פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_6421

מדוע מתמוגגת הוצאת ''כתר'' ממעשה בפתק?
יוסף אורן (יום ראשון, 06/03/2011 שעה 13:00)


מדוע מתמוגגת הוצאת ''כתר'' ממעשה בפתק?

יוסף אורן



''גוף שני יחיד'', הרומאן השלישי של סייד קשוע (הוצאת ''כתר'' 2010, 318 עמ'), מספר על שני צעירים מכפרי הערבים במשולש, אשר תוכנו התמים של פתק קושר ביניהם. לפני עשור, בעודה רווקה ואחרי שהוצבה לעבוד במרכז לגמילה מסמים במזרח ירושלים, בסיום הכשרתה כעובדת סוציאלית, כתבה ליילא פתק לחונך שקלט אותה בעבודה. אך אחרי שנים התגלגל הפתק לידי בעלה ואבי שני ילדיה – שהוא עורך-דין מצליח. אחרי שזיהה את כתב-היד של אשתו על הפתק, הניח עורך-הדין שהיא כתבה אותו בהווה וחשד שבגדה בו עם גבר אחר. אך אחרי בילוש ופגישה עם החונך, שאליו היפנתה ליילא את הפתק כעשור שנים קודם לכן, התבררו לו העובדות לאשורן ובכך הסתיימה המהומה שעורר קודם לכן בביתו.

אחרי שמתברר, כי הדרמה שהפתק הוליד היתה מדומה, ורק פרי שרשרת של הנחות מוטעות של גבר הקנאי לכבודו, נחשף קלונו של סיפור-המעשה הזה, אשר טיפח מתח וקונפליקט מדומים, ואלה התבררו לבסוף כמופרכים. ולכן, יצדק הקורא אשר ישאל בסיום קריאה של 300 עמודים, מדוע נדרשו לקשוע מספר עמודים רב כזה כדי להשלים סיפור-מעשה אפשרי, אך גם כה בנאלי, על חשד חסר-שחר של עורך-הדין בנאמנות אשתו. לסיפור הפתק סיפח קשוע סיפור-מעשה נוסף, אך מופרך מיסודו, על מעשה הונאה של אמיר להבּ, הגבר שאליו כיוונה ליילא את הפתק בעבר, אשר אימץ לעצמו את זהותו של יונתן פורשמידט – צעיר יהודי, פגוע תאונה קשה, שבו טיפל עד פטירתו – ועוד בהסכמת אמו של הנפטר, כדי לקדם את עתידו כאמן צילום בחברה הישראלית.


מידע סוציולוגי

סיפור המעשה הדו-ראשי והדל הזה נושא על רגליו הצנומות מטען כבד למדי של מידע סוציולוגי-ריאליסטי וכנראה גם מהימן למדי, אשר מעיד כי הספר אכן נועד בעיקר לקורא היהודי. מהפרקים המוקדשים לעורך-הדין מתברר, כי מבין הצעירים שעזבו את הכפרים במשולש ובגליל ועברו לערים המעורבות במדינה צמחה שכבת ''יאפּים'' מקבילה לזו שהתעבתה גם בין היהודים. כמו המקבילים להם בקרב היהודים, הקיפו את עצמם גם היאפים מערביי הכפרים במשולש בסמלי סטאטוס חומריים (מכוניות יקרות, משרדים מפוארים, בגדים ממותגים ומוצרי יוקרה אחרים), אף בניגוד למקביליהם היהודים חִיפָּה אצלם הקרום היאפי החיצוני על שכבות עמוקות של התרבות המסורתית עם נימוסיה (בחיזור אחרי נערה) ועם הדעות הקדומות שהשתרשו בה במשך דורות (חשיבות הבתולים אצל הרווקה ומושגי הכבוד העצמי אצל הגבר והנאמנות המלאה לחמולה בכפר).

מידע סוציולוגי נוסף מפרט את המעמדות במיגזר הערבי. בין ערביי מדינת ישראל עדיין איתן החייץ אשר מבדיל בין הערבים הנוצרים לערבים המוסלמים (36). הנוצרים העדיפו להתגורר בירושלים בשכונת בית חנינא הצפונית, בעוד שהמוסלמים העדיפו להתגורר בבית-צפאפא, השכונה הדרומית בעיר. אך בשם אחוות היאפים, מתעלמים המתעשרים החדשים משתי השכונות מהחייץ הזה ומתאחדים במיפגש החודשי שלהם לדון בטיפוח הנראטיב על שורשיו העמוקים של העם הפלסטיני בארץ הזו, מתוך קנאה ביהודים אשר שוקדים בהתמדה על הגשמת המפעל הציוני בארץ-ישראל (45).

המידע הזה על מצבם של היאפים, אשר צמחו מבין הערבים המשכילים בישראל, אחרי שיצאו מהכפרים במשולש ובגליל, מעלה בזיכרון את מצבו של ''התלוש'' היהודי ממזרח-אירופה בשלהי המאה התשע-עשרה ובתחילת המאה העשרים. אחרי שהתנתק מהעיירה של אבותיו והשכיל במרכזי הדעת במדינות מערב-היבשת, גילה שגם בהן הוא נחשב לזר, ורק אז חדרה לתודעתו התחושה שהוא תלוש משני עולמות, הן מהעולם היהודי והן מהעולם הכללי. ממש כך הרגיש עורך-הדין, כאשר חזר לכפרים במשולש, במהלך חיפושיו אחרי החונך שאליו היפנתה ליילא אשתו את הפתק לפני נישואיה לו. כמשכיל הוא מרגיש שאיננו מעורה ממש בחברת היהודים, אך בה-בעת הוא גם מרגיש ניכור כלפי הפלאחים חסרי ההשכלה בכפרים (43), ומבטו מבחין בנחשלות ובהזנחה השוררים בכפרים שבהם גדל (235).

הרומאן של קשוע מבליט הבדל נוסף – זה אשר חוצץ בין ערביי הכפרים בגליל לערביי הכפרים במשולש: ''אנשי הגליל נטו לייחס לעצמם מעמד רם יותר מזה של בני המשולש''. ולכן, התבייש עורך-הדין, שמוצאו מהכפרים במשולש, במבטאו הכפרי הכבד, ועם הגעתו לאוניברסיטה בירושלים אימץ את מבטאם העדין יותר, הפחות מאיים, של הגליליים. הם נתפסו בעיניו כנאורים יותר, משכילים יותר, הם התלבשו טוב יותר, מעמדם הכלכלי היה טוב יתר והם הגיעו מבתי-ספר איכותיים יותר (135).

בתחתית הסולם החברתי ניצבים המקומיים – ערביי השטחים. הם נחשבים כנחותים בעיני ערביי המדינה, אשר מעסיקים אותם, מתפרנסים מהם וגם מקיימים עסקים איתם, אך עובדת היותם תושבי מזרח העיר פסלה אותם. הישראלים אינם מצרפים את המקומיים לחוגם החברתי אמידים ומשכילים ככל שיהיו (28). בכפרי המשולש והגליל מזהים את המקומיים מהשטחים כ''זבלה'' ומאשימים אותם בהחרבת הכפרים של ערביי ישראל, אחרי שהחדירו לתוכם נשק, סמים וזונות והפכו את חייהם בכפרים לגיהינום (246).

קשוע משלים את המידע הסוציולוגי בהצבעה על גילויי אפליה שונים מצד המדינה כלפי הערבים. כגון: ריבוי הבדיקות הביטחוניות שעורכים בירושלים לבעלי מראה ערבי במעברים הקבועים מהעיר העתיקה להר הצופים (25), שעליהם נוספות בדיקות גם במחסומי פתע (65). במרכז הגמילה בליפתא הוקצתה רק מיטה אחת למכור לסמים ערבי, ולכן טופלו הממתינים לה בינתיים במתדון (67). המדיניות של האוניברסיטה היא לקיים הפרדה בין סטודנטים יהודים לסטודנטים ערבים, ולכן דחסו את הערבים במעונות ''אלף'' המרוחקים והפחות טובים, בעוד שאת הסטודנטים היהודים היפנו למעונות הטובים יותר במתחם הקמפוס בהר הצופים (277).

ואף-על-פי-כן, מגלה קשוע, כי קיים מכנה המשותף לכל המדורגים בסולם המעמדות הזה בקרב ערביי ארץ-ישראל, והוא המאמץ לחקות את אורחות החיים ואת הישגיהם של היהודים במדינת-ישראל. אמיר להבּ מוכן לוותר אפילו את זהותו העצמית כדי להבטיח לעצמו הצלחה בחברתם. בסיוע רוחלה פורשמידט, הוא מאמץ את הזהות היהודית של בנה, יונתן, וגם זוכה בתמיכתו של עורך-הדין, אשר גונן בשתיקתו על מעשה התרמית הזה – אחרי שהתרמית התבררה לו.

אמיר מגשים את מטרתו, אף שבסיוע הזהות השאולה מיונתן גילה את צביעותם של השמאלנים ב''בצלאל''. ב''מעוז השמאלניות'' בירושלים, מתחרות המחלקות זו בזו וממש מתאמצות שיהיה להן במחלקה לפחות סטודנט ערבי מדי שנה (189), אך בה-בעת אוחזים השמאלנים שם בדעות קדומות כלפי הערבים. ומאחר שאמיר הזדהה שם כסטודנט יהודי בשם יונתן, השמיעו בנוכחותו בחופשיות אבחנות גזעניות שונות על הערבים, כגון: שהערבים הם חרמנים... הכבוד חשוב להם מאוד... הם יותר יצריים, אין מה לעשות, הם יותר חייתיים, השפה היחידה שהם מכבדים היא כוח, וכשהם מזהים חולשה הם תוקפים (263).


''כתר'' הגזימה בשבחים

הוצאת ''כתר'' שילבה סיפור-מעשה שדוף ובנאלי זה, שהינו יותר מקור למידע סוציולוגי מאשר מקור לעונג ספרותי, בתוך סדרת הדגל שלה לפרוזה עברית ומתורגמת המוגדרת כ''סדרה לספרות יפה''. עד כאן לא שגתה. סייד קשוע הוא ערבי ישראלי, השולט מספיק בשפה העברית כדי לכתוב בה ספר קריא, ולכן היה ראוי ספרו להיכלל בסקציה של ספרות מקור בסדרה זו. אך מישהו בהוצאת ''כתר'' הגזים מאוד כאשר כתב על דש הספר את המשפט הבא: גוף שני יחיד, ספרו השלישי של סייד קשוע, מביא את כישרונו הספרותי לשיא בשלותו ומציג אותו כאחד מגדולי המספרים בספרות העברית כיום.

מאחר שזה מכבר הורגלנו להפרזות של ''תעשיית הספר'' שלנו, הנוהגת לפאר על הדש האחורי של הספרים את מוצריה, ניתן היה לפטור במנוד-ראש גם את הרישא של המשפט, שבחרה הוצאת ''כתר'' לפתות בעזרתו את הקוראים לקנות את ''גוף שני יחיד'' – שם הרומז על עיסוקו של הרומאן במצבו של ה''אחר'' בחברה הישראלית. אם כי, במקום לגזור על קשוע כבר בספרו השלישי את המסקנה ש''הביא את כישרונו לשיא בשלותו'' – שהיא קביעה ממש מאיימת על סופר הנמצא בעצם בתחילת דרכו ושטרם כתב יצירה אחת ממש בשלה וממש בעלת-ערך – היתה יכולה ההוצאה להסתפק באחת מהמילים הבאות, שהיא ושאר ההוצאות מפזרות בנדיבות בעמודים האחוריים של עטיפות הספרים שהן מוציאות: חדש, רענן, מטלטל, מעורר מחשבה, מפתיע, חשוב וגילוי אמיתי.

הבעייה מתרכזת, אם כן, בסיפא של המשפט, והיא זו שאילצה אותי להגיב על ספר פרוזה שמחברו אמנם כותב בעברית, אך איננו בשום אופן סופר עברי, ובכך לסטות לראשונה מהעיקרון שאני צמוד אליו בעיסוקי המחקרי והביקורתי בספרות כל השנים – להיות חוקר ומבקר רק של הספרות העברית. בסיפא של המשפט, האומר כי הספר הנוכחי מציג את קשוע ''כאחד מגדולי המספרים בספרות העברית'' ישנן שתי קביעות מוטעות. הראשונה – שבזכות הספר הזה ראוי קשוע להיחשב ''כאחד ''מגדולי המספרים'' הפועלים במדינת-ישראל כיום. והשנייה – שבזכותו הוא נמנה עם ''המספרים בספרות העברית כיום''.

על ההפרזה בהערכת קשוע ''כאחד מגדולי המספרים'' הפועלים כיום בסיפורת הישראלית, אין צורך להגיב. כל עמוד בספר מכחיש קביעה בלתי-אחראית זו. גם במצבה הנוכחי של הסיפורת הישראלית, אשר איננו מזהיר ביותר, רחוק הכרך ''גוף שני יחיד'' מהיכולת להשתוות לכרכי הסיפורת של סופרים אחרים. מוכיחים זאת אפילו כרכי סיפורת המקור האחרים שהוציאה הוצאת ''כתר'' עצמה במסגרת סדרת הפרוזה שלה בעלת השם המחייב – ''סדרה לספרות יפה''. ולכן, עליה להתנצל בפני סופרי הבית האחרים שלה וגם להכפיל את התנצלותה בפני סופרי הבית של ההוצאות האחרות.


מיהו סופר עברי?

לעומת זאת חובה להגיב על הקביעה הנוספת של ההוצאה, כי עקב העובדה שקשוע כותב את ספריו בעברית, הוא גם נמנה עם סופרי ''הספרות העברית''. קשוע אמנם כותב את ספריו בשפה העברית, אך עובדה זו אינה מקנה לו שייכות לספרות העברית, שהיא הספרות הלאומית של העם היהודי, אשר כינסה את נכסי הרוח הספרותיים של דורות סופרים עברים מאז התנ''ך, במשך קרוב לארבעת אלפים שנה. כלומר: לספרות העברית משתייכים לא רק בזכות הכתיבה בשפה העברית, אלא בעיקר בזכות ההזדהות עם גורלו של העם היהודי, עם כיסופיו, עם ערכיו ועם חזונו1.

במשך הדורות היו, כמובן, סופרים יהודים ששיקפו וביטאו את ההזדהות הזו גם בשפות אחרות, אך משום שלא שלטו בשפה העברית וגם לא כתבו בה, אין משייכים גם אותם לספרות העברית, אלא מזהים אותם כמשתייכים לספרות של העם היהודי בשפות אחרות. ומוכיח זאת היטב המקרה של פרנץ קפקא. לעומת זאת, נמצאו בין סופרי העולם כאלה ששלטו היטב בשפה העברית, ובוודאי טוב יותר מהרבה סופרים יהודים, ואף על פי כן גם הם לא הוגדרו כשייכים לספרות העברית, אלא רק כסופרים שכתבו בשפה העברית. ויוכיח זאת המקרה של מחברת הרומאן ''סמטאות'' – אלישבע ביחובסקי. היא סופחה לספרות העברית רק בדור הנוכחי ורק על-ידי חוקרות המיגדר, שלמטרותיהן הפמיניסטיות התקשו למצוא מספר מספיק של מועמדות לתואר ''האימא של ספרות הנשים העברית''.

אף שלא על כל היצירות שהסופרים העברים כותבים ומפרסמים כיום ניתן לומר שהן מפארות את הספרות העברית לדורותיה, אין לשלול מהן את זכותן להיכלל בספרות העברית ולצפות שגורלן ייחרץ במסגרת הספרות הלאומית של העם היהודי. קשוע לא עולל שום רע לספרות העברית וגם לא חילל במשהו את השפה העברית בשלושת הספרים שכתב בעברית. אך מהסיבות שמניתי קודם קשוע איננו סופר עברי, אלא סופר ישראלי הכותב בעברית2. אבחנה זו משווה אותו לסופרים ישראלים אחרים הכותבים במדינת-ישראל בשפות אחרות. ובכללם גם יהודים אשר כותבים בשפות הללו. אף הם סופרים ישראלים, אך לא סופרים עברים.

מאליו מובן, כי לכל סופר עברי (כלומר: סופר יהודי הכותב בעברית) שמורה הזכות לוותר על השתייכותו הטבעית לספרות העברית ולזהות את עצמו רק כסופר ישראלי. מדובר באלה שהזהות היהודית, שהיא זהות לאומית, איננה נחשבת בעיניהם, ואחרים שהזהות הישראלית, שהיא זהות אזרחית, נחשבת בעיניהם יותר. ואכן, בתקופת כהונתה של שולמית אלוני כשרת החינוך והתרבות פרשו מאגודת הסופרים העברים הרבה סופרים עברים שקצה נפשם מייחודה הספרותי-תרבותי של האגודה הזו ומזיקתה לספרות העברית לדורותיה, והקימו לעצמם בתמיכתה הפוליטית והתקציבית התאגדות סופרים נפרדת בשם ''האיגוד הכללי של סופרים בישראל''.

לכן, אם הוצאת ''כתר'' רוצה לשייך את קשוע לאגודת סופרים, כדי שיהיה אחד מ''גדוליה'' או אחד מ''חשוביה'', אל תפנה אותו להצטרף ל''אגודת הסופרים העברים'', כי אם ל''איגוד הכללי של סופרים בישראל''. בהכירי את הנפשות הפועלות באיגוד הזה ואת השקפתן בנושאי העם היהודי, הזהות היהודית והתרבות העברית, אני בטוח כי שם יתייחסו אל קשוע בהגינות רבה יותר מכפי שלדבריו מתייחסים אל סטודנט הערבי במעוז השמאלנים הירושלמי ''בצלאל'' – יקלטו אותו לחברתם כ''סופר ישראלי'', ולא ילעגו לערביותו מאחורי גבו.

בה-בעת אני משוכנע, כי גם באגודת הסופרים העברים לא יתנהגו כלפיו בצביעות. אך כאן יבהירו לו, כי בעיני אגודת הסופרים העברים לא יוכל להיחשב לעולם ''כאחד המספרים בספרות העברית כיום'', אלא רק כמספר ישראלי ממוצא ערבי הכותב כיום סיפורת בעברית.


  1. ראה מסת המבוא ''התקופה הישראלית בתולדות הספרות העברית'' בכרך ''ספרות וריבונות'', שהוא הכרך ה-‏16 מכרכי הסדרה בת 20 הכרכים ''תולדות הסיפורת הישראלית''.
  2. ראה המסה ''מיפוי חדש – הגדרה חדשה'' בכרך ''הצדעה לספרות הישראלית''. אף הוא מכרכי הסדרה ''תולדות הסיפורת הישראלית''.







http://www.faz.co.il/thread?rep=158288
קשה להבין את טולסטוי שכתב את הסיפור הבנאלי
עמיש (יום ראשון, 06/03/2011 שעה 13:22)

''מלחמה ושלום''.
סך הכל רומאן זעיר בין איש ואשה רוסיים בזמן שנפוליון פלש לרוסיה.
הסיפור הקלוש והבנלי הזה נשען על שני כרכים עבים מלאים בקשקושים של נובו רישים רוסיים המתנשאים על סביבתם תוך שהם מדברים בצרפתית וכך מתנתקים ממוצאם ושרשיהם המוז'יקיים ולא מתקבלים לחברה הצרפתית שמתקיפה את ארצם.
טוסלטוי המתחזה לסופר רוסי אינו אלא תיאורטיקן הזוי הכותב גם ברוסית תוך שהוא מנסה לכפות את ערכיו המוזרים על חברה שהקיאה אותו מתוכה וכלאה אותו בבידוד באחוזתו.
אני מתפלא על כל הוצאות הספרים בעולם שמוציאים בכל שנה תרגומים רעננים לרומאן הזעיר והדלוח הזה של טולסטוי ושמדפיסים ממנו מאות אלפי עותקים. אני גם המום מהתפעלותם הבלתי מסוייגת של אלפי מבקרים ספרותיים בכל העולם התרבותי מ''ספרו'' העלוב של הטולסטוי הזה וקורא להם לשוב לרוח המקורית של הספרות הגדולה מימי האיליאדה והאודיסיאה!

הגיע הזמן שהם ידפיסו קצת יותר ספרות לאומית יהודית זקופת קומה!

http://www.faz.co.il/thread?rep=158292
אם חשבת
ע.צופיה (יום ראשון, 06/03/2011 שעה 19:42)
בתשובה לעמיש

שהקומיסרים הספרותיים נעלמו יחד עם ברית המועצות- טעית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=158293
קשה להבין את טולסטוי שכתב את הסיפור הבנאלי
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 07/03/2011 שעה 1:50)
בתשובה לעמיש

כיצד ידוע לך מה כתוב באותו רומן למשרתות ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=158296
קראתי בדובשני כמובן
עמיש (יום שני, 07/03/2011 שעה 9:10)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

למה אתה שואל?

http://www.faz.co.il/thread?rep=158297
מי זה דובשני ? בעל כוורת דבורים ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 07/03/2011 שעה 9:16)
בתשובה לעמיש

יש לי מסקנה .
אם ידוע לך תוכן אותו רומן למשרתות הרי שסביר כי קראת אותו .
אם קראת אותו למה אתה מתלונן ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=158298
אני לא מדבר עם אנשים
עמיש (יום שני, 07/03/2011 שעה 14:53)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

שלא יודעים מיזה דובשני

http://www.faz.co.il/thread?rep=158299
אני לא מדבר עם אנשים
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 07/03/2011 שעה 15:53)
בתשובה לעמיש

דע כי יש אנשים שדובשני להם הוא ממבו-ג'מבו .
פרשן של רומנים למשרתות .
סוג של עבודת אלילים וזריית חול בעיניים .

http://www.faz.co.il/thread?rep=158300
מן הסתם אינך מכיר את דובשני.
יענקלה (יום שני, 07/03/2011 שעה 17:21)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

דובשני זה נוסטלגיה של דור הולף ומצטמצם של אנשים שלמדו ספרות עברית בשנות השבעים בתיכונים הישראל של ארץישראל הישנה והטובה.
הוא היה מפקח הספרות במשרד החינוך וכתב ספר פרשנות על הספרות העברית.
-כל עוד היה המפקח מורינו הדגולים המליצו על ספרו , ומי שרצה להצליח בבגרות מוטב היה שישתמש ב''דובשני''.ברגע שיצא לפנסיה אסרו על התלמידים להשתמש בספריו מסיבות שעליהם נאמר - ''הכוסי עשה את שלו, ויכול ללכת ''
אם עמיש מדבר על דובשני אני משער שהוא יליד השנים 51-54
כשאתה היית כבר איש גדול ומנהיג פועלים רב פעלים נערץ בוולקן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=158302
לא מדוייק
עמיש (יום שני, 07/03/2011 שעה 18:46)
בתשובה ליענקלה

ספריו של דובשני היו אסורים בשמוש ושנואים על כל המורים לספרות ומקרא כי הוא סיכם את כל היצירות ואת כל הפרשנויות הקלאסיות.
אם נתפסת על דובשני זה לא היה נעים ואלו לבטח לא היו ספרי לימוד אלא ספרי עזר מחתרתיים שאותם קראו לבחינות הבגרות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=158306
לא מדוייק ?
מנקה בתי-משפט (יום שני, 07/03/2011 שעה 19:58)
בתשובה לעמיש

דובשני חשף את הרדידות של המורים לספרות...

הם לא היו מגיעים לקרסוליים שלו, ומכאן המשטמה שלהם...

http://www.faz.co.il/thread?rep=158307
הבל הבלים
עמיש (יום שני, 07/03/2011 שעה 20:02)
בתשובה למנקה בתי-משפט

אבל זה לא ממש חשוב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=158309
קיוויתי שתסכים איתי הפעם
יענקלה (יום שלישי, 08/03/2011 שעה 3:52)
בתשובה לעמיש

אחרי יציאתו לפנסיה אכן הוחרם ונתנה הוראה גורפת לאסור את ספריו.
לפני כן היה מקובל ובחינות הספרות היו למעשה בחינות על דובשני.יען כי דובשני כנראה כתב את השאלות.
בקיצור הוא נהנה מתקופה קצרה של חסד עד שיצא מהמערכת.
לפני כמה זמן , נתבקשתי על ידי בנו של חברי, שנפטר, לראות אם אוכל לפנות ולקבל לרשותי ארון ספרים ישן של אביו שהכיל ספרים של זקנים .
ואכן בצד ספרי מופת כמו חסמבה, הימאים, השביעיה הסודית פאני היל חוברות טרזן כלבתו של שולץ וביל קרטרים מצאתי את חמשת כרכיו של דובשני.

http://www.faz.co.il/thread?rep=158320
מתי הוא יצא לפנסיה?
עמיש (יום שלישי, 08/03/2011 שעה 7:58)
בתשובה ליענקלה

בעת שאני למדתי לבגרות הוא היה אסור בתכלית האיסור.
ספריו היו תקציר של היצירות שנדרשו לבגרות וכאמור, כללו את סיכום הביקורות הקלאסיות. (כגון אורינובסקי, קסוטו, קויפמן וכו')

http://www.faz.co.il/thread?rep=158314
לפי עדותך הכתובה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 08/03/2011 שעה 5:15)
בתשובה לעמיש

דובשני היה אדם שריכז ותימצת וגם פירשן ספרים רבים שהיו חובת קריאה בבתי הספר . בכך הוא מנע את הצורך לקרוא את הספרים עצמם .
אתה כנראה אחד מאלה שלא קראו . . .
לא פלא שאינך רוצה לדבר איתי .

http://www.faz.co.il/thread?rep=158303
מן הסתם אינך מכיר את דובשני.
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 07/03/2011 שעה 19:37)
בתשובה ליענקלה

מעולם לא הייתי ''איש גדול'' .
בשנות השבעים הייתי אחד מראשי הפנתרים השחורים .
הייתי ראש ועד עובדי וולקן אחרי השביתה שם בשנת 1986 .

דובדבני או לא דובדבני
אין לי כבוד רב לספרות יפה ולא למשוררים .

לסרטי המערב הפרוע לפחות אין יומרות , שיש לספרות יפה .

http://www.faz.co.il/thread?rep=158291
יוסף אורן, לא נשאר לך על מה לכתוב ?
מנקה בתי-משפט (יום ראשון, 06/03/2011 שעה 15:42)

לכתוב כל כך הרבה מלים לא חשובות ולא מענינות ?

כאן לא משלמים לפי אורך המאמר...

אולי תלמד אותנו דבר חדש שנשכיל ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=158301
יוסף אורן, לא נשאר לך על מה לכתוב ?
יענקלה (יום שני, 07/03/2011 שעה 17:23)
בתשובה למנקה בתי-משפט

הוא מבקר ספרות ידידי ועושה את מלאכתו די טוב לדעתי.
זה שעיראקים שונאים ספרות של אשכנזים זה בעיה שלך בלבד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=158304
יוסף אורן, לא נשאר לך על מה לכתוב ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 07/03/2011 שעה 19:38)
בתשובה ליענקלה

מה זה ספרות של אשכנזים ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=158310
יוסף אורן, לא נשאר לך על מה לכתוב ?
יענקלה (יום שלישי, 08/03/2011 שעה 3:55)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

מנדלה מוכר ספרים, שלום עליכם, ביאליק, פיארברג, ועוד

http://www.faz.co.il/thread?rep=158313
יוסף אורן, לא נשאר לך על מה לכתוב ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 08/03/2011 שעה 5:11)
בתשובה ליענקלה

זה ספרות ?
חשבתי שספרות זה שקספיר , וולטייר , ויקטור הוגו , קרונין , שולוחוב , סטיינבק . . .

http://www.faz.co.il/thread?rep=158317
זה גם....... אבל לא רק
איתן אדיר (יום שלישי, 08/03/2011 שעה 6:57)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה


http://www.faz.co.il/thread?rep=158305
יוסף אורן, לא נשאר לך על מה לכתוב ?
מנקה בתי-משפט (יום שני, 07/03/2011 שעה 19:56)
בתשובה ליענקלה

ינקלה,

לא נשאר לו מה לבקר חוץ מספר שנכתב בעברית ע''י סופר ערבי ?

הוא בעצמו מזלזל בזה...

הוא גם (נוסף לכל) מזלזל באנטלגנציה של הקוראים כאן...

http://www.faz.co.il/thread?rep=158311
יוסף אורן, לא נשאר לך על מה לכתוב ?
יענקלה (יום שלישי, 08/03/2011 שעה 4:01)
בתשובה למנקה בתי-משפט

מעדיף סופר כמו סעיד קשוע , שיורה מעמדת הערבי עלינו היהודים- כי הוא ישיר והגון (מבהיר כוונותיו).
שונא סופרים כמו עמוס פוץ עוז או א.ב יהושוע שיורים בתוך הנגמש במקום לירות מחוץ לנגמש.

http://www.faz.co.il/thread?rep=158318
יוסף אורן, לא נשאר לך על מה לכתוב ?
איתן אדיר (יום שלישי, 08/03/2011 שעה 6:58)
בתשובה ליענקלה

איזה דימויים 'יפים'....

http://www.faz.co.il/thread?rep=158319
יוסף אורן, לא נשאר לך על מה לכתוב ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 08/03/2011 שעה 7:53)
בתשובה לאיתן אדיר

הוא כתב פראפרזה על הביטוי של מרצ ''עדיף להשתין מהאוהל החוצה מאשר מחוץ לאוהל פנימה''

לצערנו יש כמה וכמה יהודים שמשתינים בתוך האוהל על היושבים בו . אבנרי וספירו , גורדון ואלוני , שלום עכשיו , בצלם , יש גבול , שוברים שתיקה ועוד .
לפעמים הם יוצאים מהאוהל ומשתינים עליו מבחוץ .

http://www.faz.co.il/thread?rep=158324
יוסף אורן, לא נשאר לך על מה לכתוב ?
איתן אדיר (יום שלישי, 08/03/2011 שעה 8:55)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

אז פשוט צריך לתפוס להם את כלי זיינם ולקצם בהם עוד...... (-:


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.