פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המשק האמריקאי – תמונת מצב
עגל הזהב / דוד סיון (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 17:00)


המשק האמריקאי – תמונת מצב

ד''ר דוד סיון



מי שעוקב אחרי המציאות במשק האמריקאי, באמצעות בחינת הנתונים, יודע שהמשק לא חזר לרמת הפעילות מלפני ש''המיתון הגדול''. לפי המדידות המקובלות הוא נמשך 18 חודשים (מראשית דצמבר 2007 עד סוף יוני 2009) והיה הארוך והעמוק ביותר מאז ''המשבר הכלכלי'' שהחל בשנת 1929. מאחר והוכרז על סיום ''המיתון הגדול'' לא מעט אנשים נוטים לחשוב שהמשק האמריקאי חזר למצב בו היה לפני כן.

תמונת מצב בנושאי התעסוקה-פרנסה מוצגת שני גרפים. השטח (העמודות) בצבע תכלת מסמן את תקופת ''המיתון הגדול''. הנתונים על שיעורי האבטלה הם מהאתר של משרד העבודה האמריקאי ונתוני כוח העבודה הם מהאתר של הסניף ה-FED בסיינט לואיס.

אבטלה ניתוח המידע שמוצג בגרפים מבהיר שמבחינת תמונת התעסוקה, המצב לא חזר לקדמותו. הגרף הראשון מראה את שיעורי האבטלה ומספר לנו שבמהלך ''המיתון הגדול'' עלה שיעור האבטלה מכ-‏5% לכמעט 10%. מאז היתה ירידה מתמשכת אל מתחת ל-‏9% אבל לאחרונה הוא עלה עד ל-‏9.1%. שנתיים לאחר תום המיתון הזה ושיעור האבטלה עדין כמעט כפול. המיתון הוסיף כ-‏6 מיליון בני אדם לרשימת המובטלים.

השתתפות אבל זה לא כל הסיפור כי במהלך השנים גדלה האוכלוסיה בגיל העבודה ואילו כוח העבודה נשאר תקוע. הגרף הבא ממחיש את הבעיה. ניתן לראות שבגלל ''המיתון הגדול'' שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ירד בכ-‏4%. אלה עוד כ-‏5 מיליון בני אדם שעזבו את, או לא הצטרפו, לכוח העבודה – שלא עובדים.

לפי תמונת המצב ישנם כ-‏11 מיליון בני אדם שלא עובדים לפרנסתם. את המשמעות האנושית של חוסר היכולת להשיג פרנסה יכול כל אחד להעריך. אני אדגיש שמשמעות המצב הזה היא שגודל התוצר המקומי הגולמי נמוך באופן משמעותי מזה הפוטנציאלי – המשק האמריקאי מייצר פחות ממה שיכול היה לייצר לרווחת התושבים.



מי שמעיין בגרפים גם יכול להעריך איזה ממשל אחראי ולמה. העובדה הבולטת ביותר היא שעיקר הנזק נגרם לפני סוף 2008 – במשמרת של הנשיא הקודם. ניתוח יותר עמוק גם יראה שבגלל הפיגור בתגובות המשק האחריות לנזקים היא כמעט כולה של הנשיא הקודם. מצד שני, אפשר לראות שבמשמרת של הנשיא הנוכחי נעצרה ההתדרדרות.

האם יכול האמריקאי המובטל להיות אופטימי? כנראה שלא. לפחות לא השנה. מסתבר שבשלושת החודשים האחרונים צמח התמ''ג בשיעור שנתי של כ-‏1.8% ועל פי תחזיות של הבנק המרכזי המצב לא ישתפר בהרבה במהלך השנה הנוכחית. לכן שיעור האבטלה ישאר גבוה – מעל 8.5% (Fed dims outlook).




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


בעיות של עשירים...
ההפקרות בבתי-המשפט (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 18:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המיתון של שנת 2008 הוא תוצאה מצטברת של הפקרות שהייתה בממשלים קודמים.

גם הממשלים הרפובליקאים וגם הדמוקרטים אשמים במצב שנוצר.

אפשר להגדיר את המשבר כפיצוץ בועה פיננסית שהתפתחה במשך שנים רבות.

יש לי הערכה גדולה לממשל אובמה שהצליח להקטין את הנזקים מפיצוץ הבועה.

המחיר היה כבד מאוד: הגדלת החוב ל 100 אלף מליארד דולר...

הרבית האפסית בשוק האמריקאי מצליחה לעת עתה להשקיט את האינפלציה, אשר מוכרחה לגאות בעקבות הגדלת החוב.

הברומטר החשוב ביותר כדי לבדוק את הדופק של הכלכלה האמריקאית: שיעור האינפלציה.

כל עוד האינפלציה נמוכה, יכול הבנק האמריקאי להמשיך במדיניות אפס רבית.

לא כך יקרה כאשר האינפלציה תתחיל לגלוש.

שלשום פורסם כי מדד המחירים בחודש שעבר עלה ב 0.8 אחוזים.

זו אינדיקציה חמורה מאוד.

ממשל אובמה לא יוכל להמשיך עם רבית אפס. כי זה יעודד עוד אינפלציה.

דיבורים על ''צמיחה'' ללא התייחסות למאזן הסחר החיצוני, הוא התעלמות ממרכיב חשוב בכלכלה.

מי שמאיים על הכלכלה האמריקאית, הן מדינות אסיה, אשר מייצרות במחירים מגוחכים,
לעומת מחירי היצור האמריקאי.

בקיצור, אובמה נמצא בצרות, בנושא הכלכלי...
_new_ הוספת תגובה



בעיות של עשירים... אבל אלה בעיות שגם עשירים יכולים לגווע בהם...
גלעד היפתחי (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 18:54)
בתשובה לההפקרות בבתי-המשפט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה צודק שמקורו של המשבר הוא מדיניות הסאב-פריים שהוחל בו עוד בשנות ה-‏40 של רוזוולט. קרטר גיבש אותו למתכונת הדומה למה שהיה בזמן המשבר סוף 2007 - 2008 והארגונים פרדי-מאק ופאני-מאי הפכו לחברות המשכנתאות שמימנו את מסלול ההלוואות ההפוך (בתחילה משלמים תשלומים נמוכים מאוד שהולכים וגדלים עם השנים) לקוני דירות. ריגן, קלינטון ובוש הבן נתנו לבתי הנבחרים לשדרג את ההטבות של הלוואות הסאב-פריים. זה נכון שהתיקונים לחוקים הובלו ע''י הדמוקרטים, אבל רק בגלל תמיכת כמה רפובליקנים בתיקונים יכלו לעבור את תהליך החקיקה בבתי הקונגרס שבחלק מהזמן נשלטו ע''י הרפובליקנים. בשנות ה-‏90 והאלפיים כבר לא בוצעו מבחני הכנסה ללווים וכל מי שביקש קיבל. זה הכניס הרבה מאוד אנשים מהמעד התחתון למסלול ההלוואות. היו כאלה שרכשו יותר מבית אחד, בגלל ההפקרות בבדיקת הזכאות והיכולת. מהר מאוד נוצר מצב שבנקי ההלוואות האלה שילמו הרבה יותר ממה שהיה להם ולקח התווסף המשבר שהרבה מלוקחי ההלוואות פשוט לא יכלו לעמוד בתנאי התשלום שהלכו לתפחו עם השנים. התהליכים האלה יצרו גרעון עצום בבנקי ההלוואות האלה שמשכו את כל המשק האמריקאי למשבר.
_new_ הוספת תגובה



אתה עושה רושם שכואב לך שגם הדמוקרטים, קרי השמאלנים כאילו, אשמים
גלעד היפתחי (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 18:41) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במשבר הכלכלי. עדיין אתה חוזר ואומר שעיקר המשבר עדיין מונח על כתפי בוש כאשר אובמה נשיא כבר שנתיים וחצי. אובמה לא אשם במשבר, הוא אשם רק בהעמקתו. אם אובמה היה מתנהג נכון הרי שהמשק האמריקאי היה מראה סימני עצירה במשבר ותחילת התאוששות, אבל אובמה בחר בדרך שרק שילשה את הנזק. עיקר טעויותיו של אובמה היו:
1. הדפסת קרוב לשני טריליוני דולרים (פעם אחת מפברואר עד יוני 2009 ופעם שניה באמצע 2010. דווקא קיצוץ בהוצאות בממשל הפדרטיבי היה מועיל יותר.
2. הגדלת שני התקציבים השנתיים הראשונים שלו למשימות ''שיקום לאומי'' או ''חבילות האצה'' לפעילות המשקית, ליצירת מקומות עבודה וכו'. רוב מקומות העבודה שנוצרו היו בתפקידים ממשלתיים ולפרק זמן מוגבל, שלא תיקן את גראף המובטלים בצורה ממשית. רוב ''חבילות ההאצה'' לא הגיעו לעסקים במשק, אלא נבלעו והתבזבזו במשרדי הממשל. הגרעון השנתי בשנתיים האחרון הגיע ל-‏1.5 טריליון דולר! לשנה. בחודש האחרון נוצרו כ-‏60 אלף מקומות עבודה בארה''ב, רובם ע''י ממשלות המדינות ולא הממשל הפדרלי כמובן. יותר מחצי מהן נוצרו ע''י המושל הרפובליקני של טקסס לבדו.
3. הלאמת בנקים, חברות השמה, מפעלי רכב וכו' והגדלת מחוייבות הממשלה במימון שוטף של עסקים שאינם צריכים להיות בכלל בחזקת ממשלה. הגדלת פיקוח הממשלה על עסקים במשק. ביטוח בריאות ממלכתי ביסי חובה שמשמעותו הגדלת ההוצאות של הפרט והחלשתו במצב כלכלי קשה. הדבר בא לידי ביטוי בהפגנות אלימות מאוד של איגודי עובדים.
4. עצירת פרוייקטים ממלכתיים בעיקר במיצוי אנרגיית הדלק. אובמה עצר פרוייקטים חדשים לשאיבת דלק מהים, בעיקר באוקיאנוס השקט. הוא גם מעכב פרוייקט להפקת דלק מפיצלי קרקע.
5. בלחץ הרפובליקנים קיצץ אובמה בתקציב השנתי שלו רק השנה, אלא שהקיצוץ הזה הוא חלקי וקטן מדי. הרפובליקנים לוחצים עכשיו לבצע קיצוצים נוספים בגביית המיסים כדי להותיר בידי האזרחים כוח קניה גדול יותר למען העסקים הקטנים והבינוניים.
6. בעיה נוספת של אובמה שהוא מעביר הרבה חוקים אבל מתקשה לממש אותם. חוק הבריאות הוא דוגמה טובה לכך. חוק הבריאות מחייב עסקים מעל 50 איש לממן את ביטוח פועליהם. הביטוח אמור להיכנס לתוקף רק ב-‏2014 (כלומר, אחרי הבחירות הקרובות ב-‏2012) אבל בעלי העסקים מחוייבים להתחיל לשלם עכשיו. עסקים קטנים רבים קורסים גם בגלל החוק הזה.
7. אובמה לא מצליח להחזיר עסקים אמריקאים שיצאו למזרח הרחוק ולמעשה עסקים עדיין נסגרים באמריקה וקמים מחדש במזרח הרחוק. השקעות של אנשי עסקים אמריקאים יוצאות גם הן בעיקר למזרח הרחוק (ד''א, יש זרם דק, לטעמי דק מדי, של אנשי עסקים לישראל).
8. אומנם ממוצע האבטלה בארה''ב היה 9.1% בחודש האחרון אבל רוב האבטלה היא דווקא בתעיות הכבדות והבינוניות והוא מגיע ל-‏20%. מכאן שבעסקים נותני השירותים, ובעיקר במשרדי הממשל הפדרטיבי והמדינות האבטלה נמוכה יותר (אם כי כמו שאמרתי שם מגוייסים מובלטים לתקופה קצובה ובסוף מפוטרים).

וזה רק חלק מהדברים שאובמה מתקשה בהם ומסתבך במקום לנהוג כקפיטליסט נאור ונבון!
_new_ הוספת תגובה



אתה עושה רושם שכואב לך שגם הדמוקרטים, קרי השמאלנים כאילו, אשמים
אריק פורסטר (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 19:46)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קפיטליסט נאור ונבון? זה לא אוקסימורון?
_new_ הוספת תגובה



אתה עושה רושם שכואב לך שגם הדמוקרטים, קרי השמאלנים כאילו, אשמים
גלעד היפתחי (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 21:07)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קפיטליסט נבון חייב להיות נאור. זה בהנחה שיש קפיטליסטים נבונים.... ואני מניח שגם אתה מניח ככה.
_new_ הוספת תגובה



תירוץ
ע.צופיה (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 18:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם לאחר 3 שנות שלטונו של אובמה לא השתפר מצב התעסוקה, מצב האבטלה ומדד פעילות המשק זה פטטי לתלות את כל האשם במימשל הקודם.
אתה אמנם מתייחס רק למשק האמריקאי, אך אי-אפשר להתעלם מהעובדות שמצב תעסוקתי זה ( אבטלה של 10% בערך)אופיינית בשנים האחרונות לרוב הארצות המפותחות. בארצות מתפתחות האבטלה אפילו גדולה יותר. גם שיעור הצמיחה הקטן אופייני בשנים אלו לרוב ארצות אירופה. אך לא אופייני לארצות מתפתחות,בעיקר סין. לכן יש לחפש את הגורמים בקונטקס רחב יותר ולא בתחום הצר של בוש-אובמה.
_new_ הוספת תגובה



מי מובטל?
אריק פורסטר (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 19:43)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש כאן בעיה הקשורה בבריחת סקטור התעשיה מארה''ב למקסיקו ומזרח אסיה, תהליך שהחל בעידודה של מערכת המיסוי תחת רפורמת המס של רייגן, המשיך עם נפט''א וקיים עד היום. עבור עובדים בעלי השכלה אוניברסיטאית אחוז האבטלה נמוך ועומד בסביבות 4.5%. לעומתם, עבור בעלי השכלה של 12 ופחות שנות לימוד, אחוז האבטלה מרקיע שחקים. זה מה שקורה כשהמעבידים המסורתיים של עובדי צווארון כחול - מפעלי התעשיה - עברו ועוברים לפעילות מחוץ לארה''ב.
_new_ הוספת תגובה



מי מובטל?
גלעד היפתחי (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 19:52)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבריחה החלה עם אובמה. היא בעייה בוערת בשלוש שנות כהונתו. מה עכשיו אתה רוצה מרייגן? רפורמת המס דווקא חיזקה את הקפיטליזם היצירתי. עובדה שעד 2008 כלכלת אמריקה היתה יציבה בכל הפרמטרים שלה (להוציא את העסק של בנקי המשכנתאות שהוא הגורם הישיר והמיידי למשבר שהוא בכלל המצאה דמוקרטית).

האבטלה גבוהה גם אצל המשכילים וגם אצל הפחות משכילים. יש בעיות מימון עבודה לא רק אצל פועלי הצווארון הכחול אלא גם בשוק נותני השירותים: רואי חשבון, אנשי מכירות-קניות, עורכי דין, מהנדסים וכו'.
בקיצור, 'הליברלים' הרסו לנו את המדינה!
_new_ הוספת תגובה



מי מובטל?
אריק פורסטר (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 20:03)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גלעד, אתה נשמע אינטליגנטי, אבל איך אני יכול לקחת ברצינות אדם שאומר ששמקורו של המשבר הוא מדיניות הסאב-פריים ''שהוחל בו עוד בשנות ה-‏40 של רוזוולט''? אתה יודע בכלל מה זה סאב-פריים?
_new_ הוספת תגובה



מי מובטל?
גלעד היפתחי (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 20:26)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדיניות הסאב-פריים היתה שפוייה וטובה עד זמנו של קרטר. אז הועבר שינוי שלא דרש מהלווה להציג יכולות החזרת ההלוואות (כמו למשל תלוש משכורת של מקום עבודה רציני ומוכר). תנאי הלוואת הסאב-פריים שונו בהובלת הדמוקרטים בבתי הקונגרס ובראשם איש הקונגרס ברני פרנק.
_new_ הוספת תגובה



מי מובטל?
ע.צופיה (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 21:02)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה תהליך עולמי שקשור למערכת הורדת המכסים העולמית. כתוצאה מזה כדאי להעביר את המפעל למלזיה, למשל, כי עלות המוצר כה נמוכה שגם אחרי ההובלה ומסי המגן שנשארו זה עדיין זול מאוד. זה חיסל תעשיות שלמות בכל צפון אמריקה ומערב ומרכז אירופה. גם בישראל נעלמו תעשיות רבות.
לדעתי התהליך הזה עדיין לא הגיע לשיאו כי ארצות רבות עדיין חיות על רווחי העבר. מי שנגמרו לו המזומנים, דוגמת יוון הוא בצרות צרורות.
הפתרון, לטעמי, של המדינות המפותחות לחיסול האבטלה והעלאת התוצר הוא בפיתוח תעשיות מתמחות.
_new_ הוספת תגובה



מי מובטל?
גלעד היפתחי (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 21:39)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדעתי חלק מהפתרון הוא צמצום היקפי המס הישירים והעקיפים והגדלת ריווחי העסקים והמדינה דרך הגדלת היקפי המסחר. המדינה צריכה לחזור להיות מחוקק ופקח שנותן לכולחות הכלכליים חופש פעולה במסגרת כללים מוסכמים לבנות את התשתיות והאמצעים ולהניע את הכלכלה.
המדינה לא צריכה לחלק לאזרחים כלי עבודה אלא לוודא שהם לומדים ואח''כ גם עובדים עם כלי העבודה האלה.

מדינות המזרח הולכות ומחקות את מדינות המערב בקצב מהיר. השכר הממוצע בסין כמעט ומכפיל את עצמו כל שנה. בעוד זמן קצר לא יהיה כדאי לבעלי החברות המערביות להישאר בסין והם יעברו למקום אחר בו הם יוכלו למצות את פוטמציאל ריווחיהם.

החוכמה תהיה אז, איזו מדינה תוכל למצות את אפשרויותיה כדי לאפשר לבעלי עסקים לפעול במידת החופש הרווחים הראויים ועדיין שגם המדינה תרוויח קצת. לעיתים כדאי למדינה להוריד את המיסוי הישיר על בעלי העסקים ובתמורה הם ירחיבו את עסקיהם, יגדילו את מספר המועסקים ודרך זה המדינה תרוויח יותר - מס קטן-סביר על משכורות ורווח גדול יותר ממע''מ בשל הגדלת הכסף הפנוי בידי האזרחים. בצורה זו האזרחים יוכלו למצות את הונם בצורה יעילה יותר תוך הגדלת רכישותיהם. העסקים במשק יהיו פעילים ולא נשקע בסטגנציה. והמדינה תרוויח יותר ממסיסים ככל שהיקפי המסחר יגדלו. בצורה בלתי מתוכננת העניין הזה עובד היטב בישראל בחברות ההיטק, האנרגיה והננו-טכנולוגיה. ישראל מובילה בכמות ובאיכות הסטרט-אפים בטכנלוגיות האלה בעולם והעקרון שעליו דיברתי עובד בהם בצורה די טובה. הבעיה היא שהם פועלים בתוך כלכלה מדינתית שכליה נותרו בחלקם ישנים והם משתנים כיום לאט לאט ולא תמיד בכיוון הנכון. צריך פשוט להתאים את חוקי המשחק למציאות ולמטרות.
_new_ הוספת תגובה



מעבר מקומות עבודה לארצות מתפתחות
דוד סיון (יום שישי, 24/06/2011 שעה 7:28)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בזמנו קראתי לבעיה ''נדידת מקומות העבודה הגדולה'' (דיון 2011). במידה מסויימת גם ישראל סובלת מהבעיה הזאת. אני מתכוון למה שקרה לתעשיית הטקסטיל בעשור האחרון.

ברור לגמרי שהסתכלות שלמה יותר על בעיות שקשורות באבטלה ושיעורי תעסוקה צריכה לכלול גם טיפול ב''נדידה''. בלי להכנס לפרטים אציין שבארה''ב הוצגו רעיונות לצעדי מדיניות כלכלית אמריקאית לקראת פתרון בעית בריחת מקומות העבודה (אלאן גרינספאן התבטא לא מעט פעמים בנדון).

מבחינת ארה''ב, השאלה לפתרון היא כמובן ''איך משפרים את כושר התחרות של עובדי המשק האמריקאי?''
_new_ הוספת תגובה



מעבר מקומות עבודה לארצות מתפתחות
ע.צופיה (יום שישי, 24/06/2011 שעה 8:32)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בגלל שהבעיה של המשק האמריקאי היא בעיה כלל עולמי, ובפרט בארצות המפותחות, הרי צריך לבחון אותה בקונטקס הרחב ולא בקונטקס הצר של כלכלת ארה''ב.
בארה''ב היה החל משנת 2007 משבר נדל''ן שגרר משבר פיננסי חזק שכמובן השפיע באופן חד על כלכלת ארה''ב.אך משבר זה אינו בהכרח מסביר את הקיטון בתוצר והגידול דרסטי בשיעור האבטלה וכפועל יוצא מזה את ההמשך של התוצר הנמוך והשיעור הגבוה באבטלה.
לכן, לדעתי, קיים ברקע משבר נוסף שמקורו במה שאתה מכנה'' נדידת מקומות העבודה הגדולה''.
לכן, לטעמי, קביעתך הנחרצת כי כל האשם בנשיא בוש היא קצת מוגזמת.
_new_ הוספת תגובה



אתה טועה פעמיים
דוד סיון (יום שישי, 24/06/2011 שעה 9:29)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. עד לרגע זה לא עסקתי במי אשם אלא במועדי גורמים ותוצאות.
ב. ''נדידת מקומות העבודה'' איננה משבר אלא בעיה שאפשר היה לצפות אותה כאשר הובילו האמריקאים (והעולם המערבי) תהליכים לפתיחת העולם לתחרות. עדין אפשר לטפל בה באמצעות מדיניות כלכלית של ארה''ב או של הארצות המתפתחות האחרות (בזמנו הצגתי כמה פתרונות מהסוג הזה.

-----

משבר הנדל''ן לא קרה להם, לאמריקאים, הם למעשה יצרו אותו. כבר בפעמים קודמות טענתי שהגורם העיקרי לתוצאות בארצות אחרות הוא התהליכים שהחלו בארה''ב. אני יודע שאתה חושב אחרת...!!!
_new_ הוספת תגובה



אתה טועה פעמיים
גלעד היפתחי (יום שישי, 24/06/2011 שעה 10:03)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם אתה מתכוון > לזה < כשאתה קובע ש''עד לרגע זה לא עסקתי במי אשם'' תגובה 161363 ?

שם יותר משרמזת כשכתבת ש''מי שכיהן בזמן שהתפתח תהליך שגרם נזקים הוא יותר אחראי ממי שכיהן רק אחר כך''. מי שזוכר את מה שכתבת בעניין עד היום, כולל בקביעתך זו (שיש כלכלנים שחולקים עליה) יודע שאתה שם את עיקר האשמה על ג'ורג' בוש הבן.
_new_ הוספת תגובה



כרגיל אתה, היפתחי, מטעה!
דוד סיון (יום שישי, 24/06/2011 שעה 11:06)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הציטוט לא עוסק במי אשם. הוא עוסק במידת אחריות יחסית.
כל השאר הם בלופים שאופייניים להודעות שלך.
_new_ הוספת תגובה



כולך סמנטיקה בלי אחריות.....
גלעד היפתחי (יום שישי, 24/06/2011 שעה 12:26)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להאשים זה להטיל אחריות ולחייב בדין.... בהכרח מי שאחראי יותר יחסית גם אשם יותר יחסית במשבר.
_new_ הוספת תגובה



כבעבר הסילופים שלך, היפתחי, לא יעזרו!!!
דוד סיון (יום שישי, 24/06/2011 שעה 12:48)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



הערה כללית
דוד סיון (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 20:58) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המאמר מתאר תמונת מצב חלקית אבל ברורה מאד - של ההיבט התעסוקתי של ''המיתון הגדול''. הנתונים מראים תהליך התדרדרות שהחל בסוף 2008. הנתונים מראים שההתדרדרות הזאת נבלמה 2009.

גורמי תהליך שקיבל תאוצה בסוף 2007 חייבים להימצא בתקופה שקדמה לכך. העובדה שהתהליך הזה נעצר במהלך 2009 גם היא מעידה בעיקר על גורמים שפעלו כבר לפני כן. הרי כל תהליך לוקח זמן מגרימתו ועד שהוא מגיע לשיאו - יש פיגור בין מועד פעולת הגורמים-סיבות לבין מועדי הופעת התוצאה. דוגמה טובה לכך היא ההיריון - עוברים 9 חודשים בין הכניסה להיריון והלידה. גם בכלכלה ישנו פיגור כזה.

למיטב הבנתי הנתונים מראים שמבחינת מדיניות עיקר האחריות לנזקי ''המיתון הגדול'' היא על קובעי המדיניות הכלכלית (נשיא, קונגרס, פֶד). האחריות היא עליהם משום שלא נקטו מדיניות למניעת ההתדרדרות. העובדות הן שבלימת ההתדרדרות נמשכה עד לאחרונה.

-----

בתמצית אדגיש שלוש נקודות:
א. מי שכיהן בזמן שהתפתח תהליך שגרם נזקים הוא יותר אחראי ממי שכיהן רק אחר כך.
ב. עובדתית הנתונים מראים שבנושאי תעסוקה ההתדרדרות נבלמה כבר במהלך 2009.
ג. עדין קיימים במשק האמריקאי כ-‏11 מיליונים שלא עובדים בגין ''המיתון הגדול''. עוד לא טופלו כל נזקי המיתון הזה.
נבלמה
_new_ הוספת תגובה



הערה כללית
גלעד היפתחי (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 21:46)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הויכוח היום הוא לא על מי אשם יותר (למרות שגם כאן נכנסת המון פוליטיקה ופרשנות). הויכוח היום הוא על כושרו של ממשל אובמה להוביל את אמריקה לפתרון במחיר הנמוך ביותר האפשרי ובזמן קצר יחסית. לפי מצב המשק האמריקאי בכלל ומצבן של כמה מדינות מרכזיות (למשל, מצבן הקשה יחסית של קליפורניה ואריזונה והטוב יחסית של טקסס) אין עדיין התאוששות כלכלית כמובטח ע''י אובמה. יתכן שהגדלת הגרעון והדפסת הדולרים אפילו פגעה ביכות אמריקה לראות שינוי לטובה בשנה הקרובה, שהיא דווקא שנה קריטית לאובמה.
_new_ הוספת תגובה



אתה מנסה לעקוף עובדות
דוד סיון (יום שישי, 24/06/2011 שעה 6:59)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. גורמי הצרות, הנזק, הם תמיד הנושא העיקרי כאשר שוקלים תיקון. האחראים לגורמים האלה הם חלק אינטגרלי וחשוב של הסיפור.

ב. מצד אחד אתה טוען שלא חשוב ''מי אשם יותר'', אבל עוסק בכושרו של אובמה. אינני מתכוון לעסוק בפתרון הסתירה הפנימית הזאת.

ג. הגדלת הגירעון ברובה נובעת מנזקי ''המיתון הגדול'' והגרעונות התקציביים שהלכו ועלו במהלך השנים מאז כניסתו של בוש לתפקידו בראשית 2001.
_new_ הוספת תגובה



אתה מנסה לעקוף עובדות
גלעד היפתחי (יום שישי, 24/06/2011 שעה 10:24)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. לא טענתי בויכוח כאן ''מה עיקרי'' ומכאן כמשתמע לכאורה גם ''מה לא עיקרי'' לעניין גורמי המשבר. רק טענתי שהויכוח כיום בארה''ב הוא לא על ''מי אשם יותר'' אלא על איך יוצאים הכי טוב מהמשבר.

כאן אובמה הראה כיוון שמפחיד ציבור גדול באמריקה כאשר הוא הגדיל את התקציב בשיעורים עצומים, הדפיס 3 טריליון דולר והלאים מפעלים ובנקים מרכזיים. כמובן שהצעדים האלה הרחיבו את האינפלציה ואת יציאת אנשי העסקים מאמריקה.

ב. שוב, לא טענתי ש''מי שאשם יותר'' במשבר רלוונטי לתפקודו של אובמה בנסיון (הכושל עד עתה) להוציא את אמריקה מהמשבר. המשבר קרה לפני שאובמה נבחר לנשיאות (למרות שאובמה היה סנטור חדש שהצביע בעד רפורמות שהובילו הדמוקרטים שבחלקם 'קידמו' והרחיבו את המשבר). אובמה נכנס לתפקידו במשבר ועליו כנשיא לעשות הכל כדי להוציא את אמריקה מהמשבר. מסתבר שהוא לא עשה הכל, עשה גם דברים שפגעו בכלכלת אמריקה (הגדלת תקציב, הדפסת כסף, הלאמה, השקעות גדולות על פרוייקטים קטנים ולא חשובים, הגדלת מסים ועוד).

ג. הגדלת הגירעון נובעת מהגדלת התקציב, הדפסת 3 טריליון דולר במשך שנתיים בעיקר ל''סטימיולוס פקאדג'''. הפסקת התמיכה בהפקת דלק באמריקה והעדפת הגדלת רכש הדלק מחו''ל (שיקולי איכות הסביבה מפוקפקים), הגדלת מס על בעלי עסקים קטנים ובינוניים וגרימה לפשיטות רגל מעל הממוצע הרב-שנתי (צריך לזכור שעסקים אלה מהווים את רוב המועסקים באמריקה).

למרות הגרעון הגדול יחסית של ממשל בוש בעיקר החל מ-‏2007, הוא אינו מהווה בכלל פקטור ביצירת המשבר. המשבר הכלכלי בארה''ב החל בשל המשבר הפיננסי בחברות ההשקעה של ''הסאב-פריים'' הממשלתיות. כמובן שגם בוש אשם במשבר כי הוא לא זיהה אותו ולא נקט בצעדים לעצרו או לצמצמו במועד מוקדם יותר.
_new_ הוספת תגובה



אתה מנסה לעקוף עובדות
אריק פורסטר (יום שישי, 24/06/2011 שעה 18:56)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אובמה לא מסוגל להדפיס 3 טריליונים. את זה עושה הפד, הנמצא תחת שליטתו של הרפובליקאי בן-שלום ברננקי. כל מה שאובמה יכול לעשות הוא ללוות 3 טריליונים ע''י מכירת אגרות חוב ממשלתיות, אכ גם זאת הוא יכול לעשות רק אם הקונגרס (הנמצא, כמו הףד, בשליטה רפובליקאית) מאשר זאת.
_new_ הוספת תגובה



אאאחחחח... אתם השמאלנים... אף פעם לא תיקחו אחריות על מעשיכם.....
המסביר לצרחן (יום שישי, 24/06/2011 שעה 22:13)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שום פד לא מדפיס על דעת עצמו דולרים. הכל לפי המדיניות הכלכלית של הנשיא ושר הכספים שלו. בן שלום ברננקי אומנם היה מינוי של בוש אבל אובמה ביקש ממנו להישאר בתפקיד כשהממשל התחלף.
תיאורטית לכאורה הפד הוא ישות נפרדת אבל מעשית הוא מונחה נשיא.
_new_ הוספת תגובה



אאאחחחח... אתם השמאלנים... אף פעם לא תיקחו אחריות על מעשיכם.....
אריק פורסטר (יום שישי, 24/06/2011 שעה 22:58)
בתשובה להמסביר לצרחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון, הכל לפי המדיניות הכלכלית של הנשיא ושר הכספים שלו - וכל זה חייב לקבל אישור מהקונגרס. אם הקונגרס לא מאשר את אתקציב המוצע על ידי הנשיא, כל תכניותיו היפות של הנשיא הולכות פייפן.
_new_ הוספת תגובה



אאאחחחח... אתם השמאלנים... אף פעם לא תיקחו אחריות על מעשיכם.....
המסביר לצרחן (שבת, 02/07/2011 שעה 10:40)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הקונגרס אישר לאובמה כבר שנתיים את תקציביו המנופחים עד כה ולכן אובמה גם הוציא לפועל את תוכניותיו הכלכליות הרשלניות. לכן כלכלת ארה''ב התדרדרה עוד ועוד.
השנה יש רוב רפובליקני בבית הנבחרים ולכן מתנהלת עכשיו מלחמה בין הרפובליקנים לדמוקרטים על צמצום רציני בתקציב. הרפובליקנים הצליחו למחוק כמה סעיפי תקציב בעייתיים וממשיכים ללחוץ על הדמוקרטים להמשיך ולמחוק עוד ועוד. כמה יותר מצמצמים, ככה יותר טוב לאמריקה.
_new_ הוספת תגובה



אאאחחחח... אתם השמאלנים... אף פעם לא תיקחו אחריות על מעשיכם.....
אריק פורסטר (יום ראשון, 03/07/2011 שעה 2:00)
בתשובה להמסביר לצרחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מניח שהתכוונת לכתוב ש''השנה יש רוב לשונאי אמריקה בבית הנבחרים ולכן מתנהלת עכשיו מלחמה בין שונאי אמריקה לדמוקרטים על צמצום רציני בתקציב.''
_new_ הוספת תגובה



אאאחחחח... אתם השמאלנים... אף פעם לא תיקחו אחריות על מעשיכם.....
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 03/07/2011 שעה 6:56)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי הגישה שלך
מי שעושה חורים בתחתית הסירה אוהב את היושבים בה .
_new_ הוספת תגובה



אאאחחחח... אתם השמאלנים... אף פעם לא תיקחו אחריות על מעשיכם.....
גלעד היפתחי (יום ראשון, 03/07/2011 שעה 7:39)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אל תגיד לי שאתה יותר פטריוט אמריקאי מהאמריקאים !!!!!

השמאל הליברלי האמריקאי הוא אוכלוסיה אנטי-אמריקאית בנפשה והם פועלים באחורי אובמה כדי לרסק את אמריקה ולבנות חברה סוציאליסטית שיוויונית על חורבנה. אני מקווה שהאמריקאים משמאל ומימין יתעשתו ויקרטרו את אובמה החוצה בדקה ה-‏90.
_new_ הוספת תגובה



אאאחחחח... אתם השמאלנים... אף פעם לא תיקחו אחריות על מעשיכם.....
המסביר לצרחן (יום ראשון, 03/07/2011 שעה 14:15)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נו.... באמת ... אתם החברים של אובמה: הכומר ג'רמיה רייט; לואיס פרחאןף ג'ורג' סורוס המולטי ביליארדר וסייען הנאצים בבודפשט, פרו חמאסניק ואנטי ציוני קשה; הפלסטיני-אמריקאי ראשיד חאלידי; ואן ג'ונס המרקסיסט השחור; ג'רמי בן עמי מבין מקימי גיי סטריט ביוזמה סעודית; הטרוריסט אנרכיסט של שנות ה-‏70 ועוד דמויות מסוגם שאוהבים עד מתים על אמריקה !!!!!!!
_new_ הוספת תגובה



אאאחחחח... אתם השמאלנים... אף פעם לא תיקחו אחריות על מעשיכם.....
אריק פורסטר (יום שלישי, 05/07/2011 שעה 6:25)
בתשובה להמסביר לצרחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ממי אתם מקבלים את המידע העדכני על אובמה - מגלן בק או מאלכס ג'ונס?
_new_ הוספת תגובה



אחד המקורות הוא ''WorldNetDaily''!
דוד סיון (יום שלישי, 05/07/2011 שעה 8:05)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

http://www.wnd.com/ --- ''WorldNetDaily''
_new_ הוספת תגובה



אחד המקורות הוא ''WorldNetDaily''!
המסביר לצרחן (יום שלישי, 05/07/2011 שעה 22:38)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה הבעיה שלך להתמודד עם האמת שכתובה גם שם?
_new_ הוספת תגובה



אחד המקורות הוא ''WorldNetDaily''!
דוד סיון (יום רביעי, 06/07/2011 שעה 8:06)
בתשובה להמסביר לצרחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לי בעיה. דוקא יש לי הסבר טוב על איכות
טיעוניך כאשר הם מתייחסים למציאות בארה''ב.

בהקשר הזה אזכיר לך את עצתו של ע. צופיה: קרא
את מה שהוא כתב על ה''סאב-פריים''.
_new_ הוספת תגובה



אחד המקורות הוא ''WorldNetDaily''!
המסביר לצרחן (יום רביעי, 06/07/2011 שעה 22:09)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מסרב להכיר בעובדה שאתה והוא לא מבינים דבר בכלכלה..... וזה מרגיז אותך.
_new_ הוספת תגובה



אאאחחחח... אתם השמאלנים... אף פעם לא תיקחו אחריות על מעשיכם.....
המסביר לצרחן (יום שלישי, 05/07/2011 שעה 22:36)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חביבי, האנשים האלה עדיין המשיכו לבקר את אובמה בבית הלבן בשנה הראשונה שלו עד ששמו לזה סוף בגלל הדליפה החוצה. נדמה לי שרק ג'ורג' סורוס עדיין ממשיך להיפגש מעת לעת עם אובמה למרות שסורוס כועס על אובמה שהוא מתמרכז בענייני כלכלה ותעסוקה..
_new_ הוספת תגובה



ביבי יכול ללמד את אובמה וברננקי מאיפה צומח הדולר !!!
המסביר לצרחן (יום שישי, 24/06/2011 שעה 17:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האינטרס של אמריקה ושל ישראל היום (ולא רק 'ישראל היום') הוא לשלוח את נתניהו לסיוע חוץ לאמריקה ולתת לו להיות שר האוצר האמריקאי. לדעתי הימנים ישמחו בשביל אמריקה והשמאלנים ישמחו בשביל ישראל (לדעתם).
_new_ הוספת תגובה



ביבי יכול ללמד את אובמה וברננקי מאיפה צומח הדולר !!!
ההפקרות בבתי-המשפט (יום שישי, 24/06/2011 שעה 18:44)
בתשובה להמסביר לצרחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדעתי הצנועה,

אין בכל העולם מנהיג בשיעור קומתו של ביבי...

הוא ''לוקח'' בהליכה ''במירוץ'' את כולם...
_new_ הוספת תגובה



ביבי יכול ללמד את אובמה וברננקי מאיפה צומח הדולר !!!
ההפקרות בבתי-המשפט (יום שישי, 24/06/2011 שעה 21:06)
בתשובה לההפקרות בבתי-המשפט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אגב,

אני צופה שבעוד פחות ממאתיים שנים, רוב מנהיגי העולם יהיו יהודים...

נחיה ונראה...
_new_ הוספת תגובה



ביבי יכול ללמד את אובמה וברננקי מאיפה צומח הדולר !!!
אריק פורסטר (יום שישי, 24/06/2011 שעה 22:59)
בתשובה לההפקרות בבתי-המשפט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדעתי פחות מ-‏50 שנה.
_new_ הוספת תגובה



ביבי יכול ללמד את אובמה וברננקי מאיפה צומח הדולר !!!
המסביר לצרחן (יום שישי, 24/06/2011 שעה 23:09)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנוצרים האוונגליסטים יתגיירו כדי לזרז את ביאתו של המשיח..... (-;
_new_ הוספת תגובה



ביבי יכול ללמד את אובמה וברננקי מאיפה צומח הדולר !!!
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 25/06/2011 שעה 6:35)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם זה ייקרה , זה ייהיה רע מאד לנו .
_new_ הוספת תגובה



ביבי יכול ללמד את אובמה וברננקי מאיפה צומח הדולר !!!
אריק פורסטר (שבת, 25/06/2011 שעה 19:52)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בארה''ב הגיעו היהודים כבר לעמדות השפעה שבדור הקודם אי אפשר היה לשער אותן. למרות גאוותי בכך, אני מודע לעובדה ששליטתנו בוול-סטריט הביאה לכך שהציבור רואה בעיקר בנקאים יהודים כשועדות חקירה שונות בקונגרס חוקרות את הסיבות למשבר הכלכלי.
_new_ הוספת תגובה



ביבי יכול ללמד את אובמה וברננקי מאיפה צומח הדולר !!!
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 26/06/2011 שעה 6:22)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אף פועל ייצור , שתיין של סוף שבוע וחסר השכלה כל השנה לא רואה שהוא עצמו מקבל יותר כסף ממה שהוא ראוי לו ושהוא תורם פחות מהאנשים המוכשרים .
_new_ הוספת תגובה



והכי חשוב שכחת מר סיוון:
רפי אשכנזי (יום ראשון, 26/06/2011 שעה 19:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והכי חשוב שכחת מר סיוון היקר: המשק האמריקאי חייב 1400 מיליארד דולר!!!!!!!!!!!!!!!!!
זהו גם הרף שאותו אסור לו לעבור בחוק אלא אם יאשר זאת הקונגרס. החוב כיום גודלו כגודל התל''ג השנתי. אם לא תוגבה תקרת החוב המאושר לאוצר האמריקאי, הרי במתחילת יולי ארה''ב תוכרז כחדלת פירעון!
לא רק זאת, הסינים מחזיקים אג''חים אמרקיקאים בסכום של 3000 מיליארד דולר. ברגע שהם יתעוררו מכל סיבה שהיא ויברחו מיהם, אזי 1929 תהיה הפסקת 10 לעומת מה שיקרה כאן היום...
זאת לכל אוחזי האג''חים האמריקאים ובצמידות ישירה לכל מחזיקי הדולרים הירוקים האמריקאים...
המלצה שלי, כמי שאיננו כלכלן ורחוק מכך{!!!} לקנות אג''חים אמריקאים בשורט גדול...
_new_ הוספת תגובה



והכי חשוב שכחת מר סיוון:
ההפקרות בבתי-המשפט (יום ראשון, 26/06/2011 שעה 19:37)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רפי,

התכוונתה למכור אגח אמריקאיים בשורט...
_new_ הוספת תגובה



הכי חשוב שאתה לא יודע מה אני שכחתי!!!
דוד סיון (יום ראשון, 26/06/2011 שעה 23:22)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מכיר את הנתונים על חובות הממשל האמריקאי וזה עדין אינו גדול מהתמ''ג.
אני מכיר את הנתונים על הגירעון (ולא החוב) שמגיע לכדי 1.4 טריליון דולר.
אני גם מבין שאלה תהליכים שהתפתחו במהלך העשור הקודם והם גם נגרמו בגלל המשבר הכלכלי והקיטון בתמ''ג.

אני בשלב זה לא מפחד שהסינים יברחו מאיגרות החוב האמריקאיות כי אחרת הם היו עושים זאת כבר מזמן. בנתיים נראה שהסינים מאמינים במשק האמריקאי... בנתיים האזהרות בדבר האפשרות שהריבית על החוב האמריקאי תעלה באופן משתמעותי לא התממשו.

אני יודע על עוד נתונים מהמשק האמריקאי.
_new_ הוספת תגובה



הכי חשוב שאתה לא יודע מה אני שכחתי!!!
ההפקרות בבתי-המשפט (יום שני, 27/06/2011 שעה 0:46)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א- הסנים תקועים עם האגח האמריקאי,
והם חוששים שבריחה ממנו תגרום לנפילת ערך החוב שהם מחזיקים.

ב- זה לא מהווה כל אינדיקציה להמשך התנהגותם.

ג- העובדה שהמשק האמריקאי חזק ובריא, אינה ע רובה שלא יחולו שם עוד זעזועים, כמו בשנת 2008 ואולי גרוע מזה.
_new_ הוספת תגובה



אפשר להסכים עם חלק מדבריך
דוד סיון (יום שני, 27/06/2011 שעה 7:29)
בתשובה לההפקרות בבתי-המשפט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יתכן שהסינים חושבים שהם תקועים עם האג''ח האמריקאיות, אבל חשוב גם להזכיר מדוע. יתכן שזה מה שאתה חושב אבל סביר יותר שיש עוד שיקולים. למשל, יתכן מאד שהם חושבים שאין אלטרנטיבה טובה יותר.
_new_ הוספת תגובה



מסכים שזה מה שהם חושבים...
ההפקרות בבתי-המשפט (יום שני, 27/06/2011 שעה 9:17)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל נראה לי שהם טועים...

יתכן שבהשקעה ''בניירות'' זו אכן השקעה עדיפה,
אבל אני הייתי מייעץ להם לא להשקיע בניירות...

למשל: להשקיע יותר בתשתיות בסין עצמה.
למשל: להשקיע במפעלים וביזמות באפריקה, באסיה בכלל ואפילו ביפן...
_new_ הוספת תגובה



מסכים שזה מה שהם חושבים...
ההפקרות בבתי-המשפט (יום שני, 27/06/2011 שעה 9:23)
בתשובה לההפקרות בבתי-המשפט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אגב,

הסכנה בהשקעות באגח, כולל אילו של ארהב,
מהווה אינפלציה, ובמיוחד אם האינפלציה תגבר, כתוצאה מהדפסת כמויות כסף עצומות...
_new_ הוספת תגובה



מסכים שזה מה שהם חושבים...
ההפקרות בבתי-המשפט (יום שני, 27/06/2011 שעה 15:14)
בתשובה לההפקרות בבתי-המשפט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חשוב להדגיש ,

כי הסינים האמינו ביציבות המשק האמריקאי,
כאשר הם קנו את מרבית האגחים.

אני משער שכיום הם כבר לא קונים לצורך ''השקעה''.
אם הם כן קונים,
זה כדי לתמוך באגח מפני מפולת...
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי