פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בשולי החדשות – אמצע נובמבר 2011
יוסף אליעז (יום חמישי, 17/11/2011 שעה 23:59)


בשולי החדשות – אמצע נובמבר 2011

יוסף אליעז



רב-אלוף הפטפטת

חשוב נא לרגע שאתה חבר בממשלת צרפת, דנמרק או אנגליה. או אפילו סתם אזרח אירופי או אמריקני. אתה מוטרד מבעיות של ארצך, מהבעיות העוברות על השוק האירופי, מהחששות לקריסת כלכלותיהן של יוון ואיטליה, ולהשפעתן על חסכונותיך הפרטיים.
בזווית מוחך אתה מודע לבעיות בטחון חיצוניות: מלחמת אפגניסטן הבלתי נגמרת, הוצאת הצבא האמריקני מעירק, המהפכה בלוב, וגם אי-שם אתה זוכר שיש גם איזו בעיה עם הצטיידות אירן בנשק גרעיני.

כאשר אתה מוצא רגע להרהר בגרעין האיראני אולי אתה נזכר שהנשיא המתועב שלהם, מכחיש השואה שאתה מודע לה, מאיים להשמיד את מדינת ישראל.
ביחס לישראל אתה חש רגשות מעורבים: מצד אחד זו מדינה שהוקמה על-ידי פליטי השואה ופליטי האיסלאם, על ידי יהודים שחזרו לארץ אבותיהם, מדינה דמוקרטית יחידה במזרח התיכון, לאחר שטורקיה מקצינה באיסלאם. מצד שני - בעיתונות מרבים לכתוב על סבל הפלשתינאים, על הסגר על עזה, בראשך עוד יש הד להסתה שהישראלים הם צאצאי היהודים שהסגירו בזמנו את ישו לתליינים הרומים. גם אינך משתחרר מצל הצלב שאתה רואה בכל ביקור בכנסיה ובראש כל מגדל בעירך.
אתה גם חושב שאתה ''יודע'' שלמדינת ישראל זעירה זו יש גם נשק גרעיני ואתה חוכך בדעתך בתוקף מה מדינה המחזיקה בנשק אטומי כה נסערת מהרעיון שגם לאירן, אויבתה, יהא נשק כזה.

ואז אתה קורא בעיתון, וגם רואה בטלביזיה, ששר הבטחון של ישראל, שגם היה ראש ממשלתה והרמטכ''ל שלה, אומר בראיון פומבי כי אילו היה איראני היה גם הוא פועל להשגת נשק גרעיני לארצו.
עתה כל ספקותיך נעלמים. אם שר הבטחון הישראלי מוצא שיש הגיון רב במאמצי הגרעין האירניים- מי אני שאחשוב אחרת? מוטב שישראל כבר תפסיק לבלבל את המוח לכל העולם...

לאהוד ברק, האיש הפרטי, מותר לחשוב ולומר מה שהוא רוצה. לשר הבטחון אסור לפטפט באופן חופשי. כיצד עתה, מכשיר למעשה את אחמדניג'אד כפטריוט איראני, הדואג לטובת ארצו כפי שברק היה עושה במקומו – יש לשר ברק, או למדינתו, איזה בסיס מוסרי להטיל סנקציות על איראן? האם יש עתה לישראל זכות מוסרית לתקוף את איראן?

הפתגם הרומי אומר שלא כל מה שמותר ליופיטר, ראש האלים, מותר גם לשור. אני מוסיף: וגם להפך: לא כל מה שמותר לשור מותר ליופיטר (ראה נא את החרוזים בסוף כתבה זו).

ברק כבר אמר פעם דבר מזיק דומה. אנו זוכרים את ההברקה האדירה שאמר, שאילו היה פלשתינאי היה מצטרף לפת''ח (דומני שאז טרם היה חמ''ס, והם הפסידו אותו כסניגור...).
הברק מזמן אינו מבריק, אך עתה רועם בפיו הרעם ואוזנינו תצילנה!!
כלום טרם בא הזמן להיפטר מהשר הזה בממשלתנו?

ברוח קלה יותר נחזור לפתגם הלטיני:

יוּפִּיטֶר וְהַשּׁוֹר

אוֹמֵר הַפִּתְגָּם הַלָטִינִי: Quod licet Iovi, non licet bovi.

לֵאמוֹר: ''לֹא כָּל אֲשֶׁר מוּתָּר לְיוּפִּיטֶר מוּתָּר לַשּׁוֹר''
אָכֵן, אֱמֶת לָאֲמִיתָּה, אֵין הַיְשִׁיבָה עַל הַאוֹלִימְפּוּס מִשְׁתַּוָּה לִיְשִׁיבָה בְּמִישׁוֹר
אוּלָם, מִנֶּגֶד, גַּם נַעֲמִיד מֵימְרָא ב-אִמְרַת אַגַּב (OBITER DICTA) :
''לֹא כָּל שֶׁמוּתָּר לַשּׁוֹר מוּתָּר לְיוּפִּיטֶר.''

מָה הָרַעְיוֹן בְּמֵימְרָא? הָאֶפְשֶׁר שֶׁיְּהֵא יִתְרוֹן לְשׁוֹר עַל-פְּנֵי ראֹשׁ-הָאֵלִים?
וּבְכֵן, כֵּן! רְאוּ נָא מַעֲשֶׂה פְּלָאִים:
מֵילָא, לֶאֶכוֹל תֶּבֶן? ''כַּפָּרָה'',
אַךְ הַאִם יָאֶה לְיוּפִּיטֶר... לְחַזֵּר אַחֲרֵי פָּרָה?!


שביתת הרופאים ושביתת שר הבריאות

שתי הבהרות בראשית הכתבה: הח''מ אינו יודע מה יחליט בית-המשפט העליון בעתירתם של הרופאים לאפשר להם להתפטר; וגם: לח''מ אין כל אינטרס ישיר בענין זה, הוא אינו רופא ולא אביו או בנו של רופא, ובכל זאת הוא סבור שזו אחת השביתות המוצדקות שהיו אי-פעם בישראל, וטיפול הממשלה, ככל שניתן לכנותו ''טיפול'', הוא בזיון מתמשך למדינת ישראל.

שביתת הרופאים נמשכת כבר חודשים ארוכים. מי שהיה אמור לטפל בשביתה זו, שהיא כה קשה לציבור, הוא שר הבריאות, לאמור מר בנימין נתניהו, שלא מינה שר בריאות והמשרד נתון לאחריותו הישירה. העובדה שהרב ליצמן הופקד על הטיפול, יחד עם נציגי האוצר, היא פגומה ובעייתית כשלעצמה.

בכל הכבוד לרב ליצמן הוא נציגו של פלג מתבדל ופרזיטי בעם, אשר אינו משרת בצבא, כמעט ואינו מעורב בכלכלה, ונתון לדעות קדומות אשר בגינן הוא מוכן לסכן חיי-אדם, כפי שראינו באשר התרחש באי-הקמתו עד כה של חדר המיון הממוגן בבית החולים באשקלון, שהוא הקרוב ביותר לגבול עזה החשוף לפיגועים, בשל אי-אלו עצמות פלשתים שנתגלו בסביבה. כפי שראינו באי-עידוד תרומות האיברים ועוד ועוד. הפלג שליצמן מיצג בכנסת אינו תורם לבטחון, אך מתערב בעניני בטחון ומכביד עליו. גם לא התפעלתי מהעובדה שליצמן שלח ידו בסל התרופות הדל ושלף ממנו תקציב למתן טיפול שיניים חינם שהצפויים ליהנות ממנו הם בעיקר ילדי המגזר ממנו נשלח.

התמיהה הגדולה היא היכן נחבא מר נתניהו בכל מהלך השביתה הארוכה והמיותרת הזו? כיצד זה נמנע עד היום מלהטיל את מלוא משקלו למציאת פתרון מהיר וצודק לבעיות הַכֹּה-צודקות שהעלו הרופאים, ולבעיות הקשות שהן תולדת שביתתם. נכון, היו לראש הממשלה בעיות קשות ובוערות אחרות לטפל בהן. אם קצרה ידו מלהושיע את משרד הבריאות היה עליו לחייב מי מהשרים ''חסרי התיקים'' ליטול על עצמו את עול המשרד, לפחות עד לפתרון מצוקת הרופאים.

כן, הרופאים אינם עשויים מעור אחד. גם הם עשו טעויות שונות במהלך שלקראת השביתה ובשביתה עצמה. אולם המצב הזה, בו רופאים צעירים, שחיי אדם מופקדים בידם, כורעים תחת העומס ונרדמים על משמרתם הוא בלתי אפשרי. העסקתם היתה ועודה מנוגדת לחוקי מדינת ישראל. כל זה - בצד המשכורות הזעומות שמשולמות להם אחרי כה הרבה שנות לימוד ועבודת-קודש לטיפול במדווי החולים והקהילה.

תמהתי על עמדתה של נשיאתו הכבודה של בית-הדין לעבודה, אשר צוותה עליהם להמשיך לעבוד למרות התפטרותם המקורית וגם התפטרותם השניה, שנעשתה לפי הנחיותיה. לכאורה הפך בית הדין מבית דין לעבודה לבית-דין לעבדים. לא ברור לי מנין שאבה השופטת הכבודה סמכות לחייב מתפטרים להמשיך לעבוד בניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה, ולאחר התפטרותם. החלטתה היתה, בכל הכבוד, מנוגדת לחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו, ולחוק יסוד: חופש העיסוק.

גם העובדה שמכל שופטי בית-המשפט העליון מצאה כב' הנשיאה דורית בייניש לדון היא עצמה בעתירה שהגישו הרופאים נגד כפיית העסקתם. הן הנשיאה הנכבדה היתה מעורבת לא מכבר במינוי חברתה הטובה לנשיאת בית-הדין לעבודה. אפילו רק מחמת תדמית פני הצדק נכון היה להפקיד שופט אחר לדון באותה עתירה כנגד החלטתה של נשיאת ביה''ד לעבודה.

אולם הכל נמוג למול חוסר-התערבותו של מר נתניהו, שר הבריאות, במשבר. הרופאים זעקו וקראו לו ולא נענו. איני רוצה לומר ששר הבריאות מעל בתפקידו, אך ככל הנראה עד עתה ברור שֶׁכָּשַּׁל בו. לא די במינוי סגן שר חסר מנהיגות וחסר כישורים, במינוי פוליטי, ולהפקידו על המשרד. ברגע שליצמן כשל היה מר נתניהו חייב להפשיל שרוולים ולרדת לעמק הבכא שנוצר. אפילו לפני שחרור אלף המחבלים בפרשת שליט. אדוני ראש הממשלה – כשלת. קום ותקן את שעווית בטרם נשאר ללא רפואה ציבורית מתקדמת, נפסיד את העתודה הרפואית הנהדרת שעל-סף פרישה ואולי גם ירידה מהארץ, ונפתח בבכיה לדורות.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  ואם  (ע.צופיה) (15 תגובות בפתיל)
  רב-אלוף הפטפטת היה נחום ברנע ולא אהוד ברק  (גלעד היפתחי) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי