פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האם יוקדמו הבחירות?
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (יום שישי, 27/04/2012 שעה 18:00)


האם יוקדמו הבחירות?

ע. צופיה



בשבוע הבא יפתח מושב הקיץ של הכנסת. מספר לא מבוטל של חברים מאמין כי זה המושב האחרון בכנסת הנוכחית, האומנם?
החברים מונים מספר רב של סיבות.

ראשונה: ''חוק טל''. כידוע החוק הנ''ל בא להסדיר את אופן גיוסם ושירותם של החרדים בצבא או בכל שירות לאומי אחר. בשורה התחתונה החוק מאפשר לכל אדם מהציבור החרדי בארץ להימנע מכל שירות שהוא לטובת הכלל. בין אם הוא צבאי או אזרחי. הוא, כמובן, מאפשר שירות כזה מרצון ובהתנדבות.

לאחרונה פסק בית המשפט העליון בשבתו כבג''צ כי החוק ''מטיל'' התחייבויות אזרחיות באורח לא שווה בין כל האזרחים ולכן הוא ''אינו חוקתי'' ומבוטל.
אי חקיקת חוק חדש פירושה גיוס כל אדם, כולל חרדים לשירות צבאי מלא. מנגד חקיקת חוק חדש בהסכמה של המפלגות הדתיות היא בעייתית מאוד באווירה השוררת כיום בציבור.

עריכת בחירות בזמן הקרוב ''תעביר'' את הבעיה לכנסת החדשה ותפתור את הממשלה הנוכחית מלהיכנס למשבר קואליציוני בגינה.
מאחר ולדעתי ראש הממשלה, נתניהו, בטוח בניצחונו בבחירות הבאות וסביר להניח שמספר חברי הכנסת הדתיים לא ישתנה באורח מהותי, הרי דחיית הטיפול בעניין לא תועיל לראש הממשלה אז למה לפרק את הממשלה בגינה?

השנייה: תקציב המדינה. כידוע הכנסת הנוכחית חוקקה את ''חוק התקציב'' לשנתיים. אם הבחירות יערכו במועדן החוקי (11.2013) הרי בעוד כשבעה חודשים על הממשלה להציע תקציב חדש לשנה או שנתיים כרצונה. ההיסטוריה של דיוני התקציב בכנסת מלמדת אותנו כי בתקציב ''האחרון'' כל סיעה וכל ''קבוצת לחץ'' מנסה ''להרוויח'' כמה שיותר סעיפים בתקציב למען מטרותיה וציבור בוחריה. הקדמת הבחירות בשנה, ל-‏11.2012 ''תשחרר'' את הממשלה מכל מאבקי ולחצי הסיעות השונות על ידי חקיקת תקציב ביניים.

הממשלה הנוכחית הוכיחה במהלך קיומה ''משמעת תקציבית'' חזקה ולאור האיזון הקיים בה בין המפלגות הדתיות והמפלגות החילוניות (''ישראל ביתנו'' ו''עצמאות'') איני מוצא סיבה שלא תצליח גם הפעם להעביר תקציב המתאים לזמנו.

שלישית: נתניהו. הרבה עיתונאים מאמינים כי ראש הממשלה ירצה לנצל את הפופולאריות שלו בציבור לשם מימושו בניצחון מהיר בבחירות שיבטיח לו את התפקיד לארבע שנים נוספות.

נתניהו אכן פופולארי מאוד בציבור ועל פניו נראה כמועמד הריאלי היחיד לתפקיד זה. ההיסטוריה של מדינת ישראל מלמדת כי הציבור העניש את מקדימי הבחירות (רבין א', שמיר, פרס, נתניהו א') ולא נראה לי שנתניהו ירצה להתמודד עם הסטטיסטיקה הזו.



רביעית: ענייני חוץ.
א. בחירה חוזרת של הנשיא ברק אובמה, בבחירות לנשיאות ארה''ב שיערכו ב-‏11.2012.
כרגע נראה כי נצחונו של הנשיא המכהן סביר יותר מאשר של מתחרהו. הנשיא הנוכחי, אובמה, ניסה ברוב תקופת כהונתו לכפות על מדינת ישראל, ביחסה לפלשתינאים, דברים שלא היו מקובלים על כל ממשלות ישראל בעבר וגם לא על הממשלה הנוכחית.

הדבר יצר מתח רב ביחסים שבין ראש הממשלה לנשיא וכנראה גם עוינות סמויה כפי שהתגלה בשיחה, שלא לציטוט, של נשיא ארה''ב עם נשיא צרפת. אמנם, על רקע הבחירות המתקרבות, אנו שומעים נימה של ידידות והבנה בין המדינות אך איני חושב שמישהו משלה את עצמו. היחס האמיתי של הנשיא אובמה למדינת ישראל יבוא לידי ביטוי מיד לאחר שיבחר מחדש.

אני מאמין שראש הממשלה ושריו מבינים זאת ומחפשים את הדרך הנאותה להתמודד עם המצב הזה, אם אכן אובמה יבחר שנית.

ב. איראן.
הממשלה הנוכחית בהנהגת נתניהו ורוב חברי הקבינט המדיני משוכנעים כי יש למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני בכל דרך אפשרית, כולל מלחמה. יש הרבה השערות וניחושים על העיתוי, הדרך והכוחות. לדעתי כמעט כל מה שמתפרסם הוא דיסאינפורמציה ולא מידע אמיתי. זה נכון גם לגבי פרסומים של הצד השני (האיראני).

הקדמת הבחירות תאלץ את ראשי המפלגות ובראשן ראש הממשלה הנוכחי להתייחס בצורה ברורה לנושא, דבר שהוא בהחלט לא רצוי מההיבט המדיני והצבאי. לכן איני רואה את ראש הממשלה מקדים את הבחירות בגלל הגרעין האיראני.

ג. הנושא היחיד שלטעמי עשוי להניע את ראש הממשלה להקדים את הבחירות הוא מערכת היחסים עם הנשיא אובמה על רקע סיכוייו לזכות בכהונה שנייה.

נהוג לחשוב שמיום קבלת ההחלטה על קיום בחירות ועד לקיומן בפועל דרושים לפחות 5-6 חודשים. דהיינו: אם יוחלט בחודש מאי הקרוב על בחירות הן כנראה יערכו בחודש נובמבר.

אם אכן אובמה יבחר שנית ואם אכן, כפי שכולנו משערים, הוא ידרוש ממדינת ישראל שורה של ויתורים משמעותיים לרשות הפלשתינאית, הרי ראש הממשלה יעמוד בפני מצב מדיני קשה ויצטרך לקבל החלטות מדיניות ואחרות, הרות גורל למדינת ישראל, וזאת בשנת בחירות.
מצב בהחלט לא נעים ולא נוח לכל מדינאי באשר הוא.

מנגד אם הבחירות במדינת ישראל יוקדמו לסוף שנת 2012 או תחילת 2013 וכפי שנראה המצב כיום, ראש הממשלה יצליח להרכיב ממשלה בראשותו הרי, כאשר יגיעו ''גזרות אובמה'', הוא יוכל להתמודד עימן כאשר רצון העם, כפי שבא לידי ביטוי זמן קצר קודם בבחירות, תומך בעמדותיו.

לכן, אם יוקדמו הבחירות, הסיבה לכך תהיה מדינית בלבד.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  (ללא כותרת)  (דוד סיון) (2 תגובות בפתיל)
  האם יוקדמו הבחירות?  (גלעד היפתחי) (14 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי