פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ארה''ב: האם באמת נגמר ''המיתון הגדול''?
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 01/03/2011 שעה 16:00)


ארה''ב: האם באמת נגמר ''המיתון הגדול''?

ד''ר דוד סיון



מיתון מוגדר כתקופה, של מספר חודשים לפחות, שבה הפעילות הכלכלית מצטמצמת, מואטת. המיתון נתחם בין התחלת האטה לבין התחדשות הצמיחה. ''המיתון הגדול'' בארה''ב, שהחל בדצמבר 2007 והסתיים (על פי הגדרה זו) ביוני 2009, היה הארוך והעמוק ביותר מאז המשבר הכלכלי של 1929 (The report). המשק נזקק לעוד 18 חודשים כדי לצמוח ולהגיע לרמת התוצר הריאלית בה פעל לפני המשבר – 13.4 טריליון דולרים לרבעון בחישוב שנתי. לכאורה, רק לכאורה הושב המצב לקדמותו.

באותם 36 חודשים הפסיד המשק הזה במצטבר כ-‏2.9 טריליון תוצר (תמ''ג) ריאלי. לכן כדי באמת לחזור לקדמותו על המשק לצמוח ''תקופה מסויימת'' (תלוי בקצב הצמיחה) כדי לסגור את הפער הזה (Real-GDP). כפי שאפשר לראות בנתיים יש צמיחה ולכן אפשר לטעון שארה''ב מתקדמת בדרך למטרתה. אבל זה לא מספיק משום שכמעט שנתיים לאחר סיום ''המיתון הגדול'' מספר המובטלים גבוה פי שניים מזה שהיה בתחילתו (דצמבר 2007); שבנתיים צפות ועולות בעיות מהותיות נוספות שעשויות לעכב את השבת המצב לקדמותו.



מבחינת נתוני משרד העבודה האמריקאי אפשר בהחלט לברר את ההשפעות של ''המיתון הגדול'' על המצב בתעסוקה (BLS-Monthly-labor-data, Working age population). ראשית, ראוי לציין שגודלו של כוח העבודה כיום עומד על כ-‏153.2 מיליון בני אדם בגיל העבודה לפי ההגדרה בארה''ב). אנחנו גם יודעים שבנתוני שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נמדדה ירידה של כ-‏2.2%. לפי נתוני סך כל האוכלוסיה בגיל העבודה לשנת 2009, 235.8 מיליון, מדובר בכ-‏5.2 מיליון אנשים שויתרו על ההשתתפות בכוח העבודה.

שנית, נציין שבמהלך המשבר ירד מספר המועסקים בכ-‏8 מיליון ומאז (דצמבר 2009) הוא עלה בכ-‏1.5 מיליון. זה בערך תמונת הראי של העליה והירידה במספר המובטלים במהלך אותה התקופה. זה גם מסביר את הירידה בשיעור האבטלה (מספר המובטלים מחולק בגודלו של כוח העבודה).

המסקנות שעולות מהנתונים האלה הן די עצובות:
  1. מספר המובטלים ושיעור האבטלה ירדו, אבל מספר המובטלים עדין כמעט כפול מזה שהיה בראשית ''המיתון הגדול''.
  2. הירידה בשיעור ההשתתפות היא גורם לירידה בתמ''ג הפוטינציאלי – השבת המצב לקדמותו תהיה יותר איטית, אם בכלל.
  3. מעט מהצעירים שהגיעו לגיל העבודה (המתבגרים), בערך כ-‏200 אלף מדי חודש, במהלך התקופה הנסקרת כאן הצליחו למעשה להצטרף לכוח העבודה. הנתונים שהצגנו מראים ששיעור האבטלה בין אותם הצעירים עלה מאז פרוץ ''המיתון הגדול'' אל מעל ה-‏25%. נראה שתופעת ''הדור האבוד'', המוכרת מיפן, ממשיכה להתפתח בארה''ב כפי שקונן פאול קרוגמן.
אבל זה עוד לא הכל. כפי שסיפרנו בתחילה צפות בעיות נוספות שבעצם נעוצות בשורשי ''המיתון הגדול''. מסתבר שכעת לאחר שהסתיימה השפעת התוכנית הפיסקלית מראשית 2009, צפות ועולות הבעיות התקציביות של המדיניות (שהחוק מחייב אותן לאזן את התקציב) והרשויות המקומיות. בתי הנבחרים במדינות השונות כבר החלו בדיונים וקבלת החלטות על קיצוצים בתקציבים (State and local budget cuts…). לכן חלק מעובדי הממסד המקומי צפויים להצטרף לשורות המובטלים.

תוכנית פיסקלית מרחיבה עם התמקדות בסיוע למדינות לאזן את התקציב היתה יכולה למנוע את הגידול הזה באבטלה. אלא שוושינגטון פועלים, על פי סדר היום של המנצחים בבחירות, לקצץ בהוצאה הפדרלית. אשר על כן צפויה האטה בפעילות המשק האמריקאי ועליה במספר המובטלים, אלא אם המגזר הפרטי ירים את הכפפה. אבל על פי המגמות שהצגנו במשתני שוק העבודה לא נראה שזה מה שיקרה כל כך מהר.

על המציאות הזאת מכבידות החדשות והארועים במגזר הפיננסי כי הם מעלים את משקל האי-ודאות בשיקולים הכלכליים. במהלך השנים האחרונות הולך ומתברר שבתהליך התנפחות בועת ה''סאב-פריים'', שהיתה עיקרית בין גורמי ''המיתון הגדול'', היו מעורבים מעשי רמאות או הונאה. כך, למשל, מתברר מהסכם פיצויים שנחתם לפני מספר ימים בין בעלי בנק למשכנתאות שהיה ממובילי השיווק של הלוואות ה''סאב-פריים. אבל ההסכם הזה לא מסיים את הפרשה הזאת כי תובעים אחרים ממשיכים בתהליך המו''מ ועוד עשויים להעלות את הנושא לדיון בבית המשפט (Countrywide payout…).

עוד גורם שמגביר את האי-ודאות הוא תהליך העיקולים שלמעשה מטפל בתוצאות התפקעות הבועה. כך, למשל, מתברר מהדו''ח השנתי לבורסה של ''ג'יי פי מורגן'', הבנק השני בגודלו בארה''ב. כמו שאר הבנקים הגדולים גם ''ג'יי פי מורגן'' צופה הפסדי ענק בגלל תביעות על אי-סדרים בניהול העיקולים (JPMorgan says foreclosure probe could cause fines).



מהנתונים על שוק העבודה ומהמידע על המגזר הפיננסי עולה תמונת מציאות בה משקל אי-הודאות עולה. כאשר אי-הודאות עולה תהליך השיקום, השבת המצב לקדמותו, צפוי להתעכב מאד. הדבר דורש מדיניות כלכלית מרחיבה, אבל המגמה המסתמנת בבתי הנבחרים היא הפוכה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מיתון מהווה את האמצעי הטוב לתיקון משק כלכלי  (מנקה בתי-משפט)
  למה אתה מתכוון ב''פעילות כלכלית מרחיבה''?  (חכם ציון) (9 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי