פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המאהל, הכיכר,הסופר ובית הספר
ע. צופיה (יום שישי, 22/07/2011 שעה 10:00)


המאהל, הכיכר,הסופר ובית הספר

ע. צופיה



המאהל

קיץ, חם, לח, מה טוב יותר מאשר לצאת לחיק הטבע בשדרה בתל-אביב, בגן על הכרמל, לרגלי החומות בירושלים ובעוד מקומות נוספים ב''פריפריה'' (מחאת האוהלים...).
אז צריך סיבה. את הקוטג' כבר טרפו, הוא ושותפיו לדוכן אינם מעניינים יותר. בכלל, כמה זמן ניתן להתנזר מקוטג'?

אז יש את מחירי השכירות. נכון הם גבוהים, אך הם גבוהים כי כל הדירות מושכרות. ועל ידי מי הן נשכרו? על ידי אותם צעירים וחבריהם מהמאהל (המאהל נקרע…).

מי שמכיר את שוק הדירות בתל-אביב יודע שיש דירות להשכרה במחירים נמוכים משמעותית מהמחירים במרכז העיר, אך אותם מפגינים אינם רוצים לגור שם, הם רוצים רק באזורים ''המקובלים''. ש''הפשוטים'' יגורו בשכונות. במעגל הרחב של תל-אביב (בת-ים, חולון, ראשל''צ, נס-ציונה, פתח-תקווה ועוד) יש דירות להשכרה במחיר הנמוך ב-‏50% מהמחיר בתל-אביב, אך תושבי המאהל רוצים לגור רק בלב תל-אביב. שמעתי מישהי בטלוויזיה אומרת ''למה שאחרים יגורו במרכז ת''א? לנו לא מגיע?''

הדרישה, לפחות לפי דברי המארגנים הראשונים היא מתן הקלות למגורים בשכ''ד בת''א או הגבלת מחיר השכירות. הקלות פירושו של דבר כסף של משלמי המיסים. היעלה על הדעת שמשלמי המיסים יממנו מגורים בלב תל-אביב?
הגבלות? אנו כלכלה חופשית, מי שמתאים לו לשלם 50% מהכנסתו לשכ''ד בלב ת''א שישלם, מי שלא, שיחפש סביב תל-אביב.

במצב הכלכלי הפנטסטי הקיים כיום במדינת ישראל המחאה הזו היא פתטית.


הכיכר

יש דברים שנעים לקרוא עליהם בעיתון, לי הם משפרים את המשך מהלך היום.
עיריית תל-אביב החליטה לקרוא שם של ככר ביפו על שם השייך באסם אבן-זייד. לצורך העניין לא משנה לי מיהו השייך הנ''ל חשוב לי שמנציחים דמויות, לא רק מהמורשת היהודית אלא גם מהמורשת הפלשתינאית- מוסלמית.

אין ויכוח, לפחות לטעמי, שמדינת ישראל היא מדינה יהודית. אך שמירת זכויות המיעוטים ובעיקר זכויות המיעוט הגדול ביותר (הפלשתינאים המוסלמים) היא חשובה מאוד וטוב שמנציחים את גיבורי מורשתו בשמם של כיכרות ורחובות.


הסופר

חצי חינם
הקבלה מ''חצי חינם''
סופר
הקבלה מהסופר השכונתי

''מחאת הקוטג''' הבליטה את הרווח הקמעונאי הטמון בכל מוצר שאנו רוכשים בחנויות הסופר. בעיקר החנויות השכונתיות.

אני בחנתי 3 דוגמאות:
  1. הקוטג': לפי פרסומים בתקשורת, מחיר גביע קוטג' בשער המחלבה היה 3.54 ש''ח. אם מחירו המומלץ לצרכן, בחנות, היה 8 ש''ח הרי נוצר פער בין עלות הייצור לבין המחיר הסופי (כולל הפצה) של 4.46 ש''ח שהם 112%.

  2. מוצר בשם ''טוסטטעים'': המוצר הנ''ל נמכר בסופר השכונתי במחיר 12.99 ש''ח. ברשת גדולה (חצי חינם) הוא נמכר במחיר 7.99 ש''ח. בהנחה שהרשת מרוויחה עליו 2 שקלים (לפחות) הרי מחירו הבסיסי בסופר השכונתי הוא 5.99 ש''ח וכן נוצר רווח קמעונאי של 7 שקלים שהם 116%.

  3. מיכל גלידה ''קרמיסימו'': מחיר מיכל גלידה כזה בסופר השכונתי הוא 26.99 ש''ח. מיכל זהה ברשת גדולה (חצי חינם) הוא 18.99 ש''ח. בהנחה שהרשת מרוויחה עליו כ-‏4 שקלים לפחות, הרי מחירו הבסיסי בסופר השכונתי הוא 14.99 ש''ח. הרווח הקמעונאי של הסופר השכונתי מגיע ל-‏12 ש''ח שהם כ-‏87%.
יש לזכור שכל מי שביכולתו (בעלי רכב, למשל) עורך, כנראה, את עיקר קניותיו ברשתות הגדולות והמוזלות ורק אותם קשישים או מיעוטי יכולת או אנשים שעובדים שעות רבות נאלצים לקנות את מוצריהם בסופר השכונתי ומשלמים מחירים גבוהים במיוחד. זה הפרדוקס הגדול, העושק הוא תמיד של החלשים שבחברה.

זו הנקודה שהרשויות והממשלה צריכות לטפל באמצעים העומדים לרשותם.


בית הספר

משרד החינוך הנהיג השנה שינוי בלימודי האזרחות באופן שמדגיש יותר את ערכי היהדות והלאומיות.
כצפוי קמה מיד קבוצת מורים שרואים בכך פגיעה בערכי הדמוקרטיה, כאילו יהדות ולאום נוגדים את ערכי הדמוקרטיה (מורים לאזרחות...).
לטעמי אין קשר בין הדברים ואם מנסים להבין את הדברים לעומק שוב עולה השאלה האם מדינת ישראל היא מדינת העם היהודי וככזאת יש להדגיש את ערכי היהדות והלאום היהודי-ישראלי או שזו ''מדינת כל אזרחיה'' (למיטב ידיעתי אין מדינה כזו בעולם) ולכן צריך להימנע מהדגשים מיוחדים בכדי לא לפגוע באלו שחיים במדינה ואינם יהודים.

בשינויים יש מבט היסטורי ובינלאומי רחב (בין היתר) על הצהרת בלפור, תכנית החלוקה והכרזת העצמאות תוך הדגשת ההיבטים הלאומיים והדמוקרטיים.
ברור ששימת דגש על היבטים לאומיים באירועים אלו (כדוגמא) עשויה לעורר תרעומת אצל התלמידים (והמורים) הפלשתינאים החיים במדינת ישראל.

לכן, לטעמי, יש להדגיש את ערכי היהדות והלאום היהודי במידה הראויה ובמקביל להרחיב את לימוד תולדות ארץ ישראל בשנים שהייתה תחת השלטון הערבי והתורכי. יש לחפש את הנקודות החיוביות במורשת הפלשתינאית של ארץ ישראל. למרות שזו מדינתו של העם היהודי הרי בארץ קיימת יותר ממורשת אחת ויש לתת לכולן את המקום הראוי להן.

ד''ר טסלר מהאוניברסיטה העברית בירושלים חושבת שהשינוי הוא מידתי ולגיטימי ותואם את הנהוג בארצות המערב.
עוד צעד קטן להדיפת מתקפת הדה-לגיטימציה המאיימת על מדינתנו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מדינה דמוקרטית ומחירי מוצרים  (דוד סיון) (14 תגובות בפתיל)
  אז אבו זאייד לא אמר שהוא ''גאה להיות טרוריסט''?  (המסביר לצרחן) (2 תגובות בפתיל)
  לעניין בית הספר  (עמיש) (5 תגובות בפתיל)
  תראו מי מנהיג את המחאה. אנרכיסטים  (ע.צופיה) (8 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי