פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אובמה והמהפכה במצרים
דוד סיון (יום רביעי, 09/02/2011 שעה 15:00)


אובמה והמהפכה במצרים

ד''ר דוד סיון



עקבות המהומות-הפגנות המוניות במצרים אמר נשיא ארה''ב שחוסני מובארק צריך לפנות את כסאו. אצלנו מיהרו לדבר על הנזקים שנובעים מההתבטאות; על הנאיביות, על חוסר ההבנה ועל הבגידה שלו; על היותו מדינאי טיפש ולא שקול שגרם נזק תדמיתי לארה''ב. האם מישהו מאלה שגינו את המהלך חשב על האפשרות שאובמה ביטא את עמדת הציבור האמריקאי? האם מישהו מהם חשב שאובמה הוא קודם כל נשיא ארה''ב וצריך לפעול לפי האינטרסים של הציבור האמריקאי?



קל כמובן לצאת בהצהרה שתבטא תשובה מהירה לשתי השאלות. מצד שני, כדי להשיב על השאלות האלה צריך כמובן להכיר את עמדות הציבור בארה''ב בהקשרים האלה. מאחר ולא עקבתי אחר הנעשה בארה''ב מאז תחילת המהומות במצרים, לא חשבתי שראוי שאנסה להשיב על השאלות. אלא שהזדמן לי לקרוא מאמר (שמואל רוזנר, ''מתחת לגלגלי המהפכה'', מעריב, מוספשבת, 4.2.2011, עמ' 18 – 19) שממנו עולה שרבים אצלנו טועים:
אובמה נהג, פחות או יותר, כפי שרוב האמריקאים רצו שינהג. המנהיגים הרפובליקנים בבית הנבחרים ובסנאט גיבו אותו, הדמוקרטים, אם כבר מתחו ביקורת, זה בגלל שרצו תמיכה נחרצת יותר במפגינים.
רוזנר המשיך והציג ביסוס לטענתו זאת. בין המנהיגים-פוליטיקאים שנזכרו בשמותיהם היו ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, רודי ג'וליאני ומיט רומני שעל פי רוזנר הוא המועמד המוביל בין המועמדים הרפובליקנים לנשיאות.

בדיקה חלקית של טענותיו של רוזנר מראה שיש להן בסיס. מיט רומני אכן אמר שמובארק צריך לפנות את מקומו, והוסיף שארה''ב צריכה לא רק לתמוך בהעברת השלטון אופן חד פעמי אלא במעבר לדמוקרטיה על פי החוק לטווח ארוך (Mubarak Should ''Step Out of the Way''). ג'וליאני הביע את תמיכתו בעמדה של אובמה בראיון שנתן ל-CNN שמובארק צריך ללכת. ושישראל צריכה לפעול לשכנע את מובארק לפנות את כיסאו ולהקים ממשלה זמנית המורכבת מנציגי המפגינים.



אני חושב שהאינטרסים של ארה''ב עומדים בראש דאגותיו של אובמה. מסתבר כי יש בסיס להערכה שעל פי עמדת הציבור בארה''ב מובארק צריך ללכת. אובמה נתן ביטוי לכך. לכאורה , באומרו שמובארק צריך ללכת הוא נתן ביטוי לאינטרסים של הציבור שבחר בו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  העובדה שהקונגרס תמך באובמה ''פה אחד'' מראה כי  (מנקה בתי-משפט) (2 תגובות בפתיל)
  האם  (ע.צופיה) (10 תגובות בפתיל)
  כתוצאה, הרעה ביחסים בין אובמה למלך סעודיה...  (מנקה בתי-משפט) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי