פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מה עושים עם איראן?
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (יום ראשון, 29/01/2012 שעה 17:00)


מה עושים עם איראן?

ע. צופיה



הנושא של פיתוח יכולת גרעינית צבאית על ידי איראן אינו יורד מסדר היום העולמי והישראלי כעשר שנים.
מה שהתחיל כהצהרת כוונות איראנית על פיתוח יכולת גרעינית ולאחר מכן מימוש ההצהרה באיטיות אך בהתמדה וביסודיות הביא היום את האיראנים לנקודה הקריטית. האם באמת מממשים את האופציה הגרעינית הצבאית?

הנקודה הקריטית של מימוש האופציה הגרעינית אינה רק נחלתם של המנהיגים האיראנים היא אינה נותנת מנוח למנהיגי מדינת ישראל.

האם בכלל לתקוף את איראן? באיזו נקודה בדיוק בשלבי הפיתוח של הגרעין האיראני? האם בכלל ניתן לדעת מתי הגענו לנקודת ''האל-חזור'' בפיתוח? האם תקיפה תשמיד את מערכת פיתוח הפצצה באיראן או תעכב אותה לזמן-מה? ומה תהיה תגובת הנגד האיראנית?
וכמובן קיימת נקודת המבט של מדינות העולם לעניין זה.

מנהיגי אירן השקיעו רבות בפיתוח יכולת גרעינית לארצם. הם השקיעו משאבים כלכליים עצומים, הם בודדו את עצמם מהקהילה הבינלאומית ונשארו בקשרים טובים רק עם מספר מדינות, שאף הן נתפסות כ''מצורעות'' ע''י הקהילה הבינלאומית, הם ספגו לא מעט קורבנות בנפש וברכוש. עתה הם נחשפים לסנקציות בינלאומיות בעלות השלכה על עצם קיום משטר ''האייתולות''. למרות הכול, הם עדיין לא נסוגו מכוונתם לפתח נשק גרעיני, כנראה שילכו עם דבר זה עד הסוף. דהיינו עד סוף קיום המשטר או השגת פצצת אטום.

למדינת ישראל, קיום יכולת גרעינית בידי מדינה בעלת שלטון נוסח ''האייתולות'' היא סכנה קיומית. לא בגלל שתוטל פצצה גרעינית על אחת מערי ישראל. ההיסטוריה משנת 1945 ואילך מלמדת כי ארצות בעלות יכולת גרעינית לא לחמו, ישירות, ביניהן. אך הן לחמו באמצעות ''קבלני משנה'' כאשר האיום הגרעיני, ברקע, מנע מיצוי היכולת הצבאית מצד זה או אחר בלוחמה. זהו גם חששה של מדינת ישראל.

היכולת הגרעינית האיראנית תקנה לאיראן השפעה חזקה על שורה של מדינות ערביות, מזרח תיכוניות וצפון אפריקאיות. באמצעות השפעה זו היא יכולה ליזום שורה של הטרדות צבאיות ואזרחיות שישבשו במידה רבה את אורח החיים התקין במדינה. היכולת הגרעינית האיראנית תמנע מישראל למצות את כוחה הצבאי כנגד מדינות אלו וכמובן כנגד איראן בעלת הפצצה. לכן מדינת ישראל מוכרחה לנסות כמיטב יכולתה לעצור את פיתוח הפצצה באיראן.

פיתוח היכולת הגרעינית האיראנית היא גם בעיה בעלת השלכות אסטרטגיות רבות היקף בכל העולם. איראן גרעינית תהפך למעצמה שיש להתחשב בדרישותיה, בעיקר בסביבה ''הטבעית'' שלה, דהיינו: במזרח התיכון שופע הנפט, במרחב האיסלמי המשתרע מאינדונזיה ועד מרוקו ובכל אותן ארצות השואפות להשיג יכולת גרעינית צבאית.

עצירת פיתוח היכולת הגרעינית האיראנית היא גם מטרה גלויה ומוצהרת של ארצות צפון אמריקה ואירופה. בעוד שלמדינת ישראל יש (בתיאוריה) רק את היכולת הצבאית בכדי לעצור את פיתוח הגרעין, הרי לארה''ב ובעלות בריתה יש את הכוח להכריע את איראן במלחמה כלכלית המקיפה כמעט את כל ארצות העולם.

הסנקציות שהחלו במינון נמוך, התגברו והתרחבו ועתה הן מתחילות ''לחנוק'' את הכלכלה האיראנית. הפסקת רכישת נפט וגזרות פיננסיות אחרות אמורות לדרדר את המצב הכלכלי ולגרום להפגנות ענק ברחבי המדינה עד שהמשטר יחשוש להמשך קיומו ויאלץ ''להיכנע''. זה הצליח בדרום אפריקה, מיאנמר ובמקומות אחרים. משטר ''האייתולות'' נראה קשוח יותר, אך, במקביל, נפילת שלטון אסאד בסוריה (במידה וייפול) עשוי להזיק לאיראן הרבה יותר מהסנקציות הכלכליות.

אחת התעלומות היא מה תהיה התגובה האיראנית על התקפה צבאית או החמרה ניכרת בסנקציות.
לאיראן יש מספר אופציות לתגובה. מטח עצום של טילים על מדינת ישראל וגרימת קורבנות גדולים בנפש וברכוש, השמדת מאות שדות הנפט ברחבי המזרח התיכון, חסימת מיצרי הורמוז שתגרור עצירת יצוא הנפט מהארצות סביבם ואולי תקיפה ישירה על מטרות אמריקאיות ואירופאיות. יש לקחת בחשבון שיתכן שרוסיה או סין יעמידו את עצמן, לפי בקשת איראן כמגן גרעיני עליה.

כל האפשרויות שמניתי לעיל מובילות למקום אחד: מלחמת עולם שלישית. זו בדיוק הסיבה שאנו חוזים בתקופה האחרונה פעילות דיפלומטית ערנית גדולה מהרגיל בין מדינת ישראל, ארה''ב ומערב אירופה.

נשיא ארה''ב, בצדק רב, רוצה שהאצבע על הכפתור המפעיל פעילות צבאית כנגד איראן תהיה אצבע אמריקאית ולא ישראלית. דהיינו: ארה''ב היא זו שתחליט אם בכלל תהיה פעולה צבאית כנגד איראן, מתי ואיך. אין לי ספק שהדבר מקובל על ההנהגה הישראלית וכל ההצהרות שאנו שומעים, בעיקר מכיוונו של שר הביטחון, הן רק בגדר ''מסך עשן'' שנועד להסוות עובדה זו ולעצבן את ההנהגה האיראנית.

אישית, איני מאמין כי ארה''ב תיזום פעילות צבאית רצינית נגד איראן, או תתיר לישראל לפעול כך.

פעילות מודיעינית שקטה בצד איומים צבאיים וסנקציות כלכליות עשויות לגרום להנהגה האיראנית ל''אבד את העשתונות'' וליצור סכסוך צבאי טרם זמנו מנקודת ראותם ובמקומות הלא נכונים. האיומים האיראניים על סגירת מיצרי הרמוז הם רמז למגמה זו.
נקוה שמכלול הפעילות כנגד איראן תביא לתוצאה הרצויה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  שאלה:  (דוד סיון) (17 תגובות בפתיל)
  הפוך על הפוך  (ע.צופיה) (4 תגובות בפתיל)
  הנה הצד האיראני של הפאזל  (ע.צופיה)
  לסיכום דברי  (המשורר)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי