פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
Yerushalami
יוסף חרמוני (יום שני, 30/04/2012 שעה 12:00)


Yerushalami

יוסף חרמוני



בין תל-אביב ליריחו מצויה עיר. אנשים בעלי כיפות בגדלים שונים וצבעים שונים חוגגים את יום ''איחודה'' של העיר הזו בריקודים ושירה, רגימת ערבייה ורקיקה על כמריה. גיאוגרפית, העיר הזו היא כיום עיר מפוברקת; היא משתרעת על פני כברת ארץ אדירה, אלא שכברת הארץ הזו לא ידעה בכלל שהיא כזו: מקודשת; ירושלָיִם.
בעלי אמונה בלב, קצף על השפתיים ופילבול בעיניים טוענים כי לא ירחק היום בו תשתרע ארץ ישראל על פני העולם כולו - שאז יחדל מלתפקד כגשר צר מאוד - לאחר שייכבש בחרבם של בני העם הנבחר שאלוהים איתם. או-אז תשתרע העיר הזו על כל ארץ ישראל. וראש העיר יצטרך, בין השאר, לדאוג לגינון מוסדר לחופי הכינרת.

העיר הזו היא ירושָלֵם. כלומר ירוּשָלָםִ Yerusahlami. כן. ואני לא שיכור. Yerushalami זה מהתנ''ך. כך כתוב, כמעט לכל אורך התנ''ך: יְרוּשָלָםִ.
סיכום ביניים:
א. עיר הקודש דהיום זכתה בגבולות שהם ילידיה של פבריקציה גולמנית ומגלומנית;
ב. גם האופן בו אנו מבטאים את שמה של ירושָלֵם זה אלפיים שנים או מעט פחות, הוא פיברוק גולמני.
- בח-----ייךָ! ואללה!! איך?!! הנה איך:

ירושָלֵם [Yerushalem] היתה עיר-ממלכה זעירה, בת פחות מאלף תושבים, שמלכה האחרון - טרם שנכבשה בידי דויד וגיבוריו העולים בצינור - היה יבוסי. שם העיר, ירושלֵם, הוא שם אלילי. כדי להדחיק עובדה מביכה זו הומצא שם חדש בידי מאמיני דת יהוה: ירושָלָיִם.

המלה המשונה הזו, ירוּשָלָיִם, היא פיברוק. נוכיח זאת בהמשך. בינתיים נשוב לשם האמיתי, שגירסת האותיות שלו היא היחידה כמעט המופיעה לכל אורך התנ''ך: ירושלם. בלי יו''ד אחרי למ''ד. לא ירושלים ולא נעליים! מתוך שבע-מאות ההיקרויות (הופעות) של שם בירתנו בתנ''ך כולו, רק ארבע הן ירושלָיִם. האותיות המרכיבות את שם בירתנו בכל כל שאר היקרויותיו בתנ''ך הן יו''ד-רי''ש-ו''ו-שי''ן-למ''ד-מ''ם: ירושלם.

וכאן ניגש לנביא שנולד כירובעל טרם שכונה, בהערצה, גדעון (ג'דע!). ומה נגלה? נגלה כי שם תיאופורי כנעני, שבראשו המילה יְרוּ, מעיד על נושאו - אדם או מקום - כי האל/אליל המצוי בו הוא שהקים, ייסד, ועומד בבסיס קיומה של היישות (אדם או מקום) נושאת השם.
ירובעל, שלאביו היה, כמסופר בתנ''ך, מזבח לבעל, היה ילד חמוד של עברי עובד אלילים. שמו היה אות להערצת אביו את הבעל. משם הילדות והנעורים של גדעון ניתן ללמוד: אדם (ירובעל [שכונה אח''כ גדעון]) או מקום (ירואל, ירושלם) שהמרכיב ירו מצוי בשמם, מעידים על עצמם כי הם עובדי המרכיב השני שבשמם, יישות אלוהית כלשהי, כמו: בעל, אל, שלם. [הרחבה על כך ראו, למשל, ב''עולם התנ''ך, כרך שופטים, עמ' 69].

כלומר דכלומר: המרכיב יְרוּ שבשם העיר הקטנה ירוּשָלֵם (Yerushalem), מעיד כי היתה זו עיר שעבדו בה את האליל שָלֵם. שלם היה אליל מקומי, אחד מרבים. לא החשוב שבהם.

פרשנים רבים מנסים לתרץ את הסתירה שבין האופן המטופש-להחריד שבו כתוב כמעט תמיד שם בירתנו בתנ''ך - יְרוּשָלָםִ (Yerushalami) - לבין הצורה בה מבוטא השם בעת קריאת הטקסט התנ''כי (Yerushalayim).
הפרשנים ממציאים סיבות כאלה ואחרות לַתוספת ayi שנתחבה בין למ''ד ו-מ''ם של ירושָלֵם. אולם הם מתעלמים מהעיקר. והעיקר הוא הכתיב המשונה, כתיבת חיריק מתחת למ''ם הסופית. סימן קריאה, המון סימני שאלה!

ההסבר לתופעה המשונה הזו הוא, פשוט לחלוטין: כאשר הודקו מוסרות המונותאיזם היהודי וחכמינו ניסו לִצרוֹף אותו ולהסיר ממנו את סִיגי האלילוּת, הם תקפו גם את האליל שָלֵם, המצוי בשמה של עיר הקודש; הם חפצו לשנות את שם העיר. אלא שאותיות שם עירנו הקדושה מצויות שבע-מאות פעמים בצורה זו - ירושלם - בטקסט התנ''כי. והטקסט הזה, וכל אות שבו, היה מקודש כבר אז.
על כן, בתחילה, טרם היות ניקוד (הניקוד העברי פותח במאה הששית או השביעית לספירה) היו כותבים ירושָלֵם ומבטאים ירושלָיִם. אחר-כך, משהוּסַף הניקוד לתנ''ך, הציבו חיריק מתחת למ''ם הסופית של ירושלים: ירושלָםִ. זאת, כסימן מוסכם לכך שיש לקרוא ירושלָיִם.

מדוע לא הוסיפו מנקדינו יו''ד בין למ''ד למ''ם סופית ומדוע העלו בדעתם את הרעיון המופרך להוסיף חיריק מתחת לאות הסופית מ''ם? פשוט, כיון שאין משנים אות בטקסט המקודש. ודאי שלא מעוללים זאת למילה סלבריטאית כירושָלֵם. כך נוצר יצור כלאיים משונה ומגוחך, זיוף אופולוגטי שבא למחוק את עברו הפלילי-אלילי של השם ירושָלֵם, מבלי לגעת באותיותיו שכבר נתקדשו: ירושלָםִ = Yerushalami.
אז מה היה לנו? עיר ששמה מפוברק זה אלפיים שנה, וגבולותיה מפוברקים השְכֵּם-והערב זה ארבעים וחמש שנים. Yerushlami של זהב חמישים קראט, או לא בדיוק. מי יודע?



ייתכן כי גם תופעת ''שבעים שמות לירושלים'' מקורה ברצון להימלט מהבעייתיות שבשמה האלילי של עיר הקודש.
אני, הקטן (167.5 ס''מ בבוקר, ומעט פחות מכך בלילה), סבור שריבוי השמות הלזה נועד אף הוא להסתיר את עברו האלילי של שם העיר הקדושה. תיאבון המצאת שמותיה הרבים כל-כך של העיר, מקורו בהנחה - מוּדעת או שאינה כזו - שאת שם העיר האלילי – ירושָלֵם יש להבליע ככל האפשר; אותו ואת יורשו המגוחך, הג'יברישי, ירושלָיִם. להבליע, כדי להימלט מהניחוח העכו''מי המחייך בסרקאזם בין אותיות שני השמות הללו.

לסיום, אשא תפילה זכה אל אבינו שבשמיים (אתה, מי שנִמנם שם, בין 39' ל-‏45'):
דחילכּ, בחייךָ - ירושָלֵם, ירושלָיִם, ירושלָםִ, ציוֹן, קריה נאמנה, העיר שחוברה לה יחדיו - מה זה חשוב? העיקר, רבש''ע יקר, שאפשר יהיה לחיות שם, במקום ההוא שרוח הקודש שבו לוהבת וחורכת אותו ואת פרבריו שבין מטולה לאילת.
סגרנו?
תודה לך, זה אשר מאחורי הברוש.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


על מה המהומה, חרמוני?
ע.צופיה (יום שני, 30/04/2012 שעה 14:17) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי המסופר, השם משה מקורו מצרי.
השם אברהם אינו יכול להיות יהודי או עברי כי לפני אברהם לא היו יהודים וזה שנתן לו את השם ביום היולדו לא צפה את עלילותיו.
וכך הלאה והלאה.
אז על מה המהומה?
_new_ הוספת תגובה



על מה המהומה, חרמוני?
גלעד היפתחי (יום רביעי, 02/05/2012 שעה 7:55)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השכן שלי, אלכסנדר בלנקשטיין הוא יהודי טוב ומכובד. תמיד חשדתי שמוצאו הוא יווני בשל שמו אלכסנדר. אלא שהבלנקשטיין עושה קצת בעיות ומחשידה שהוא מצאצאי אנוסי ספרד שהגיעו לבוואריה ומשם הם המשיכו לפולין ולליטא. אבל האלכסנדר עושה לי בעיה בתיאוריה הזאת, כי אלכסנדר זה יווני, ואין יווני יכול להתחבר לליטאי?

חרמוני, מה אתה אומר?
_new_ הוספת תגובה



על מה המהומה, חרמוני?
בצלאל פאר (יום חמישי, 03/05/2012 שעה 17:05)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה שהוא מעולם לא היה בליטא או בפולין והכל אגדות. אלכסנדר זה יווני ולכן מוצאו מיוון, גם אם הוא יכחיש.
_new_ הוספת תגובה



כתבה כל כך מטופשת !!!!
גלעד היפתחי (יום שלישי, 01/05/2012 שעה 8:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז מה בדיוק אתה רוצה לומר?
יש לנו ירושלים, היא שלנו והיא אחת.
ולא חשוב איפה אתה שם את החיריקירי שלך.
תכל'ס, האם כתבת את כל השטויות האלה רק כדי לומר שירושלים לא יכולה להיות בירת ישראל?
_new_ הוספת תגובה



ירושלם
(יום שלישי, 01/05/2012 שעה 11:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה מר חרמוני משקר לנו ולעצמו

המקור של שלם הוא מלכי מדק מלך שלם
וכפי שכתוב והוא כהן לאל עליון ולא לשלם

לכן המסקנה לא נכונה ומטופשת

איציק
_new_ הוספת תגובה



ירושלם
בצלאל פאר (יום חמישי, 03/05/2012 שעה 17:04)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בכל מקרה, אם חרממוני יגיע למסקנה שהחיריק מתחת ל-'ם' סופית של ירושלים היא תיקנית כי אז יוכח מעל לכל ספק שמעולם ירושלים לא היתה יהודית וכל התנ''ך הוא פיקציה אחת גדולה ושהתיאוריה שהערבים מפיצים שהם בנו את בית המקדש ע''י מלכם סולמון היא היא תהיה הנכונה !!!!
_new_ הוספת תגובה



עוד הסטוריון חדש נולד לנו
בצלאל פאר (יום חמישי, 03/05/2012 שעה 17:57) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז היהודים הוסיפו ''י'' לירושָלֵם וקראו את שמה בישראל ירושלָיִם ,אבל רק לאחר שהושלם הניקוד לתנ''ך. הצבת חיריק מתחת למ''ם הסופית של ירושלים: ירושלָםִ הינו סימן ציוני מוסכם לכך שיש לקרוא ירושלָיִם, בלי שעוכרי ישראל ידעו. אכן חרמוני, אתה מלא רעיות כחרמון.

אני מקווה שחרמוני יקפוץ לכאן כדי להתייחס לדיעות המשתתפים.
_new_ הוספת תגובה



עוד הסטוריון חדש נולד לנו
(יום חמישי, 03/05/2012 שעה 20:53)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא זו אף זו
התנך פיקציה הקשור לפרוטוקולים של זקני ציון וזה בעצם קוד להשתלט על העולם

ההוכהה- אין בתורה מושג יהודי יש בני ישראל והיהודים גנבו את הזהות הזאת

במו אזני שמעתי זאת משייך מוסלמי(קאדי)

איציק
_new_ הוספת תגובה



תמיד התלהבתי מהקונספירציות המוסלמיות
גלעד היפתחי (שבת, 05/05/2012 שעה 11:50)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המוסלמים הם היחידים שטוענים שדתם נבראה 2400 שנים לפני שהיא נולדה בפועל (מעניין איך דת יכולה להיות מתה כפול זמן כמעט ממה שהיא חיה). לכן הקדוש איבראהים העביר את הירושה הרוחנית לישמעאל ולעשיו.

אבל ביננו, חוץ מזה, המונח 'יהודי' מופיע בתורה אפילו בהקשר של נתניהו !!!!!

קודם כל יהודה וביטיויים קשורי-יהודה (מלך יהודה, ממלכת יהודה, בני יהודה, בית יהודה, ארץ יהודה, ערי יהודה (בית לחם יהודה), איש יהודה, אריה יהודה, מטה יהודה, עץ יהודה, צוררי יהודה, נפוצות יהודהוכו', מופיעים הרבה פעמים בתנ''ך.

ירמיהו ל''ו, י''ד: וַיִּשְׁלְחוּ כָל-הַשָּׂרִים אֶל-בָּרוּךְ, אֶת-יְהוּדִי בֶּן-נְתַנְיָהוּ בֶּן-שֶׁלֶמְיָהוּ בֶן-כּוּשִׁי לֵאמֹר.... כ''א וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ אֶת-יְהוּדִי, לָקַחַת אֶת-הַמְּגִלָּה, וַיִּקָּחֶהָ, מִלִּשְׁכַּת אֱלִישָׁמָע הַסֹּפֵר; וַיִּקְרָאֶהָ יְהוּדִי, בְּאָזְנֵי הַמֶּלֶךְ, וּבְאָזְנֵי כָּל-הַשָּׂרִים, הָעֹמְדִים מֵעַל הַמֶּלֶךְ. כ''ב וְהַמֶּלֶךְ, יוֹשֵׁב בֵּית הַחֹרֶף, בַּחֹדֶשׁ, הַתְּשִׁיעִי; וְאֶת-הָאָח, לְפָנָיו מְבֹעָרֶת. כ''ג וַיְהִי כִּקְרוֹא יְהוּדִי, שָׁלֹשׁ דְּלָתוֹת וְאַרְבָּעָה, יִקְרָעֶהָ בְּתַעַר הַסֹּפֵר....

מלכים ב, י''ח, כו וַיֹּאמֶר אֶלְיָקִים בֶּן-חִלְקִיָּהוּ וְשֶׁבְנָה וְיוֹאָח אֶל-רַבְשָׁקֵה, דַּבֶּר-נָא אֶל-עֲבָדֶיךָ אֲרָמִית--כִּי שֹׁמְעִים, אֲנָחְנוּ; וְאַל-תְּדַבֵּר עִמָּנוּ, יְהוּדִית, בְּאָזְנֵי הָעָם, אֲשֶׁר עַל-הַחֹמָה.

נחמיה י''ג, כ''ג גַּם בַּיָּמִים הָהֵם, רָאִיתִי אֶת-הַיְּהוּדִים הֹשִׁיבוּ נָשִׁים אַשְׁדֳּדִיּוֹת, עַמֳּנִיּוֹת, מוֹאֲבִיּוֹת. כ''ד וּבְנֵיהֶם, חֲצִי מְדַבֵּר אַשְׁדּוֹדִית, וְאֵינָם מַכִּירִים, לְדַבֵּר יְהוּדִית--וְכִלְשׁוֹן, עַם וָעָם.

אסתר ט', ג' וְכָל-שָׂרֵי הַמְּדִינוֹת וְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים וְהַפַּחוֹת, וְעֹשֵׂי הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר לַמֶּלֶךְ--מְנַשְּׂאִים, אֶת-הַיְּהוּדִים: כִּי-נָפַל פַּחַד-מָרְדֳּכַי, עֲלֵיהֶם. ד' כִּי-גָדוֹל מָרְדֳּכַי בְּבֵית הַמֶּלֶךְ, וְשָׁמְעוֹ הוֹלֵךְ בְּכָל-הַמְּדִינוֹת: כִּי-הָאִישׁ מָרְדֳּכַי, הוֹלֵךְ וְגָדוֹל. ה' וַיַּכּוּ הַיְּהוּדִים בְּכָל-אֹיְבֵיהֶם, מַכַּת-חֶרֶב וְהֶרֶג וְאַבְדָן; וַיַּעֲשׂוּ בְשֹׂנְאֵיהֶם, כִּרְצוֹנָם..... בְּנֵי הָמָן בֶּן-הַמְּדָתָא, צֹרֵר הַיְּהוּדִים הָרָגוּ;

סתם, לידיעת אבו מאזן.
_new_ הוספת תגובה



עוד הסטוריון חדש נולד לנו
בצלאל פאר (יום ראשון, 06/05/2012 שעה 19:59)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התנ''ך לא רק פיקציה אלא מעולם לא נכתב. זוהי עוד קונספירציה פלסטינית. לדעתי צריכים לבדוק טוב טוב אצל הפלסטינים מי מבינהם הגה את הרעיון כדי לשלול מהיהודים, שמעולם לא היו עם, לטעון שהם בעלי הארץ, כדי לתת עילה לפלסטינים להפוך ללוחמי חופש אגדיים.
_new_ הוספת תגובה



חרמוני היקר
חוק שימור האלרגיה (יום שני, 14/05/2012 שעה 20:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איפה בתנ''ך או בקוראן כתוב שלעיר הקודש קוראים אוּרְשָלִים ?
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי