פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מפלגת ''העצמאות'': מה היא עושה בכלל, בממשלה הזאת בפרט?
צבי גיל (שבת, 23/07/2011 שעה 19:00)


מפלגת ''העצמאות'': מה היא עושה בכלל, בממשלה הזאת בפרט?

צבי גיל



ב-‏17 בינואר 2011 זכה ל''לעצמאות'' אהוד ברק, ואיתו סגנו במשרד הביטחון, מתן וילנאי, השר שלום שמחון, וחברות הכנסת אורית נוקד וד''ר עינת וילף. הם יצאו מן הסוס הטרויאני שעמד בכיכר מפלגת ''העבודה''. סוס אשר שימש את הליכוד בשיתוף, ''ישראל ביתנו'' כדי שיהרסו מבפנים מפלגה שהייתה פעם מסד של החברה והמדינה. עם זאת המפלגה, נכון יותר ראשה אהוד ברק, עדיין הוא יכול באמצעותה להביא למהפך מדיני אשר ישנה את המציאות העגומה בארץ בכול התחומים.

• • •

אינני חושב שיש סיעה בכנסת, החל בגדולה שבהם - ''קדימה'' בעלת 28 מנדטים וכלה בכמה סיעות בנות 3 חברים, שנהנים ממעמד מיוחד במינו. מפלגת ''העצמאות'', נכון יותר, המנצח על ה''חמישייה הקאמרית'', אהוד ברק, כפי שהוא עצמו כינה את הסיעה שלו, יכולה לעשות ככול העולה על רוחה. היא לא חייבת בדיווח לאף אחד, איש לא מבקש ממנה ומחבריה ליתן דין וחשבון על מעשיהם. התואר ''עצמאות'', באמת תפור עליהם. הם עצמאיים. לא לגמרי ומאוד בע''מ, בכול הקשור למטה, לעם, ולא בכול הנוגע למעלה, בשלטון המנדטורי של ביבי נתניהו. זאת סיעת הג'ובניקים הגדולה ביותר. ברק שר הביטחון, וילנאי סגן שר הביטחון, שמחון שר התמ''ס, נוקד שרת החקלאות. ד''ר עינת וילף היא יו''ר הסיעה ויו''ר וועדת העלייה והקליטה, דוברת רהוטה ומצטלמת יפה. ביבי היה מוכן לשלם מחיר מופקע כזה, תמורת הפיכתם לאריסים. בימנו, ובחברתנו, הציבור מתעניין בבעלי האחוזה ולא בקבלני משנה.

שאלתי איזה שועל וותיק שאמור להתמצאות בג'ונגל הפוליטי שלנו - מה הוא יודע על פעילות מפלגת העצמאות. הוא ענה לי שאין לו מושג. הוא מציע שאחפש בגוגל. לעניות דעתו אין להם סניפים, ובטח לא פעילות בשטח, אלא רק ''מועצת נאמנים'' של כ-‏200 איש. אם הוא לא יודע מי כן יודע. אילו היה, ולו איזה רחש, חזקה על התקשורת שהייתה עוסקת בזה. העובדה שהיא אינה עושה זאת, מלמדת שאין כלום. כלומר יש - כלום.

בתולדות הקואלציות במדינת ישראל היה איחודים בין מפלגות ופירוקים, גם בימין וגם בשמאל. אבל גם במקרה כאשר כמה חברים הקימו סיעה עצמאית, היו להם תומכים מן השורה, והמפלגה החדשה תפקדה פחות או יותר.
כאשר מדובר בסיעת '' עצמאות'', אנו שומעים מעט מאוד על חברי התנועה החדשה הזאת שהנהגת העצמאות שותפתו של נתניהו, אמורה לייצג אותם. היכן הם.

אכן חיפשנו בגוגל ואלה הציטוטים שמצאנו במעמד הנשגב של הקמת מפלגה חדשה, אשר תהליך הקמתה, לפי התיאור בתקשורת דמה, להכנות טרום מבצעיות של סיירת מטכ''ל פלוס פעילות מחתרתית שלא הייתה מביישת את המחתרות שלנו בטרם קום המדינה הגדול. וככה אמר מייסדה בין השאר: אני נרגש להיות כאן - אנו יוצאים ליום עצמאות. אנו מקימים מפלגה ציונית ודמוקרטית שתפעל ברוח עקרונות מגילת העצמאות ורוחו של בן גוריון. אנו גם בוחרים שיר למפלגה - 'That's life' של פרנק סינטרה, כאשר הפוליטיקה והממשל בישראל זקוקים לתיקון עמוק, השיח הציבורי והפוליטי הידרדרו והרבה אנשים טובים רוצים שהמדינה תצעד קדימה והם צודקים,... הפוליטיקה הפכה היום לטריקים ושטיקים וספינים. כרגע אנו קטנים, החמישייה הקאמרית, אבל מתכננים לגדול. שמונים חברים בלבד, שכל אחד מביא שמונים שמביא שמונים זה עשרים מנדטים. קבענו שאנו נהיה המפלגה הראשונה של 50 אחוז נשים.

עוד אמר: אנו נהפוך את 'כיפת ברזל' לתוכנית חירום, ונפרוס אותה תוך שנתיים וחצי לרוב האזרחים ותוך ארבע שנים גם את 'שרביט הקסמים'. על המצע בנושא הכלכלי אמר יו''ר המפלגה החדשה: אנו מאמינים בכלכלה וצמיחה לצד הושטת יד לחלשים, במטרה לחזק את מעמד הביניים והעסקים העצמאיים.

שותפו לדרך, המושבניק שמחון, שהספיק לאכול גם מרורים אצל אלופו ברק, וקבל פיצוי, השמיע הצהרה היסטורית אף הוא: דרכנו היא דרך צודקת, אשר יכולה להוות אלטרנטיבה,... מיד אחרי שהשתחררתי מצה''ל עבדתי בחטיבת המושבים של הנוער העובד והלומד. אלו ערכים שינקתי מבית אבא.

כול המוסיף על אמירות אלה, כהוא זה- גורע. מן הראוי שבמדור ההיסטורי ייכנסו הכחש, והטריקים והשטיקים, שאותם ייחס אהוד ברק לחבריו- נבגדיו באותו מעמד היסטורי- טריקים ושטיקים שהוא רב אלופם. ''מגילה'' זאת חייבת להישמר בטמפרטורה נכונה כדי ששום מילה לא תשתבש עם הזמן. ואל לנו לשכוח כי בשבתם בממשלה היו לברק וחבר הקושרים שלו, למעט קומץ מורדים, שותפים, אשר דיברו סרה במדיניות של עבדות לליכוד, והוסיפו להיות דבוקים לכיסאותיהם. בראשם פואד בן אליעזר. בדיעבד היו אלה המורדים בעבודה שטענו, במידה רבה של צדק, כי בפועל ''העבודה'', זכתה בעצמאות לאחר שהשתחררה מברק ובאמצעותו מביבי נתניהו. זה נכון, אבל זה היה מאוחר מדי. בכול זאת, ככה או אחרת, ''העבודה'', היא מפלגה. איזו מפלגה, זאת נראה בעתיד. לעומתה, מפלגת העצמאות, גם אם ייערכו בחירות עכשיו, או במועדון או בעוד חמש שנים, לא רק שהיא לא תעבור את אחוז החסימה. היא לא תעבור את אחוז הבוחרים.


החמישייה של ''קמרה אובסקורה''

כאשר במעמד היסוד של ''עצמאות'' כינה ברק את סיעתו ''החמישייה הקאמרית'' הוא מן הסתם רק חשב על אותה להקה חביבה ומבדחת שהופיעה בסדרה הטלוויזיונית. למעשה, השם קאמרי, מקורו בלטינית ובאיטלקית- חדר camera ומכאן בהשאלה השם ''מצלמה'' (בעברית - המקור: צלם), שהיא camera obscura חדר חשוך או חדר מוסתר. ואכן המצלמות הראשונות היו בצורת תיבות סגורות.בעת הצילום (כאשר הצלם מכניס ידו לשרוול) רואים אור גדול וגם עשן מיתמר, ובזה העניין נגמר. כזאת היא המפלגה החדשה. כמו איזו כת שאין לה חסידים ומעטים יודעים את פשרה למעט שמירה בכול מחיר על כיסאות. ככה לדוגמה ה''מושבניק'', שבחבורה שפעם היה שר החקלאות מצדד, כשר המסחר והתעשייה, בהקשר של מחירי מוצרי החלב, ביבוא חלקי של מוצרי חלב. ואילו חברתו בסיעה שרת החקלאות היא נגד, מכיוון שהיא רואה עצמה מייצגת את תעשיית החלב הקיבוצית, התעשייה, לא הערכים- שהלכו. הכיסאולוגיה היא האידיאולוגיה.

אילו אנו, למצער, פועלים במסגרת בחירות אזוריות, הרי אותה חמישייה שנבחרת ב- labor ticket היא בסופה של הדבר נציגת התושבים, גם אלה שלא בחרו במפלגת ''העבודה''. בשיטת הבחירות היחסיות שלנו, יש הורים אבל הם עקרים. אין להם ילדים. הם לא צריכים לדאוג. ולכן חמישייה קאמרית זאת יכולה להופיע בתיאטרון האבסורד שלנו, גם אם אין לה צופים. וזה מזכיר בדיחה: קהילה יהודית קטנה ובה עשרה גברים, בדיוק מניין לתפילה, החליטה לחלק את הג'ובים בין תשעה מקרבם. הרב, הגבאי, סגן הגבאי, גזבר,מזכיר, שמש וכיו''ב. כאשר החליטו לקיים אסיפת עם, ישבו על הדוכן תשעה. משהתקבלה החלטה, הודיע המזכיר כי ההחלטה התקבלה פה אחד. אי שם בקצה האולם, ישב הגבר העשירי והוא אמר: ''הציבור מתנגד''. במקרה שלנו אין אפילו ציבור של אחד. כול העמדות תפוסות על ידי מנהיגי ''עצמאות''. ואל ''תעירו ואל תעוררו...''

השקט עושה להם טוב. No news- good new. עוד זה הם צריכים שהמדיה תיכנס לבפנוכו שלהם שהם עצמם לא מתמצאים בו והמסביר הראשי שלהם אהוד ברק, יצטרך להבהיר מה הם העקרונות של מסחר, לא רק של גופות אלא של אנשים. ולא של מחבלים פלשתינאים, אלא של יהודים כשרים.

אבל העובדה ש''עצמאות'' מדושנת עונג שמניחים לה, לא אומרת שככה זה צריך להיות. אדרבא נשמע בכיכרות תל אביב ובחוצות ירושלים את קהל החסידים שמריע לה. או להיפך, את הציבור שבז לה. נראה טוקבקים ומכתבים למערכת שישאלו בשם מי ובשם מה יושבת חמישייה זאת בממשלה. מה זה. בית עלמין? אלה לא מתים מהלכים. אלא מנהיגים שקובעים כול אחד בתחומו את התנהלות חיינו, מהם את ביטחוננו. לא די שהם אחראים בפני שלטון לא אחראי ובפני כנסת שבוייה בידי מפלגות השלטון, כנסת פוטיניסטית - קלאריקלית, שגודעת בצורה ברוטאלית את ענפי הדמוקרטיה שעליהם היא יושבת. הם צריכים להיות אחראים בפני הציבור שבחר בהם. אין ציבור כזה. ואגב, קלריקאליות, כלומר לאומנות (או פאשיזם) עם פילוסופיה ותפיסה דתית, לא שמענו את שר הביטחון לנוכח מה שקורה בצה''ל שנכפה עליו לאט, לאט אורח התנהגות דתי שכולל בין היתר אפליית חיילות. כפי התבטאותו של אלוף אבי זמיר. כמי שלחם במלחמת העצמאות לצד צעירות שנפלו, אני חש חלחלה וחרדה. אני לחמתי בצבא ההגנה לישראל. מה קורה שם היום - כאשר לוחם עטור תהילה כמו אהוד ברק הוא שר הביטחון ושותק לנוכח מחדל, או מעשה, כזה.


הכול דיבורים

טוב שישנה וועדת חוץ וביטחון שבפניה מופיע השר ושם (בישיבה ב-‏11.7.2011) - אמר שר הביטחון, אהוד ברק, כי להערכתו, ביום לחימה ממוצע צפויים ליפול על ישראל כחמישים טון חומר נפץ בפיזור סטטיסטי. מאידך ביכולתנו לירות מנגד 1,500 טון בצורה מאוד מדויקת (שר הביטחון..., ''הארץ''). הנה זאת הבשורה של שר הביטחון הוא לא אמר מה עושים כדי למנוע טונות של פצצות על ישראל, שפרושן אבדן הרבה חיים,ובעקרון המקראי הוא מבטיח עין תחת עין. גם אם ראשי האופוזיציה הזכירו לו זאת, לאיש הזה כלום לא מזיז. ממש ככה.

והייתה עוד הזדמנות לאהוד ברק להביע את דעתו. אינני יודע מה הסיבה. אפשר ואיזה האקר, נכנס לקובץ שלי שבו אני כותב את הפוסטים וגילה למפלגת ''עצמאות'' מה שאני עומד לכתוב. ואפשר וההנהגה של המפלגה, כלומר זאת בממשלה, הגיעה למסקנה שצריך לעשות איזה show. ביום ד' בשבוע שעבר התכנסה המועצה של ''עצמאות'' והופיע בה, מנהיגה שר הביטחון וזה מה שהוא אמר בין היתר: אנחנו מאוד לא אוהבים את חוק החרם והוא יגיע למבחן בג''ץ. אני בטוח שכולנו נכבד את הקביעות ואת דברו של בג''ץ (שר הביטחון..., ''הארץ''). ברק גם התייחס להצעת החוק של ח''כ יריב לוין מהליכוד לפיה הכנסת תוכל להטיל וטו על מינוי שופטים לבית המשפט העליון. לדעתו אלה דיבורים שמנסים לסדוק את אמון הציבור בבית המשפט העליון. לדבריו, בית המשפט העליון הוא אבן ראשה של הדמוקרטיה הישראלית ומרכיב מרכזי באחדותה ועוצמתה. כל מי שמערער על שיקוליו, סמכויותיו או עצמאותו מערער בעצם את העוצמה ואת האחדות הפנימית של הדמוקרטיה הישראלית. גם אני וגם חברי בעצמאות ולצד חברים בליכוד ובמפלגות אחרות, נאבקים וגם נמשיך להיאבק למען העצמאות של בית המשפט העליון, חיזוק שלטון החוק ועליונות המשפט. ועוד הוסיף אהוד ברק: ישנה עוד כוונה, שעוד רק בחיתוליה, להעביר שימוע את המועמדים לבית המשפט העליון. יוזמה ששמענו עליה היום בפעם הראשונה. מדובר ברעיון עוועים, מיותר לחלוטין במבנה המשפט ובמבנה המערכת הישראלית. אני קורא לראש הממשלה ולהנהגת הקואליציה למצוא את הדרך להסיר את זה מסדר היום, זהו דבר מיותר לחלוטין ומזיק (שר הביטחון..., ''הארץ'').

מה נאמר ומה נדבר, אשרי האוזניים שכה שומעות, ''קול המוסיקה''. אך מה לעשות ששר הביטחון אינו פסנתרן סוליסט אלא יושב בתזמורת קקופונית, שמנצחה מייסטרו נתניהו, התגאה בכך שהוא אשר יזם את רעיון החרם. שר הביטחון נעדר בזמן ההצבעה על החוק בתחילת השבוע. זה עוד גימיק להיות עם ולהרגיש בלי. כול הדיבורים היפים שווים כקליפת השום, כול עוד אהוד ברק וסיעתו ''עצמאות''. ישבו בממשלה הזאת. הם אפילו לא עלה תאנה, לכל היותר עלה עשוי פלסטיק.

יש צעד אחד, ואחד בלבד, שיכול לגרום לאהוד ברק לעשות מעשה הרקולאי, והוא לומר לביבי: או אנחנו, או ''ישראל ביתנו''. אגב, גם אביגדור ליברמן יודע יפה מאוד כי ה-‏15 מנדטים שהוא מחזיק בהם כעת, הם השיא. הוא לא יגיע למספר כזה אם תהיינה בחירות. זאת הסיבה שבינתיים הוא מרמז אך לא מאיים. כפי שהוא עשה במסיבת העיתונאים בכנסת שלשום, לנוכח ההערכה שההצעה בדבר הקמת ועדות חקירה תיפול בהצבעה. כול דיבור אחר הוא בבחינת משאלת לב. ''שלא יפחיד אווזים''- כמאמר סבתי. אבל ההנחה וההערכה שלי אומרות כי חרף ההפרש הכמותי בין 5 חברי, ''עצמאות'' לבין 15 חברי סיעת ישראל ביתנו, ביבי, אם חפץ חיים הוא, ייאלץ לעשות מהפך קואליציוני על ידי צרוף ''קדימה'' לממשלה וכול הכרוך בזה, מיניסטריאלית ומדינית, כולל ''ציפורה'' בפי ברק. ביבי לא יכול להישאר נשוי לימין ולחרדים בלבד. הפוליגמיה המשולשת מקיימת אותו. זאת כמעט מוסכמה עד כמה שהיא נשמעת מוזרה, שכן ביבי הוא ימין, יותר מאביגדור ליברמן, אבל הוא מעל לכל ביבי. שנית יש קשר גורדי בין ביבי לבין ברק. וברק נותן לביבי הכשר. בחוץ פג כבר תוקפו, אבל בציבור כאן הוא עדיין מתקבל. הרי פיו של ברק - מדבר שלום, ליברליות, חוק מעל לכול וכיו''ב ערכים נעלים. זאת ברירת המחדל הקלסית, אשר תביא למהפך. כן, בעיטה קלה של ברק בפסגת ההר תביא למפל השלג. וזה הזמן לנוכח המתיחות בין ראש המשלה לבין שר החוץ שלו, בענייני פנים וחוץ. רק צעד כזה עשוי להעלות את אהוד ברק ממעמקים ובכך אולי לעצור את התהליך שמסב למדינה נזקים כבדים בחוץ ובפנים. האם יעמוד באתגר? האם ירים את הכפפה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מפלגת העצמאות עושה דבר חשוב   (המסביר לצרחן)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי