פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
דברים שחייבים להיאמר
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (יום שלישי, 10/04/2012 שעה 15:00)


דברים שחייבים להיאמר

גדעון ספירו



לפני שנתיים, באפריל 2010, כתבתי טור תחת הכותרת ''סכנה ושמה ישראל''. הטור נכתב לרגל ועידה שכינס הנשיא אובמה לצמצום הנשק הגרעיני בעולם. באותו טור כתבתי כי ישראל, בהיותה מעצמה גרעינית, הכניסה את המזרח התיכון למרוץ חימוש גרעיני. פצצות אטום באזור נפיץ ומסוכסך כמו המזרח התיכון, מהווה סכנה לכל העולם, ועל כן זהו אינטרס בינלאומי לפרק את נשקה הגרעיני של ישראל במסגרת יצירת מזרח תיכון מפורז מנשק השמדה המונית.

התנגדותה של ישראל למהלך כזה ואיומים חוזרים ונשנים מצד דוברי הממשל הישראלי לפעולה צבאית נגד איראן, שעלולה להסתבך עד כדי עימות גרעיני, הופכת את ישראל לסכנה בינלאומית. בל נשכח כי בממשלה הימנית קיצונית שמכהנת היום בישראל, אנו מוצאים את שר החוץ ליברמן שבעבר כבר איים על מצרים בהפצצת סכר אסואן.

כמו כן גיניתי את אספקת הצוללות הנושאות ראשי נפץ גרעיניים שגרמניה בונה עבור ישראל, ועמדתי על האבסורד ההיסטורי שגרמניה, האחראית לשואה הראשונה, תורמת כפיצוי עליה לשואה הבאה, היא השואה הגרעינית. הדבר האחרון שהאזור זקוק לו הוא צוללות נושאות טילים גרעיניים.

הטור תורגם לאנגלית וגרמנית ופורסם באינטרנט ובכתבי עת. עברו שנתיים מכתיבת הטור והנה מתפרסם ברעש גדול שיר מאת הסופר הגרמני גינתר גראס, חתן פרס נובל לספרות, המכיל ביקורת על ישראל הדומה מאד לזו שפרסמתי בשעתו. אינני יודע אם הסופר קרא את טורי, אבל כסופר המעורב גם בחיים הפוליטיים, היה יכול להגיע למסקנותיו גם בלעדיי.

אז מה כתב גינתר גראס שהוציא את כל העכברים מחוריהם שצעקו לעברו: נאצי, אנטישמי, מאשים את היהודים בכל צרות העולם, ממשיך את מסורת עלילות הדם ערב פסח בהם הואשמו יהודים ברצח ילדים נוצרים שמדמם הפיקו מצות וכיוצא באלה מרגליות.

גראס, על פי הפרסומים בעיתונות הישראלית, בכלל לא התייחס ליהדות. הוא כתב כי ישראל היא מעצמה גרעינית ללא פיקוח, שהיא מצפצפת על החוק הבינלאומי בהקמת ההתנחלויות, מתח ביקורת על ממשלת גרמניה המסייעת לכוחה הגרעיני של ישראל, והביע חשש בדבר הסכנה למכה ישראלית מקדימה נגד איראן שיכולה למחוק את העם האיראני. העניין הזה של השמדת העם האיראני הטריף ישראלים רבים. אפילו גדעון לוי נזף קלות בגראס בטורו ב''הארץ''. דווקא בנקודה זו אמר גראס את הדבר המתבקש: מי שחמוש בנשק אטומי, יש לו במגירות תכניות להשתמש בו, שאחת מתוצאותיו היא רצח והשמדת עם.

אין בדברים אלה שבריר של אנטישמיות, אלא ביקורת לגיטימית על ישראל גזענית ושוחרת כיבוש ומלחמות. חשוב שהביקורת תבוא דווקא מגרמני בעל שם, שבניגוד למרבית הישראלים הפיק לקחים מהתקופה הנאצית ואימץ מחויבות ללא פשרות למען גרמניה דמוקרטית ושוחרת שלום.

היה לי הכבוד לראיין את גינתר גראס בביקורו באוניברסיטת חיפה בנובמבר 1971. כיהנתי אז כעורך עיתון הסטודנטים ''פוסט מורטם''. כבר אז הבחין גראס במיליטריזציה של החברה הישראלית.

שאלתי אותו אם יש לו ביקורת על ישראל: כן, השיב. מה היא? קיימת תופעה של אנשי צבא רבים לשעבר, התופשים משרות בכירות במערכת האזרחית. קיימת סכנה שישראל תקבל אופי ספרטני, כשמשקלו של הצבא מופרז, ודבר זה לא עזר אף פעם לאיזו ארץ שהיא (''פוסט מורטם'' 17 בנובמבר 1971). דברים אלה נכונים גם כיום.

הפארסה הישראלית סביב גראס הגיעה לשיאה כאשר שר הפנים אלי ישי, הספוג בגזענות בוטה, הודיע כי הוא שולל מגינתר גראס את הזכות לבקר בישראל. זהו אות כבוד לגראס. פתאום הפכו ישראלים כה רבים רגישים ל''עברו הנאצי'' של גראס. מדוע אני מכניס מירכאות? כי כל עברו הנאצי של גראס מסתכם בכך שכנער בן 17 גויס לצבא הגרמני ביחידת הוואפן אס.אס בשלב התמוטטותה של גרמניה, והוא לדבריו לא ירה ירייה אחת.

לעומת זאת, כאשר היה מדובר בגרמנים בעלי עבר נאצי בתפקידים בכירים, שהגיעו לעמדות מפתח בגרמניה המערבית, ממשלות ישראל לדורותיהן לא זו בלבד שלא התרגשו מכך, אלא ראו בכך סוג של יתרון, כי מהם היה ניתן לסחוט עוד ועוד טובות הנאה. כך היה עם הנס גלובקה, עוזרו האישי של הקנצלר קונרד אדנאואר, שלקח חלק בניסוח חוקי נירנברג, כך היה עם הקנצלר קורט גיאורג קיזינגר שהיה חבר המפלגה הנאצית (הצטרף אליה ב-‏1933), כך היה בשיתוף פעולה בין צה''ל לצבא הגרמני שעה שעוד כיהנו בו קצינים שהיו בתפקיד בכיר גם בצבאו של היטלר, וכך היה גם עם גרהרד שרדר, שכיו''ר ועדת החוץ של הבונדסטאג ביקר בישראל ב-‏1971 כאורחו של שר החוץ, אבא אבן.

שרדר היה חבר במפלגה הנאצית ושימש כיועץ משפטי להיילמאר שאכט, שר הכלכלה של היטלר. לפי דיווח בעיתון ''ניו כרוניקל'' שרדר הצטרף גם לאס.אה. (SA ). ביקשתי מהיועץ המשפטי דאז, מאיר שמגר, לעצור את שרדר ולהעמידו לדין על פי החוק לעשיית דין בנאצים ועוזריהם. שמגר ענה לי כי ''אין מקום לנקיטת פעולה מטעמי, כמבוקש על ידך''. בצר לי, מלווה בהרבה תמימות, פניתי לבג''צ שיוציא צו לעצור את שרדר, אבל השופטים דחו את העתירה (בג''ץ 359/71 מיום 12 בספטמבר 1971 - השופטים זוסמן, מני וקיסטר).

מכאן יובן, כי מה שמפריע לישראלים זה לא שירותו הצבאי הקצר של גראס בצבא הגרמני, אלא עמדתו הביקורתית כלפי מדיניותה של ישראל. או אז שולפים בצורה צינית את שירותו הצבאי ומנופפים בו עם קצף על השפתיים, כאשר בשורה הראשונה יושבים גזעני הימין הקיצוני, הניאו נאצים תוצרת ישראל הקולוניאלית.

האם פירוש הדבר כי אין לחלוק על גראס? בוודאי שלא, וגם לי יש אי אלו הערות, אבל לא כאן, שלא להשתלב במקהלה ההיסטרית. בהזדמנות אחרת, כשהרוחות יירגעו.


חירות שהפכה לעבדות

השנה לא חגגנו את ליל הסדר. בת זוגי ואנוכי נשארנו בבית. חסכנו מעצמנו את קריאת ההגדה, לדידי מסמך לא מרשים ספוג בלא מעט אלימות. אל ההגדה מתגלה כאכזר ''והכיתי כל בכור בארץ מצרים ובכל אלוהי מצרים אעשה שפטים” ולאחר מכן מכות מצרים, דם כינים, דבר, מכת בכורות, ואחר כך ''שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך... שפוך עליהם זעמך וחרון אפך ישיגם. תרדוף באף ותשמידם מתחת שמי אדוניי'' ומסתיים בחד גדיא שם הקב''ה הורג את מלאך המוות, ששוחט את השוחט, ששחט את השור ובהמשך נשרף המקל שהיכה את הכלב שנשך את החתול שאכל את הגדי. האלימות חוגגת.

''תשמידם מתחת שמי אדוניי'' – בשביל זה צריך פצצות אטום, והציווי הזה מפחיד לא רק את גינתר גראס, גם אני פוחד מאיזה רב שיראה עצמו שליח הקב''ה וייתן פסק הלכה כי יש להשמיד את איראן, או את מצרים. אם נמשיך את תסריט האימים, אזי אחד המפקדים הנמצאים בצוללת הגרעינית או פוליטיקאי בכיר הניצב ליד הכפתור האדום ביבשה, אנשים דתיים מחסידי הרב שמכירים את קוד ההפעלה, יראו בפסק ההלכה פקודה מחייבת, וכולנו נתאדה לתוך הפטרייה הרדיו אקטיבית.

זה לא חייב להיות רב או איש דתי שיביא עלינו את קץ הימים. גם פוליטיקאי חילוני שטוף בלאומנות, גזענות ושיכור פולחן כוחנות יכול להביא עלינו את מלחמת גוג ומגוג.
עיניכם הרואות, גם חג הפסח מוביל אותי לרעיון של מזרח תיכון חופשי מנשק אטומי, ביולוגי וכימי.

פסח קרוי גם חג החירות. עם ישראל יצא מעבדות לחירות. מזה 45 שנים שוללת ישראל את חירותו של העם הפלסטיני. מדינת ישראל השתעבדה לכיבוש. רק המחשבה שיהודי האפרטהייד בחברון יושבים וקוראים בליל הסדר בהגדה, מהווה סיבה טובה להיבדל מהעדה הרעה הזו. במקום לקרוא את ההגדה עדיף כבר לקרוא את ''תוף הפח'' של גינתר גראס.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


גדעון ספירו אדם לא ראציונאלי .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 11/04/2012 שעה 10:06) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא מסונוור מזה שנים על ידי רגשות מוטעים .
מאחר ולדבריו יצא מגרמניה הנאצית כילד , הרי השוואותיו המדיניות נובעות משם .
לדעתי ואולי גם לדעתו הדבר הרע ביותר שעשו הנאצים הוא השואה .
אלא מה ?
שואה אינה הכחדה . גם השם הלועזי ''גנוסייד'' מטעה .
שואה אינה גנוסייד . הכחדה היא גנוסייד .
אחת ההכחדות הידועות היא הכחדת עוף הדודו . מאז נחשף לבני אירופה במאוריציוס בשנת 1601 הוא פחת עוד ועוד עד כי בשנת 1681 נראה לאחרונה . זו הכחדה וזה גנוסייד .
גנוסייד יכול לקרות רק באופן אחד . כאשר לאורך דורות מספר הנולדים קטן ממספר הנפטרים .
שני תהליכים יכולים לגרום לזה . ילודה מועטה או פטירה רבה . או שניהם .

עיוורונו מתוך בחירה של גדעון ספירו מביא אותו לתמוך בגנוסייד של היהודים בארץ ישראל .
הוא מתעלם מהפטירה הרבה של יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה . זו הנקראת ''שואה'' . והוא עויין פוליטית את היהודים המרבים בילודה .

גדעון ספירו עושה מעשה נורא נוסף
הוא פועל נגד ישראל כמדינה חמושה גרעינית – אם נכון הדבר .
ישראל מעולם לא אימה בהשמדת עם על שכנותיה , אף כי השר ליברמן פלט שטות זו פעם . מאידך השמדת ישראל היא הצהרה חוזרת ונישנית בפי הערבים . על רקע הצהרות מנהיגי אירן זה בולט במיוחד .
גדעון ספירו סבור בתמימותו כי פירוק ישראל מנישקה הגרעיני יביא למניעת תפוצתו במזרח התיכון .
באיזו מידה זה רציונאלי ?
באותה מידה ששוטרים יסתובבו לא חמושים כשיטה למנוע נשק מעבריינים .

להשירדות שהיא בניגוד להכחדה יש זווית נוספת .
המספר הייחסי של צאצאי קבוצה אחת בהשוואה לשניה .
ולזה הנה כמה נתונים .
בשנת 1948 היו 1.3 מיליון פלסטינים והים 9 מיליון .
מצרים היו 17 מיליון והיום 87 מיליון .
יהודים היו 12 מיליון והיום 13 מיליון .

אלה העובדות הרציונאליות ועמדתו של גדעון ספירו היא בלתי רציונאלית .
_new_ הוספת תגובה



גדעון ספירו אדם לא ראציונאלי .
חכם ציון (יום שישי, 13/04/2012 שעה 17:55)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מאמץ להיות בלשן של מונחים ולנסות ולפרשן מה זו השמדה, הכחדה, ג'נוסייד, שואה..... בסמנטיקה מתגלגלת.... אז אולי אתה מוכן לבדוק בשבילי במילון שלך מה משמעותה של ''פטירה'' במשפט שכתבת ''.... מהפטירה הרבה של יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה''? כמה יהודים נפטרו בשואה, מעבר לאלה שהושמדו ונרצחו?
_new_ הוספת תגובה



גדעון ספירו אדם לא ראציונאלי .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 14/04/2012 שעה 8:27)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כביסת מילים .
פטירה היא תהליך שבו חי נעשה מת .
רצח היא אחת מצורות הפטירה .
השמדה היא תהליך קילקולו של דבר עד כדי שהדבר מפסיק להיות מה שהיה .
הכחדה היא תהליך שבו דבר מפסיק להיות קיים .
ג'נוסייד הוא תהליך שבו ''רוצחים'' שושלת תורשתית .

לפי מילון אבן שושן
השמדה - השחתה , הבאה לכליה .
פטירה - 1- פרידה , הליכה מאת מישהוא . 2 -מיתה . היסתלקות מן החיים.
הכחדה - השמדה , הבאת כליה .

כפי שאתה רואה במילון אין אבחנה ברורה בין השמדה והכחדה .
המילון שבידי הוא משנת 1975 .
בשיח היום מבדילים בהין השמדה והכחדה .
למשל - ''בברזיל משמידים חלקות יער ענקיות . אם זה יימשך היער ייכחד''

ולכן
הנאצים השמידו 6 מיליון יהודים , זה מעמיד את העם היהודי בסכנת הכחדה .
_new_ הוספת תגובה



ספירו מוכיח שגראס לפעמים מזיק לבריאות
חכם ציון (יום שישי, 13/04/2012 שעה 18:21) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובכל זאת אשיב באריכות לדבריו של גדעון ספירו, לאלה שיקראו את דבריו ויחשבו שאמת הם. כרגע אינני מתייחס לתוכנו של השיר, משום שגם ספירו לא התייחס אליו.

באוקטובר 2010 פנה ספירו בקריאה נרגשת לציבור ולשופטי העליון לשחרר את מרדכי ואנונו מהגבלות התנועה שהוטלו עליו כדי לקבל את אות קרל פון אוסייצקי לרודפי שלום. כן, זו אותה מדליה שהוענקה גם לרודף השלום גונתר גראס (http://hagada.org.il/2010/10/22/%D7%A1%D7%9E%D7%A8%D... ). זה מה שקורה כששמאל הזוי משתלט על זיכרו ועל מנגנון הענקת פרסים בשמו של לוחם חופש אמיתי. עוד כתב ספירו ברשימתו ''משתפי פעולה עם הרוע'' (http://hagada.org.il/2010/11/03/%D7%A1%D7%9E%D7%A8%D... ) על ועדה בינלאומית של היסטוריונים שבדקה את מידת המעורבות של משרד החוץ הגרמני עם פשעי המשטר הנאצי.ושם אוששה שוב האמת ש''הפושעים הנאצים לא היו רק לובשי מדים בעלי עיניים רושפות המבטאות תאוות רצח. בין הרוצחים היו גם אנשים עם חליפות ועניבות, בעלי השכלה אקדמית, שקראו ספרות יפה, שמעו מוסיקה קלאסית והשתתפו במסיבות קוקטייל מחויטות. בין לבין הם גם חתמו על תזכירים ששלחו בני אדם לכבשנים''. גם גונתר גראס ''קרא ספרות יפה, חנוט עניבה ובעל עיניים רושפות'', אלא שהוא למזלו זוכה לחסינות מגדעון ספירו, משום שהוא לא עבד במשרד החוץ אלא רק ב-SS. ההבדל הקטן הזה כנראה שמנקה את גונתר גראס מכל חשד ואשמה. אחרת אי אפשר להבין את השימוש שעושה ספירו שוב ושוב בדימויים נאציים כדי לתקוף את הציונות.

בטורו ''סכנה ושמה ישראל'' (http://hagada.org.il/2010/04/11/%D7%A1%D7%9E%D7%A8%D... ) מתגלעים כמה שקרים שכיחים של ספירו, כמו למשל ש''ישראל הכניסה את המזרח התיכון למרוץ חימוש גרעיני''. אם קביעתו היתה אמינה הוא היה צריך להראות לנו שאיראן מתחמשת בגלל שהיא חושבת שישראל גרעינית. מעולם האיראנים לא אמרו זאת, כמו גם שהעיראקים והלובים לא אמרו זאת, אלא תמיד טענו שזכותם לנשק גרעיני ברורה משום שהם מדינה ריבונית. למעשה מטרתן היתה והינה להשיג הגמוניה על עולם האסלאם (העניין עם לוב לא הבשיל משום שהוא נגדע באיבו בזמן ממשל בוש השני). האשמת ישראל בהתגרענותה של איראן היא השערה של ספירו, השערה שאינה מוכחת ואינה נתמכת בעובדות. יותר מכך, איראן פתחה במדיניות הטעיה חדשה והיא טוענת שאין לה כל כוונה לפתח נשק גרעיני. מכאן שטענתו החוזרת ונשנית של ספירו בעניין אחריותה של ישראל נפגמת ובטלה. הוכחה לטענתי זאת היא שתי העובדות הפשוטות: א) ישראל החלה את התגרענות, לפי המפורסם בעיתונים, בסוף שנות ה-‏50. אם הטענה של ספירו היתה אמת היינו צריכים לראות מגמת התחמשות גרעינית באחת ממדינות ערב לפחות החל מאותה תקופה. ב) 3 המדינות שהחלו בתהליך התגרענות היו בעלות משטר טוטליטרי מהסוג האלים יותר ובעלות שאיפה להשתלט על ההגמוניה האסלאמית וזו היתה הדרך האפשרית היחידה. למצרים ולסוריה למשל היתה עדיין יכולת לטעון למורשת בית עבאס ובית אומאייה, למורשת של מרכזים אסלאמיים חשובים ומרכזים אידיאולוגיים, חברתיים וכלכליים, ובכך לשמור על ההגמוניה בעולם האסלאם. ברור שטוענים מניפולטיביים כמו ספירו ינסו לחטוף ולרכוב על הגל ולנכסו לאידיאולוגיה של עצמם.

בכל מקרה, ספירו צודק כשהוא טוען ש''כניסת המזרח התיכון למרוץ חימוש גרעיני. ... מהווה סכנה לכל העולם'', וזו בדיוק מדיניותה של ישראל. לכן ישראל נחושה לא לתת לאיראן להגיע לאותו נשק גרעיני. מכאן שטענתו של ספירו כאילו זהו ''אינטרס בינלאומי לפרק את נשקה הגרעיני של ישראל'' היא טענה מעוותת שאינה מסתכלת לעיני המציאוּת. שהרי, מי אומר שמדינות מוסלמיות מקבלות הסכמים בינ''ל? איראן חתומה על ה-NPT ובכל זאת חותרת לעצמאות צבאית גרעינית. מדינות ערב הסכימו בתוכן, בינהן ובינן לבין העולם אלפי הסכמות ובריתות ב-‏50 השנים האחרונות. נדמה לי שכל ההסכמות האלה הופרו עם חתימתן. מספיק להסתכל היום למתרחש בסוריה. ישראל אינה יכולה לבטל את כוחה הצבאי בשם האמון והשלום, כאשר אלה לא קיימים כלל אצל האוייבים.

ספירו גם מתאר מציאות שאינה קיימת ומתעלם ממציאות קיימת. הוא מאשים את דוברי הממשל הישראלי שמאיימים שוב ושוב על איראן, דבר מופרך מיסודו, ולעומת זאת מתעלם מאיומים איראניים חוזרים ונשנים מזה יותר מ-‏12 שנים על ישראל, אותו מקדמים לא ''דוברי הממשל'' שלהם אלא הממשל שלהם עצמו (מהמנהיג חמנאי, דרך המאיים הגדול אחמדיניג'אד ועד לשרי ממשלתו). ספירו שוכח שישראל אינה לגיטימית אצל 90% מהמדינות האסלאמיות ושזכותה של ישראל להתקיים הוא נרטיב חוזר ונשנה אצל כל המדינות האסלאמיות, כולל אלה שחתמו איתה שלום וכולל אצל חבורת אנשים שרוצה מדינה ושקוראת לעצמה ''עם פלסטיני''.

ספירו ממשיך לטעון טענות סרק חסרות ידע בסיסי ובסיס של מידע. ספירו קובע ברשלנות אינטלקטואלית ש'' ... איומים חוזרים ונשנים מצד דוברי הממשל הישראלי לפעולה צבאית נגד איראן, שעלולה להסתבך עד כדי עימות גרעיני, הופכת את ישראל לסכנה בינלאומית''. כבר סייגתי את דברי לגבי השקר של הסיפתח, ולכן אתייחס לשתי קביעותיו: א. ''ישראל חותרת לפעולה צבאית שעלולה להסתבך עד כדי עימות גרעיני'' – טענה המעידה שגדעון ספירו חותר תחת האמת, שהרי ישראל, לפי המידע הגלוי, לא מחכה שלאירן תהיה פצצה גרענית. גם אליבא דספירו ישראל חותרת למנוע מאירן את הגרעין. מכאן שאיומו של ספירו אינו בר-קיימא. לא צפוי עימוד גרעני, אלא לכל היות תגובה איראנים מלאת עוצמה, מבחינתם, שמבחינתנו היא תהיה תגובה איראנית די רופסת וחלשה (איראן בעצמה יכולה לשגר לישראל כמות מוגבלת של טילים קונבנציונליים או להפעיל את רישתות הטרור שפרסה בעולם. כמובן שישנה אופציה שגם החזבאללה וארגוני הטרור בעזה יפתחו בהרעשת רקטות על ישראל, אבל זה כבר סיפור אחר ולא בשליטה ישירה של איראן). ב. ''... הופכת את ישראל לסכנה בינלאומית'' – בעיני השמאל הקיצוני, כמו בעיני הימין האנטישמי והאסלאם הקיצוני ישראל היא סכנה לעולם מעצם קיומה. לכן אמירה כזאת מנותקת אך שדרתית אינה דבר שמחדש לענייננו. ישראל היתה ותהיה הבעייה הבעייתית ביותר בעולם, כל עוד אנשים יאטמו את עינהם ואוזניהם וימשיכו לשנוא את היהודים.

אני ממש נדהם מכך שגדעון ספירו מהלל את עצמו בכך שהוא מודיע לעולם ש''כמו כן גיניתי – ג י נ י ת י – את אספקת הצוללות ... ''. ולעצם גינויו, אכן זה אבסורד היסטורי ש''גרמניה האחראית לשואה הראשונה תורמת כפיצוי עליה לשואה הבאה, היא השואה הגרעינית'' - - - שלוש הערות לקביעתו של ספירו א. נדמה לי שספירו עצמו במאמרים קודמים שלו טען שוב ושוב שרפובליקת גרמניה אינה זו הממשיכה את הרייך השלישי. אבל אני בהחלט מבין את ספירו, אם כי איני מקבל את הבחנתו, כשהוא מנסה ליצור חוט של אחריות מוסרית בין שני סוגי המשטרים האלה, כשזה נוח לטיעונו. אני מניח שספירו אינו בוטח או בז לאינטליגנציה ולמוסר שפגינות ממשלות גרמניה מאז שנות ה-‏80, רק בגלל שהן לא מסכימות אם אחד שמתייחס לעצמו כ''אני גיניתי''. ממש מדהים; ב. ''שואה הבאה'' --- במה גרמניה בתמיכתה בישראל אחראית לשואה שניה? הרי התעצמות ישראל דווקא היא זו שתמנה כל שואה שניה. מהלך ממשלת ישראל בניסיונה לעצור את התגרענות האיראנית הוא המהלך הנכון היחידי למניעת שואה שוניה. אלא שמדבריו של ספירו מבצבצת אמת מפחידה אחרת, כנראה שספירו מתכוון לומר שמניעת נשק גרעיני מידי איראן היא היא השואה השניה. לדעתי מרוב שספירו מתעקש להוזיל את השואה הוא נופל בבליל הגיונות השווא שלו. זה גם מזכיר לי שכאשר נתניהו כבר מזכיר את השואה ואומר שתפקידה של ישראל הוא למנוע שואה שניה, אז אנשים כמו ספירו קופצים וצווחים ש''נתניהו מוזיל את השואה''; ג. שוב אזכיר לספירו ודומיו שמטרתה של ישראל הוא למנוע שואה ע''י השמדת הגרעין האיראני ולא להניח לאיראן יכולות גרעיניות שיכולות לגרום לשואה חדשה, לא רק ליהודים אלא גם לערבים שלא-במקרה גם הם מרגיזים את האיראנים.
_new_ הוספת תגובה



(2)פרשנותו של גדעון ספירו את גונתר גראס או Spare him a Grass
חכם ציון (יום שישי, 13/04/2012 שעה 18:24)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במובן זה גראס יכול להיות גם Damn (על משקל Dime)בביטוי Spare me a Dime.

גונתר גראס לוקה במחלת העיוורון הפוליטי שלוקה בה גם גדעון ספירו, שניהם מאשימים שישראל מתכוונת, ביודעין או שלא ביודעין, להשמיד את האיראנים. הטענה הזו היא בדותה ידועה שאינה חלק שמהמחשבה הטהורה, אלא אם ג. את ס. חושבים שהשמדת מתקני יצור ואכסנת הציוד שמשמרת את יצור הגרעין הם ה''עם האיראני''. למה הדבר דומה? שספירו יטען כדרכו שישראל השמידה את העם העיראקי ביוני 1981. אני חושב דווקא הפוך ממנו, שהשמדת הגרעין האיראני תוציא את אזרחי איראן לחופשי ממשטר האייתוללות טוטליטרי ואנטישמי ותחזיר מעט רוגע לאזורנו ולעולם. האם מזה מפחדים שונאי ישראל?

גראס התייחס לישראל וישראל היא מדינת העם היהודי. כל מי שמנסה לעשות הפרדה מלאכותית בקשר הטיבעי והמתבקש מעצמו בין ישראל ליהודים מעיד על עצמו שלא נוח לו להיות גלוי בכוונותיו. היום בהחלט קשה למכפיש ישראל, להודות בהיותה של ישראל מדינת העם היהודי, כי בכך הוא יודע שדבריו יוכנסו להקשרם ויהיה למבקריו קל להוכיחו בטעותו. ההתעקשות הסיזיפית לנתק את הביקורת על ישראל משנאת ישראל (הלא היא האנטישמיות) היא ניסיון לאפשר את המשכה של האנטישמיות באמצעים אחרים, לכאורה לגיטימיים. בכך אינני טוען חלילה שכל ביקורת על ישראל היא אנטישמית. ישנה וצריכה להיות ביקורת על ישראל ועל עצמנו מטבע ההוויה האנושית, אבל אנחנו חייבים להישמר מביקורות שמתעטפות בוילונות של מרמה, הטעיה וגניבת הדעת, כי הן ביקורות מסוכנות לנו.

וכאן לדעתי כושלים ג. את ס., כי אם דעתם היתה נתונה באמת להציל את העולם משואה חדשה, הם לא היו תוקפים רק את ישראל ומניחים לכל היתר. ג. את ס. משום מה נדבקים לישראל בטיעוני שווא ומצגי תרמית (בעבר קראתי את ספירו שטען כי - מה לעשות הוא ישראלי ולכן הוא צריך לבקר את ישראל ולא אחרים). אבל ברור לכל מי שעיניו ושיכלו בראשו שיסתכל על כל בעיית הגרעין כמכלול אחד, שבא אי אפשר לטעון נגד מדינה אחת, הנחשדת בהיותה גרעינית, כאילו עליה להתפרק מנשקה כדי שיבוא שלום לעולם. ובאותה עת, ג. את ס. לא מעלים אפילו פקפוק קל בזכותה של איראן לנשק גרעיני. לכל היותר הם יוצאים ידי חובה ומצטטים כמה דוברים איראנים שאין כוונתה של איראן לייצר נשק גרעיני אלא רק אנרגיה גרעינית (הודעות שסותרות הודעות אחרות והפוכות שמדברות על זכותה של איראן לנשק גרעיני או לחילופין איומים חוזרים ונשנים ''למחות את ישראל מעל פני המפה'', עם כל מיני פרשנויות מגוכחות למשמעותה של הצהרה כזאת).

שוב כדי להצדיק את עצמו ספירו מעלה, כתמיד, סוגיות לא רלוונטיות לנושא. הוא מצדיק את הביקורת הזאת של גראס גם על רקע פרשנותו הפוליטית של ספירו לגבי מדיניות ישראל בעניין הכיבוש. הרי אין העניין הגרעיני נוגע כלל לסוגיית עתיד השטחים. אלא שיתכן שספירו חושב לעצמו שישראל ללא גרעין תהיה חלשה מספיק כדי לשמוט את כל עוצמתה והישיגיה ותיכנע גם בעניין שאלת השטחים, מעמד אוטונומי לערביי ישראל, ישראל כ''מדינת כל אזרחיה'' ולא מדינה יהודית במשמעות מדינת העם היהודי וכו'.

ה''גרמני בעל השם'' של ספירו לא שכח דבר ולא למד דבר מבחרותו בשורות ה-SS. כנראה שהוא באמת ''הפיק לקחים מהתקופה הנאצית'' (מעניין שספירו נמצע מלומר שהוא הפיק לקחים משירותו ב-SS) והוא עדיין חושב שהיהודי תמיד אשם, שליהודי אין זכויות להגן על עצמו, שהיהודי חי רק כאשר הגוי השכן מביע חמלה עליו אבל כשהשכן מתעצבן על היהודי אז לשכן יש זכות לרצוח את היהודי. כך גם לאיראן יש זכות לגרעין אולי משום שגונתר גראס חושב שהאיראנים, מקור הגזע הארי, ישלים את עבודת הגרמנים הארים.
_new_ הוספת תגובה



(3) גראס, ביקור באוניברסיטת חיפה 1971
חכם ציון (יום שישי, 13/04/2012 שעה 18:31)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

– מה שגראס לא יודע ושגדעון ספירו שכח, הוא שבישראל יש גיוס חובה לצבא (ולענייננו לא חשוב כרגע מה היקף המשתמטים ). מכאן שהשרות הוא לאומי ועממי, ואלה הממשיכים בשירות קבע מבצעים שליחות לאומית חשובה ביותר, שאין לה כלום עם מיליטריזם או לאומנות אלא מן הצורך להתגונן (ואן הערה מקדימה שבודאח ספירו יטען אותה, שגם בגרמניה היה גיוס חובה ושירות לאומי - וכאן אני אשיב בקצרה שגיוס חובה או שירות לאומי לא מעידים על אופי כזה או אחר של המשטר אלא על צרכים של המשטר. לכן גם משטרים הגונים וגם משטרים שטניים יכולים להטיל גיוס חוב. השאלה האמיתית היא מהי מטרתו, כוונתו ורצונו של המשטר).
לכן, התופעה שג. את ס. זיהו כבר ב-‏1971 לפיה ''אנשי צבא רבים לשעבר, התופשים משרות בכירות במערכת האזרחית'' היא רק תופעה טיבעית ומבורכת שאינה מעידה על אופי ספרטיני כלל. קודם כל, מה פירוש ''זיהה כבר ב-‏1971''? הרי התופעה הזאת קיימת ומוכרת מאז 1948. שנית, הרי הפורשים מהצבא מייצגים את כל מגוון הדיעות הפוליטיות והמעמדות החברתיות בחברה הישראלית (להוציא את האוכלוסיה המוסלמית וחלק גדול מהערבים הנוצרים). הפרישה של אנשי קבע בישראל היא בעיקר בין שנות ה-‏40 ל-‏50 שלהם, אז הם הופכים לאזרחים שלמים במובן האינטרס שהם מייצגים ומשם חלקם ממשיכים לקריירה שניה. רק חלק קטן מהם פונה למה שנקרא ''משרות בכירות במערכת האזרחית''. הדבר דומה עקרונית בכל מדינות המערב וגם בגרמניה. מה עוד שאין לכל פורשי צה''ל דיעה אחת בכל נושא, וכך נוכל לראות תמיד שההתפלגות הפוליטית של פורשי צה''ל דומה לזו של כלל הציבור. וכי מה יעשו אנשי הצבא שפורשים? ללכת למגזר הממשלתי - לא, למגזר הציבורי - לא, להיבחר לכנסת - לא. אז מה כן? מכאן שעלינו להסיק שגדעון ספירו ממשיך לזרוק רימוני עשן כדרכו כדי לכסות על עצם העניין.
_new_ הוספת תגובה



(4) כיצד ספירו ועוד שמאלנים מתייחסים לאלי ישי ולאירוע הגראס
חכם ציון (יום שישי, 13/04/2012 שעה 18:33)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גדעון ספירו ממשיך להוזיל את משמעות המונח 'גזענות' בשימושיו הקלוקלים והמעוותים. היכן כתוב בערך ה''גזענות'' שמניעת כניסה לישראל משיקולים פוליטיים, ערכיים או אפילו תעמולתיים לכאורה, היא גזענות? לכל היותר יכול הטוען לטעון שאיסור כניסתו של גונתר גראס לישראל היא מעשה לא ראויף לא מועיל או אפילו מזיק לישראל, לא חוקי (אם כי המעשה חוקי בהחלט). מדינות מערביות מונעות כניסת אנשים רגילים ואנשי ציבור ממניעם דומים ואף מסיבות סתמיות (למשל בכניסה לארה''ב או לבריטניה תשובה בלתי מנומסת לפקיד ביקורת הגבולות דינה איסור כניסה למדינה). באמת שטענות חסרות תוחלת כפי שספירו מתמחה בהן, לא יתרמו לטענותיו ואולי להיפך, אפילו יחבלו בניסיונותיו לשכנע. הבעיה הגדולה היא שכל הפוסטים של גדעון ספירו מתורגמים מיידית לאנגלית, גרמנית, צרפתית וספרדית לפחות, והם מטביעים את שיקריהם בתודעת הקוראים התמימים והשונאים באומות העולם.

הינה כמה דוגמיות שמסבירות את ההתלהמות חסרת המעצורים של תוקפי השר ישי שנחשפים וחושפים את הברוטליות האינטלקטואלית שלהם וכאחרוני גלוחי הראש בהפגנת התמיכה בגונתר הייל גראס, וחלקם מביעים עמדות שפויות וסבירות:

• הסופרת רונית מטלון אמרה בתגובה לדברי שר הפנים: ''שישים את גראס על המרמרה, שיטביע אותו בים – הכול קשקוש, התלהמות ריקה. איזו ביקורת ישי מוכן לשמוע? ממתי לאלי ישי היה יחס לתרבות? הוא שמע את שמו של גראס אי פעם?''
• הסופר אייל מגד קבע, כי ישי ''בחיים לא קרא מלה של גראס, אין לו מושג מי זה… הוא בור, גזען ואיש חשוך. בושה למדינת ישראל שהוא שר פנים בממשלה. ראש הממשלה צריך לפטר אותו אחרי האקט הגזעני והפרימיטיבי הזה, הנובע מבורות''.
• יאיר גרבוז, הגדיל לעשות כשטען: ''בשלטון הישראלי נשארה רק טיפשות… זה כבר לא ימין, לא דת ולא כלום, זה רק טיפשות. אני חושב שבקרוב לא רבים ירצו להשתמש בזכות הזו, להיכנס לפה. הקשר בין גירוש לשירה הוא קשר הגיוני למי שהשירה היחידה שהוא מכיר היא שירתו של עובדיה יוסף. זה אידיוטיזם. לא מדברים על שיר ועל אלי ישי באותו משפט. כשמדברים על אלי ישי לא מדברים על שירה וכשמדברים על שירה לא מדברים על אלי ישי''.
• יהושע סובול דורש מאלי ישי להפעיל הומור יהודי ולא זעם יהודי שרק מעודד עוד אנטישמים בעולם ותגובתו מביישת אותנו.
• דויד גרוסמן לא היה גרוסמן בלי 'תוף הפח'. הוא הושפע ממנו עמוקות ב'עיין ערך אהבה'. גראס הוא נכס תרבותי, אבל השיר הזה אינו משיאי יצירתו בלשון המעטה''. מודה גרוסמן.
• רוני סומק נמנה גם הוא עם מעריציו של גראס. ''במקום לכוון אור של פנס כיס ולשכוח מהשיר, אנחנו מכוונים פרוז'קטור. זה נשמע כמו 'הורה פרנויה'. ''יש פה שילוש - משורר, גרמניה ואצבע שמכוונת עלינו. השילוש הזה, יש לו בטריה שמדליקה תמיד אור אדום. אם גראס היה אומר את המשפט הזה בעוד שבוע, קרוב ליום השואה, זה כבר בכלל היה מדלג בעיתונים לראש העמוד הראשון''.
• יורם קניוק, ''לגראס יש בעיה עם היהודים, חוסר נוחיות שכזו. הרי הוא אף פעם לא כתב בספריו על יהודים. גראס, שגדל בדנציג, סיפר לי שראה כיצד החברים היהודים נלקחו למחנות. אבל האמת שזה לא הזיז לו. עובדה שהוא לא כתב על זה. מותר לו לבכות על הכאב הגרמני במלחמה, אבל הוא לא יכול לעשות השוואות כמו בשיר שכתב עכשיו. הוא טוען שאנו המקור לכל הצרות של העולם, שזו אמירה אנטישמית משנים רבות''. ומסיים קניוק: ''משרד הפנים לא היה צריך לאסור עליו לבוא. גראס לא יכול להזיק לנו. למה לעשות חרם על בן אדם? ''.
א. לרי דרפנר, באתר השמאל הרדיקלי הישראלי 972+ http://972mag.com/gunter-grass-persona-non-grata-in-... מביע תמיכה נלהבת בגונתר גראס, וטוען שהעובדה שהוא שירת כנער מתבגר בוואפן SS אינה משנה דבר אבל משמשת עילה לישראלים לבקר אותו. לדעתו גונתר אינו אנטישמי אלא אומר מה שהרבה אנשים חושבים, הגארדיאן הבריטי השמאלני מצטט את גדעון לוי מ''הארץ'' שכותב שגונתר אינו אנטישמי אלא זכותו לבקר את ישראל.
ב. * שי גולדן, מעריב: לאחר שהוא מספר לנו למה אין לגראס זכות לומר לנו את אשר הוא אמר, מסכם גולדן בשורה האחרונה של כתבתו וכותב שהוא ''ואגב, אני מסכים עם מרבית דבריו''. ממש גולדן גראס לחובבי השלום עכשיו!!!!! http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/353/964.html .
_new_ הוספת תגובה



(5) ''עם קצף על השפתיים''
חכם ציון (יום שישי, 13/04/2012 שעה 18:37)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כדי להצדיק את ההגנה שנותן ספירו לנאצי שבגונתר גראס, הוא מנסה לטעון שגם ישראל חטאה בחטאו ויצרה קשרים הדוקים עם ממשלות גרמניה למינהן, ולכן אין לה זכות טענה. הרי זוהי טענה מגוכחת גם אם היא היתה אמת. אבל היא אפילו לא אמת. אנחנו מתייחסים לגונתר גראס האיש, האדם, הסופר ולא ליחסים בין מדינות ששם חלים כללים אחרים. לכן ניסיונו של ספירו לגזור דבר דומה גם על יחסים בין ישויות פוליטיות מוזר, חסר טעם ואינו סביר. אבל נניח שישראל בכל זאת חטאה בעניין גלובקה ושרדר ודומיהם, אז האם זה מכשיר את טעותו והתפתלותו של גדעון ספירו בעניין הגראס?

ישראל לא קשרה שום קשר עם הנס גלובקה או עם גרהארד שרדר (לא זה הקנצלר), אלא עם גרמניה. וכאמור, גרמניה החדשה הוקמה כמדינה שבאה לתקן את פשעי הנאצים. ולכן לאחר זמן, ורק ב-‏1965 בשלו התנאים ליצירת קשרים פורמליים בין המדינות.

מכאן יובן, כי מה שמפריע לישראלים זוהי עמדתו הביקורתית המתחסדת והדו-פרצופית של גונתר גראס כלפי מדיניותה של ישראל. והעובדה שגונתר גראס שירת בהתנדבות ב-SS ואפילו לא הביע חרטה על כך ולהיפך הוא שמר אותה בסוד עד ל-‏2006, היא העובדה שמחזקת את הדחייה מהאיש הזה.

לכן תמוה עוד יותר שגדעון ספירו מדבר כדרכו על ''שירותו הצבאי'' של גראס (ה-SS לא היה צבא, מר ספירו! אבל כדרך התועמלנית המעלילים ממשיך ספירו, מתחת לשורות, לקשור גזירה שווה בין השירות בצה''ל לשירות ב-SS, בין אם הוא רוצה להכשיר את ה-SS ובין אם הוא רוצה להכפיש את צה''ל) ועלינו כעל ה''מנופפים בו עם קצף על השפתיים'', בעוד שגדעון ספירו חבר ליאסר ערפאת מקציף השפתיים הרופסות, והלשון המשתלשלת והיורקת הידוע לשימצה, שגם ר ק במקרה רצח גם אלפי ישראלים ובכל זאת ספירו במו קולמוסו עדיין מהלל ומשבח את ערפאת, למרות הכל.
_new_ הוספת תגובה



(6) כמה הסברים על ''טיבו של הרוע'' השמאלני
חכם ציון (יום שישי, 13/04/2012 שעה 18:39)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם כבר מזכיר ספירו את אוניברסיטת חיפה, ראוי לציין את שמו של פרופסור אילן גור-זאב ז''ל שהלך שבי אחר רעיונות שמאלניים, אבל הבין שטעה ועשה תפנית גדולה באמצע העשור הקודם. גור-זאב החל לעסוק בקשר שבין אינטלקטואלים ואנשי רוח מהשמאל, רובם אנשי שמאל רדיקאלי שאותם הוא מגדיר ''הפרוגרסיבים החדשים'' לבין האנטישמיות החדשה, שביסודה שלילת ישראל ואנטישמיות המוסווית כאנטי-ציונות. לפי הבחנתו, ''הפרוגרסיביות החדשה – שהיא גם בית היוצר לאנטישמיות החדשה – איננה מתקיימת רק ברובד האינטלקטואלי אלא גם ברבדים הפוליטי והארגוני. למשל, האופן שבו פועל הרוב המוחלט של הארגונים החדשים למען זכויות האדם, אנשים מסוימים באקדמיה, אלה החוקרים את תחום ההומניסטיקה באקדמיה. כך יוצא שדוגמה מסוימת, בשם האנטי-דוגמטיות והאנטי-הגמוניה, הופכת למחסום בפני מחשבה חופשית. לא מדובר בהתארגנות שמעבר לגדר בלבד או באנטישמים החדשים שחורשים את רעתנו מעבר לגבול, אלא קודם כל בפרוגרסיבים הפעילים ביותר שכאן''.

אילן גור-אריה מזהיר שההתעלמות מאנטישמיות המוסוות כביקורת, בעיקר בלתי הגונה, נגד ישראל היא מסוכנת לישראל והיא נובעת מכך שהחיישנים שלנו טרם עדכנו את עצמם מפני סוגי מתקפות אנטישמיות שמוסוות בדרך כלל בתחפושות חדשות של אקדמיה נאורה, ספרות גבוהה או ארגוני זכויות אדם ריקניים ''בדרך כלל, ההתייחסות לאנטישמיות החדשה מתנסחת במנעד שבין המכחישים את קיומה – למשל, אלה שרואים בה ניסיון לפטור את העם היהודי מאחריות למעלליו הנוראים – לבין אלה שרואים בה איום נורא אבל אינם מאתרים את שורשיה ואת העושר, העוצמה, שבחלופה שהיא מציעה. כלומר, ההתייחסות אליה היא היא כביטוי לרוע, חולשת דעת או רשעות. אי ההבנה אותה גורם לכך שלא רק הישראלים, ואפילו לא העם היהודי כולו, אלא גם ההומניסטים בעולם כולו אינם מצוידים בהתמודדות של ממש עם האתגר שהיא מעמידה לפנינו''.
הנ''ל מתייחס לאמירתו של גדעון ספירו בטור הזה: ''גראס, על פי הפרסומים בעיתונות הישראלית, בכלל לא התייחס ליהדות... '' אלא רק לישראל. זה מה שנקרא מפלטו של האנטישמי. דרך אגב, בראיון לאחר דבריו של השר ישי אמר גונתר גראס שאילו היה יודע את גודל הסערה הוא היה מתקן בשירו/סירו וכותב ''ממשלת נתניהו'' ולא ממשלת ישראל. כלומר, השנאה של גראס לישראל הביאה אותו להיכשל בלהסתירה.
_new_ הוספת תגובה



(7) ספירו בוחר בהשתעבדות ולא בחירוּת
חכם ציון (יום שישי, 13/04/2012 שעה 18:48)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גדעון ספירו ממשיך וקושר בין ליל הסדר לבין שנאת הגויים שמצדיקה לדעתו את כניעת ישראל. כדרכו של ספירו ללכת רחוק למחוזות נפשו הסוערת בכל דבר, כמו למשל לקשור בין אי תשלום שכר במועדו לבין משהוא שקרה בממשלת החושך הנאצית לפני 80 שנים, באותו אופן הוא מגייס את ההגדה להגנת עמדתו בעניין גונתר גראס.

השאלה היא אם רק ''השנה הוא לא חגג את ליל הסדר'' דבר המעיד שגונתר השפיע עליו עמוקות, או לחילופין שאין הוא נוהג כלל לעשות סדר בפסח ואז הוא רק מגייס ומקדש את אי-עשייתו לשווא. שאלה כבדת משקל, יש לומר. בשני המקרים יוצא ספירו נפסד.

לגבי הטקס ההָגָדי רק אטען שאין בו ייחוד מטקסטים היסטוריים ואמוניים של עמים אחרים, ויכול אדם כרצונו לקרוא בהגדה ולדלג על הטקסטים האלה שלדעתו לא נוחים לו. ישנן גם הגדות חלופיות שהיו נהוגות בעבר בקיבוצים והיום בארגונים אתאיסטים חלופיים. אבל הייתי מעריך מאוד את ספירו אם היה מתייחס ולו רק פעם אחת לטקסט אנטישמי שנמצא למשל בספר לימוד בכיתה ו' בחברון או בעזה, או לצווחות של ראש קהילה מטיף במסגד בעזה או בשכם בימי השישי, או אפילו להצהרה של מנהיג פלסטיני בכיר שאומר שהפלסטינים לא מקבלים את זכות קיומה של ישראל או שהמלחמה תימשך עד שישראל תושמד והפלסטינים ישחרורו את יפא, עכא, חיפא ורמלא.
האין מעשים אלו רלוונטיים יותר לתקופתנו, מאשר ביקורת טקסט של ההגדה, שלמיטב זיכרוני מאז שנרשמה כסידרה לפני כ-‏1800 שנה ועודכנה עד סוף ימי הביניים, לא רצחו היהודים כקבוצה שום גוי, בין אם גוי עָם ובין אם גוי בודד (מלבד כמובן כמה שמועות אנטישמיות שמוכרות לנו מאז ימי הביניים ששימשו לרדיפת יהודים).
אז ברצוני לומר שלא הטקסט ההָגָדי תרם לאלימות נגד יהודים אלא להיפף, האלימות האנטישמית השפיעה על כתיבת הטקסט ההגדי.

אני מציע לגדעון ספירו להחליף תקליט ובמקום לקרוא לרעיון של מזרח תיכון חופשי מנשק אטומי, ביולוגי וכימי, שאינו בר-ביצוע כלל (כפי שטענתי, אי אפשר ואסור לנתק את נושא הנשק הלא-קונבנציונלי משאלת ההשלמה עם קיומה של ישראל בתוך המרחב הערבי אסלאמי), שייצא בקריאה ושיקים תנועה שקוראת לשלום אזורי מתוך השלמה וקבלת ישראל, המדינה היהודית. במידה והוא יצליח בקריאתו, אני משוכנע שישראל תהיה הראשונה לפתוח את העמימות הגרעינית שלה ולהתפרק מנשק גרעיני, אם יש לה, בתמורה לצעדי התפרקות כללית מנשק בידיה ובידי מדינות ערב.

בכל מקרה, אני מקווה שספירואכן קרא את ''תוף הפח'' והוא מוזמן להוציא ולנפנף בסמרטוט אדום טור חדש בו הוא מנתח את דמותו של היהודי האחד והיחיד בספר הזה.
אתה מסכים גדעון ספירו?

רמז?
_new_ הוספת תגובה



[•] (8) תוף הפח
חכם ציון (יום שישי, 13/04/2012 שעה 19:01)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[• העתקת חומר בניגוד לחוק זכויות יוצרים מיותרת.]
_new_ הוספת תגובה



(8) תוף הפח
ע.צופיה (יום שישי, 13/04/2012 שעה 19:14)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל הכבוד לך על תגובתך הארוכה, המעמיקה והמעניינת.
אך בסך הכול זה כמו לשפוך מים לשווא.
אנשים דוגמת ספירו הם אטומים לחלוטין לדעות של אחרים ולביקורת.
זה, אולי, מקור כוחם והישרדותם.
לגינתר גראס נמאס להיות ''יפה-נפש'' ליברלי ולעת בלות חשף את פרצופו האמיתי: אנטישמי מבטן ומלידה.
כל הכבוד לשר ישי שלא נבהל מהבלי המשוררים והסופרים ''בגרוש'' וגרש ביד רמה ובבושת פנים את האנטישמי גראס.
_new_ הוספת תגובה



To make a long story ' short .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 14/04/2012 שעה 8:55)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לצערי הרב יש חופן מלא של יהודים אזרחי ישראל וגם אחרים שהם שונאי עמם .
הבולטים שבהם הם סופרים , משוררים , מחזאים ויוצרי אמנות אחרים .
זה לא מפליא .
אלה אנשים מונעי רגשות , הנעדרים ידיעה , תבונה , הבנה וראציונאליות .
לכן
להגדירם ''שועלים קטנים המחבלים בכרמים'' הוא ניסוח עדין .
אבל האמת היא שבזכות ובחסות חופש הדיבור הם תועמלני הגרועים שבאוייבינו כיום .
_new_ הוספת תגובה



תגידו לספירו שלישראל אין ''צוללות גרעיניות''
גלעד היפתחי (יום ראשון, 15/04/2012 שעה 16:06) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלא רק צוללות עם מנוע טורבו-דיזל.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי