פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הרהורים בשולי החדשות - חרם וחרמות
יוסף אליעז (שבת, 16/07/2011 שעה 19:00)


הרהורים בשולי החדשות - חרם וחרמות

יוסף אליעז



העיתונות מלאה בכתבות שהן בעד החוק החדש, האוסר הטלת חֱרָמוֹת ובעיקר בכתבות שהן נגדו. בצד דברים חכמים שנכתבו - נכתבו גם שטויות רבות.
אחד הכותבים ציין שזו ''דרכה של היהדות מאז ומעולם'', מהחרם על קורח ועדתו, עד החרמות על הערים שכבש המתנחל יהושע בן-נון, חרמות רבנו גרשום מאור הגולה, דרך חרמות רבני הולנד על דניאל ד'אקוסטה ושפינוזה, חרם בן גוריון על חרות ומק''י ועד חרמות ימינו.

ובכן – החרמות בימי קדם היו אם עונש - קורח, החרם על אוכלים בזמן קרב כמו יערת-הדבש של יונתן, וחרמות רבני הולנד; אם הַחְרָמָה לְקוֹדֶשׁ – בימי כיבושי יהושע או במקרהו של עכן בן כרמי; ואם להרתעה בעתיד, למתן ''שיניים'' לחקיקה יהודית פנימית, כמו איסור פתיחת דואר של אחר או נשיאת אשה שניה בחרמות החדר''ג. תמהני אם אנו כה גאים כיום בחרם על שפינוזה...

כל הכותבים נגד החוק בחרו לטפס בסולם הידוע של ''חופש הבעת הדעה'', שהפך בבית המשפט העליון אצלנו לקודש הקודשים וליסוד-היסודות של החוקה. האמנם לא הרחיקו לכת? כבר אמר שופט יהודי אמריקני דגול, כמדומני שהיה זה ברנדייס, שחופש הדיבור אינו כולל זכות לצעוק ''דליקה'' באולם תיאטרון מלא בקהל. שופט חכם אחר אמר שחופש התנועה שלך נעצר חמישה סנטימטרים מאפו של הזולת...

מטעם זה או אחר חופש הדיבור לא נכלל ב''חוק יסוד: כבוד האדם וחרותו'', אולי משום שהוא כה ברור לנו. מצד שני - זכות הקנין נכללה גם נכללה באותו חוק יסוד! את זאת שכחו רוב התוקפים את החוק החדש.

איש אינו מונע ממך לזעוק חמס (תרתי משמע) כנגד ההתנחלויות. תרצה: תספר לכל העולם שאינך צוֹרֵךְ מוצרים שמקורם בהתנחלויות, או, להבדיל, שאינך קונה בחנויות המוכרות בשר-חזיר. אך ברגע שתקרא לציבור להחרים מוצרי התנחלויות או בשר טרף - תבצע עוולה אזרחית כלפי הנפגעים, ואולי גם תעבור עבירה בפלילים.
למה הדבר דומה? זכותך לצעוק בראש חוצות (עד דציבל מסוים ולא בשעות המנוחה...) כי אינך סובל פיליפינים, אולם ברגע שתקרא, חלילה, להכות בהם או להרגם – מקומך בכלא.

מדינת ישראל, על כל ממשלותיה, התירה או אף עודדה התישבות בשטחי עיו''ש. לאחר מכן חזרה בה מחלק של היתר זה, ואפילו פינתה בכח את גוש קטיף.
אזרחי ישראל שהתישבו ביהודה ושומרון לא עברו שום עבירה. אין לאיש זכות לפגוע בהם, בנכסיהם, או בפרנסתם. העובדה שיש גם ביניהם פורעי-חוק (הפלא ופלא... ממש כמו באוכלוסיה שֶׁלִּפְנִים מן ''הקו הירוק'') אינה יוצרת היתר לפגוע בכלל האוכלוסיה שם. אגב – בין הנפגעים גם ערבים ''פלסטינים'' רבים המועסקים שם במפעלים ובחקלאות, אך מה ערכם של אלו או אלו בעיני המחרימים לסוגיהם... יעלו כולם על מזבח החרם!!

אגב – לא ראיתי בין המתנפלים על המתנחלים או תוצרתם מישהו שטען דבר-מה כנגד הבידואים המתנחלים, סליחה, המתישבים, בשטחי-ענק בנגב על אדמות לא להם. אלו אפילו לא זכו להיתר מממשלת ישראל...

האם עוד צריך להזכיר אותם טיפוסים המתקיימים ממשכורות באוניברסיטאות בישראל, שהן כספי ציבור, וקוראים בראש חוצות בחו''ל להטיל חרם על אותם מוסדות המפרנסים אותם? תחילה קראו לחרם על אוניברסיטת אריאל, אך חיש מהר כוונו חיצי לשונם גם כלפי מוסדותיהם הם. איך אוהבים לכנות זאת? ''המדרון החלקלק''.

אם אכן יש כאן סתימת פיות, כטענת המחרימים, הרי מדובר רק בפיות שיש בהם מלתעות נושכות. לדבר מותר. לנשוך אסור.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אני מסכים איתך 100%  (גלעד היפתחי)
  או שקר או קשקוש או שניהם גם יחד  (עמיש) (2 תגובות בפתיל)
  אסור לנשוך?  (דוד סיון) (11 תגובות בפתיל)
  מותר לצעוק: ''שריפה!''  (אריק פורסטר) (12 תגובות בפתיל)
  לצעוק ''שריפה'' באולם מלא בבני-אדם  (יוסף אליעז) (3 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי