|
אביר לבן / טור שבועי | |||||
אורי מילשטיין (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 8:58) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
חשיבה ורוסים בצה''ל | |||
|
|||
לק''י לאורי שלום בשבועות האחרונים מגיעה לעפרה קבוצה שקוראת לעצמה ''בני עליה'' הללו עולים ששרותו בצבא הרוסי ביחידות מיוחדות ''ספנזץ'' כמדומני וכאן בארץ צה''ל לא מוכן לגייס אותם. יו''ר ועדת הבטחון בעפרה שהוא סגן אלוף במילואים ביחידה מובחרת אמר לי שהכושר הגופני שלהם מעולה מעל ומעבר למקובל ביחידות הטובות ביותר שלנו. נוסף לכך הוא אמר שכמה וכמה מהחבר'ה האלה אמרו לו שהם שרתו ביחידה לאימו צבאות זרים והם הם שאימנו את כל היחידות הפלשתנאיות וגם למדו אותם תורת לחימה. לדבריהם לא רק שצה''ל סרב לגיסם אלא לא נערך להם אפילו תחקור מודיעיני כדי ללמוד על כוחות הצבא הפלשתינאים למרות פניות חוזרות ונשנות מצידם. ועד משהו - הערכתם לצורה שבה צה''ל מגן על הישובים היא נמוכה ביותר והם רגילים להעיר הערות לא מחמיאות על רמתו המקצועית של צה''ל. לפי דבריו לא רק שצה''ל סרב לגיסם אלא שהיה צריך ממש להלחם בצפורניים כדי שצה''ל יסכים להחתים אותם על נשק לשמירה בישוב. צרי להדגיש שהם באים לכאן בסוף שבוע על חשבונם בלי לקבל תשלום יותר מזה - הישוב בטענות שונות ומשונות סרב לשלם לבי''ס שדב בעפרה על הארוח שלהם והמתנדבים הללו משלמים מכיסם עבור הזכות לשמור כאן. האם אתה רואה בכך אות נוסף לתסמונת המסרבים לחשוב בצה''ל או אולי ככלות הכול הרי הרוסים הבסו באפגניסטאן כך שאולי צה''ל בצדק לא רוצה לקבל עיצות מהם? אליצור | |||
_new_ |
אליצור: פשע וכסילות לא להשתמש בידע ביטחוני יקר | |||
|
|||
ברית המועצות אכן הובסה באפגניסטין, אך ברית המועצות הוא זו שפתחה את לוחמת הטרור המודרנית ככלי לחתרנות אסטרטגית והעבירה את הידע שלה לארגוני טרור על מנת שישתמשו בהם נגד מדינות המערב לרבות ישראל. אין ספק שבענייני טרור ולוחמת טרור, למערכת הביטחון הרוסית יש ידע עצום ויקר מפז. התחמקות מערכת הביטחון של ישראל מלהשתמש בידע זה גובל בפשע, שלא לדבר על כסילות רגילה. אכן זה עוד סימפטום לרמת החשיבה הנמוכה של ראשי מערכת הביטחון שלנו. | |||
_new_ |
לאורי מילשטיין: עוד יצוטט ויצוטט | |||
|
|||
המאמר של אורי מילשטיין ''צבאות והבנת התנהגות האדם'' ראוי לתשומת לב מיוחדת והלואי והייתי מקורב לצמרת מערכת הביטחון שלנו - הייתי מביא אותו אל שולחנם, שיתחילו לחשוב על בסיס הנאמר בו. משפט מפתח אחד, כך אני צופה, יצוטט בעתיד על ידי כל מי שמתעתד לקדם את חקר המלחמה והצבאות (שימו לב!) - ''למצביאות מעולה ולמחקר מעולה דרושים טיפוסי אישיות שונים''. אם את זאת יבינו ואת זאת יפנימו, יישארו ספריהם של המצביאים וההיסטוריונים שלנו בגדר של סיפורי קרבות (שכבודם בהחלט במקומם מונח), ותתפתח דיסציפלינה של מחקר על ידי ''טיפוסי אישיות'' שנועדו לכך. | |||
_new_ |
לשחור תלתלים: סימן היכר לפרימיטיביות - | |||
|
|||
העדר התמחות. המפקדים הבכירים בצה''ל מבקשים להיות גם מצביאים וגם הוגי דעות ולכן בין היתר, הם לא זה ולא זה. | |||
_new_ |
אורי, חז''ל כבר קבעו זאת לפני קרוב לאלפיים שנה. | |||
|
|||
''איזהו חכם - הלמד מכל אדם'' אמרו ולכך, בין השאר, התכוונו. מי שמסתמך על ניסיונו האישי בלא להסיק מנסיונם של אחרים, נדון להכשל שוב ושוב באותם מכשולים. זה נכון גם לגבי מערכות שאינן לומדות מניסיונן של מערכות אחרות. בברכה, נסים. | |||
_new_ |
לנסים: אם היית מוצא ישיבה שבה היו לומדים בין | |||
|
|||
היתר, את עקרונות הצבא והמלחמה במקרא וביהדות ועל יסודות אלה היו מפתחים חשיבה ביטחונית מקורית לימינו אלה,היית מחולל מהפכה ומביא גאולה בתחום הביטחון. | |||
_new_ |
ללמד את בני יהודה קשת הנה כתובה על ספר הישר | |||
|
|||
ומבני בנימין.....איש איטר קולע אל השערה ולא יחטיא. ודוד המלך אמר: ''המלמד ידי לקרב אצעותי למלחמה.'' ועוד ''הלא אביך איש מלחמה'' (על דוד נאמר מקרא זה) ''משוח מלחמה כשמדבר אל העם''.'' ופקדו ראשי צבאות על העם''..(אגב, שם מדובר גם על סרבני מלחמה''...בצורה דפלומאטית מאד דברו על''האיש הירא ורך הלבב שילך וישוב לביתו ולא ימש את לבב אחיו כלבבו''..(ירא ורך הלבב אומר רש''י ''שלא יכול לעמוד בקשרי המלחמה...) כדאי לראות שם את כל הנושא עם הפירושים . מוטקה | |||
_new_ |
למוטקה: תרבות הישיבות שהתפתחה תחת שלטון | |||
|
|||
זר ובעיקר בגולה לא הטמיעה חשיבה צבאית כפי שהורא לנו המקרא. את התרבות הזאת יש לשנות. | |||
_new_ |
אורי: חשיבה צבאית,מדינית וממלכתית | |||
|
|||
''ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קומימיות''...כמה שאתה צודק..אבל ידוע שהתפיסה היהודית בגולה ,וגם במידה לא מבוטלת בארץ ישראל היא ש:''או שהפריץ ימות או שהכלב ימות'' את הפריץ אי אפשר להרוג ואת הכלב ..אם נהרוג,אז הפריץ יתעצבן... ובגמרא:''מן השמים ירחמו''..והתריס לעומתו, או שטען לעומתו:''אני אומר לך דברים של טעם ואתה אומר לי מן השמים ירחמו''..ובעבודה זרה דף ג עמוד ב:''הכל בידי שמים חוץ מצינים ופחים''..כלומר, לדברי התוספות שם:''הקב''ה נתן לך מלבושים להגן מפני הצינה והחמה,ועליך להשתמש בהם''.בהקבלה, יש לנו אנשים,(לא כל כך נבונים וחכמים,אבל ידועים לשבטיכם) ועדיין לא יודעים מה לעשות עם הנשק שבו הם יודעים להשתמש כל כך טוב. | |||
_new_ |
למוטקה: התורה היא תורת חיים! | |||
|
|||
החיים תלויים היום בניצחון במלחמה. לפיכך אלה שלומדים היום תורה צריכים ללמוד את תורת הצבא והמלחמה. זאת חובה מדאוריתא. | |||
_new_ |
צו השעה - פקולטה למדעי הביטחון | |||
|
|||
יש להדגיש כי האוניברסיטאות בישראל נאבקות נגד מחקר מדעי של הוויית הצבא והמלחמה כדי לא להגיע לעימות עם מערכת הביטחון ועם ראשי המדינה שמתקציביהם הם חיים. אות לבגרותה של החברה הישראלית יהיה כאשר אחת האוניברסיטאות בישראל תקים פקולטה למדעי הביטחון ותעמיד בראשה את ד''ר אורי מילשטיין | |||
_new_ |
למארק: לממש את הצעתך כי צורך במנהיגות לאומית | |||
|
|||
אך לא רק שנבואה אין בישראל, גם מנהיגות לאומית אין בה. | |||
_new_ |
המצביא הפילוסוף | |||
|
|||
על משקל משנתו המפורסמת של אפלטון בדבר המלך הפילוסוף, נכון יהיה לחשוב במושגים של המצביא הפילוסוף - או המצביא הוגה הדעות. ההבחנה בדבר טיפוסי האישיות השונה לכל אחת מהדסיפלינות מניחה כמובן מאליו את הבלתי אפשרי (לכאורה) בדבר המצביא הפילוסוף. גם אם הצבא כמסגרת ארגונית פיתח תרבות אנטי-אינטלקטואלית, הרי שגם כאן חלו שינויים, שכטיבן של אבולוציות מתחוללים ומתעצבים בקצב איטי, לפעמים איטי מדי. החינוך האקדמי בצבא התפתח והשתכלל ללא הכר, ולמיטב הכרתי ישתכלל עוד יותר במהלך כהונתו של הרמטכ''ל הנוכחי, שהיה מהחלוצים שהעזו לעמוד כמעטים מול רבים והשכילו שלא להרכין ראש בפני ההתנגדות התרבותית האנטי-אינטלקטואלית. המכון לחקר תורת המערכה שהתחיל כמעשה חתרנות של מספר משוגעים וקנאים לעניין החשיבה האסטרטגית הצבאית (בתמיכתו הנלהבת והמסייעת של האלוף יעלון כאלוף פיקוד המרכז וכסגן הרמטכ''ל), קנה לו שבת ונחלה והפך למוסד רשמי, המכשיר באופן שיטתי והדרגתי את כל הקצונה הבכירה של צה''ל ושוקד על פיתוח תורת הלחימה של עימותים נמוכי עצימות, תוך שיתוף פעולה עם מומחים, הוגי דעות ואינטלקטואלים מהממסד האקדמי ומחוצה לו. אחד מהאינדיקטורים לשינוי התרבותי והחשיבתי המתחולל בצבא הוא הפרסום ''מערכות'', ששינה צורתו בשנים האחרונות והפך לבמה אינטלקטואלית של שיח איכותי לא רק בין אינטלקטואלים, כי אם בין אינטלקטואלים לקציני צבא ובין קציני צבא לעמיתיהם. צה''ל מעודד חשיבה יצירתית וכתיבה במסגרת פרסומים פנימיים כדוגמת ''זרקאור'' ואחרים, המאפשרים פיתוח רעיוני של הגות צבאית וחשיבה אסטרטגית. בנוסף מפתח צה''ל את שיתוף הפעולה האקדמי עם ארבע אוניברסיטאות מובילות בישראל (ת''א, י-ם, חיפה וב''ש) ולכן נפתח ונחשף למגוון רחב יותר של דעות, הלכי רוח, פרדיגמות ושיטות מחקר. לאור האמור לעיל ובהתחשב בעובדה שהצבא כמו כל ארגון (ואולי אפילו קצת יותר) נגוע בשמרנות, הרי שחיצי הביקורת צריכים להיות מופנים אל האקדמיה ואל הדרג המדיני. ראוי שנשאל ונתמהה מדוע לא מקדמות האוניברסיטאות בישראל פיתוח תוכניות לימודים והתמחות באסטרטגיה צבאית (יש תחילת מגמה כזו באוניברסיטת ת''א ולאחרונה באוניברסיטת חיפה, אך שם בהקשרים רחבים יותר של ביטחון לאומי)? מדוע לא קמה מועצה לביטחון לאומי בישראל (לא מנגנון מגומד ומסורס כדוגמת המועצה הקיימת, שלמרות המגבלות קידמה במעט את הנושא)? נראה כי שורשי התשובות לשאלות נמצאים בחשש הפוליטי הממסדי מפני קבלת אחריות והתמודדות עם אושיות היסוד של מדינת ישראל. התמודדות המחייבת קבלת החלטות קשות ומכאיבות, אלא שקבלת החלטות שכזו מחייבת הסכמה ציבורית רחבה. מלאכת גיבושה של ההסכמה הלאומית אינו מאפשר תגמול פוליטי מיידי ועלול להעמיד את הפוליטיקאי בפני ההכרח לשלם במחיר שרידותו. היכן נמצא פוליטיקאים המוכנים לשלם במחיר שרידותם הפוליטית את עתידה של המדינה והחברה? הבחירה האסטרטגית המהותית מחייבת שיעבוד של ההווה לטובת העתיד - זו תהיה בחירת המדינאי האמון על מלאכת החשיבה האסטרטגית. שיעבוד העתיד לטובת ההווה היא בחירתו האולטימטיבית של הפוליטיקאי המצוי ובחירה שכזו אך מעמיקה את הביצה הטובענית של מדינאות בינונית ואין נביא בעירו. | |||
_new_ |
לקובי: סיפור שהוא הפרכה פופריאנית | |||
|
|||
לאחרונה הסתיים בצה''ל קורס בחיל שתפקידו חשיבה. בשיחת סיכום עם מפקד הבסיס בדרגת אלוף משנה שאל אחד החניכים: ''מדוע מביאים מהחוץ מרצים מומחים, את X ואת Y ואין מזמינים את ד''ר אורי מילשטיין שהוא מציג בספריו חלופה מחשבתית שראוי להתמודד איתה?'' השיב המפקד: ''אנחנו יודעים מיהו אורי מילשטיין הוא לא ייכנס לצה''ל!'' (הרי הוא רכוש של הסבתא של הדודה שלו - א. מ.) קובי, יש לי תעסוקה די והותר, וגם כבוד לא חסר לי. הסיפור הוא סימפטום למערכת אנטי-אינטלקטואלית שבראשה עומדים אנשים שכה היללת ושבחת. | |||
_new_ |
לאורי: אבולוציה ארגונית ומחשבתית ומשכה | |||
|
|||
מסורת אנטי-אינטלקטואלית היא לא דבר שניתן לשינוי במחי קולמוס. סביר להניח שיש עוד כמה אלופי משנה ואחרים, שיפעלו באופן שיטתי כדי לסכל את מה שנתפש בעיניהם כאיום על סוג מסויים של הגמוניה עליה הם מנצחים, אך לא לעולם חוסן. בסופו של דבר המשחתת תשלים את הפנייה ותיישיר מסעה. לא הייתי משתמש במקרה שתיארת כדוגמא אולטימטיבית להוכחת טיעוניך, מה גם שאת ההתנגשות שבינך לבין הממסד על שלוחותיו קשה לי להבין ולהסביר במושגים מקובלים ואני נוטה להניח שההתנצחויות וההתנגדויות שמפגין הממסד כבר אינן בהכרח בשם העניין עצמו. | |||
_new_ |
לקובי: טול על עצמך משימה: פנה לבוגי יעלון | |||
|
|||
שאותו אתה מכיר באופן אישי בקש ממנו לבטל את ההחרמה ונראה אם הקברניט, לפחות, מבין שעל המשחתת לשנות כיוון והוא פועל בהתאם להבנתו. | |||
_new_ |
הלואי,סוריא | |||
|
|||
_new_ |
לאורי | |||
|
|||
אורי כוונתי להלואי בתגובה בתשובה לצו השעה לפקולטה למדעי הבטחון תודה סוריא | |||
_new_ |
לסוריא: כשאדם רוצה משהו העולם משתנה, כשהוא | |||
|
|||
כותב - השינוי כפול. אולי רצונך ישפיע על מקבלי ההחלטות. | |||
_new_ |
אורי מילשטיין: מארק ק. מסכים אתך כמוני. | |||
|
|||
יהי רצון שכולם יבינו את מה צריך ואת מה שלא צריך וה' ייתן להם את הבינה להבחין בן אור לחושך ובין ישראל לעמים. הרי אני אומר את זה כל מוצאי שבת בהבדלה. במוצאי שבת זה, כשתעשה הבדלה, אורי ידידי, תדקדק במילים ותראה על איזה קריטוריונים דברו החכמים שחברו את ברכת ''המבדיל בן קודש לחול''.. זה משהו בסגנון שעליו אתה מדבר. הבנת ההבדלים היא ערובה לדעת. ''אם אין דעת הדלה מניין?'' איך אמרו:''יחי ההבדל הקטן''. | |||
_new_ |
למוטקה: לא די להתפלל, יש צרך לעשות מעשה, דהיינו | |||
|
|||
להקהיל קהילות בנושא זה. נסיתי לעשות זאת יחד עם אליצור סגל, ולא עלה הדבר בידי. אולי אתה תצליח יותר. | |||
_new_ |
אורי: אני עובד בכיוון הזה. דברתי עם אפי איתם | |||
|
|||
והצעתי לו אל כל ענין ה''חינוך לערכי ארץ ישראל'' ולדבריו, הבייבי (קרי,המדינה)גדל, קרם עור וגידים, כבר התחיל ללכת בכוחות עצמו,עכשיו הגיע הזמן לחנך אותו לדעת על מה הוא נלחם,למה,נגד מי,איך ובאילו אמצעים. כך היתה רוח השיחה בינינו. אגב, האם יצרת איתו קשר? נראה לי שהוא בשל לרעיונות כמו שלך. בברכת שנה טובה ופוריה. מוטק'ה. | |||
_new_ |
למוטקה: נפגשתי איתו פעמים אחרי שהשתחרר | |||
|
|||
והוא גילה הסתייגות מקשר איתי בשל היותי ''שנוי במחלוקת''. | |||
_new_ |
אורי: היתה לי תגובה דומה בקשר איליך כשנפגשתי | |||
|
|||
עם ''גנדי'' הי''ד. הכל הלך חלק עד שהזכרתי לו שהסיבה שלי להפגש איתו היתה שנלמד נושאי בטחון עם אורי מילשטיין ואז..הוא התקרר ונפרדנו בצורה ''קורקטית''. כנראה שהענין הזה שנוי במחלוקת אצל הרבה ותפישתם עדיין רופפת בכוון של לימדת הנושאים כהוויתם. אבל הוא הסביר לי שפרישתו מהצבא היתה עקב חילוקי דעות קשים עם אהוד ברק בנושא לבנון. בין השאר הוא אמר לברק :''אם תצא מלבנון, לבנון תבוא אליך''. אני לא מבין איך מנהיגי השמאל היו כל כך בטוחים שהם יכלו ל''חנך'' את אבו עמאר ללכת בדרך הטובה ולסור מהטרור. תמהני על כל אלה. | |||
_new_ |
מדע המלחמה | |||
|
|||
אורי, אם אצל כולם יש צורת חשיבה פרימיטיבית כשמדובר בעניינים צבאיים, כלומר לכל העמים, אז אין לאף אחד יתרון על השני. לא עדיף שאולי את התחום הזה לא נפתח? כי הרי כמו בפיתוח תרופות למחלות - המחלות בטווח הארוך מתחזקות, אולי גם ביישום המדע על תורת הלחימה המלחמות יעשו קשות יותר ואכזריות יותר בעתיד? | |||
_new_ |
איתי: כל הקודם - זוכה | |||
|
|||
איתי, אם אנחנו לא נפתח דיסציפלינה ביטחונית שיטתית. מי ערב לנו שאחרים לא יקדימו אותנו וישתמשו בממצאים נגדנו. לעומת זאת אם אנחנו נקדים את האחרים נוכל לקבוע עובדות בשטח שיחזיקו לאורך זמן. | |||
_new_ |
מילשטיין - חווה דעתך ! משה דיין - כמיתוס שקרי! | |||
|
|||
לעניות דעתי, האיש הזה גרם את הנזק הגדול ביותר למדינת ישראל ולעם ישראל בעקבות המדיניות שהנהיג מיד לאחר מלחמת ששת הימים, ביחס לפלשתינאים. נזק זה אנו סוחבים עד ליום זה. האם אתה מוכן לנתח: לתמוך או ולתקוף את התזה שלי, גם בהקשר לתפיסתך בנושא השרידות. | |||
_new_ |
לראובן, מצטרפת לבקשתך לאורי מילשטיין | |||
|
|||
לראובן - נכון! שמיטת הר הבית מידינו - מעשה ידיו של משה דיין. ולא זאת בלבד. | |||
_new_ |
שחור תלתלים או שחורת תלתלים ? | |||
|
|||
_new_ |
לרפי: מה זה רלוונטי? | |||
|
|||
_new_ |
כדי לדעת אם לתקן את ''מצטרפת'' למצטרף או להשאיר | |||
|
|||
_new_ |
לרפי: אכן, אכן. תשומת לבך שחור(ת) תלתלים | |||
|
|||
_new_ |
שחור /ת תלתלים: בראי ההסטוריה משה דיין | |||
|
|||
יהיה אכזבה גדולה על כמה מהחלטותיו הגורליות כלפי עם ישראל. לכן,לאחרונה, אנשים משתדלים לנפץ את כל המיתוסים, איקונין, מסורות וכו'.הכל בא תחת ביקורת,הכל מתוחקר, גם התורה,גם משה רבנו ,גם קדשי ישראל,גם בחורי הישיבה, גם המתנחלים, גם הדגים שבים, גם את/ה. להוי ידוע,ופרטים כבר נשמע מאורי מילשטיין,אנשים מסוגו גרמו לנזק מאד עמוק לעם ישראל (הסכמי שביתת הנשק באי רודוס בשנת 1948 מבצע סיני הר הבית, הסכמי סיני, השבויים ממצרים,מלחמת יום כיפור, משלוחי הנשק לפני ומאז..ועוד). עם הבנה עמוקה של הנזק נוכל לתקן משהו עוד בדורינו. | |||
_new_ |
מוטקה: עכשיו אנחנו זקוקים לא להבנה עמוקה אלא | |||
|
|||
לאומץ לב מוסרי, כפי שהיה לנתן הנביא, לעמוד מול שועי הארץ ולומר להם: אתם האנשים שהבאתם עלינו את מצב הביש שאליו נקלענו. | |||
_new_ |
לראובן: משה דיין היה מנהיג גם כמפקד טקטי וגם | |||
|
|||
כמצביא (רמטכ''ל) אך הבנתו האסטרטגית היתה מוגבלת מאוד. אחרי מלחמת ששת הימים הוא לא הבין את משמעות הניצחון,לא העריך כהלכה את ההתפתחויות, העריך כי נוכל להכריע בעתיד כל קואליציה ערבית, והוביל את מערכת הביטחון לקריסתה במלחמת יום הכיפורים. | |||
_new_ |
מילשטיין - יש הרבה מה לכתוב על משה דיין. הישגיו ? | |||
|
|||
_new_ |
המשך הדואל על משה דיין: | |||
|
|||
דיין רשם לעצמו הישגים במהלך מלחמת השחרור, כמו כיבוש רמלה לוד, כאשר יש מבקרים אותו על כך. פעולות הגמול של שרון, שלהם זכה לקיטונות של ביקורת, על פי מה שידוע לי, נעשו בהשראת משה דיין, התוצאות המדיניות שלאחר מלחמת ששת הימים,,כשלונותיו כשר חקלאות, מלחמת יום הכיפור , ועוד. לבטח אתה יכול להרחיב בנושא, כפי שכתבת על יצחק רבין. לי נראה לי שכדאי שתפרסם עליו, כי השפעתו היתה הרבה מעבר לזה של רבין! האם אני טועה? | |||
_new_ |
לראובן: ארבעה אישים השפיעו יותר מכל האחרים | |||
|
|||
על מערכת הביטחון של ישראל מאז הקמתה של המדינה: דוד בן גוריון, משה דיין, יצחק רבין, ואריאל שרון.אינני סבור שהשפעתו של דיין היתה רבה מזו של רבין. ביוגרפיה צבאית מפורטת על דיין כפי שכתבתי על רבין לא אכתוב כנראה, מכל מקום לא בעתיד הקרוב. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |