פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האם גוש האירו על סף פירוק?
עגל הזהב / דוד סיון (יום שני, 28/11/2011 שעה 7:00)


האם גוש האירו על סף פירוק?

ד''ר דוד סיון



Even as the euro zone hurtles towards a crash, most people are assuming that, in the end, European leaders will do whatever it takes to save the single currency. That is because the consequences of the euro’s destruction are so catastrophic that no sensible policymaker could stand by and let it happen.
בתרגום חופשי:
אפילו שגוש האירו מושלך לקראת התרסקות, רוב האנשים מניחים שבסוף מנהיגים אירפיים יעשו את מה שנחוץ כדי להציל את המטבע האחד. זה בגלל שהתוצאה של התרסקות האירו כל כך קטסטרופית שאף קובע מדיניות יכול לעמוד ולתת לזה לקרות.
בכותרת המשנה של המאמר המצוטט קובע האקונומיסט שאם גרמניה והבנק המרכזי האירופי לא יפעלו במהירות גוש האירו יתפרק. הנסיון של החודשים האחרונים בהם המשבר הלך והחריף, לימדו אותנו שקיימת האפשרות שהם לא יעשו את הנדרש לפני שמאוחר מידי.

הבעיות התחילו לצוץ כאשר התברר שממשלת יוון מתקשה לעמוד בתשלומי החוב שלה ונדרש סיוע נרחב. בשבועות האחרונים הצטרפה איטליה לחבורת הממשלות בגוש שמתקשות לעמוד בפרעון חובותיהן. הבעיות כבר אינן נחלתן של הכלכלות הקטנות בלבד וישנן הערכות שגם צרפת תצטרף לרשימה. אבל מתברר שעד לשעות האחרונות קובעי המדיניות בגוש האירו העדיפו לטפל בסימפטומים ולא בגורמי הבעיה. הם הסכימו להקים קרן שתאפשר את מיחזור החוב בתנאי שהממשלות הנוגעות בדבר ינקטו מדיניות צנע חריפה. התוצאה היתה שהבעיות החריפו והלכו – התמ''ג נשחק ושיעורי האבטלה עלו באופן משמעותי.

לפני כחודש הצגתי תיאור של הבעיה המבנית שמקשה על קובעי המדיניות להציג פתרון, לפחות לטווח הקצר: העובדה שאין בידם כלי מדיניות פיסקלית מרכזי והבנק המרכזי מוגבל אף הוא (הבעיה של גוש האירו). בגלל הדחיפות הפתרון בטווח הקצר הוא הנהגת מדיניות מוניטרית מרחיבה, למעשה הדפסת כסף, כפי שנהגו הבנק המרכזי האמריקאי והבריטי בראשית המיתון הגדול, בשנת 2008.



הבוקר קראנו בגלובס, שראש הממשלה אמר שכרגע ישראל איננה חלק מהמשבר המעמיק בגוש האירו. זה נכון שהמשק הישראלי איננו חלק מהמשבר הזה אבל הוא בהחלט מושפע מאד מהקשיים בגוש האירו ובארה''ב. הרי כבר דווח לנו על ירידה בהכנסות המדינה בגלל האטה ועל התפתחות גירעון בחשבון השוטף של מאזן התשלומים. העובדות האלה הן כמובן הביטוי להשפעת הנעשה באירופה ובארה''ב על המשק שלנו.

בהקשר הזה כדאי לנו לזכור שהעמקת המשבר באירופה תשפיע לרעה גם על הנעשה בכלכלה האמריקאית. מכאן שצפויה לנו תקופה לא קלה בגלל השפעה ישירה של המשבר המתפתח באירופה והשפעה עקיפה דרך המשק האמריקאי. אם קובעי המדיניות בגוש האירו יתעוררו – יקבעו מתווה שיעצור את הסחף ההשפעה עלינו תהיה חלשה יותר.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


חצי הכוס השנייה
ע.צופיה (יום שני, 28/11/2011 שעה 8:23) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שלא כתוב במאמרים וכפועל יוצא גם במאמרך היא האפשרות השניה העומדת לרשות מדינות החלשות בגוש היורו.
נניח שיוון ואיטליה ופורטוגל ואירלנד ואולי גם אחרות יפרשו או יפלטו מגוש הירו, מה יקרה להם?
ראשית הן בטח לא ישלמו חובות לכן אף אחד לא ילווה להן. הם יצטרכו להסתפק בהכנסות עצמיות. יש להניח שיערכו פיחות גדול בערך המטבע החדש-ישן שלהן. הדבר יוריד במידה רבה את רמת החים המקומי,אך עשוי להביא לניצנים ראשונים של צמיחה.
יש לזכור כי אירופה היא מקום ללא מכסים ומגבלות יצוא והארצות שישארו ביורו לא יתנו שהכלכלות החלשות יציפו את היבשת בסחורה זולה שתביא להרס כלכלות אחרות.
בסופו של דבר אין הבדל גדול בין מה שגוש היורו מציע לבין האפשרויות העומדות בפני הפורשות הפוטנציאליות הכול הוא עניין של נחישות ההנהגה המקומית.
_new_ הוספת תגובה



יש אמת בדבריך אבל...:
דוד סיון (יום שני, 28/11/2011 שעה 9:05)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון שבמאמר הזה לא כתבתי במפורש על האפשרות השניה אבל היא ישנה במאמרים אותם הזכרתי (ובאלה שלא הזכרתי). עוד אציין שהאפשרות הזאת ישבה לי במכלול העובדות שעליהן חשבתי בעת הכתיבה.

לגופו של עניין הפרישה היא אולי פתרון אבל בטווח הקצר היא תיצור משבר לא פחות חמור עבור הפורש (הפורשים), ועבור כלל הגוש במיוחד אם יהיו מספר פורשים. בנוסף כל אותם פורשים פוטנציאליים בעיקר המשקים הקטנים שהזכרת עוד לא שכחו את הפריחה שההצטרפות לגוש הביאה בחובה. אלה כנראה סיבות עיקריות מדוע לא התרחשה פרישה והונהגו תוכניות צנע (אכזריות).

זה גם נכון שאם הבעיות המבניות של האיחוד המוניטרי לא יטופלו, אז המשבר המתפתח ממילא נכון שיתרחש פירוק לא מסודר והמשבר יחריף. מצד שני אם הנהגת הגוש תחליט על צעדים שיעצרו את החרפת המשבר אפשר יהיה לחשוב על פרישה. אבל אז אולי זה לא יקרה בגלל היתרונות של הגוש המשופץ...
_new_ הוספת תגובה



חצי הכוס השנייה
יענקלה (יום שני, 28/11/2011 שעה 14:12)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבעיה היא לא כל כך פשוטה.
קרנות אירופאיות רבות מושקעות ביוון, איטליה אירלנד פורטוגל וספרד.
כספי הקרנות הם בסיכומו של ענין כספי חוסכים, אגחים של קרנות פנסיה, כסף שנובע מיגיע כפים של אזרחים באירופה ארה''ב ואף ישראל.
בשרשור הזה יפגעו קשות גם ישראלים שכספם מושקע למשל בקרנות פנסיה.

לדוגמא, דנקנר מושקע (והפסיד כבר כמיליארד שקל ) בקרדיט סוויס שמושקע עד צוארו ביון, פורטוגל, איטליה, ספרד) דנקנר השקיע כגספי קרנות ישראליות, חברות ביטוח , בקיצור כספי חוסכים ישראלים בביטוחלי מנהלים ובביטוחי פנסיה.
התמוטטות אירופאית תשפיע גם בישראל ללא כל ספק.
אנו כבר רואים איך תשובה מתפתל ולא מסוגל להחזיר את כספי האגח''ים . כי את כספי האגח''ים השקיע בהרפתקאות פיננסיות באירופה המזרחית וכו.
כנ''ל לבייב ועוד טייקונים שהשתוללו עם כסף של אנשים אחרים.
_new_ הוספת תגובה



חצי הכוס השנייה
ע.צופיה (יום שני, 28/11/2011 שעה 15:19)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני בתגובה הקצרה לא התכונתי להקיף את כל הענין של המשבר האירופאי, רק רציתי להבליט את הצד השני של המטבע.
גישתך לנושא הטיקונים והשקעותיהם, לטעמי, אינה נכונה. אף אחד לא הכריח אף קופת פנסיה או חיסכון להשקיע במניות או אג''ח אלו ואחרות. מי שהשקיע ולא בדק- ''זכאי לספוג בפרצופו את כל הבוץ שבדלי''.
מי שבדק ובכל זאת השקיע אין לו כל בסיס לטרוניה.
מר דנקנר (אגב, אני הכרתיו אישית ואין כל דמיון בין האיש האמיתי לדמות התקשורתית) רשאי לפעול בחברותיו כרצון הדירקטוריון שהוא עומד בראשו.הוא חייב דין וחשבון למחזיקי מניותיו באסיפה כללית שנתית ולבעלי האג''חים אפילו לא את זה.
למיטב ידיעתי בקרנות הפנסיה כבר מזמן אין אג''חים של דלק נדל''ן, לפי מיטב ידיעתי, רוב מחזיקי אג''ח דלק נדל''ן ירויחו מה''תספורת'' כי הם קנו אותו במחיר נמוך מאוד בבורסה.
זה שהעיתונאים אינם מבינים על מה הם כותבים- זו בעיה לאומית.
_new_ הוספת תגובה



אתה בטוח?
דוד סיון (יום שני, 28/11/2011 שעה 17:23)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. למיטב זכרוני מחובה של דלק נדל''ן שנכנס להסדר המוצע מגיע לכדי 2.5 מיליארד שקל, וחלק ניכר ממנו מוחזק באג''ח על ידי המוסדיים. ראיתי גם דיווחים שחלק מן המוסדיים יצאו כבר בהפסד לפני שצצה הצעת ההסדר האחרונה.

ב. עו''ד גיסין טען שהתספורת היא מעל 70% מערך החוב. לכן עולות השאלות:

ב.1 אתה בטוח שקרנות הפנסיה לא הפסידו בגלל האג''ח של דלק נדל''ן (הגם שמכרו מזמן)?
ב.2 האם אתה חושב שתשלום בערך 30% מערכן של האג''ח יכול להשאיר את מחזיקיהן מורווחים?
_new_ הוספת תגובה



אתה בטוח?
ע.צופיה (יום שני, 28/11/2011 שעה 19:28)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א.מוסדיים הם גופים המחזיקים ומנהלים כספים עבור פרטים וגופים אחרים. כגון : חברות ביטוח, אנליסט, פסגות וכדומה.
המוסדיים גם מנהלים תיקים של קרנות פנסיה, אך למיטב זכרוני הגופים הללו(קרנות הפנסיה) אינם מחזיקים אג''ח בדירוג נמוך, לכן, הם מכרו את האג''ח דלק נדלן, אם היה להם, מזמן. סביר להניח שגם בהפסד.לעומת זאת, יתכן, שהם מחזיקים אג''ח דלק נדלן עבור אחרים למטרות ספקולטיביות.
ב. עו''ד גיסין הוא נציגי מחזיקי האג''ח. הוא אינטרסנט, לא הייתי כל כך ''קונה'' את אמירותיו.
ג. כאמור ב-ב', איני בטוח שהנתון שציטטת נכון.בכל אופן,אני מעריך שכיום רוב המחזיקים קנו את האג''ח בשליש עד חצי מערכן.
_new_ הוספת תגובה



מה הקטאסטרופה ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 28/11/2011 שעה 13:03) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

That is because the consequences of the euro’s destruction are so catastrophic that no sensible policymaker could stand by and let it happen.

_new_ הוספת תגובה



מה הקטאסטרופה ?
דוד סיון (יום שני, 28/11/2011 שעה 13:50)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לטענת העיתון הקטאסטרופה היא פגיעה יותר חמורה בכלכלה (של אירופה וארה''ב) מזו שהחלה בסוף 2007.

אם נזכור שבארה''ב ובמשקים של ארצות אחרות גודל התוצר עוד לא חזר לרמה שבה הוא היה בתחילת המשבר, הרי שנקודת ההתחלה נמוכה יותר. שיעורי האבטלה, הגבוהים לפי סטנדרטים מקובלים, יעלו בצורה משמעותית - עשרות מיליוני מובטלים ועוד עשרות שכבר לא מחפשים עבודה (ולא נחשבים מובטלים).
_new_ הוספת תגובה



מה הקטאסטרופה ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 28/11/2011 שעה 14:37)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה זו קטסטרופה ?
אם האיחוד של מטבע האירו הביא תועלת ונניח שכעת זה מביא נזק הרי שזו עשיית סרק .

דלת מסתובבת . נכנס ויצא ואין שינוי .
_new_ הוספת תגובה



מה הקטאסטרופה ?
דוד סיון (יום שני, 28/11/2011 שעה 17:12)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מתפלא עליך. התשובה שלי מתחלקת לשנים:

א. אני זוכר שבזמנו התלוננת שכספי הקרנות שלך (לא זוכר אם אלה היו קרנות פנסיה או תגמולים), אבל לא הזכרת את השיונוי לטובה שבא בשנים שלאחר מכן. כך גם נוהג תושב מדינה איבדו. נניח לצורך ההסבר שרמת החיים בארץ כמו יוון עלתה בממוצע ב-‏1% לשנה, ולאחר ההצטרפות לגוש האירו היא עלתה ב-‏2% בממוצע לשנה. ההצטרפות לגוש תרמה 1% לשנה. התפרקות הגוש תתיפגע ברמת החיים (ובשיעורי התעסוקה) ביותר מהאחוז הזה ולכן עבור חלק ניכר מהיוונים זה אסון. רק בשנה האחרונה התכווצה הכלכלה היוונית ביותר מ-‏5% וזה ודאי אומר אסון להרבה משקי בית שהפסידו את כושר ההשתכרות.

ב. הקטאסטרופה הצפויה כוללת גם מצב של באלגן וחוסר תיפקוד של מערכות המשק הנפגע - לא סתם מיתון או משברון. ההערכות הן שזה יהיה יותר דומה למה שעבר על העולם בשנות ה-‏30.
_new_ הוספת תגובה



מה הקטאסטרופה ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 28/11/2011 שעה 19:24)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עברית לא יש מבין .
מה זה ==>''כך גם נוהג תושב מדינה איבדו''
=======================================================================
לצורך הדיון נניח ש''ההצטרפות לגוש תרמה 1% לשנה'' עבור היוונים .
גם נניח ש''רק בשנה האחרונה התכווצה הכלכלה היוונית ביותר מ-‏5%''
כמה שנים הרויחו היוונים 1% נוסף בשנה ?
אם זה יותר מחמש שנים אז הם עדין בצד הרווח .
============================================================================
לפי מה שאני קורא/שומע היוונים עובדים מעט כל יום ומעט שנים בכלל .
הם גם יצואנים קטנים ורווחיהם נמוכים .

מדוע חרוצים שעובדים הרבה צריכים לממן אותם ?

האם בגלל ''הקטאסטרופה הצפויה כוללת גם מצב של באלגן וחוסר תיפקוד של מערכות המשק הנפגע'' ?
_new_ הוספת תגובה



מה הקטאסטרופה ?
גלעד היפתחי (יום שני, 28/11/2011 שעה 20:10)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכן אני מבין שהאחוד האירופאי לומד עכשיו לקחים ואם הוא ירצה להמשיך ולתפקד כאיחוד אחרי המשבר הוא יקבע כללים מחייבים לכל המדינות, כולל הגבלה של גובה הגרעון הלאומי, חוקי עבודה בסיסיים וכו'.
_new_ הוספת תגובה



תנסה לקרוא את המאמר באקונומיסט
דוד סיון (יום שני, 28/11/2011 שעה 20:35)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יתכן שההסבר שלי אינו מספיק טוב, אבל הוא נכון: רוב האנשים מרגישים נפגעים בגלל שהם מובטלים, במיוחד אם הם לא חסכו בזמן שמצבם הכלכלי היה בעליה. אם הירידה בתוצר ובתעסוקה גדולה מהעליה שתקופה שמקודם, וזה הרושם שמקבלים מהדיווחים ומן הנתונים, אז הרגשתם היא שהמצב הורע.

בכוונה הזכרתי את הטענות שלך על הפסדים בשנה אחת בלי להזכיר את הרווחים של הקרן בשנים שקדמו להפסד. כל זה כמובן ברמה של האדם הפרטי.

ברמה הכללית בחלק מן הארצות הכלכלה כבר הפסידה את הגידול של השנים שעברו והם בדרך להפסד בתקופה הקרובה. בנוסף מאחר ולאף אחד אין נסיון להתפרקות איחוד מוניטרי הרי שרבים טוענים כי ''לאיש אין מושג כיצד התהליך הזה יתבצע, כמה זמן הוא ידרוש ואילו השלכות כלכליות ופוליטיות יהיו לו'' (http://www.themarker.com/markets/1.1577416). במילים שלי זה ''הקטאסטרופה הצפויה כוללת גם מצב של באלגן וחוסר תיפקוד של מערכות המשק הנפגע''.

אף אחד לא צריך לממן מי שלא חרוץ. אבל כאשר מענישים רק את הלווה הבלתי אחראי ולא את זה שנתן לו אשראי בלי חשבון, זה כבר לא תקין. זה מה שבנתיים קרה בקשר ליוון וספרד. על החייבים כפו צנע שהביא לנסיגה בתוצר ועל המלווים הבלתי אחראים שפיזרו את האשראי כלום נדה.
_new_ הוספת תגובה



תנסה לקרוא את המאמר באקונומיסט
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 29/11/2011 שעה 16:32)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה לא ההיגיון שלי .

אחד אכל הרבה מדי ולדעתך צריך להיענש לא רק הזללן אלא גם הטבח .
_new_ הוספת תגובה



תנסה לקרוא את המאמר באקונומיסט
דוד סיון (יום שלישי, 29/11/2011 שעה 17:45)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המשל שלך לא מתאר את המקרה. התיאור הנכון הוא מקרה בו ישנם שלושה גורמים. זה שאכל הרבה מדי (למשל יוון), זה שהאכיל יותר מידי והסתכן שלא בדק יכולת ההחזר של האוכל (למשל בנקים בגרמניה וםצרפת) וזה שנפגע וצריך גם לפתור את הבעיה - גוש האירו.

קובעי המדיניות בגוש האירו הם במקרה גרמניה וצרפת ולכן הם העדיפו להעניש רק את זה שאכל הרבה מדי.
_new_ הוספת תגובה



תנסה לקרוא את המאמר באקונומיסט
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 30/11/2011 שעה 17:06)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באמת שלא בא לי להקניט אותך .
אבל אני קורא את שאתה כותב והרפלקסים שלי נכנסים לפעולה .

הנה אתה כותב
''זה שהאכיל . . . ((למשל בנקים בגרמניה וםצרפת)''
ומיד אחרי שגוש האירו לדעתך צריך לפתור את הבעיה
אתה כותב
''. . . בגוש האירו הם במקרה גרמניה וצרפת . . . ''

וזה בדיוק מתאים למשל שלי .
_new_ הוספת תגובה



האירו יישאר כמעט בכל מקרה
המסביר לצרחן (יום שני, 28/11/2011 שעה 13:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כי יהיה נוח לכולם להתמודד ביחד מול המשבר הכלכלי. אולי רק החזקים יברחו, כמו גרמניה. אבל מנגד גרמניה, אני מניח, אינה מסתכלת על תפקידה באירופה רק דרך השליטה על האירו, אלא אולי יותר מזה היא חוששת לשמה ולדמותה. לכן מה שיעצור אותה, אם תרצה לברוח, שו הסיבה התדמיתית והפוליטית.
_new_ הוספת תגובה



שיתפרקו כבר, היורואים האלה !
גלעד היפתחי (יום שני, 28/11/2011 שעה 18:23) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הגיע הזמן שתעבור על אירופה קלקלה גדולה על עמדותיה הבוגדניות כלפי ישראל ומעורבותן הגדולה בפוליטיקה הישראלית הפנימית.חשוב לשמור על קשרים עם מדינות שהראו כבוד לישראל, מדינות כמו איטליה, צ'כיה, רומני, פולין, בהן ישראל גם יכולה לתרום מעט למדינות האלה.

ישראל צריכה לפצל את היצוא / יבוא האזרחי שלה ליותר מדינות בעולם. התחלנו כבר בעשור האחרון ליצור קשרים הולכים וגדלים עם הודו וסין. גם הביקור של פרס בווייאטנם עם כמה מאות בעלי עסקים מצביע על כיוון נכון שצריך לנקוט בו מול מדינות נוספות, כמו מדינות דרום אמריקאיות.
_new_ הוספת תגובה



שיתפרקו כבר, היורואים האלה !
יענקלה (יום שני, 28/11/2011 שעה 20:11)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל אחד שמח בסתר ליבו שהקב''ה מכה מכות קשות את הנטישמים ימח שימם טפו טפו טפו.

אבל בעולם של היום יש תגובות שרשרת ורעידות משנה.
למשל אם חברת פולקסווגן תתמוטט, הרי שגם בנקים אירופאים שהלוו לחברה הזו יתמוטטו למשל דויטשה בנק , קרדיט סווי HSBC וכו.
אבל הצרה היא שבנקים ישראלים מחזיקית בחבילות מניות נכבדות של דויטשה בנק.
ועשרות אלפי ישראלים מחזיקים במניות של בנקים ישראלים וכן מחזיקים שם כספים.
גם בנקים ישראלים יפגעו קשות ובעקבותיהם עשרות ומאות אלפי ישראלים .
זאת הבעיה, בכלכלה העולמית המשולבת כל ''מכה קטנה בכנף'' באירופה משפיעה על מוישה בעל המכולת בתל אביב.
_new_ הוספת תגובה



שיתפרקו כבר, היורואים האלה !
גלעד היפתחי (יום שני, 28/11/2011 שעה 21:00)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ברור שגלים חוזרים יכו גם בכלכלת ישראל, לכן טענתי שישראל צריכה להיערך למצב הזה שכבר מתחיל להשפיע קלות. הכלכלה הישראלית לא מושפעת ישירות כרגע, גם כאשר כלכלת ארה''ב מקרטעת.

אתה בטוח שהיקף ההשקעה של בנקים ישראלים במניות בנקאיות באירופה נותרו כמו שהיו בקיץ? או לפני שנה? אין לי פרטים על היקפי ההקשעקות הפיננסיות, אופיין ויכולת הישראליות לצאת מהשקעות שם. כי אם מדובק במניות סתם אז אפשר לצאת בכל רגע. ואם מדובר במניות של שותפות בבנק, אז זה סיפור אחר, אבל גם היקפיהן מוגבל.

ההשפעה של הצונאמי באירופה על מוישה מתל אביב היא השפעה לא ישירה שהולכת ויורדת בריבוע המרחק ממרכז המשבר. לכן כלכלת ישראל תושבע אבל ל באותה עוצמה שאירופה מושעת ממנה. הבעיה של השוק האירופאי היא חובות ענק, שלישראל אין כאלה. ככל שהמשבר יהיה גדול באירופה היא תאבק על הגדלת היצוא שלה כדי לייצב את הכנסותיה. וכדי לייצא היא תצטרך גם לייבא, בין אם חומרי גלם ותוכנות הכרחיות, אבל גם מוצרים אחרים, כדי לשמור גם על שוק היצוא שלה לאותן מדינות.

לישראל יש מזל שחלק נכבד מהיצוא שלה לאירופה הוא יצוא ביטחוני. להווי ידוע שכל מדינה המכבדת את עצמה פוגעת בביטחון רק בסוף וכשזה הכרחי. לכן למרות שיש ירידה כלשהיא ביצוא לאירופה, הרי שהירידה ביצוא הביטחוני שלנו לאירופה כמעט ולא נפגע. גם אופי החוזים הביטחוניים הוא שונה, מזמינים ומשלמים חלק היום ומקבלים את המוצר רק כעבוד כמה חודשים, שנה או כמה שנים. ביטול חוזה כשלעצמו מחייב תשלום קנסות גבוה. לכן לא יהיה זה נכון רק מהטעם הכלכלי לעצור פרוייקטים. מה עוד שכמו שאמרתי שביטחון הוא 'ארון הקודש' גם של ממשלות דמוקרטיות ולא דמוקרטיות זרות.

יש סיבה לשמחה למשבר הכלכלי גם מהסיבה שעכשיו יהיה להן קשה יותר להעביר שלמונים לארגונים ועמותות שמאל בארץ, מנגד יש חשש שמדינות ערביות עשירות כמו סעודיה תעביר תרומות לממשלות או מפעלים ובכך יחזקו אצלן את האנטי-ישראליות שלהן. בכל מקרה, זה טוב שאירופה נחלשת, וראוי שתיפגע עוד ועוד. מי יודע, אולי יקומו העמים הישנים-חדשים באירופה כי הם ירגישו שהיא נחלשת ויתחילו לתבוע עצמאות לעצמן?! צריכים לחשוב על זה.
_new_ הוספת תגובה



ראה נא למשל ממה נובעים הפסדי דנקנר
יענקלה (יום שלישי, 29/11/2011 שעה 5:58)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השקעות כושלות בקרדיט סוויס, הרפתקאות בניה בלאס וגאס.
ועוד.
והכל בא מכיסו של הישראלי מהמעמד הבינוני ששם את חסכונותיו בבנק או בחברת הביטוח שמשקיעה את כספי החוסכים באיי די בי שמפסידה את הכספים בחו''ל .

זה כל הבעיה כשאנשים עובדים עם מה שנקרא באנגלית

''other people's money ''

בסוף השנה כשיראו החוסכים הישראלים בקרנות הפנסיה או הנאמנות כי הפסידו כמה אחוזים בריאים מחסכונותיהם יוכלו להבין לפחות למה.

כנ''ל תשובה ושאר ירקות.

אני למשל ממליץ לכל חברי וידיד לא להשקיע בביטוחי מנהלים או בקרנות פנסיה אלא לקחת משכנתא ולקנות נדלן בישראל לא משנה איפה אפילו בשדרות המופגזת הנדל''ן שומר על ערכו ואף עולה תוך מתן תשואות נאות.
_new_ הוספת תגובה



הערה על ההמלצה שלך
דוד סיון (יום שלישי, 29/11/2011 שעה 6:21)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נסיון העבר אולי מלמד שערך נכסי נדל''ן בארץ נשמר. אבל גם במקרה הזה מדובר בטענה כללית שלא בהכרח נכונה לגבי כל נכסי הנדל''ן כולם. עובדות החיים מספרות לנו שיש בני אדם שגם מפסידים מהשקעות בנדל''ן ישראלי.
_new_ הוספת תגובה



הערה על ההמלצה שלך
יענקלה (יום שלישי, 29/11/2011 שעה 6:25)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשקונים ביוקר עם הלוואות גדולות כמובן שלטווח הקצר יש ואפילו ריאלי.
אולם לדעתי, לאורך זמן ישראל היא מקום ההשקעה הטוב ביותר בנדל''ן ככה לפחות במאה עשרים שנה האחרונות .

בארה''ב למשל ישנם איזורים רבים בהם מחיר הדונם הוא 3-4 דולר כבר מאתיים שנה.
מי שקנה לפני מאתיים שנה לא הרוויח כלום:)
ובארץ ישראל מי שקנה לפני מאתיים שנה הוא איש עשיר היום:)
_new_ הוספת תגובה



תודה על המאמר המשובח.
יענקלה (יום שלישי, 29/11/2011 שעה 6:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי