פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על אי-שוויון בנטל
דוד סיון (יום רביעי, 03/10/2012 שעה 15:00)


על אי-שוויון בנטל

ד''ר דוד סיון



בימים שלפני פרוקה של ''ועדת פלסנר'' (או ה''ועדה לקידום השוויון בנטל''), עסקו במרכז המחקר והמידע של הכנסת בגיבוש מסמך מחקר בשם יישום חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם (חוק טל). המסמך פורסם ב-‏25 ליוני השנה, כשבוע לפני שראש הממשלה הודיע על פירוק הועדה, נכתב לבקשתו של חה''כ דיכטר.

עברו כבר 3 חודשים מאז, ריבוי האירועים גרמו שהנושא ירד מסדר היום. אבל השבוע נזכרתי במסמך ומצאתי שהוא מפרט נתונים על שיעור הפטורים משירות בצה''ל שניתנו לגברים. לכן חשבתי שכדאי לבחון את המשמעות של המידע הזה.



מן הנתונים אפשר לצייר תמונת מצב ולהבחין במגמות בעניין הפטורים. בשנת 2011 קיבלו פטור 25.1% מהצעירים שהגיעו לגיל גיוס. המספר הזה מורכב מ-‏13%של פטורים על לפי הסדר ''תורתו אומנותו'' (חרדים) ו-‏12.1% כל השאר. ראשית, בולטת כאן העובדה שקבוצת הפטורים השניה שאליה משתייכים כל היהודים שאינם חרדים, קטנה יותר. שנית, מסתבר ששיעור הפטורים בשל תורתו אומנותו התרחב במהלך העשור הקודם עד 2009 ומאז נשאר 13%. מצד שני שיעור הפטורים מסיבות אחרות ירד והלך עד 2009 ומאז עלה טיפה ל-‏12.1%. הפטור משירות הזה ניתן מסיבות כמו חוסר התאמה, בעיות רפואיות, רישום פלילי והיותם של ברי הגיוס אמנים או ספורטאים מצטיינים ועוד, ועל פי החלטת צה''ל (בהתאם לחוק) לגבי כל אחד באופן פרטני.

על פי עדותו של תא''ל (מיל.) אמיר רוגובסקי הירידה הזאת של שיעור הפטורים נבעה ממאמץ של צה''ל להוריד את שיעור הפטור מסיבות רפואיות ונפשיות נבעה ממאמץ של צה''ל. ראוי לציין שעל פי עדותו של רוגובסקי נראה שכחצי מהפטורים ניתנים מסיבות רפואיות ונפשיות. אם נוסיף את העובדה שיש גם לא מעט פטורים בגלל שהות צעירים בחו''ל, הרי שאפשר לטעון לדבי שיעור הפטורים שלא על פי תורתו אומנותו:
  1. אפשר להורידו במיוחד אם צה''ל ימשיך להקפיד בנושאים הבריאותיים.
  2. אם נוציא מהחישובים את בעלי הפטור בגין שהיה בחו''ל, נמצא שהוא סביר כבר כיום.
בקשר לצמצום הפטור משירות על פי הסדר ''תורתו אומנותו'', בעתיד הקרוב נצטרך להסתמך על פעילות מלמטה למען גידול במספר המתגייסים ממבין החרדים. מכאן שהישועה תגיע מריבוי מס' החרדים שינהגו כמו אריאל משי זהב שלאחרונה בחר להתגייס לגולני.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הדבר מוכיח  (ע.צופיה) (2 תגובות בפתיל)
  חממה לתירגול בטלנות .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי