פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_6792

האם גוש האירו על סף פירוק?
עגל הזהב / דוד סיון (יום שני, 28/11/2011 שעה 7:00)


האם גוש האירו על סף פירוק?

ד''ר דוד סיון



Even as the euro zone hurtles towards a crash, most people are assuming that, in the end, European leaders will do whatever it takes to save the single currency. That is because the consequences of the euro’s destruction are so catastrophic that no sensible policymaker could stand by and let it happen.
בתרגום חופשי:
אפילו שגוש האירו מושלך לקראת התרסקות, רוב האנשים מניחים שבסוף מנהיגים אירפיים יעשו את מה שנחוץ כדי להציל את המטבע האחד. זה בגלל שהתוצאה של התרסקות האירו כל כך קטסטרופית שאף קובע מדיניות יכול לעמוד ולתת לזה לקרות.
בכותרת המשנה של המאמר המצוטט קובע האקונומיסט שאם גרמניה והבנק המרכזי האירופי לא יפעלו במהירות גוש האירו יתפרק. הנסיון של החודשים האחרונים בהם המשבר הלך והחריף, לימדו אותנו שקיימת האפשרות שהם לא יעשו את הנדרש לפני שמאוחר מידי.

הבעיות התחילו לצוץ כאשר התברר שממשלת יוון מתקשה לעמוד בתשלומי החוב שלה ונדרש סיוע נרחב. בשבועות האחרונים הצטרפה איטליה לחבורת הממשלות בגוש שמתקשות לעמוד בפרעון חובותיהן. הבעיות כבר אינן נחלתן של הכלכלות הקטנות בלבד וישנן הערכות שגם צרפת תצטרף לרשימה. אבל מתברר שעד לשעות האחרונות קובעי המדיניות בגוש האירו העדיפו לטפל בסימפטומים ולא בגורמי הבעיה. הם הסכימו להקים קרן שתאפשר את מיחזור החוב בתנאי שהממשלות הנוגעות בדבר ינקטו מדיניות צנע חריפה. התוצאה היתה שהבעיות החריפו והלכו – התמ''ג נשחק ושיעורי האבטלה עלו באופן משמעותי.

לפני כחודש הצגתי תיאור של הבעיה המבנית שמקשה על קובעי המדיניות להציג פתרון, לפחות לטווח הקצר: העובדה שאין בידם כלי מדיניות פיסקלית מרכזי והבנק המרכזי מוגבל אף הוא (הבעיה של גוש האירו). בגלל הדחיפות הפתרון בטווח הקצר הוא הנהגת מדיניות מוניטרית מרחיבה, למעשה הדפסת כסף, כפי שנהגו הבנק המרכזי האמריקאי והבריטי בראשית המיתון הגדול, בשנת 2008.



הבוקר קראנו בגלובס, שראש הממשלה אמר שכרגע ישראל איננה חלק מהמשבר המעמיק בגוש האירו. זה נכון שהמשק הישראלי איננו חלק מהמשבר הזה אבל הוא בהחלט מושפע מאד מהקשיים בגוש האירו ובארה''ב. הרי כבר דווח לנו על ירידה בהכנסות המדינה בגלל האטה ועל התפתחות גירעון בחשבון השוטף של מאזן התשלומים. העובדות האלה הן כמובן הביטוי להשפעת הנעשה באירופה ובארה''ב על המשק שלנו.

בהקשר הזה כדאי לנו לזכור שהעמקת המשבר באירופה תשפיע לרעה גם על הנעשה בכלכלה האמריקאית. מכאן שצפויה לנו תקופה לא קלה בגלל השפעה ישירה של המשבר המתפתח באירופה והשפעה עקיפה דרך המשק האמריקאי. אם קובעי המדיניות בגוש האירו יתעוררו – יקבעו מתווה שיעצור את הסחף ההשפעה עלינו תהיה חלשה יותר.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.