פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
קולות המלחמה
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (יום שלישי, 07/02/2012 שעה 10:00)


קולות המלחמה

גדעון ספירו



הדיווחים בדבר התקפה ישראלית על מתקני הגרעין באיראן חוזרים לכותרות העיתונים. הוושינגטון פוסט פרסם ידיעה כי שר ההגנה האמריקאי לאון פאנטה מעריך שישראל תתקוף לקראת האביב או הקיץ. אתר האינטרנט של רשת NBC פרסם ב-‏3 בפברואר כתבה שיש 50 אחוזי ודאות שישראל תתקוף את איראן לקראת האביב. הכתבה נכנסת לפרטי ושיטות התקיפה לפיהם תשתמש ישראל בטילי יריחו ארוכי הטווח, במטוסים ללא טייס ובמטוסי F15I תוך נכונות לאבד מטוסים ''אם יהיה צורך בכך''. אני מקווה שיהיה מי שיעצור את הטרוף הזה, שיש פה הימור שתוצאותיו עלולות להיות הרות אסון. כמו קאטו הזקן אני חוזר על עמדתי כי הדרך למניעת נשק גרעיני מאיראן, מטרה ראויה ללא ספק, היא לא באמצעות טילי יריחו או מטוסים שארה''ב נתנה במתנה לישראל, אלא באמצעות פירוז המזרח התיכון מנשק זה. ישראל גרעינית מגרה את כל האזור למרוץ חימוש גרעיני, והיא לא תוכל לשמור לעד על מונופול גרעיני. למצער אני מקווה שהידיעות האלה נועדו להתריע בפני איראן שתנקוט בצעדי הגנה מתאימים שיבלמו את הנכונות הישראלית לפתוח במלחמה חדשה.


גזען ורב-רבן

בשידורי הבוקר של תחנת הרדיו הצבאית ''גלי צה''ל'', (יום שישי 3 בפברואר 2012) ובאתר האינטרנט של התחנה דווח כי רבה של התנחלות קריית ארבע דב ליאור, נשא נאום בכנס בו השתלח באומות העולם, וכינה את נשיא ארה''ב ברק אובמה ''הכושי מהמערב'' והישווה אותו להמן הרשע. סגנון שמזכיר כנסים של פלוגות הסער בשנות ה-‏30 בהם השתלחו ביהודים, בצוענים ובאנשי השמאל. בכנס השתתף גם שר החינוך גדעון סער. בהופעה קודמת שלו הגדיר ליאור את הדמוקרטיה ''כעבודה זרה של דורנו''. גם זה עולה בקנה אחד עם האתוס הפשיסטי.

האירוניה בכל הפרשה, שהרברבן הזה ליאור, שמוכר בקרב שוחרי זכויות האדם כרב גזען נקלה, לא היה יכול לכהן בתפקידו כרבה של קריית ארבע המתפרנס מהקופה הציבורית, בלי תמיכתו של נשיא ארה''ב. אובמה וקודמיו, ששפכו ושופכים על ישראל מאות מיליארדי דולרים המאפשרים לה להפנות תקציבי עתק לבנייה הפראית והלא חוקית בשטחים הכבושים.

קריית ארבע והתנחלויות אחרות לא היו נבנות אם ארה''ב הייתה מפעילה את השפעתה ומטילה וטו על מה שכבר עכשיו ניתן לכנותו בכייה לדורות. ארה''ב שעוצמת את עיניה לנוכח פשעי ישראל בשטחים הכבושים, הסתפקה מעת לעת בהצהרה רפה שהדבר לא מקובל עליה, אבל המשיכה לממן זאת.

בהסתמך על התבטאויותיו, דב ליאור היה יכול להיות אורח כבוד בכנס מפלגות ימין ניאו פשיסטיות וניאו נאציות מרחבי אירופה שהתקיים לא מכבר בבירת אוסטריה, וינה. דברי ליאור נותנים תוקף מחודש לסטיקרים שנראו בשעתו על כלי רכב: יש''ע הוא פשע ויש''ע הוא רשע.


הזרוע הצבאית בית המשפט העליון

בטורי הקודם פרסמתי מכתבים לארבעה שופטי בית המשפט העליון, בהם מתחתי ביקורת על פסיקתם המאשרת את חוק האזרחות הגזעני האוסר על פלסטינים אזרחי ישראל להקים משפחה בישראל עם בני זוג פלסטינים מהשטחים הכבושים, ועל דחיית העתירה של תנועת ''יש גבול'' נגד בחירתו המבישה של המתנחל נֹעם סולברג למשרת שופט בבית המשפט העליון.

הפעם ברצוני לייחד כמה מלים למינוי נוסף לבית המשפט העליון, אורי שהרבני שֹהם, כיום שופט בית משפט מחוזי, שיושבע בקרוב לתפקידו החדש. שֹהם, יליד עיראק, נבחר לתפקיד לאחר שנמתחה ביקורת על כך שבהרכבו הנוכחי אין בין היהודים המכהנים בעליון שופט מזרחי אחד. כולם אשכנזים.

היותו של שֹהם יליד עיראק היה תנאי הכרחי, אבל לא בלעדי, שהרי בערכאות הנמוכות, האזרחית והצבאית, כמו גם בקרב עורכי הדין, שלושת המקורות מהם שואבים מועמדים לתפקידי שיפוט, יש לא מעט יוצאי יהדות ערב בעלי נתונים לא פחות מוצלחים מאלו של שֹהם ובכל זאת לא נבחרו. וכל כך למה? כי ש¬ֹהם הוא גנרל, שמשמש במציאות הישראלית כזרועו של הממסד הצבאי.

שֹֹהם התגייס לצבא ב-‏1966 והשתחרר ב-‏2001. מתוך 45 שנות כיבוש הוא שירת בצבא 33 שנים. הוא תוצר של הכיבוש ובה בעת גם השרת והמקדם שלו, במסגרת המאמצים לתחזוק, שיפוץ והעמקת האפרטהייד והפרות זכויות אדם. בין שלל תפקידיו היה התובע הצבאי הראשי, נשיא בית הדין הצבאי לערעורים בשטחים הכבושים ולבסוף הגיע לקודקוד בתפקיד הפרקליט הצבאי הראשי (פצ''ר). בתפקיד זה היה אחראי על מערכת המשפט המסואבת, המושחתת והמעוותת בדמות בתי הדין הצבאיים שמהווים את הזרוע המשפטית של הכיבוש. זו מכונה משומנת להפרות זכויות אדם, להרשעות חפים מפשע ולשלילות יומיומיות של חירותם של פלסטינים, בהם אלפי קטינים, בהליכי משפט מסורסים שמאפיינים משטרי עריצות.

שֹהם השתחרר בדרגת תת אלוף, וסמוך לשחרורו מונה לתפקיד שופט מחוזי בתל אביב והרי לנו עוד ביזיון של ''הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון'', ששופטי העוול של בתי הדין הצבאיים הם מאגר ממנו נשלפים שופטים למערכת האזרחית. מכאן יובן מדוע מערכת המשפט האזרחית, ככל שמדובר בנושאי צבא וביטחון, היא במידה רבה המשכה של המערכת הצבאית. אין לנאשמים סיכוי.

בגיליון ספטמבר 1998 של הביטאון ''מצד שני'' (פרסום של המרכז לאינפורמציה אלטרנטיבית) שהוקדש למקומו של הצבא בחברה הישראלית, פרסמתי מאמר מקיף על הנושא, שתמציתו: בישראל לא התרחשה הפיכה צבאית כפי שהיא מתוארת בספרי הלימוד של מדע המדינה, וגם אין בכך צורך. הקצונה הבכירה בצבא מכתיבה בישראל במידה רבה את השלטון כמו את אמות המידה השלטוניות. זאת היא עושה בעת שירותה הצבאי ולאחר שחרורה תוך השתלבות בעמדות מפתח בפוליטיקה, בכלכלה, באקדמיה, בתקשורת ובמערכת המשפט.
מינויו של תת אלוף (מיל.) אורי שֹהם, הוא ביטוי לכך.


רבני הכיבוש כאסמכתא לעליון

ניל הנדל הוא שופט חדש בבית המשפט העליון. מכהן מאז 2009. מינויו הכפיל את מספר חובשי הכיפה בעליון. הוא יליד ארה''ב, בוגר ישיבה יוניברסיטי, והיה תלמידו של הרב סולובייצ'יק. הנדל היגר לישראל מארה''ב ב-‏1983 ונקלט בממסד המשפטי. תחילה בפרקליטות מחוז דרום, לאחר מכן כיהן כשופט שלום בבאר שבע, משם קודם למחוזי בבאר שבע ועתה כאמור הוא מכהן בעליון.

הנדל נמנה עם שופטי ההרכב (המשנה לנשיאה אליעזר ריבלין וחנן מלצר) שדן בערעורו של מוחמד זגייר, תושב חברון, שנפגע מפעולה של חיל האוויר שנועדה להוציא להורג מבוקש שעה שישב במכוניתו באזור מגורים צפוף. זגייר דרש לפצות אותו על הפגיעה, שהרי הוא לא היה יעד לחיסול, אולם בית המשפט המחוזי דחה את תביעתו בטענה שמדובר בפעולה מלחמתית שפוטרת את המדינה מפיצויים.
בית המשפט העליון דחה את הערעור, גיבה את המחוזי והצדיק את ההוצאה להורג. הפגיעה בזגייר החף מפשע היא בלשון המכובסת של מערכת המשפט ''במתחם הסבירות והמידתיות''. עד כאן אין הפתעות. במאמר מוסגר אעיר כי ישראל מופיעה בעולם כמדינה נאורה שאין בה עונש מוות, אבל זו הטעייה. בישראל קיים עונש מוות ללא הליך משפטי (בשפת הכיבוש המכובסת ''סיכול ממוקד'' שלעתים קרובות רחוק מלהיות ממוקד), ובגיבוי בדיעבד של בית המשפט העליון.

החידוש בפסק הדין הוא, שניל הנדל לא הסתפק בהסתמכות על פסיקות קודמות של בית המשפט העליון, וגם לא בכך שהסתייע במשפט העברי, אלא בהסתמכותו על מאמר שכתב רב שעומד בראש ישיבה בשטחים הכבושים.

תארו לכם שופט גרמני בשנות ה-‏30 שדן בתביעה של יהודי לפיצויים על שנפגע מאלימות המשטרה. השופט דוחה זאת משום שהיהודים הם אויבי האומה, וכאסמכתא מביא חוות דעת מפרופסור באוניברסיטה שהוא מומחה לתורת הגזע על אופיים של היהודים. יש כמובן שוני בנסיבות בין שני המקרים, אבל יש גם מכנה משותף: בשניהם מדובר בשיח גזענים ושודדים. גזען אחד מסתמך על משנהו.


יום השואה הבינלאומי

בחודש נובמבר 2005 קיבלה עצרת הכללית של האו''ם החלטה על יום זיכרון בינלאומי לשואה שיצוין ב-‏27 בינואר, היום בו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ על ידי הצבא האדום. אילו הדבר היה בידי הייתי מחליף את יום הזיכרון לשואה המצוין בישראל בתאריך עברי (תוצאה של פשרה בין הרבנות לממשלה) הנופל בדרך כלל על חודש אפריל, ומאמץ את התאריך עליו החליטה עצרת האומות המאוחדות פה אחד וכך להיות חלק מהקהילה הבינלאומית.

על פי השקפתי החלטת האומות המאוחדות נותנת ליום הזיכרון את ההקשר האוניברסלי הנכון. השואה לא הייתה רק מנת חלקו של העם היהודי, זו הייתה שואה לאנושות, ולכן חשוב שהחלטת האו''ם כוללת בסעיפי המבוא שלה אזכור של ההכרזה האוניברסלית בדבר זכויות האדם, מגילת האומות המאוחדות ואת האמנה למניעת רצח עם. גם התאריך הוא יותר מתאים, שחרור אושוויץ, מחנה ההשמדה שהפך לסמל של הרשע הנאצי.

זו בדיוק הבעיה. ישראל לא רוצה להיות חלק מהקהילה ההומניסטית הבינלאומית. ליבה גס בזכויות אדם. רצח עם לא נוגע לה, אם לא מדובר ביהודים. יום הזיכרון לשואה בישראל קיבל סממנים צבאיים. מטס של מטוסי קרב ישראלים מעל אושוויץ, משמרות של חיילים בטקסי הזיכרון.

במדינת ישראל עברה השואה תהליך של הזניה. היא נהפכה למכשיר להגברת המוטיבציה להתגייס לצבא הכיבוש, ובחסותה מקיימת ישראל מדינה גזענית השולטת בשיטות אכזריות על עם אחר ומונעת באמצעות קלגסיה חירויות בסיסיות ממיליוני בני אדם. בעזרת השואה מנסה ישראל לסתום פיות מבקרים בעולם בטענה מניפולטיבית של ''אנטישמיות''. לקחי השואה לא נלמדו. לנו מותר להתאכזר ולאמלל אחרים, שהרי אין מדובר ביהודים. זה עתה למדנו ממחקר דעת קהל שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה, כי 70 אחוזים מהיהודים בישראל סבורים כי היהודים הם העם הנבחר. לעם כזה מותר מה שלאחרים אסור. ישראל מעל לכל. דומני שאפילו אצל הגרמנים לא היה אחוז כה גבוה של מאמינים כי גרמניה היא מעל לכל.


פרס ישעיהו ליבוביץ

תנועת ''יש גבול'', תנועה של סרבני כיבוש ודיכוי, יזמה מפעל ייחודי ולטעמי מרתק ומעורר השראה: פרס על שם פרופסור ישעיהו ליבוביץ המוענק למי שפועלם הציבורי עולה בקנה אחד עם משנתו הפוליטית של ליבוביץ, בדגש על נושאי הסכסוך.

פרופסור ליבוביץ היה בין הראשונים לאחר מלחמת יוני 1967 שהזהיר מפני הצפוי לנו אם הכיבוש יימשך. הוא צפה שישראל תהפוך למדינת שב''כ בריונית, ובלשונו המושחזת לא חסך את שבט לשונו מהממסד השלטוני. ככל שהכיבוש הלך והעמיק, החריפה ביקורתו.

הוא היה בעל ידע אדיר שהקיף את מרבית תחומי החשיבה האנושית, החל ממדעי הטבע, דרך מדעי החברה, הפילוסופיה, הדתות ובעיקר היהדות. הוא היה לא רק ידען מופלג אלא יוצר בזכות עצמו שהשאיר את רישומו על החשיבה הפילוסופית בישראל. גם בגילו המופלג (נפטר ב-‏1994 בגיל 91) היה בהיר וצלול ושמר על ניסוחיו הפרובוקטיביים שהיפרו את הדיון הציבורי בישראל. הוא בעט במוסכמות כמעט בכל תחום בו נגע.

לפני 20 שנים, בפברואר 1992, והוא כמעט בן 90, ערכתי עימו ראיון בביתו בירושלים ל-SEMIT, כתב עת יהודי גרמני (פורסם בחוברת אפריל-מאי 1992). הדברים שאמר לא איבדו מהאקטואליות שלהם גם היום. להלן כמה מדברי ליבוביץ בראיון:

על הצפוי לישראל: אם הכיבוש יימשך התוצאות הן ודאיות בפנים ובחוץ. בפנים: מדינת ישראל תהיה מדינה פשיסטית של ממש. היא עדיין אינה כזאת, והראייה לכך השיחה שאנו יכולים עדיין לנהל בינינו, אבל היא בדרך אליה. אם המצב הזה יימשך תיהפך ישראל למדינה פשיסטית עם מחנות ריכוז לא רק לערבים, לאלה יש כבר, אלא גם ליהודים כמוני. ואילו כלפיי חוץ תפרוץ מלחמת חורמה נגד ישראל בה תהייה אהדת העולם נתונה לצד הערבי.

על ישראל: ישראל מאבדת את כל משמעותה. היא אינה מסגרת לעצמאות לאומית של העם היהודי, אלא מנגנון של שלטון ישראלי אלים על עם אחר. החזקת השטחים גוזלת את משאביה החומריים, הנפשיים והרוחניים. ישראל מזניחה את החינוך והבריאות, את הקונפליקטים הסוציאליים והעדתיים. היא הולכת ונרקבת מבפנים ואם המצב הזה יימשך, יהיה הסוף קטסטרופלי.

על העינויים: מי שהיה נשיא בית המשפט העליון, ד''ר משה לנדוי, קבע שמותר מבחינה חוקית להשתמש בעינויים. בכך הוציאה עצמה ישראל מכלל התרבות האנושית. אדם לא צריך לראות עצמו מחויב לשמור על חוקי המדינה כאשר זו מתירה להשתמש בעינויים.

על הסירוב לשרת בשטחים הכבושים ועל תנועת ''יש גבול'': אני מוצף פניות של צעירים. חלקם מבקרים אותי, אחרים כותבים או מטלפנים. רובם בוגרי בתי ספר תיכוניים העומדים לפני גיוס. הם יודעים כי יישלחו לשטחים והם עתידים להרוג ילדים. הם יודעים כי הצבא רצח בשלוש השנים האחרונות 160 ילדים ערבים גילאי עד 14 שנה, ''טרוריסטים'' בני 11, 12 – זה פירוש השירות בשטחים. עובדה היא שאי אפשר להחזיק בשטחים בלי זה. מי שאומר שאפשר להחזיק בשטחים שאינם חלק ממדינת ישראל, אבל לא צריך לרצוח, הרי כאילו אמרת שאני רוצה משולש בלי שלוש צלעות.

''לפני כחודשיים קיבלתי מכתב מבית כלא צבאי חתום על יד שניים, קצין זוטר וטוראי. האחד נידון ל-‏28 ימים והשני ל-‏35. המכתב שלהם ריגש אותי מאד. זה היה מכתב תודה. בגלל השיחה אתי הם עשו מה שעשו.

...הסרבנות היא עניין של גבורה. לא בגלל החשש שתקבל 28 או 35 ימים. זה לא נעים אבל לא מתים מזה. הגבורה היא גבורה נפשית. האדם מכיר בכל נימי נפשו שצבא זה הוא צבאו ולא צבא זר, ולפי כל עומק הבנתו זו היא מדינתו שיש להגן עליה. בשביל זה קיים הצבא ובלב שלם משרת בו. הצבא מושתת על משמעת. למרות ההכרה הזו, מי שמפר פקודה חוקית, משום שלא מתיישבת עם דבר שבעיניו ערכו יותר גדול ממדינה, מולדת, אומה וכו' – זה דורש גבורה נפשית גדולה מאד. משום שהסביבה שאתה נמצא בה לא תבין זאת, ואף תלעג לך. דבר אחר הוא סרבנות מאורגנת. היחיד העושה זאת צריך גבורה נפשית עילאית, אולם כאשר הסרבנות מאורגנת יש ליחיד גב. הוא לא יהיה יוצא דופן לכן אני מסית למרד, לארגן את הסרבנות.


על מנהיגי מפ''ם והקיבוץ הארצי: הם אומרים לצעירים, נכון אתם צודקים שאין זה צודק לשרת בשטחים הכבושים וכי השרות שם כלל אינו קשור להגנת ישראל, ואסור להיות רוצחים, אולם מוסיפים לבסוף את ''האבל'' המפורסם. לכן הם באים אלי, אף על פי שאני רחוק מהם, מפני שאני מדבר איתם בלי אבל.

שאלה: המתנחלים היהודים בשטחים הכבושים עורכים לעתים פוגרומים באוכלוסייה הפלסטינית. לפני מספר שבועות שרפו חיילי הכיבוש הישראלי מאות ספרים, כולל ספרי דת, באוניברסיטת חברון. האם זה לא מזכיר לך משהו מקורות יהודי גרמניה?

ליבוביץ: אני האדם שהכנסתי את המושג יודיאונאצי.

שאלה: האם אין פסול בהשוואה זו?

ליבוביץ: מדוע תלינו את אדולף אייכמן? כל מה שעשה היה חוקי. הוא מילא פקודות חוקיות. הוא עשה חובתו כקצין גרמני, כפי שאנחנו דורשים מקצין אצלנו. לפני זמן מה היה המקרה עם אותה נערה מאש''פ שהוחזקה בכלא כבולה באזיקים יומם וליל. מה שנקרא אצלנו ''לחץ פיזי מתון''. היא הרתה וכאשר כרעה ללדת העבירו אותה לבית החולים מבלי להוריד את האזיקים מידיה. בשעת הלידה המשיכו האזיקים להיות על ידיה. זה לא דומה לנאצי – זה נאצי.


לפני מספר ימים התקיים טקס הענקת פרס ליבוביץ באולם צוותא בתל אביב. זו השנה השלישית שהפרס מחולק. האולם היה כמעט מלא. השנה קיבלו את הפרס אורי אבנרי על מפעל חיים וחגית עֹפרן מרכזת מעקב התנחלויות של ''שלום עכשיו'', שהייתה לאחרונה יעד של טרור המתנחלים אבל לא נכנעה וממשיכה לסייר בשטחים הכבושים ולדווח לנו ולעולם על הנעשה בשטח.

באי הטקס בוודאי מודעים לחשש מהצפוי לנו מהצונאמי האנטי דמוקרטי שמציף אותנו שלטון הימין. מהדהדים באוזנינו אזהרותיו של ליבוביץ על התהליך הבלתי נמנע של הפיכת ישראל למדינה פשיסטית כתוצאה מהתמשכות השלטון האלים על עם אחר.
אולם בה בעת, שררה בכנס התרוממות רוח ואופטימיות שנשבה מחתן וכלת הפרס, שלא איבדו את האמונה שהשינוי, גם אם יתמהמה, בוא יבוא.

אולם כל עוד הכיבוש נמשך, הסירוב לשרת את הכיבוש רלבנטי מתמיד, כפי שהודיעו אנשי ''יש גבול'' במכתב פומבי לראש הממשלה ושר הביטחון בזו הלשון:
אנו, החתומים מטה, כולנו משרתים כחיילי מילואים בצה''ל ורבים מבינינו השתתפו במלחמות ישראל, הננו בעלי השקפות אידיאולוגיות שונות, בלתי מפלגתיים, אך מאחדת אותנו הדאגה לקיומה ודמותה של החברה הישראלית. מלחמת לבנון, ההתנחלויות ופעולות הדיכוי בשטחים הכבושים מצביעים על חוסר רגישות לחיי אדם, על אובדן ערכים ועל אובדן חוש המציאות. הם סוגרים על אופציה לשלום עם העם הפלסטיני ושאר שכנינו, מבודדים את ישראל בעמים, ומוכיחים שישראל מעדיפה שטחים על שלום. הכיבוש השחית את ערכינו ותופעות של לאומנות קיצונית וגזענות הפכו למקובלות בחברה הישראלית. קבוצות טרור יהודיות מקבלות הכשר ותורות גזעניות הפכו לגיטימיות. נשבענו להגן על שלומה וביטחונה של מדינת ישראל ואנו נאמנים לשבועה זו. על כן אנו פונים אליכם לאפשר לנו לא לקחת חלק בתהליך הדיכוי והכיבוש בשטחים.
כל מלה בסלע. פורסם כמודעה ב''הארץ'' ב-‏6 ביוני 1986 במלאת 19 שנים לכיבוש. על המודעה חתומים כמה מאות חיילי מילואים. אני חש סיפוק על שהייתה לי הזכות להימנות עם חבורת המייסדים של התנועה.

יבואו על הברכה כל מי שנתנו ידם לקיום הפרס וראשון לכולם מרדכי זלדון, שהתעקשותו לממש את הרעיון, תרם במידה רבה למימושו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


קולות המלחמה
בצלאל פאר (יום שלישי, 07/02/2012 שעה 12:44) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדיווחים החוזרים ונשנים בדבר התקפה ישראלית על מתקני הגרעין באיראן היא באחריות העיתונים. נראה לי שכותרות כאלה מוכרות יותר עיתטוני נייר, כמו פעם. חשוב לסכם שהכותרות אינן באחריות ממשלת ישראל.

גדעון ספירו טועה ומטעה כשהוא אומר שהתפרקותה של ישראל מהגרעין, במידה ויש לה, תביא באמת לפירוז המזרח התיכון מנשק זה. אם איראן חותרת לנשק גרעיני כשיש לישראל נשק גרעיני, לכאורה, אז על אחת כמה וכמה היא תחתור לנשק הזה כשלישראל לא יהיה נשק גרעיני. איראן מעולם לא תירצה את רצונה לנשק גרעיני בעובדה שהיא חושבת שגם לישראל יש. איראן נקטה בשני ערוצי מדיניות: (א) להכחיש שהיא חותרת לגרעין ולתרץ את הבינוי הגדול כמאמץ להכשיר תשתיות לאנרגיה חשמל מהגרעין (ב) איראן טענה שכמדינה עצמאית זכותה להשיג נשק גרעיני, אם היתה רוצה, וזה לצד איומים ישירים וברורים נגד קיומה של ישראל, נגד נסיכויות סוניות במפרץ ונגד אמריקה ואירופה.
כך שבסיס הצהרותיו של גדעון ספירו בדבר הצורך להתפרקותה של ישראל מנשק גרעיני מופרכות ולא משרתות אפילו את מטרותיו. אם ישראל גרעינית ואם לא, חובה על ישראל לדאוג לכך שאיראן לא תגיע למצב שיש לה פצצות גרעיניות.

טענה שניה של ספירו גם היא הוכחה כלא נכונה: ''ישראל גרעינית מגרה את כל האזור למרוץ חימוש גרעיני''. המבחן החשוב להוכחת טעותו של ספירו היא מצרים. מצרים לא מוטרדת באמת מישראל גרעינית. זה לא מנע ממנה אפילו לפתוח במלחמה נגד ישראל. החשש המצרי הוא דווקא מנשק גרעיני איראני, גרעיו בידי האסלאם השיעי. ניסיונותיהם של לוב וסוריה להיכנס למסלול הארוך של יצירת נשק גרעיני נבעו מדחיקת איראן בהם. איראן שילמה לצפון קוראיה כדי לבנות כור גרעיני בסוריה. כלומר, העובדה שישנה מדינה אסלאמים פונדמנטליסטית, קיצונית ואלימה היא היא הסיבה להתגרענות האזור האסלאמי.

ההצהרות של שר ההגנה והנשיא האמריקאי אינן יכולות לשנות דבר בהתגוננות האיראנים מפני מתקפה ישראלית אפשרית. הרי האיראנים נערכו כבר למגננה, ואין להם מכפיל כוח נוסף שיכלו לשלב בהתארגנות למגננה ולא שילבו כבר. מבחינה מבצעית ישראלית אין כל ערך להצהרות, אבל להיפך, הן דווקא משרתות את ישראל וארה''ב כי הן מכניסות את האיראנים ללחץ ארוך זמן. שום צבא לא יכול לשמור על עירנות גבוהה לאורך חודשים רבים. הלחץ על האיראנים מבורך ומעיד רק שכוונתם של האמריקאים טובה וראויה.

אני לא מקבל את העובדה שישנה מחלוקת גדולה בין ארה''ב לבין ישראל. השת''פ הצבאי והמוידעיני עמוקים מאי פעם. ארה''ב רואה את איראן הגרעינית כאסון עולמי. יתכן שישנם עדיין מחלוקות בדבר התיזמון של התקיפה, אבל בודאי שאין מחלוקת על עצם הצורך לתקוף את הגרעין האיראני.
_new_ הוספת תגובה



גזען ורב-רבן
בצלאל פאר (יום שלישי, 07/02/2012 שעה 13:03) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה די מביך לקרוא שוב ושוב שישראלי מנסה לשכנע אותנו שהסיוע הצבאי האמריקאי הוא סיבה טובה להיות כנוע ונכנע כלפי הדרישות המדיניות והאחרות של אמריקה. מניין הוא מסיק שבעבור הסיוע ישראל צריכה להתקפל כל פעם שהאמריקאים דורשים ויתור או כניעה ישראלית? הלך מחשבה כזה לא מקובל באף מערכות קשרים בין שתי מדינות, אבל כנראה שישנם חוגים מסויימים בשמאל הקיצוני, הגם שלא אוהבים כל כך את אמריקה, מאמצים אותה ומשתמשים בה כדי לנסות ולשכנע את העולם ללכת יותר קסח על ישראל, כהצעתם.

אבל מה לעשות. ישראל קיימת ויכולה להתקיים גם בלי הסיוע הצבאי האמריקאי. ואמריקה יודעת זאת. אבל הסיוע הצבאי אינו ניתן רק ממטרות כלכליות (כלומר, להכניס כסף לתעשייה הצבאית האמריקאית ובך לשמור על רמת התעסוקה בה), אלא גם מסיבות של קירבה אידיאולוגית, ערכים משותפים (שלאחרונה אנשים רעים מנסים למוססם) ואהדה בסיסית לישראל בציבור האמריקאי.

שאלת הסכסוך הישראלי - פלסטיני היא קודם כל בעיה של ישראל ורק אחר כך בשוליים גם של מדינות שמתנדבות להיות מושפעות ממנו. אמריקה לא תרוויח הרבה אם ישראל תיסוג לגבולות 67 עכשיו, אבל ישראל תעמוד לפני בעיה קיומית. לעומת זאת, הישארות במצב הנוכחי, בהעדר פרטנר לשלום בצד הפלסטיני, דווקא הישארות במצב הנוכחי הוא ערובה לביטחון ישראל, ומנגד אין הדבר משפיע אל ארה''ב בכלל. אפשר לתאר את מעורבות ארה''ב בסכסוך כ''רצון טוב'' ותו לא. אבל עם רצון טוב לא הולכים לקנות בסופר-מרקט.

ההתנחלות היהודית ביו''ש היא בנייה לדורות ולא בכייה לדורות. בעתיד נצטרך לחלק את יו''ש ביננו לבין הפלסטינים, להעביר קו גבול ברור אי-שם באמצע ההרים, ואוכלוסיות יהודיות שיוותרו ממזרח לקו יועברו מערבה, ואוכלוסיות פלסטיניות שיוותרו ממערב לקו יועברו מזרחה מהן.

אם הפלסטינים יסכימו לא לערוך טיהור אתני בשטחי שלטונם אז יהודים יוכלו להישאר בתחום המדינה הפלסטינית ולהיות בחזקת תושבים פלסטינים ואזרחי ישראל.
_new_ הוספת תגובה



יש לך טעות
דוד סיון (יום שלישי, 07/02/2012 שעה 13:25)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. ישראל אולי יכולה להתקיים בלי סיוע צבאי אמריקאי. אבל ישנן כמה עובדות שמעמידות את הטענה הזאת תחת סימן שאלה:
א. עד היום היא לא ויתרה עליו למרות שהיו הצהרות שמוכנים לותר.
ב. אני חושש שעל חלק אחר של הסיוע, הרכבת האווירית לחידוש מלאים, אין אצלנו נכונות לותר.

2. בעבר ישראל התקפלה ביום פקודה. מלחמת 56 היא דוגמה. אני גם מניח שמדיניות החוץ שלנו מאד תלויה באמריקאים, גם בגלל העובדות שהצגתי בסעיף הקודם.
_new_ הוספת תגובה



יש לך טעות
בצלאל פאר (יום שלישי, 07/02/2012 שעה 13:53)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. להזכירך, פעמיים בעבר בשנות ה-‏80 החלה ישראל בהידברות לצמצום הסיוע הצבאי בהדרגתיות והאמריקאים הם שהרגיעו את ישראל ואמרו לה ''על חשבוננו''. אלה לא היו רק הצהרות אלה פניות פורמליות ממשרד הביטחון הישראלי למשרד החוץ האמריקאי.

2. עניין המלאים יכול להיסגר בצורה אחרת מרגע שהסיוע הצבאי האמריקאי יצומצם או ייפסק. להזכירך, ש-‏90% מהסיוע הצבאי האמריקאי במלחמת יום הכיפורים כלל לא היו דרושים למלחמה. ה-‏10% האחרים כלל כמה חלקי חילוף למנועי מטוסים, נגמ''שים חדשים וטילי כתף. השפעתם עד לסיום המלחמה היתה זניחה.

3. דווקא בזמן מלחמת 56 לא היה סיוע צבאי אמריקאי לישראל (להבדיל מסיוע אזרחי של כמה עשרות מיליוני דולרים). הסיוע התחיל בקטן ב-‏1968, ובשנת 1971 עם מתן הלוואה צבאית שהסתכמה בקצת יותר מחצי מיליארד דולר. רק מ-‏1974 הסיוע הצבאי האמריקאי מגיע ל-‏2.5 מילאירד דולר, בשנות ה-‏90 ותחילת 2000 ל-‏3 מיליארד דולר ובשנים האחרונים הוא ירד ל-‏2.6 מילאירד דולר. חוץ מזה היו הלוואות 10 שנתיות שישראל מעולם לא ניצלה אותם ממש (נדמה לי שההלוואה האחרונה נוצלו רק כ-‏7% מהאשראי).

4. מדיניות החוץ שלנו תלויה באמריקאים, באירופאים, ברוסים, בסינים ובערבים בצורה מידתית, כמו שמדיניות האמריקאים תלויה בישראל, ברוסים, בסינים, באירופאים ובערבים מידתית. כל אחד לפי מידתו. אבל אין התלות הזאת אומרת שמדינת ישראל, ארה''ב או מצריים מוגבלות במשהו, או שוקלות הת ה''תלות'' הזאת לפי ערך קבוע בכל אירוע. להזכירתך שלמרות ''התלות'' שלנו באמריקאים הפצצנו את אתר הגרעין ''אוסיראק'' ב-‏1981. יצאנו למבצעים קטנים וגדולים נגד הטרור הערבי. את הכור בסוריה יזמה ישראל וגם חשפה את תוכניותיה לאמריקאים, לא משום התלות באמריקה אלא משום שיתוף הפעולה עם אחריקה.
_new_ הוספת תגובה



הזרוע הצבאית בית המשפט העליון
בצלאל פאר (יום שלישי, 07/02/2012 שעה 13:09) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גדעון ספירו מסביר בצורה מפורטט ויפה למה מינויו של אורי שהרבני שֹהם לשופט עליון ראוי ביותר. תודה רבה לגדעון שהשקיע באיסוף כל הפרטים שמצדיקים את המינוי.
_new_ הוספת תגובה



רבני הכיבוש כאסמכתא לעליון
בצלאל פאר (יום שלישי, 07/02/2012 שעה 13:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קראתי את פסק הדין שנכתב ע''י השופט ריבלין ואומץ ע''י השופטים מלצר והנדל, ואני חייב לציין שהוא מאוזן, מנומק וראוי ללמוד אותו בחוגים למשפט. פסק הדין מסביר ומנמק שפעולת ''הסיכול הממוקד'' בכלל וזו שנידונה, היא פעולה מלחמתית חוקית. מטרת הפעולה - תקיפת פעיל טרור מבוקש - היא מטרה צבאית מובהקת וחוקית. עקרון המידתיות מתעורר כאשר הפעילות הצבאית מכוונת כנגד לוחמים ומטרות צבאיות, או כנגד אזרחים הנוטלים אותה עת חלק ישיר במעשי איבה, ותוך כדי כך נפגעים אף אזרחים. הכלל הוא כי הפגיעה באזרחים התמימים הנגרמת כאובדן נלווה תוך כדי פעולות לחימה צריכה להיות מידתית (פרשת הוועד הציבורי, פסקתו של הנשיא בדימ' אהרון ברק).

הנדל מוסיף את הערותיו בהמשך לפסק הדין ומזכיר שהפגיעה היא כתוצאה מפעולה צבאית אשר בוצעה במהלך האינתיפאדה השנייה. הוא מציין ש''פעילותם של ארגוני הטרור מאפיינת .... לחימתם נערכת מתוך עומק שטחי האוכלוסין של האויב ומכוונת כלפי העורף והאוכלוסייה האזרחית. .... האמצעים הרגילים שבהם מדינה מגינה על עצמה ועל אזרחיה אינם אפקטיביים בהכרח כנגד ארגוני הטרור וחבריהם''. ומכאן ש''פעולת הסיכול הממוקד הינה בגדר פעולה מלחמתית הגנתית וחיונית''.

לצד זה מביא השופט הנדל גם את דברי הרב אהרן ליכטנשטיין ראש ישיבת הר עציון שסיכם את דעת ההלכה בעניין, עשרים שנים לפני כן, ולכן אינם מושפעים ממאורעות האינתיפאדה הראשונה או השניה:
''בימינו הפכה המלחמה להיות מלחמה טוטאלית. שוב אין היא מפרידה כבימי הביניים בין הקוים ובין אחורי הקוים. ועל כן קשה היא ההפרדה בין אוכלוסיה אזרחית ובין צבא לוחם... ואולם גם בהלכה אין רצפט קבוע לכל מקרה. כל מאורע צריך להיות נידון לגופו על פי תנאיו ואופיו המיוחדים''.

כלומר, מטעה גדעון ספירו כאילו השתמש השופט הנדר בפסיקתו של הרב להגן ספציפית על צה''ל מפני תביעת האזרח הפלסטיני. הנדל השתשמש בדיברי הרב רק לטעון שהמלחמה (האינתיפאדה) שמתרחשת היא מלחמה טוטלית במשמעות שמתרחשת בכל מקום בלי הפרדה בין חזית ועורף ובלי הפרדה בין חיילים כמטרות לפגיעה או אזרחים למטרות לפגיעה.

השופט הנדל לא השתמש בפסיקת הרב כדי להכריע בעניין האישי של המתלונן. וזה הבדל גדול. מה עוד שפסיקתו של הרב ליכטנשטיין היא פסיקה נורמטיבית, לוגית, ראויה ונכונה בעיני רוב בני האדם.

חבל שספירו תוקף את הנדל על הסתמכותו על הרב בלי לומר כלל לציבור על מה בדיוק מדובר. הייתי קורא לזה נסיון גניבת דעת קוראיו!

לפסק הדין: http://www.psika.org.il/79210-2991.html .
_new_ הוספת תגובה



מאחר וקראת את פסק הדין יש לי שאלה:
דוד סיון (יום שלישי, 07/02/2012 שעה 13:58)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מסביר יפה מדוע בג''ץ חי בשלום עם העובדה שנפגעים אזרחים. מה שחסר בדבריך הוא הסבר מדוע דחו את הבקשה לפיצוי. האם תוכל להסביר מדוע?
_new_ הוספת תגובה



מאחר וקראת את פסק הדין יש לי שאלה:
בצלאל פאר (יום שלישי, 07/02/2012 שעה 14:04)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושב שבסעיף 5 לפסק הדין יש תשובה ממצה.
המדינה אינה חייבת לשלם פיצויים למי שנפגע בפעולה מלחמתית. אבל השופטים אומרים שהמערער יכול לפנות שוב לוועדה העוסקת בסיוע הומניטארי ולפנים משורת הדין יקבל סיוע הומניטארי. הנתבעת מטעם המדינה הודיעה כי המערער לא פנה לוועדה העוסקת בסיוע הומניטארי, וכי על-מנת לבחון את האפשרות להעניק לו סיוע משמעותי נדרש המערער להמציא לה תוכנית טיפול והתייחסות לאפשרות לבצע את הטיפול מחוץ לישראל, כפי שנתבקש בעבר. המערער מצידו הודיע כי לאחר שבעבר קיבל סיוע בסכום נמוך יחסית, סבר הוא כי אין טעם בפנייה נוספת כלשהי לוועדה לסיוע הומניטארי.

מעבר לזה אינני יודע אם הוא פנה שנית לקבלת סיוע נוסף.
_new_ הוספת תגובה



תודה רבה
דוד סיון (יום שלישי, 07/02/2012 שעה 16:25)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אין לישראל ברירה
פְּקִיד צַמֶּרֶת (שבת, 18/02/2012 שעה 17:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

או שאמריקה תתקוף את האיראנים או שישראל תתקוף. אין אופציה אחרת. חשוב להבהיר את הדבר הזה.
_new_ הוספת תגובה



אין לישראל ברירה
בצלאל פאר (יום שני, 20/02/2012 שעה 23:05)
בתשובה לפְּקִיד צַמֶּרֶת
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חבל שגדעון לא כאן כדי לכעוס.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי