פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_696

לב גומילוב: אישיות אנרגטית כמרכז השראה לאומית
אורי מילשטיין (שבת, 17/08/2002 שעה 11:22)


האתנוגרף הרוסי פרופ' לב גומילוב, מאוניברסיטת פטרבורג, טען במחקריו על היווצרות עמים, שקיימים שדות מנטליים בעולם, שאנשים נמשכים לשדות מנטליים שונים, לפי איכותם, והגבולות בין השדות המנטליים קובעים את הגבולות הלאומיים. את השדות המנטליים דימה גומילוב לשדות מגנטיים על כל מאפייניהם הפיסיקליים. במחקריו מצא גומילוב כי עמים חדשים נוצרו בהיסטוריה לאורך ציר גיאוגרפי מסוים, ולא באופן אקראי, אלא בתקופות היסטוריות מצומצמות שארכו כמאתיים שנה. הציר הזה הוא, לדבריו, מרכז השפעה רוחנית-מגנטית.

גומילוב טען שהעמים נוצרו לאורך קווים גיאוגרפיים שלא הצטלבו אלא בארץ ישראל. היווצרות עמים ופריחתם תלויה בין היתר בהופעתה של אישיות אנרגטית (פסיונרית) כמרכז השראה לאומית ובסגנון ההיזון החוזר שבין האישיות האנרגטית-ממגנטת לבין האומה הממוגנטת. בכל אומה מתקיימים מעגלי אנרגיה (או חוסר אנרגיה) טבעיים, ובכל תקופה שולט בחברה מנהיג המתאים לשלב בו היא נמצאת. על פי תפיסה זאת בנימין זאב הרצל ודוד בן גוריון היו המנהיגים הפסיונריים של העם היהודי בעידן הציוני. אישיותם האנרגטית מיגנטה את היהודים והפיקה מהם אנרגיה לאומית להקמתה של מדינת ישראל והיהודים הממוגנטים העצימו את כוחות המיגנוט של השניים.

לעומת זאת על פי המודל הגלי של אבני היסוד, לרבות גלי האנרגיה, אחרי השיא בא השפל. אם בשישים השנים הראשונות של התנועה הציונית היו לה מנהיגים פאסיונריים שהובילו אותה עד להקמתה של מדינת ישראל וניצחון במלחמת העצמאות,לא רק ברמה העליונה ביותר אלא גם ברמות נמוכות יותר, הרי מאז פרישת בן גוריון בתחילת שנות השישים אין לה מנהיגים כאלה, והשדות המנטליים של היהודים בארץ ישראל מצויים בשפל.

על פי מודל זה ניתן לצפות שהגענו לשיא השפל של הגל המתבטא באופן ניהולה של מדינת ישראל ובמתרחש במפלגת העבודה לדוגמא, ובעתיד הקרוב תתחיל עליה באנרגיה הלאומית ויופיעו מנהיגי פסיונריים, על כל המשתמע מכך.

(מאמר זה נכתב לפי בקשתו של אלי אשד).





מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.