיחת סיכום עם מפקד הבסיס בדרגת אלוף משנה שאל אחד החניכים:

''מדוע מביאים מהחוץ מרצים מומחים, את X ואת Y ואין מזמינים את ד''ר אורי מילשטיין שהוא מציג בספריו חלופה מחשבתית שראוי להתמודד איתה?''

השיב המפקד: ''אנחנו יודעים מיהו אורי מילשטיין הוא לא ייכנס לצה''ל!'' (הרי הוא רכוש של הסבתא של הדודה שלו - א. מ.)

קובי, יש לי תעסוקה די והותר, וגם כבוד לא חסר לי. הסיפור הוא סימפטום למערכת אנטי-אינטלקטואלית שבראשה עומדים אנשים שכה היללת ושבחת.
_new_ הוספת תגובה



לאורי: אבולוציה ארגונית ומחשבתית ומשכה
קובי מיכאל (יום רביעי, 31/07/2002 שעה 9:11)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסורת אנטי-אינטלקטואלית היא לא דבר שניתן לשינוי במחי קולמוס. סביר להניח שיש עוד כמה אלופי משנה ואחרים, שיפעלו באופן שיטתי כדי לסכל את מה שנתפש בעיניהם כאיום על סוג מסויים של הגמוניה עליה הם מנצחים, אך לא לעולם חוסן. בסופו של דבר המשחתת תשלים את הפנייה ותיישיר מסעה.
לא הייתי משתמש במקרה שתיארת כדוגמא אולטימטיבית להוכחת טיעוניך, מה גם שאת ההתנגשות שבינך לבין הממסד על שלוחותיו קשה לי להבין ולהסביר במושגים מקובלים ואני נוטה להניח שההתנצחויות וההתנגדויות שמפגין הממסד כבר אינן בהכרח בשם העניין עצמו.
_new_ הוספת תגובה



לקובי: טול על עצמך משימה: פנה לבוגי יעלון
אורי מילשטיין (יום רביעי, 31/07/2002 שעה 16:41)
בתשובה לקובי מיכאל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאותו אתה מכיר באופן אישי בקש ממנו לבטל את ההחרמה ונראה אם הקברניט, לפחות, מבין שעל המשחתת לשנות כיוון והוא פועל בהתאם להבנתו.
_new_ הוספת תגובה



הלואי,סוריא
סוריא סהארה (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 21:53)
בתשובה למארק ק.
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לאורי
סוריא סהארה (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 21:59)
בתשובה לסוריא סהארה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אורי כוונתי להלואי בתגובה בתשובה לצו השעה לפקולטה למדעי הבטחון תודה סוריא
_new_ הוספת תגובה



לסוריא: כשאדם רוצה משהו העולם משתנה, כשהוא
אורי מילשטיין (יום רביעי, 31/07/2002 שעה 5:03)
בתשובה לסוריא סהארה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כותב - השינוי כפול. אולי רצונך ישפיע על מקבלי ההחלטות.
_new_ הוספת תגובה



אורי מילשטיין: מארק ק. מסכים אתך כמוני.
מוטקה צביאלי (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 22:18)
בתשובה למארק ק.
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יהי רצון שכולם יבינו את מה צריך ואת מה שלא צריך וה' ייתן להם את הבינה להבחין בן אור לחושך ובין ישראל לעמים. הרי אני אומר את זה כל מוצאי שבת בהבדלה. במוצאי שבת זה, כשתעשה הבדלה, אורי ידידי, תדקדק במילים ותראה על איזה קריטוריונים דברו החכמים שחברו את ברכת ''המבדיל בן קודש לחול''.. זה משהו בסגנון שעליו אתה מדבר.
הבנת ההבדלים היא ערובה לדעת. ''אם אין דעת הדלה מניין?'' איך אמרו:''יחי ההבדל הקטן''.
_new_ הוספת תגובה



למוטקה: לא די להתפלל, יש צרך לעשות מעשה, דהיינו
אורי מילשטיין (יום רביעי, 31/07/2002 שעה 5:09)
בתשובה למוטקה צביאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להקהיל קהילות בנושא זה. נסיתי לעשות זאת יחד עם אליצור סגל, ולא עלה הדבר בידי. אולי אתה תצליח יותר.
_new_ הוספת תגובה



אורי: אני עובד בכיוון הזה. דברתי עם אפי איתם
מוטקה צביאלי (יום רביעי, 07/08/2002 שעה 6:28)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והצעתי לו אל כל ענין ה''חינוך לערכי ארץ ישראל''
ולדבריו, הבייבי (קרי,המדינה)גדל, קרם עור וגידים, כבר התחיל ללכת בכוחות עצמו,עכשיו הגיע הזמן לחנך אותו לדעת על מה הוא נלחם,למה,נגד מי,איך ובאילו אמצעים. כך היתה רוח השיחה בינינו. אגב, האם יצרת איתו קשר? נראה לי שהוא בשל לרעיונות כמו שלך. בברכת שנה טובה ופוריה. מוטק'ה.
_new_ הוספת תגובה



למוטקה: נפגשתי איתו פעמים אחרי שהשתחרר
אורי מילשטיין (יום רביעי, 07/08/2002 שעה 14:26)
בתשובה למוטקה צביאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והוא גילה הסתייגות מקשר איתי בשל היותי ''שנוי במחלוקת''.
_new_ הוספת תגובה



אורי: היתה לי תגובה דומה בקשר איליך כשנפגשתי
מוטקה צביאלי (יום רביעי, 07/08/2002 שעה 19:44)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עם ''גנדי'' הי''ד. הכל הלך חלק עד שהזכרתי לו שהסיבה שלי להפגש איתו היתה שנלמד נושאי בטחון עם אורי מילשטיין ואז..הוא התקרר ונפרדנו בצורה ''קורקטית''.
כנראה שהענין הזה שנוי במחלוקת אצל הרבה ותפישתם עדיין רופפת בכוון של לימדת הנושאים כהוויתם.
אבל הוא הסביר לי שפרישתו מהצבא היתה עקב חילוקי דעות קשים עם אהוד ברק בנושא לבנון. בין השאר הוא אמר לברק :''אם תצא מלבנון, לבנון תבוא אליך''.
אני לא מבין איך מנהיגי השמאל היו כל כך בטוחים שהם יכלו ל''חנך'' את אבו עמאר ללכת בדרך הטובה ולסור מהטרור. תמהני על כל אלה.
_new_ הוספת תגובה



מדע המלחמה
איתי (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 18:18) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אורי, אם אצל כולם יש צורת חשיבה פרימיטיבית כשמדובר בעניינים צבאיים, כלומר לכל העמים, אז אין לאף אחד יתרון על השני.
לא עדיף שאולי את התחום הזה לא נפתח? כי הרי כמו בפיתוח תרופות למחלות - המחלות בטווח הארוך מתחזקות, אולי גם ביישום המדע על תורת הלחימה המלחמות יעשו קשות יותר ואכזריות יותר בעתיד?
_new_ הוספת תגובה



איתי: כל הקודם - זוכה
אורי מילשטיין (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 19:01)
בתשובה לאיתי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איתי,

אם אנחנו לא נפתח דיסציפלינה ביטחונית שיטתית. מי ערב לנו שאחרים לא יקדימו אותנו וישתמשו בממצאים נגדנו. לעומת זאת אם אנחנו נקדים את האחרים נוכל לקבוע עובדות בשטח שיחזיקו לאורך זמן.
_new_ הוספת תגובה



מילשטיין - חווה דעתך ! משה דיין - כמיתוס שקרי!
ראובן גרפיט (יום רביעי, 31/07/2002 שעה 21:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לעניות דעתי, האיש הזה גרם את הנזק הגדול ביותר למדינת ישראל ולעם ישראל בעקבות המדיניות שהנהיג מיד לאחר מלחמת ששת הימים, ביחס לפלשתינאים.
נזק זה אנו סוחבים עד ליום זה.
האם אתה מוכן לנתח: לתמוך או ולתקוף את התזה שלי, גם בהקשר לתפיסתך בנושא השרידות.
_new_ הוספת תגובה



לראובן, מצטרפת לבקשתך לאורי מילשטיין
שחור תלתלים (יום רביעי, 31/07/2002 שעה 22:52)
בתשובה לראובן גרפיט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לראובן - נכון! שמיטת הר הבית מידינו - מעשה ידיו של משה דיין. ולא זאת בלבד.
_new_ הוספת תגובה



שחור תלתלים או שחורת תלתלים ?
רפי גטניו (יום חמישי, 01/08/2002 שעה 0:07)
בתשובה לשחור תלתלים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לרפי: מה זה רלוונטי?
אורי מילשטיין (יום חמישי, 01/08/2002 שעה 15:05)
בתשובה לרפי גטניו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



כדי לדעת אם לתקן את ''מצטרפת'' למצטרף או להשאיר
רפי גטניו (יום חמישי, 01/08/2002 שעה 15:35)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לרפי: אכן, אכן. תשומת לבך שחור(ת) תלתלים
אורי מילשטיין (יום חמישי, 01/08/2002 שעה 16:37)
בתשובה לרפי גטניו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



שחור /ת תלתלים: בראי ההסטוריה משה דיין
מוטקה צביאלי (יום חמישי, 01/08/2002 שעה 1:45)
בתשובה לשחור תלתלים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יהיה אכזבה גדולה על כמה מהחלטותיו הגורליות כלפי עם ישראל. לכן,לאחרונה, אנשים משתדלים לנפץ את כל המיתוסים, איקונין, מסורות וכו'.הכל בא תחת ביקורת,הכל מתוחקר, גם התורה,גם משה רבנו ,גם קדשי ישראל,גם בחורי הישיבה, גם המתנחלים, גם הדגים שבים, גם את/ה. להוי ידוע,ופרטים כבר נשמע מאורי מילשטיין,אנשים מסוגו גרמו לנזק מאד עמוק לעם ישראל (הסכמי שביתת הנשק באי רודוס בשנת 1948 מבצע סיני הר הבית, הסכמי סיני, השבויים ממצרים,מלחמת יום כיפור, משלוחי הנשק לפני ומאז..ועוד). עם הבנה עמוקה של הנזק נוכל לתקן משהו עוד בדורינו.
_new_ הוספת תגובה



מוטקה: עכשיו אנחנו זקוקים לא להבנה עמוקה אלא
אורי מילשטיין (יום חמישי, 01/08/2002 שעה 14:54)
בתשובה למוטקה צביאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאומץ לב מוסרי, כפי שהיה לנתן הנביא, לעמוד מול שועי הארץ ולומר להם:

אתם האנשים שהבאתם עלינו את מצב הביש שאליו נקלענו.
_new_ הוספת תגובה



לראובן: משה דיין היה מנהיג גם כמפקד טקטי וגם
אורי מילשטיין (יום חמישי, 01/08/2002 שעה 14:49)
בתשובה לראובן גרפיט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמצביא (רמטכ''ל) אך הבנתו האסטרטגית היתה מוגבלת מאוד. אחרי מלחמת ששת הימים הוא לא הבין את משמעות הניצחון,לא העריך כהלכה את ההתפתחויות, העריך כי נוכל להכריע בעתיד כל קואליציה ערבית, והוביל את מערכת הביטחון לקריסתה במלחמת יום הכיפורים.
_new_ הוספת תגובה



מילשטיין - יש הרבה מה לכתוב על משה דיין. הישגיו ?
ראובן גרפיט (יום חמישי, 01/08/2002 שעה 18:47)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



המשך הדואל על משה דיין:
ראובן גרפיט (יום חמישי, 01/08/2002 שעה 18:50)
בתשובה לראובן גרפיט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דיין רשם לעצמו הישגים במהלך מלחמת השחרור, כמו כיבוש רמלה לוד, כאשר יש מבקרים אותו על כך. פעולות הגמול של שרון, שלהם זכה לקיטונות של ביקורת, על פי מה שידוע לי, נעשו בהשראת משה דיין, התוצאות המדיניות שלאחר מלחמת ששת הימים,,כשלונותיו כשר חקלאות, מלחמת יום הכיפור , ועוד. לבטח אתה יכול להרחיב בנושא, כפי שכתבת על יצחק רבין. לי נראה לי שכדאי שתפרסם עליו, כי השפעתו היתה הרבה מעבר לזה של רבין! האם אני טועה?
_new_ הוספת תגובה



לראובן: ארבעה אישים השפיעו יותר מכל האחרים
אורי מילשטיין (יום שישי, 02/08/2002 שעה 10:01)
בתשובה לראובן גרפיט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על מערכת הביטחון של ישראל מאז הקמתה של המדינה: דוד בן גוריון, משה דיין, יצחק רבין, ואריאל שרון.אינני סבור שהשפעתו של דיין היתה רבה מזו של רבין.

ביוגרפיה צבאית מפורטת על דיין כפי שכתבתי על רבין לא אכתוב כנראה, מכל מקום לא בעתיד הקרוב.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי