פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על ההוצאה הלאומית לחינוך
עגל הזהב / דוד סיון (יום שישי, 31/08/2012 שעה 13:00)


על ההוצאה הלאומית לחינוך

ד''ר דוד סיון



אתמול פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הודעה בגוון חיובי:
ההוצאה בלאומית לחינוך הסתכמה בשנת 2011 ב-‏73.4 מיליארד ש''ח, המהווים 8.4% מהתוצר הלאומי הגולמי (לוח 1). ההוצאה הלאומית לחינוך (במחירים קבועים) עלתה בשנת 2011 ב-‏5.8% בהמשך לעלייה של 5.6% בשנת 2010 ו-‏2.8% ב-‏2009 (תרשים 1 לוח 4).

ההוצאה הלאומית לחינוך לנפש עלתה ב-‏3.8% בהמשך לעלייה של 3.6% בשנת 2010 וחצי אחוז בשנת 2009 (לוח 4).
מי שקורא את הציטוט ואת הנתונים הקשורים (לוח1) יודע שהנתונים מראים כי:
א. בשנים האחרונות ההוצאה הריאלית לחינוך היא במגמת עליה,

ב. ההוצאה ביחס לתמ''ג גם היא במגמת עליה קלה.
מתקבל הרושם שמדינת ישראל משקיעה יותר ויותר משאבים בחינוך ובהשכלה גבוהה. כאשר זה נוגע להשכלה גבוהה חלקו היחס של המגזר הפרטי (מלכ''רים ומשקי הבית) הוא כ-‏22%. מכך אפשר להסיק שממשלת ישראל מדגישה את ההשקעה בהון אנושי שהיא המפתח לפיתוח, לצמיחה כלכלית ולעליה ברמת החיים.

אם חושבים גם על גורם התחרות בעולם הגלובלי בו אנו חיים, הרי שצריך לשים לב איך אנחנו נראים בהשוואה למדינות אחרות. במקרה הזה קבוצת היחוס שלנו היא ה-OECD, אירגון בו אנחנו חברים ושלרמת החיים הגבוהה במדינותיו ''החזקות'' אנו שואפים להגיע. לכן, בעצם חשוב שנשווה את ההוצאה הלאומית לחינוך ביחס לתמ''ג שלנו ושל אותן מדינות.

בהקשר הזה ה''דה-מרקר'' עושה עבורנו עבודה ומציין:
... כי ההוצאה הלאומית לחינוך בישראל ביחס לתמ''ג גבוהה בהשוואה לרוב המדינות המפותחות, ככל הנראה כתוצאה מהגידול הטבעי באוכלוסייה הגבוה בישראל ומשיעור התלמידים ביחס לאוכלוסייה. לכן, מבחינת ההשקעה פר תלמיד, מצבה של ישראל גרוע ביחס לרוב המדינות המפותחות.
מצד אחד, גם ההשוואה בין שיעורי ההוצאה הלאומית לחינוך אנחנו מדורגים גבוה. אבל כאשר משווים את ''ההוצאה הלאומית לחינוך, לתלמיד'' מתברר שמצבה של ישראל לא טוב. ''ההוצאה הלאומית לחינוך, לתלמיד'' בישראל נמוכה יותר מאשר ברוב ארצות ה-OECD. זו גם היתה המסקנה של בדיקה שערכתי לפני כשנתיים (מבט על ההשקעה בהון האנושי).

מיותר לציין שאם לא נתקן את המגמות האלה (שנמדדו בעשור האחרון), אם לא נדאג למגמת גידול הריאלי גבוהה יותר בהוצאה הלאומית לחינוך, מצבנו הכלכלי יורע. אם זה לא יקרה תיפגע רמת, או קצב צמיחת, ההון האנושי במשק ובגלל התהליך הזה יפגע גם כושר התחרות של המשק הישראלי. משמעות פגיעה כזו היא שהטיפוס לראש סולם רמת החיים ב-OECD יהיה קשה יותר.

-

האבטלה עלתה או ירדה?

בראשית השבוע שמענו בתקשורת על פיטורי 16,000 עובדים בחודש יולי. בעקבות זה שמענו וקראנו בתקשורת, גם בערוץ 1, על מצבם המאד לא סימפטי של מובטלים, במיוחד אלה שמובטלים זמן רב (גם שנים). מתברר שחלקם היחסי בין המובטלים מגיע לכדי 20%. בקיצור בתקשורת ציירו תמונה מאד פסימית על מצב המשק. הם אפילו הצליחו לתפוס את שר האוצר ''במבוכה''.

באו נתוני סופו של השבוע, מהודעת הלמס, והתברר כי שיעור האבטלה שעמד על 7.1% ביוני ירד ביולי ל-‏6.5%. עוד התברר שגם שיעור התעסוקה (מס' המועסקים ביחס לסך האוכלוסיה) עלה לכדי 59.8%. המשמעות היא שכוח העבודה קולט מצטרפים חדשים וגם שמס' המובטלים ירד ביותר מ-‏16 אלף. מיותר לציין שהנתונים מסוף השבוע מסתדרים הרבה יותר טוב עם החדשות על התחזקות הצמיחה ברבעון האחרון.

אני מניח שהמבוכה של שר האוצר התחלפה בחיוך. אבל על הממשלה לזכור שבעיית האבטלה ארוכת הטווח לא נפתרה...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הערות.  (ע.צופיה) (15 תגובות בפתיל)
  אבטלה  (ע.צופיה) (16 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי