פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
יוון ואיראן
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (יום ראשון, 06/11/2011 שעה 7:00)


יוון ואיראן

ע. צופיה



הכבוד של היוונים

יורגאס (ג'ורג') פפנדריאו, ראש ממשלת יוון, ''שיגע'' השבוע את העולם בכלל ואת אירופה בפרט. אחרי שכבר סיכם עם מנהיגי האיחוד האירופאי על ''חבילת הסיוע'' הכספי וקיבל את אישור ממשלתו, פתאום חזר בו והחליט לערוך משאל-עם על החלטה זו. הוא ''זומן'' לבירור אצל מרקל וסרקוזי וחזר בו מההחלטה על משאל-עם כאשר בין לבין גם איים בהתפטרות.
אין לקנא בראש משלת יוון וביוונים עצמם. הם צריכים להחליט מה יותר טוב. לחיות ברמת חיים של ''כיבוש'' ברוטאלי מתמשך (לא סתם כינה מישהו ביוון את ''חבילת הסיוע'' כמו הכיבוש הנאצי) או להיזרק מגן העדן האירופאי לגיהינום של מדינות ''העולם השלישי''. מימוש כל הגזרות הכלכליות ''יזרוק'' את היווני הממוצע, במונחים ישראליים, שני עשירונים, לפחות, למטה.

האם לוותר על הכבוד למען רמת חיים סבירה? מי שמכיר יוונים יודע כמה הכבוד חשוב להם. בסופו של דבר היוונים לא ילכו ל''עולם השלישי'' והאירופאים לא ייצרו תקדים בצורה של גירוש יוון מגוש האירו. המצב של יוון חושף את ''אבן הנגף'' של הכלכלה הגלובלית. כל ''בורג'' קטן ''במכונה'' הזו, דוגמת יון, יכול לחבל בה במידה רבה ואולי אפילו לעצרה מלכת. ראוי שמנהיגי העולם יתנו דעתם על כך לפני שיהיה מאוחר מדי.


האיום על איראן

נחום ברנע, בכיר עיתונאי ישראל והעיתונאי החביב עלי ביותר (בזכותו ידיעות אחרונות נהנה מכספי) החליט בסוף השבוע שעבר ל''שגע'' את המערכת השלטונית בכך שהעלה לדיון ציבורי את העניין של תקיפת מתקני הגרעין של איראן בזמן הקרוב.
אין ספק שקבלת ההחלטה לתקוף צבאית את מתקני הגרעין של איראן, ללא שיתוף צבאות אחרים, שקול להחלטה של בן-גוריון על הכרזת המדינה. החלטה שעשויה להיות גורלית לרבים מאיתנו. אך, האם יכול העם לקבל החלטה כזו בדיון ציבורי פתוח וללא אינטרסים?

לדעתי - לא!

השיטה הדמוקרטית הישראלית היא שאנו שמים את יהבנו על קבוצה, די קטנה, של אנשים שזוכים לאמוננו למספר שנים. מהיכרותי האישית, רוב הציבור בארץ מקבל את החלטות האישים הנ''ל ואם לא, זה בא לידי ביטוי בבחירות הבאות. מי שבדרך כלל דורש תמיד דיון מחדש הם הגורמים שאינם מרוצים מההחלטות המתקבלות בהנהגה, או העומדות להתקבל. זה בהחלט לגיטימי, אך כמה זמן וכמה פעמים ניתן לדוש באותו עניין. האם עד שהמתנגדים ישבעו רצון?

הנושא האיראני עומד על הפרק בדיון הציבורי בארץ כבר שנים רבות. כבר ממשלת אולמרט התמודדה איתו ובחירות 2009 היו בצילו. הרוב שניתן למפלגות הימין בבחירות הנ''ל מראה שהציבור רוצה ב''יד חזקה'' כלפי איום זה. ''יד חזקה'' אינה בהכרח תקיפה עצמאית של מטרות. ''יד חזקה'' היא ניהול מדיניות אגרסיבית כנגד הכוונה האיראנית ליצר פצצה גרעינית ואת זה הממשלה הנוכחית עושה כראוי.

הדיון הציבורי שמר ברנע ועיתונו עוררו אינו תמים ואינו נובע מהדאגה לשלום המדינה. שמענו על פגישות רבות של מתנגדי מדיניות הממשלה עם עיתונאים. שמענו גם על פגישה עם שר הביטחון. מי שזקוק להוכחה עד כמה הדיון הזה אינו תמים צריך לקרוא את מאמרו של ברנע מיום שישי שעבר. דעות המומחים הזרים מצוטטות בכובד ראש, לטענת העיתונאי, למרות שלא הביא כל הוכחה לכך, כל ראשי הביטחון בהווה ובעבר התנגדו ומתנגדים ל''תקיפה'' רק שני הליצנים האלה, נתניהו שרוצה להיות צ'רציל ישראלי וחברו ברק שמחפש כל דרך לקומם את מעמדו הפוליטי רוצים ב''תקיפה''.

השבוע תוקף מר ברנע את ''השמינייה'', כנראה בגלל שאינה מסכימה לדעתו. הוא רואה בהם אנשים שרק השיקול האישי הפוליטי מנחה אותם. הנה ציטוט שמשקף הכול: ''עזוב אותך מאיראן: בשמינייה נלחמים על תפקיד שר הביטחון בממשלה הבאה. בוגי נגד ברק, ברק נגד בוגי, איוט נגד כולם. השאלה היא האם זה פורום שאנחנו אמורים לסמוך עליו, האם השרים נבונים כל כך שראוי לסגור למענם את דלתות הדיון הציבורי''.

לא צריך לסיים כיתה ו' בכדי להבין שחתן פרס ישראל מסתמך על רכילות של משתנות. מזה הוא מסיק שצריך ''מבוגר אחראי'' שיפקח על השרלטנים האלה. ומי ראוי לתואר הזה אם לא התקשורת. ומי הוא ''המבוגר האחראי'' של התקשורת – נחום ברנע!

מר ברנע, כתיבה עיתונאית כזו אינה מתאימה למי שזכה ב''פרס ישראל'' לעיתונאות!
ראוי לציין בהקשר זה כי רוב בכירי מערכת הביטחון בסוף שנות ה-‏80 ובתחילתם היו נגד הפצצת הכור האטומי בעירק. ורק עשר שנים מאוחר יותר מעשה זה זכה להכרת תודה עולמית.

אישית, תמיד חשבתי שאין לבצע התקפה אווירית על הכורים באיראן. לא מפחד החיזבאללה, או סוריה, או החמאס, או כולם ביחד, אלא כי איני מאמין שבשעה מבחן הם ילחמו את מלחמתה של איראן. לדעתי איראן גרעינית אינה מאיימת על ישראל גרעינית.

אך השבוע שמעתי אמירה של שר הביטחון שאיני יודע כיצד לעכל אותה. שר הביטחון אמר שאיראן גרעינית תהיה ''מדינה מוגנת'', דהיינו, מדינה שתוכל לעשות הרבה דברים ''רעים'' וכמעט שלא ניתן יהיה ל''הענישה''.

זה דורש מחשבה חדשה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  כמה הערות  (דוד סיון) (23 תגובות בפתיל)
  למיטב הבנתי, הן ממה שהתפרסם  (עמיש)
  אחת הסיבות שאינני מנוי על ידיעות הוא נחום ברנע  (המסביר לצרחן)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי