פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על מחיר המים לצרכן הביתי
עגל הזהב / דוד סיון (יום שני, 23/01/2012 שעה 8:00)


על מחיר המים לצרכן הביתי

ד''ר דוד סיון



שירותי מים וביוב הינם תחום תשתיתי מובהק, המאופיין בהשקעות גדולות וארוכות טווח. במקטע הפקת המים (הטבעיים) והולכתם פועלת בעיקר חברת ''מקורות'', שהעלויות המוכרות לה לצורך אספקת השירותים, מורכבות ברובן מעלויות הון (קידוחים, תחנות שאיבה, מאגרים, מערכות הולכת מים וכדומה), עלויות אנרגיה, עלויות רכישת מים מותפלים ועלויות תפעול ואחזקה קבועות. עלויות אלו מסתכמות, בממוצע משוקלל, ב-‏4.2 ₪ למ''ק, לערך, בתעריף הצרכן הביתי, לפני מע''מ.
כפי שמשתקף מהמסמך של רשות המים, תעריף המים לצרכן הביתי נקבע לפי הצריכה (למשק-בית בן 2 נפשות): הנמוך לצריכת 3.5 הממ''ק הראשונים והתעריף הגבוה לצריכה מעל לזה. על פי התחשיב, שמוצג במסמך המצוטט, התעריף המשוקלל כולל את: עלות ההפקה (3.1 ש''ח), עלות המים המותפלים (1.1), עלות ההון (1.2), עלות התפעול (1.6) ופחת (1.9). סך העלות (המשוקללת) לממ''ק מגיעה לכדי 9.8 ש''ח.

מי שקצת מכיר את הנושא יודע שמדובר בסעיפי הוצאה אמיתיים – הוצאות שמשולמות בפועל.
מישהו צריך לשלם את ההוצאות האלה. אבל ישנם לא מעט אנשים שחושבים שמדובר בתעריף רצחני ומתלוננים שבתוך החישוב הזה ישנה גם סובסידיה (1 ש''ח) לחקלאות ולתעשיה (שאמורה לקטון באופן הדרגתי). לצד הצגת סעיפי ההוצאה מציג מר יהודה שרוני גם את העובדה שהמדינה משלמת למפיקי מים מותפלים 2.09 ש''ח ומציין שבקרוב יגדל שיעור המים המותפלים עד לכדי מחצית (למה קוב...). בסיום דבריו הוא שואל: ... האם כשמחצית מהמים שנשתה יהיו מותפלים, נתבשר על צניחת תעריפי המים??

התשובה שלי היא שמחיר המים שאנחנו צורכים צריך לכסות את כל העלויות הקשורות בצריכה. אם עלות ההפקה של מים מותפלים נמוכה יותר הרי שזה יצטרך להילקח בחשבון. אבל כל עוד בחישוב מחיר המים יכללו כל העלויות ולכן לא צפוי שתהיה צניחה משמעותית במחיר המים.


אפילוג

בסוף שנה שעברה פתח הפעיל החברתי ג'קי אדרי בשביתת רעב במחאה על התייקרות מחירי המים ופגיעתם בשכבות החלשות. בראשית ינואר, לאחר כשלושה שבועות, הוא הפסיק את שביתת הרעב לבקשת חה''כ גפני שהצליח ''לשכנע'' את האוצר לסבסד את מחיר המים לשכבות החלשות (מרק ראשון...).

הסדר הסיבסוד הוא פתרון שמקל על השכבות החלשות אבל גם מיתר את הדרישות הפופוליסטיות להוריד את מחיר המים שמשלם הצרכן הביתי.



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי