פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
פיל סגול / טור אישי
מיכאל מ. שרון (יום שני, 19/08/2002 שעה 1:51)


פיל סגול


מיכאל מ. שרון



מערכות בנסיקה: מעגל הבטחון, היעילות ותפוקת האיכות




האם מנהיגים החותרים ביעילות לטובות הנאה, העצמת מעמדם האישי ושרדנות אישית יעילה בניגוד לטובת האירגון, המערכת, או המדינה מוגדרים כליקוי במערכת? אכן, ניתן להגדירם כך, ולעיתים גם כעשבים שוטים במערכת.

אך אם המערכת היא סך הכל הפרטים, אז איפוא המערכת?

חלק ממאפייני מערכת (בפרט יעילה) הם כללים מובנים של בקרה, ניטור ומזעור שגיאות, מנגנוני תיקון ליקויים והפקת לקחים. מערכת אינה מבנה סטטי (בדומה לארכיטקטורה של בניין) אלא מציגה ארכיטקטורה המובנית לפעילות, אפקטיביות, והיזון חוזר ביחס לסביבה (מעגלי משוב-סגור, בדומה לטיל מונחה, ולא מעגלי משוב-פתוח open-loop בדומה לפגז מרגמה).

אנשים משבשים אינם ליקוי של המערכת, אך אם יתמידו בביצוע פעולות נוגדי המערכת באותה עוצמה לפחות לאורך זמן, ללא שפעולות אלה יוקטנו במימדיהן (למשל, כאשר המערכת אינה מתגמלת אלא בנוייה לאתר ולהעניש פעילות נוגדת מערכת - וכתבתי על כך עבודה מפורטת ב- 75 , דהיינו על יעילות אירגונים כפונקציה של מערכות תגמולים באירגונים, תוך ניתוח של תועלות שוליות וכד'), אם יתמידו בכך, הרי שכאן ליקוי מערכתי.

אבל, מערכת יכולה לשרוד לאורך זמן גם בתת-תיפקוד, למשל כאשר לפרטים מושחתים או בעלי עניין בקיומה, בה ומחוץ לה יש אינטרס להמשיך ולקיימה.

לכן, איני מדבר כאן על השרדות המערכת, אלא על יעילות המערכת, ומדיניות הבטחון של המערכת המבטיחה יעילות תפקודית זאת. חלק ממדיניות בטחון כזו הינה ערכית במהותה, דהיינו מניעת איי סאוב של חבורות במערכת, המטים לכוונים לא רצויים את הווקטורים של תשומות ותפוקות המערכת.

השרדות אינה מבטיחה יעילות, הגם שיעילות יכולה להבטיח השרדות. אך גם יותר מכך - יעילות יכולה להבטיח שיפור והשתכללות, עליית איכות הקיום במערכת ו-התייעלות נוספת המביאה לקידום נוסף במימדים אלה. זאת בתהליך רציף ודו-כיווני יעילות --- שיפור והשתכללות, עליית איכות קיום וכד'.

התוצאה - תפוקה נוסקת של ערכים איכותיים.

יוצא שהשרדות הינה תוצאה ולא גורם סיבתי - תוצאה של יעילות.
אך השרדות, כאמור, אינה מבטיחה יעילות. מה כן מבטיח יעילות? בטחון. ראה בעניין זה קונספציית הניהול היפנית, או האווירה הערכית באירגונים בארה''ב, גרמניה, אנגלייה וצרפת. זאת לעומת אירגונים ביזנטיניים או עותומניים, ששרדו אמנם לא רע.

ערכיות מאפשרת בטחון, וזה מאפשר יעילות. ניגודה של הערכיות הינו הסאוב.
סאוב פוגע בבטחון, ולכן גם ביעילות, אך אינו בהכרח פוגע בהישרדות. שכן ניתן להישרד גם תוך חוסר יעילות תוך איכויות קיום ירודות באופנים שונים, תוך שינויי צורה (טרנספרמציות) שונות ומשונות המכוונות להשרדות, בדומה לנגיף האיידס, אך בכך לא מובטחת תפוקת ערכים ואיכויות. יעילות מבטיחה בסבירות גבוהה בטחון, איכויות ותפוקות, וגם - קיום (או השרדות). זאת בעוד חתירה להשרדות לא רק שאינה מבטיחה את כל אלה, אלה גם עשוייה לחבל בהם, כמו גם בעצם ההישרדות.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מיכאל - במאמר שלך יש משפטים בלתי תלויים ולכן  (ראובן גרפיט) (5 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי