פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שלוש הערות בשולי הסכם הפיוס
שלמה גזית (יום ראשון, 22/05/2011 שעה 8:00)


שלוש הערות בשולי הסכם הפיוס

אלוף (דימ.) שלמה גזית



ביום ראשון, ה-‏15 במאי 2011, החלה מלחמת השחרור הפלסטינית. צעדת הפליטים הפלסטינים בלבנון, בגולן וברצועת עזה וניסיונם לממש את ''זכות השיבה'' היא שלב חדש במאבק הפלסטיני בישראל.

במשך 15 שנים ניהלה ישראל מו''מ עם הנהגת אש''פ והרשות הפלסטינית בהנחה ובתקווה כי ניתן יהיה להגיע להסכם על בסיס העיקרון של חלוקת הארץ וכינונן של שתי מדינות-לאום, אחת לצד רעותה. ההנחה לכל אורך תקופה זו הייתה כי המו''מ וההסכם חותרים לפיתרון בעיית מלחמת ששת הימים, ומבלי לפתוח את שאלת 48', שעיקרה בעיית הפליטים הפלסטינים ותביעתם לשוב לשטחי ישראל. הקיפאון המוחלט במו''מ בשנתיים האחרונות, האווירה המהפכנית והתסיסה במדינות השכנות הביאו לפיוס בין הנהגת חמאס להנהגת הרש''פ וכך חזר הדיון לשאלת 48'. שוב אי אפשר מבחינתם לדון ולחפש פיתרון אשר לא יכלול את שאלת הפליטים.

האסטרטגיה הפלסטינית המיושמת במערכה זו משלבת שלושה מאמצים, מקבילים:
  • א. צעדות בלתי-אלימות של אלפי (ואולי, עשרות ומאות אלפי) פלסטינים אשר ינסו באורח הפגנתי לממש את שיבתם לאדמה הפלסטינית הכבושה בידי ישראל, בין אם זה בתחומי השטחים שכבשנו ביוני 67' (בירושלים, בגדה המערבית, ברצועת עזה ובהרמת הגולן) ובין אם זה אל תוך ישראל הריבונית שבתחומי קווי שביתת הנשק של 1949.
  • צעדות אלה מכוונות להיות ''בלתי-אלימות'', הגם שהן עשויות לכלול ניסיונות לפרוץ בכוח גדרות ומכשולים אחרים. הן מבקשות לאלץ את ישראל להפעיל כוח במטרה למנוע ולסכל את החדירות, כאשר הנפגעים הפלסטינים יהיו כולם ''אזרחים רבים ובלתי חמושים'' אשר ייפגעו בידי כוחות הביטחון של ישראל.
  • ב. ליווי מסיבי של פעילות זו בתקשורת הבינלאומית אשר תעביר בשידור-חי את המתרחש, ברוח המסר התקשורתי המבוקש ע''י הפלסטינים.
  • ג. וכל אלה, ישתלבו ויהוו תרומה ישירה למסע הדה-לגיטימציה של ישראל בעולם.
אסטרטגיה זו לא ניזומה ואיננה נשלטת בידי המנהיגות הפלסטינית. מטרתה - לשוב ולפתוח את תיק תש''ח. היא לא באה לתמוך במו''מ לכינונן של שתי מדינות זו לצד זו, אף לא לתמוך בתביעה של נסיגה ישראלית מוחלטת לקווי ה-‏4 ביוני 67'. המטרה של מי שמובילים מלחמה זו – חיסולה של מדינת ישראל!

אם איננו רוצים להיות מובסים במערכה זו עלינו להבין כי האתגר העומד עתה בפני ישראל הוא בעיקרו בשני מישורים – המישור התקשורתי והמישור המדיני. ככל שנמעיט הפעלת כוח, נמעיט עימותים פיסיים עם קבוצות הצועדים כן גדלים סיכויינו לנצח.

ממשלת ישראל חייבת להבין כי אל לה להטיל את חיפוש המענה על צה''ל. המטה הכללי מסוגל להציע רק פתרונות אשר מבוססים על הפעלת כוח. ואלו הפעלת הכוח היא זו שתשרת את הצד הפלסטיני.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


צריך להבהיר לצועדים לכוון ישראל, כי הם מסתכנים...
ההפקרות בבתי-המשפט (יום ראשון, 22/05/2011 שעה 21:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צהל אמור להגן על גבולות המדינה.

צעדות המיועדות לחדור לישראל הן הפרה של ריבונות המדינה היהודית.

לכן,
בניגוד לדעתכה,
צהל חייב לפעול,
ולהוכח לאותם צועדים, שהם מסכנים את חייהם.

רק כך הם ישלימו עם קיומה של המדינה היהודית...
_new_ הוספת תגובה



לדעתי גזית לא אומר שצה''ל לא יפתח באש על המוני פולשים לתוך ישראל
גלעד היפתחי (יום שני, 23/05/2011 שעה 9:52)
בתשובה לההפקרות בבתי-המשפט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והוא מבהיר זא וכותב שזהו צעד מלחמתי. לפי הבנתי גזית רוצה שהממשלה תפעל כך שצעדות המוניות לא יתרחשו בעתיד, כדי למנוע מצה''ל את הצורך לפעול נגדן.
וזה בהחלט טיעון נכון, אבל לא בכל מחיר.

העקרון הוא שאסור לישראל לבנות מערכת שתעודד את האלימות, הטרור וההפגנות ההמוניות בכך שהיא מראה שאלה מפחידים אותה, שהיא משותקת מולם ושיראל אינה מוכנה להפעיל כוח נאות כדי לשבור אותם.

מצד אחד ישראל צריכה להוביל מהלך מדיני, ככל שאפשר (למרות שאני מודע לכך שהצטרפות החמאס לממשלת הרש''פ טורפת את כל הקלפים) ואם לא מהלך אז מה שנקרא ''להעביר את הכדור למגרש הפלסטיני''... למשל שבנאומו של נתניהו מחר לפני בתי הנבחרים הוא יאמר שהוא קורא לפלסטינים להפסיק את הטרור ולחזור לשיחות ישירות מיד, במעטפת אמריקאית, כדי לסכם את עקרונות התנהלות השיחות - תנאי פתיחה, צורת התנהלות השיחות ובניית קבוצות עבודה מקצועיות מתוך הכרה הדדית של זכויות שני הצדדים למדינות לאומיות, זו לצד זו.

לדעתי קריאה זו ששמה בצד את המחלוקות הקשור וקוראת לפתור אותן בשיחות שיובילו להסכמה, יעבירו את הכדור לרש''פ שיצטרך להחליט אם הוא בולע את הפתיון או לא. אם הפלסטינים יאמרו ''לא'' או ''כן, אבל'' הם יפסידו המערכה הזאת.

מצד שני, ישראל צריכה להבהיר שכל פעולה פלסטינית בעלת כוח תיתקל בהפעלת כוח נגדי שווה לריבוע הכוח המופעל נגדנו, שזהו בעצם עקרון המידתיות.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי