פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
דברים שלא רואים מכאן
אלי גולדשמידט (יום ראשון, 07/04/2002 שעה 22:46)


דברים שלא רואים מכאן
אסור להסיק שדעת הקהל האמריקנית תהיה אוהדת כלפינו לאורך זמן. גם עליהם עלול העניין להימאס, אם יסתבר להם שהאינטרס הלאומי שלהם נפגע


בימי הפסח הקשים, שהיתי בארה''ב לרגל אירוע משפחתי. חדשות הטרור המשתולל תכפו עלינו בקצב רצחני, ובעקבותיהן החדשות על התגובה הצבאית הישראלית. שמונה ימים של שהייה בחו''ל, ודומה שעולם שלם מתהפך בהיעדרך מהארץ. ובתוך כל הקלחת, אתה מנסה לארגן מחשבות, להביט סביבך ולנסות ולהגיע לכלל מסקנה כלשהי. ואין הדבר קל.
הדיווחים בתקשורת

המזרח התיכון הוא החדשות, וכמעט שאין בלתמודעה


ו. לא רק בערוצים המיועדים (כמו ה-CNN), אלא בכל הערוצים המסחריים. התמונות הן תמונות מלחמה, שנקשרת להוויה האמריקנית באופן הדוק, על רקע אירועי ה- 11 בספטמבר והעימות הצפוי עם עיראק. בניגוד לדעה הרווחת בארץ, מצאתי ניסיון לדיווח אובייקטיבי החוזר ומזכיר את טבח הפסח, כלשון האמריקנים, ברקע התקיפה הישראלית. גם הדיונים באולפנים מנסים לשוות הוגנות לסיקור, ולהבעת הדעה העיתונאית והפוליטית.

ההשלכות הכלכליות. קשה להניח, שמשקיעים פוטנציאליים החשופים לתמונות הטלוויזיוניות ולדיווחים הבלתי פוסקים על האזור המצוי במצב של מלחמה, ישקלו בדעתם להשקיע את כספם במיזמים ישראלים או בכל סוג אחר של השקעה, הנקשרת לאזור הנתפס היום כמסוכן ביותר בעולם. אלה חדשות קשות עוד יותר, דווקא על רקע התאוששות המשק האמריקני ממצוקות הנאסד''ק וה- 11 בספטמבר.

לכאורה, אנחנו אמורים ליהנות מתהליך ההתאוששות הזה. הסכנה היא, שהאירועים המלחמתיים ישאירו אותנו עוד זמן רב, אולי רב מדי, מחוץ לתהליך הצמיחה המתחדש.

אורח החיים האמריקני

בשולי הדברים, מפתיע מאוד להיווכח כיצד אומה שלמה, שחיה שנים רבות בשאננות ובחוסר דאגה, סיגלה לעצמה במהירות כה רבה התנהגות שונה. זה מתחיל בסכו''ם המוגש בארוחות במטוסים, הכולל לצד מזלג וכפית ממתכת סכין מפלסטיק, ונמשך בבדיקות הקפדניות בשדות התעופה, שבמהלכן מפשפשים בחפצי הנוסעים ביסודיות רבה ומחייבים אותם לחלוץ אפילו את נעליהם לצורך בדיקה.

השקט וההבנה בהם מקבלים האמריקנים את הטרדות הללו מעוררים הערצה, ומסבירים במידה רבה גם את הפתיחות התקשורתית היחסית (שנעדרת במדינות אירופה) כלפי תגובותיה של ישראל על פיגועי הטרור. אומה שעברה את הטראומה של מגדלי התאומים תבין אותנו טוב יותר, מאשר עמיתיה במערב אירופה, שלא חוו את החוויה הנוראה הזו.

עם זאת, לא לעולם חוסן, ואסור להסיק מכך שדעת הקהל האמריקנית תהיה אוהדת כלפינו לאורך זמן. גם עליהם עלול העניין להימאס, אם יסתבר להם שהאינטרס הלאומי שלהם נפגע כתוצאה ממדיניות ישראלית - וצריך לקחת זאת בחשבון.

יהודים וישראלים

הדיווחים מהארץ לא עוברים ליד אוזניהם הרגישות של יהודים וישראלים השוהים בארה''ב, ללא תגובה. בדרך כלל, קיימת התייצבות רגשית לצד מצוקותיה של ישראל. עם זאת, נשאלות שאלות לא קלות, שגם רבים וטובים בארץ לא מוצאים להן תשובה.

לצד הסכמה לתגובה הצבאית הישראלית, לא ברור כלל ועיקר מה אנחנו רוצים להשיג במצור ובבידוד של ערפאת. התחושה הרווחת היא, שלממשלת ישראל אין פתרון של ממש למצב, והתגובות אינן מצביעות על משנה סדורה של יעדים ומטרות. מפתיע עד כמה דומות התחושות של יהודים בארה''ב, לאלה של עמיתיהם בארץ. כולם מבינים, שהמצב לא יכול להימשך כך ולאיש אין מושג כיצד לפתור את הבעיה. במובן זה, דברים שלא רואים מכאן, גם לא רואים משם.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אלי גולשמידט, חבר הכנסת לשעבר??  (אלמוני) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי