פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על הדמיון בין תושבי מדריד, רומא, אתונה ותל-אביב
ארנון סופר (יום ראשון, 18/09/2011 שעה 16:00)


על הדמיון בין תושבי מדריד, רומא, אתונה ותל-אביב

פרופ' ארנון סופר



באיטליה אנו קוראים על הפגנות זעם של ההמונים כי רוצים לקחת מהם את הסייסטה ודורשים מהם לעבוד יותר, באתונה ההמון משתולל מאותה הסיבה תוך שהוא זועק: ש''הגרמנים יעבדו'' ''אנו רוצים חיים טובים''... במדריד הדברים דומים, מה פתאם דורשים מהם צנע ויותר עבודה. כל זה בעת שמדינות אלו קורסות פשוטו כמשמעו.

באשר לישראל, אפתח ואומר כי תנועת המחאה שפרצה, הייתה צודקת, הכרחית ויבורכו יוזמיה. הבעיה שאת ''השמיכה'' משכו לעשרות כיוונים וקולם של הצודקים ביותר לא נשמע כי הם היו מיעוט ובפריפריה הגאוגרפית.

מתוך ה-‏450,000 מפגינים, נשמע בעיקר קולם של התל אביבים (אחיהם של בני אתונה ורומא...).

הם לא צעקו ''אנו דורשים את חיזוקה של ישראל וצדק לתושבי הפריפריה'', הם צעקו ''אנו דורשים דירות חינם במרכז תל אביב'', ''מדוע אתם שולחים אותנו לרמלה ולוד''? הרופאים המתמחים צועקים: ''למה לרופאי הפריפריה אתם נותנים יותר?'' לא שמעתי מהם טרוניות מדוע הטייקונים תורמים דווקא לאיכילוב ושיבא ולא לפוריה, נהריה וסורוקה? החצופים מבין המפגינים גם צעקו ''לא נותר לנו כסף לסיים את החודש''.

מדוע אין הם עוברים לבאר-שבע, עפולה, כרמיאל, דימונה, ירושלים, קרית-גת ויסעו ברכבות לתל-אביב,אם יעשו כך הם יביאו כסף רב לביתם ויגלו הוצאות מחיה נמוכים במאות אחוזים ממרכז הליבה.

מדוע לא שמעתי בהפגנות את הזעקות: ''מדוע תל אביב מייבשת את הפריפריה?'' ''מדוע נוער תל אביבי מסרב להתגייס לצה''ל בשיעורים מדאיגים?'' מדוע לא הושם דגש בדרישה למערכות הסעה המוניות? מדוע לא דובר על כיצד נחיה במדינה צפופה? מדוע לא הורם הקול על שאנו צועדים לקראת מדינה דתית על כל המשתמע מכך - החל בענייני סיפוח זוחל של יש''ע, לעבודה ולתשלומי מס הכנסה ושירות בצבא...

מדוע לא התקוממו 300,000 תל אביבים על כי הכנסתם גבוהה בממוצע מאילו של תושבי בית-שאן, עפולה, נצרת (עילית ותחתית) וכי זה עיוות בלתי מתקבל על הדעת במדינה יהודית.
בסיכום, נוער מפונק, יאפי, אגואיסטי הוא המכנה המשותף לערי המטרופולין הים תיכוניים ממדריד ועד תל-אביב. אלא שבאירופה יהיה משבר כלכלי והוא יעבור, כאן המשבר הוא קיומי אך היאפים התל-אביבים מסרבים לעסוק בו.

פרופ' ארנון סופר, גיאוגרף וחוקר דמוגרפיה, ראש הקתדרה לגיאו-אסטרטגיה באוניברסיטה חיפה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  בראוו בראוו בראוו  (עמיש)
  זו לא ''השמיכה'', אלו האינטרסים  (ע.צופיה)
  גיאוגרפיה היא לא כלכלה, כנראה  (גלעד היפתחי)
  חותם על כל מילה  (המסביר לצרחן)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי